image

Identity management moet boze ex-werknemers weren

dinsdag 15 juni 2004, 10:12 door Redactie, 9 reacties

Regelmatig verschijnen er berichten van bedrijven die door een ex-werknemer getroffen zijn die nog toegang tot het netwerk had, omdat iemand zijn account was vergeten te verwijderen. Het beheren van een netwerk met duizenden gebruikers, die verschillende systemen voor verschillende taken gebruiken is een lastige opgave die niet onderschat mag worden. Gelukkig is de redding nabij, althans, als we de aanbieders van identity management systemen mogen geloven. Via deze systemen zou een netwerkbeheerder alle gebruiker details via een database of directory kunnen beheren, aldus dit artikel.

Reacties (9)
15-06-2004, 10:30 door Anoniem
sorry maar bestaat zoiets al niet ???
een NDS(e directory) doet toch niet veel anders en een LDAP ook. Alleen
zouden veel meer applicatiebouwers eens een ondersteuning moeten
inbouwen voor ldap toegang.
15-06-2004, 10:44 door Anoniem
een misschien zou het ook eens handig zijn dat je deze informatie van pz
door krijg....
15-06-2004, 11:47 door Anoniem
Daar zit meestal het groooote probleem.
Je krijgt alleen maar door wanneer iemand binnenkomt maar nooit wanneer
iemand vertrekt. Maak elke afdelingshoofd verantwoordelijk hiervoor en geef
hem rechten in de directory/applicaties en probleem is opgelost en je neemt
de verantwoordelijkheid weg bij de systeembeheerders
15-06-2004, 13:18 door Anoniem
Door Anoniem
een misschien zou het ook eens handig zijn dat je deze
informatie van pz
door krijg....
Hehe, jij hebt het begrepen inderdaad.
Het stomme is dat iedereen ingelicht wordt behalve de
systeembeheerder en het is niet alsof de het eens leren om
het wel door te geven.
Bij een nieuwe medewerker is het net zo slecht geregeld, je
hoort het pas als ze er zijn. Zitten ze al een week op
kantoor niets te doen voordat ze een werkstation e.d.
krijgen. :)

Bovendien denk ik dat het lastiger is alles bij te houden op
een netwerk van circa 50 gebruikers dan met 1000 gebruikers.
Bij 1000 gebruikers heb je waarschijnlijk een goede
procedure hiervoor en is het proces vrijwel geheel
geautomatiseerd. Terwijl dit met 50 gebruikers niet het
geval is.
15-06-2004, 13:21 door Tha_Duck
PZ moet inderdaad is wat meer doorgeven. Ik zie hier gedetacheerd bij een
bedrijf en van de 190 werknemers weet PZ/P&O van ongeveer 40 mensen
van het bestaan. De rest is simpelweg niet eens bekend!

En idd, hier zijn de mensen ook al rustig 2 dagen binnen voordat ik een
melding krijg en ze boos op mij worden dat het niet aangemaakt is de hele
klerebende. Daarom hebben we nu dus hele makkelijke procedure
ontwikkeld :)

Nieuwe medewerkers moet via aanmeldingsformulier komen,
verwerkingstijd 2 dagen. Eerder krijgt de nieuwe medewerker geen toegang
tot het pand, parkeergarage, netwerk, etc. Werkt al best aardig.
15-06-2004, 17:23 door Anoniem
Het zou de verantwoordelijkheid van PZ moeten zijn om in- en uitstromend
personeel in- en uit te schrijven. Of misschien zelfs wel de afdelingsmanager
van de betreffende medewerker.
15-06-2004, 22:08 door Anoniem
Door Anoniem
Het zou de verantwoordelijkheid van PZ moeten zijn om in- en uitstromend
personeel in- en uit te schrijven. Of misschien zelfs wel de
afdelingsmanager
van de betreffende medewerker.

is toch standaard iso
16-06-2004, 10:07 door Anoniem
Identity-management. Het hype-woord voor managers van de
eenentwintigste eeuw
16-06-2004, 10:14 door Anoniem
PIM lives!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.