image

Facebook wil iOS-gebruikers via extra pop-up blijven tracken

dinsdag 2 februari 2021, 15:16 door Redactie, 11 reacties

Facebook gaat iOS-gebruikers een extra pop-up tonen om hen toch te kunnen blijven tracken en gepersonaliseerde advertenties te laten zien. Dat laat het socialmediabedrijf in een blogposting weten. Binnenkort verschijnt er een nieuwe versie van iOS waarin apps toestemming moeten krijgen om gebruikers over meerdere apps en websites te volgen.

Met de maatregel wil Apple de privacy van gebruikers beschermen. Facebook is het niet eens met de aanpak van Apple en claimt dat gepersonaliseerde advertenties en privacy samen kunnen gaan. Daarnaast hekelt het bedrijf de pop-up van Apple waarin apps aan gebruikers om toestemming voor tracking moeten vragen. "De Apple-melding biedt geen context over de voordelen van gepersonaliseerde advertenties", aldus Dan Levy van Facebook.

Het bedrijf zal daarom een extra pop-up in de Facebook-app tonen waarin het gebruikers aanmoedigt om tracking alsnog toe te staan. Volgens de pop-up helpen gebruikers die zich laten volgen kleine bedrijven en biedt dit een "betere advertentie-ervaring". Daarnaast is deze pop-up zo vormgegeven dat gebruikers eerder voor toestaan zullen kiezen. De pop-up van Apple hanteert een neutrale aanpak en gebruikt geen kleurschema voor de knoppen.

"Bewustzijn over de werkwijze van de industrie, zoals datatracking, is slechts een eerste stap naar een betere ervaring. Gebruikers hebben ook features en opties nodig om te bepalen hoe hun data wordt gebruikt en door wie", aldus Apple. Volgens Facebook helpt de extra pop-up mensen juist om een "weloverwogen keuze" te maken. "We vinden dat mensen extra context verdienen en Apple heeft gezegd dat het geven van voorlichting is toegestaan", besluit Levy.

Image

Reacties (11)
02-02-2021, 15:42 door Anoniem
De reden die ze al tijden geven: "met gepersionaliseerde advertenties kunnen we u beter van dienst" zijn is flauwekul. Ik kan zelf wel bepalen wat waneer en waar gekocht wordt. Die reden wordt gebruikt om nog meer data over je te verzamelen en om adverteerders te binden die weer geld opleveren met views en clicks.
Ben benieuwd wat ervan terechtkomt, de cookie regels zijn ook al flauwekul die niet werkt.
02-02-2021, 15:59 door Anoniem
"Facebook is het niet eens met de aanpak van Apple en claimt dat gepersonaliseerde advertenties en privacy samen kunnen gaan."

De premisse is al erg lastig te verdedigen, maar als zoiets van een bedrijf als Facebook komt is het eigenlijk bij voorbaat al een verloren discussie. Facebook en privacy gaan niet door één deur, dat laten ze keer op keer zien. Dat blijkt ook maar weer uit deze kwestie en dat ze gebruiker geen eigen keuze willen laten maken, maar de keuze die Facebook voor ogen heeft.
02-02-2021, 16:13 door Anoniem
Het bedrijf zal daarom een extra pop-up in de Facebook-app tonen waarin het gebruikers aanmoedigt om tracking alsnog toe te staan. Volgens de pop-up helpen gebruikers die zich laten volgen kleine bedrijven en biedt dit een "betere advertentie-ervaring". Daarnaast is deze pop-up zo vormgegeven dat gebruikers eerder voor toestaan zullen kiezen. De pop-up van Apple hanteert een neutrale aanpak en gebruikt geen kleurschema voor de knoppen.

Het is wel duidelijk wie hier de 'evil' partij is.

Ik snap sowieso niet dat mensen hun e-mail (Gmail) of foto's (Google Photo's, Facebook) enzovoort onderbrengen bij advertentiebedrijven.
02-02-2021, 17:24 door Anoniem
"betere advertentie-ervaring"
Huh? Ze willen toch juist advertenties laten zien? De betere ervaring is geen advertenties tenslotte...
02-02-2021, 17:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Het bedrijf zal daarom een extra pop-up in de Facebook-app tonen waarin het gebruikers aanmoedigt om tracking alsnog toe te staan. Volgens de pop-up helpen gebruikers die zich laten volgen kleine bedrijven en biedt dit een "betere advertentie-ervaring". Daarnaast is deze pop-up zo vormgegeven dat gebruikers eerder voor toestaan zullen kiezen. De pop-up van Apple hanteert een neutrale aanpak en gebruikt geen kleurschema voor de knoppen.

Het is wel duidelijk wie hier de 'evil' partij is.

Ik snap sowieso niet dat mensen hun e-mail (Gmail) of foto's (Google Photo's, Facebook) enzovoort onderbrengen bij advertentiebedrijven.
Oh dat is heel makkelijk uit te leggen hoor: Gmail via Thunderbird (geen advertenties), en op facebook registreren om te voorkomen dat iemand anders onder jouw naam aan de slag gaat. Zolang je niet op facebook in logt heb je geen last van reclame, en die enkele keer dat je het wel doet via de Facebook container van Firefox zodat je verder niet getracked kan worden.

Want inderdaad "de voordelen van gepersonaliseerde advertenties" zie ik niet en wat ze onder "een betere gebruikservaring" zien begrijp ik niet. 10 hoeraatjes voor uMatrix!
02-02-2021, 18:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Het bedrijf zal daarom een extra pop-up in de Facebook-app tonen waarin het gebruikers aanmoedigt om tracking alsnog toe te staan. Volgens de pop-up helpen gebruikers die zich laten volgen kleine bedrijven en biedt dit een "betere advertentie-ervaring". Daarnaast is deze pop-up zo vormgegeven dat gebruikers eerder voor toestaan zullen kiezen. De pop-up van Apple hanteert een neutrale aanpak en gebruikt geen kleurschema voor de knoppen.

Het is wel duidelijk wie hier de 'evil' partij is.

Ik snap sowieso niet dat mensen hun e-mail (Gmail) of foto's (Google Photo's, Facebook) enzovoort onderbrengen bij advertentiebedrijven.

Gratis en voor niks is altijd het toverwoord.
03-02-2021, 10:53 door Anoniem
De Apple-melding biedt geen context over de voordelen van gepersonaliseerde advertenties", aldus Dan Levy van Facebook.
Ik wil toch graag eens weten wat de voordelen zijn van gepersonaliseerde advertenties als je geen advertenties wilt.
Ik wil geen advertenties, ik wil geen FB, waarom laten deze stalkers mij niet met rust. Wanneer wordt Europa eens
volwassen en hebben wij die Amerikaanse stalkers niet meer nodig.
03-02-2021, 12:16 door Reinder
Door Anoniem:
"betere advertentie-ervaring"
Huh? Ze willen toch juist advertenties laten zien? De betere ervaring is geen advertenties tenslotte...

Ja.. die bedrijven doen alsof mensen die advertenties niet erg vinden of zelfs waarderen, en alsof iedereen het fijn vind om meer persoonlijk gerichte advertenties te krijgen, want immers "wie wil er nu advertenties die niet aansluiten op je interesses".
Het is natuurlijk een valse tegenstelling door te suggereren dat er maar twee opties zijn: persoonlijk en niet-persoonlijk. Het gaat voorbij aan mogelijkheden als geen advertenties, de keuze aan de gebruiker laten, of content-afhankelijke advertenties.

Realiteit is natuurlijk dat de keizer geen kleren aan heeft, het is zo opzichtig hoe ze doen alsof het anders is.
03-02-2021, 12:32 door Anoniem
Het zal allemaal nog leuker worden als uMatrix slechts per pagina kan worden ingesteld.
Dat wil Google op termijn in zijn browser en in chromium browser-kloons gaan afdwingen via andere api.

U weet toch dat de developer van uMatrix al de handdoek in de ring heeft gegooid?
Of bedoelt u uBlock Origin, die datzelfde lot zal ondergaan op termijn,
net als andere Internet-brede advertentie-blockers overigens.

En Google krijgt toch altijd haar zin, als het niet linksom is dan rechtsom. Helaas pindakaas, too big to fail.
Een bij voorbaat reeds verloren race. U gaat verder locked-in worden door deze vendor, let maar op.
Het oude normaal komt immers nooit meer terug. Wij willen dat wel, maar zij echter niet.

luntrus
03-02-2021, 14:15 door Anoniem
Wat ben ik blij dat ik een Apple heb en derhalve advertenties kan blokken
05-02-2021, 13:44 door Anoniem
Door Anoniem: Het zal allemaal nog leuker worden als uMatrix slechts per pagina kan worden ingesteld.
Dat wil Google op termijn in zijn browser en in chromium browser-kloons gaan afdwingen via andere api.

U weet toch dat de developer van uMatrix al de handdoek in de ring heeft gegooid?
Of bedoelt u uBlock Origin, die datzelfde lot zal ondergaan op termijn,
net als andere Internet-brede advertentie-blockers overigens.

En Google krijgt toch altijd haar zin, als het niet linksom is dan rechtsom. Helaas pindakaas, too big to fail.
Een bij voorbaat reeds verloren race. U gaat verder locked-in worden door deze vendor, let maar op.
Het oude normaal komt immers nooit meer terug. Wij willen dat wel, maar zij echter niet.

luntrus

Google krijgt helemaal niet haar zin als mensen gewoon stoppen die rotzooi te gebruiken.

Google Search => DuckduckGo
Gmail, Calendar => Tutanota of Protonmail

Enzovoort.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.