Boekingsite Booking.com heeft van de Autoriteit Persoonsgegevens een boete van 475.000 euro gekregen voor het te laat melden van een datalek. Criminelen wisten de gegevens van ruim vierduizend klanten van het bedrijf te stelen. Dat deden ze via een telefonische phishingaanval op medewerkers van veertig hotels in de Verenigde Arabische Emiraten.
De criminelen wisten van deze medewerkers de inloggegevens te ontfutselen, waardoor ze op een systeem van Booking.com konden inloggen. In het systeem werden vervolgens de gegevens van ruim vierduizend mensen gestolen die via de boekingsite een hotelkamer hadden geboekt in het land. Het ging onder meer om hun namen, adressen en telefoonnummers en details over hun boeking.
Tevens kregen de criminelen toegang tot de creditcardgegevens van 283 personen. In 97 gevallen ging het ook om de beveiligingscode van de creditcard. Ook probeerden de criminelen creditcardgegevens van andere slachtoffers te stelen door zich per mail of telefoon voor te doen als medewerker van Booking.com.
De boekingsite werd op 13 januari 2019 over het datalek geïnformeerd, maar waarschuwde de Autoriteit Persoonsgegevens pas op 7 februari. Daarmee is Booking.com 22 dagen te laat, aangezien datalekken binnen 72 uur dienen te worden gemeld. Getroffen klanten werden op 4 februari 2019 ingelicht. Booking.com gaat niet in bezwaar of beroep tegen de boete van de Autoriteit Persoonsgegevens.
"Nadat we op 13 januari 2019 de eerste meldingen van verdachte activiteiten hadden ontvangen, begonnen we te werken aan het begrijpen van het probleem en deze op te lossen, maar helaas werd de kwestie niet zo snel intern geëscaleerd als we hadden gewild, wat leidde tot de late melding van het incident bij het Autoriteit Persoonsgegevens", laat Booking.com in een reactie aan Security.NL weten.
"We hebben sindsdien extra stappen ondernomen om onze partners en medewerkers beter bewust te maken van, en voor te lichten over belangrijke privacymaatregelen en algemene beveiligingsprocessen, terwijl we ook werken aan het verder optimaliseren van de snelheid en efficiëntie van onze interne meldingskanalen. Dit is een doorlopend en iteratief proces, zodat we de meldingsdeadlines van de AP kunnen halen."
De AP wilde oorspronkelijk een boete van 525.000 euro opleggen, maar besloot die met 50.000 euro te verlagen vanwege de maatregelen die Booking.com nam om de schade voor slachtoffers te beperken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.