image

Amerikaanse staat start proef met rijbewijs en id-kaart op smartphone

maandag 12 april 2021, 12:48 door Redactie, 12 reacties

De Amerikaanse staat Utah is een proef gestart waarbij het rijbewijs en identiteitsbewijs van burgers op hun smartphone wordt opgeslagen. Op deze manier gaat de identiteit van de burger uit de portemonnee naar de smartphone wat de privacy ten goede komt, zo laat de staat via de eigen website weten.

Via het mobiele rijbewijs en identiteitskaart krijgen burgers meer controle over welke data ze met bedrijven willen delen dan wanneer ze een fysieke kaart overhandigen, aldus de aankondiging. Het mobiele rijbewijs of id-kaart wordt in een app opgeslagen en is op contactloze wijze uit te lezen. Met de proef wordt gekeken hoe de app werkt in echte scenario's, zoals bankieren, reizen, verkeerscontroles en transacties bij restaurants en drankwinkels waarbij er een leeftijdsverificatie plaatsvindt.

Deze bedrijven hebben een lezer die de informatie uit de app kan uitlezen en controleren. Op dit moment vindt de controle via NFC en qr-codes plaats, maar later zal dit ook via Bluetooth kunnen. De gebruiker kan echter bepalen welke informatie hij hierbij wil delen. In het geval van een leeftijdscontrole hoeft alleen de pasfoto te worden gedeeld en het feit dat de houder ouder dan 18 jaar is. Volgens de staat biedt dit meer privacy dan wanneer een fysiek rijbewijs of identiteitsbewijs wordt overhandigd en alle informatie zichtbaar is. Om de app te gebruiken moet een pincode worden opgegeven of vindt biometrische authenticatie plaats.

De eerste test wordt nu met honderd geselecteerde deelnemers gehouden. Later dit jaar zal het aantal naar tienduizend deelnemers worden uitgebreid. Afhankelijk van de resultaten van de proef zal het mobiele rijbewijs en id-bewijs in de gehele staat worden uitgerold. Inwoners van Utah houden echter de mogelijkheid om een fysiek rijbewijs of identiteitsbewijs aan te vragen.

Reacties (12)
12-04-2021, 12:51 door Anoniem
Amerikaanse staat heeft nog steeds banking, carding en dropping fraude niet onder controlle maar blijft digitaliseren.

You go girl...
12-04-2021, 12:56 door [Account Verwijderd]
Agent: mag ik uw rijbewijs en uw ID even zien.
Bestuurder: Ik zou het graag willen maar mijn smartfoon accu is leeg.

Nee, dan heb ik 'm toch liever in mijn portemonnee zitten,net zo als mijn ID bewijs.
12-04-2021, 13:37 door Anoniem
Beter zou het zijn als ze de identiteitskaart en rijbewijs zouden fuseren. Één pasje i.p.v. twee.
12-04-2021, 13:45 door Anoniem
Door BertG.: Agent: mag ik uw rijbewijs en uw ID even zien.
Bestuurder: Ik zou het graag willen maar mijn smartfoon accu is leeg.

Nee, dan heb ik 'm toch liever in mijn portemonnee zitten,net zo als mijn ID bewijs.
Dit nog even afgezien van beveiliging. Wanneer ik de kaarten zelf bij me draag, kan ik die door geschikte plaatsing nog wel beveiligen tegen diefstal en ongewenst uitlezen. Maar mijn telefoon moet altijd verbinding kunnen maken met een zendmast (anders is het een PDA) en zit meestal op een makkelijk bereikbare plek. Dus al mijn belangrijke dingen zijn snel van me af te pakken en draadloos uitlezen is via malware niet uit te sluiten.
Automatisering is leuk en moet ook leuk blijven. Verplicht alles automatiseren is een ramp. Ik herinner me nog een film-achtig iets op de Duitse tv uit de zwart-wit tijd. Dat ging over iemand die in het buitenland was geweest en bij terugkomst in een wereld kwam, waar alles met plastic moest gebeuren. Omdat hij niet in de systemen zat, kon hij niet worden opgenomen. Daarom kreeg hij geen plastic en werd buitengesloten. Zoiets gaan we straks met de mobiele telefoons en smartwatches krijgen, als we niet uitkijken. Vergelijk het met de neiging van supermarkten om pin-only kassa's neer te zetten. Die zijn in aantallen groter en dat wordt steeds erger. Daarmee sluiten ze groepen met mensen langzaam uit, maar dat is niet belangrijk, want "handig en veilig".
12-04-2021, 14:11 door Anoniem
Nou, DigiD gaat dit ook doen: https://www.digid.nl/inlogmethodes/identiteitskaart En ik heb geen ondersteund smartphone of desktop... Dus al vragen gesteld, maar blijft enorm stil aan die kant.

En dit lijk deels op IRMA: https://irma.app/ wat ik wel een goed concept vind. Leeftijdscontrole gaat idd dus op basis van je pasfoto en een ja/nee melding. Meer niet. Dat komt privacy wel ten goede.

Alleen het is jammer dat het onderliggende OS dat niet altijd is....

TheYOSH
12-04-2021, 14:37 door Anoniem
Door Anoniem: Nou, DigiD gaat dit ook doen: https://www.digid.nl/inlogmethodes/identiteitskaart En ik heb geen ondersteund smartphone of desktop... Dus al vragen gesteld, maar blijft enorm stil aan die kant.
Dit interpreteer je de verkeerde kant op. DigiD gaat een extra stap toevoegen, waardoor je d.m.v. een scan van een ID bewijs toegang kan krijgen, niet DigiD als ID bewijs gebruiken. Geen fysiek ID bewijs bij je? Dan geen toegang tot de digitale content. Nu is het wel zo dat het aantal plekken waar je DigiD Hoog (waar iedere keer een ID bewijs scan voor nodig is) voor nodig hebt nog erg beperkt is.

En dit lijk deels op IRMA: https://irma.app/ wat ik wel een goed concept vind. Leeftijdscontrole gaat idd dus op basis van je pasfoto en een ja/nee melding. Meer niet. Dat komt privacy wel ten goede.
Precies, en IRMA is een initiatief dat ik wel toejuich. Alleen een ja/nee, verder niet, zoals het zou moeten zijn in dit soort gevallen.
12-04-2021, 15:26 door Anoniem
Agent, ik zou graag aangifte doen van de diefstal van mijn smart phone.

Ja, tuurlijk, vervelend, maar geen probleem, wilt u zich svp even identificeren?

Eh...

Oh, sorry, maar dan gaat het helaas niet. Ik zou als ik u was wel even uw bank bellen om uw rekeningen te blokkeren.

Eh...
12-04-2021, 18:03 door Anoniem
Noorwegen heeft een rijbewijs app.
Hoef ik nooit mijn rijbewijs mee te nemen, alleen mijn pinpas en mobiel.
Werkt perfect, alleen geldig in Noorwegen zelf.
12-04-2021, 18:49 door Anoniem
Door Anoniem: Agent, ik zou graag aangifte doen van de diefstal van mijn smart phone.

Ja, tuurlijk, vervelend, maar geen probleem, wilt u zich svp even identificeren?

Eh...

Oh, sorry, maar dan gaat het helaas niet. Ik zou als ik u was wel even uw bank bellen om uw rekeningen te blokkeren.

Eh...

Precies, een single-point of failure (of attack).
12-04-2021, 22:29 door Anoniem
een kopie maken van een fysieke kaart / pas wordt er meer data verzameld dan nodig is. dus de app is makkelijker en beter privacy bestendig. en als je zegt niet veilig is dat was het toen ook al niet elke keer een kopie maken en alle onnodige data verwerken zonder toestemming wil je ook niet. met de app kan je aangeven wat je wel en niet wilt delen en met welke bedrijf / instantie de gegevens wilt delen volledig / beperkt / niets. met beperkt kan je dan aangeven wat je wilt delen en wat niet.
12-04-2021, 22:52 door Anoniem
die proeven lopen al een tijdje in Nederland, ik denk dat we er zelfs verder mee zijn dan die aan de andere kant van de plas
13-04-2021, 10:18 door Anoniem
In China dwingen ze je om je surveilance device altijd bij je te hebben

In het Westen wordt je overhaald om deze zelf bij je te hebben.

Een simpele actie om je surveilance device (smartphone) uit te schakelen als je kritiek hebt op de machthebbers.

Smartphone uitgeschakeld en je kan niks meer in de moderne maatschappij is waar het naar toe gaat
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.