image

Tilburg plaatst op honderd kruisingen verkeerscamera's met privacyfilters

maandag 3 mei 2021, 15:28 door Redactie, 14 reacties

De gemeente Tilburg gaat op honderd kruisingen in de staad verkeerscamera's plaatsen die zijn uitgerust met privacyfilters. Dat laat het college van B en W in een brief aan de gemeenteraad weten (pdf). Met de camera's wil de gemeente de kruispunten met verkeerslichten naar eigen zeggen efficiënter en effectiever beheren.

Om de camera's te plaatsen is het noodzakelijk dat zowel de privacy van weggebruikers als inwoners is geborgd, stelt het college. "We gebruiken de verkeerscamera’s alleen om het verkeer "live" te monitoren en verkeerssituaties te bekijken en indien nodig direct te reageren. We slaan de beelden nooit op." Ook is een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uitgevoerd.

Met een DPIA worden vooraf de privacyrisico's die bij het verwerken van gegevens komen kijken in kaart gebracht. Vervolgens kunnen er maatregelen worden getroffen om de risico's te verkleinen. Op basis van de uitgevoerde DPIA heeft de gemeente besloten om de verkeerscamera’s alleen voor het doel te gebruiken waarvoor ze zijn geplaatst, namelijk het monitoren van het verkeer op locaties waar dit relevant is.

Daarnaast zijn de camera's voorzien van een privacyfilter om beelden te blurren die de camera op privéterrein maakt. "Het is dan niet mogelijk deze beelden te bekijken", stelt de gemeente verder. Externe partijen die de gemeente gaan helpen bij het analyseren van verkeerssituaties krijgen pas toegang tot de beelden nadat zij een verwerkersovereenkomst hebben getekend. Tevens gaat de gemeente inwoners en bezoekers over de camera's informeren.

Image

Reacties (14)
03-05-2021, 15:45 door Anoniem
Daar zijn sensoren in de weg voor, geen cameras.
Ze willen zo graag hitech zijn met cameras en analyse.

Ja we hebben even een privacy filter in het software zodat we niet kunnen zien.
Dat is tog niet te geloven, en kun je zo uitzetten als iemand dat een keer wil veranderen zonder problemen, niemand die het merkt.
03-05-2021, 15:47 door Anoniem
Ze vergeten er één ding bij te vermelden met die camera's. Dat men een 1anderhalve-metersamenleving wil creëren door overal verkeersmaatregelen te veranderen. Overal camera's voor de politie is natuurlijk erg handig om dat te kunnen handhaven.

bron: Brabants Dagblad 2020.

"Woe 13 mei: De snelheid op alle straten binnen de Tilburgse ringbanen gaat van 50 naar 30 kilometer per uur. Ondertussen gaan stoplichten vaker en langer op groen voor voetgangers en fietsers. ,,Verkeersmaatregelen voor de anderhalve-metersamenleving”, zegt wethouder Mario Jacobs."
03-05-2021, 16:12 door Anoniem
Maar de backup die gebruiken we en delen we met iedereen die daarom vraagt.
Helpt ook heel goed ter voorkoming van kinderporno en tegen terrorisme bestrijding.
03-05-2021, 16:13 door Anoniem
Ik hoop dat ze een fysiek filter om te blurren voor de lens van de camera plaatsen.

Zodoende kan de burger de gemeente controleren in haar uitspraken.
03-05-2021, 16:58 door Anoniem
Dag mag wat kosten daar, daarom vraag ik mij af of geld wel goed besteedt is aan dit project. Denk het niet
maar wie betaalt het, niet diegene die dit verzonnen heeft, daar heb je belasting centen voor.
03-05-2021, 17:07 door Anoniem
En deze camera's hebben niet een directe (unblurred) backup feed naar de belastingdienst voor het opslaan van kentekens?
Deze camera's hebben ook niet de mogelijkheid om bevraagd te worden door ongeauthoriseerde gebruikers?

Verder mag dit soort toezicht alleen gedaan worden indien er niet betere privacy-minder-schendende alternatieven zijn.
En die zijn er, de hele weg ligt vol met detectie lussen die gebruikt worden om snelheid en intensiteit te meten (en hierop de flitslocaties van de mobiele flitsers van het VHT Tilburg aan te passen aan de beste 'kassa' locatie... Deze kunnen niet gebruikt worden om hetzelfde te bereiken?

Klinkt weer of een leverancier een ambtenaar gevonden heeft die uit naiviteit of geldlust gekozen heeft voor een implementatie die een hoop geld kost en niets (extra) oplevert.
03-05-2021, 17:36 door Anoniem
Maar ja dan worden de kentekens ook opgeslagen van dat verkeer,na de hand kan je dan wel opvragen wie er heeft gereden.
Als ik het goed lees wordt dat dan niet bewaard door de gemeente Tilburg,want dat mag geloof ik niet wegens de privacy wet.
03-05-2021, 19:34 door karma4
Lachen nog even en je krijgt bekeuringen met een foto waar geen bewijs van de overtreding te zien is.
Hoe makkelijk wil je het de wegmisbruiker en crimineel maken wegens privacy
03-05-2021, 20:16 door Anoniem
En bestaat er in Nederland niet een wet, net zoals in Singapore achteraf bleek recent, waardoor de data toch gebruikt mag worden voor andere zaken?
Beter vooraf bekend waar je het dan wel/niet voor mag gebruiken dan dat er nog twijfel over bestaat.

Denk aan bv. moordzaken etc. die precies voor zo een camera zouden gebeuren.
04-05-2021, 01:57 door botbot
Door Anoniem: En bestaat er in Nederland niet een wet, net zoals in Singapore achteraf bleek recent, waardoor de data toch gebruikt mag worden voor andere zaken?
Beter vooraf bekend waar je het dan wel/niet voor mag gebruiken dan dat er nog twijfel over bestaat.

Denk aan bv. moordzaken etc. die precies voor zo een camera zouden gebeuren.

Nou het hele probleem met dit soort zaken is dat het nu in het nieuws komt. Dan hebben ze allemaal de beste bedoelingen, en wordt het geheel privacy-bestendig ingvoerd. En als de zaak eenmaal draait komt er over 4 of 5 jaar een ambtenaar die het wel handig vindt om bepaalde zaken te monitoren en die klikt dan het blur-vinkje uit, en haalt verlengt de opslag-duur van 2 uur, naar 2 maanden of 2 jaar. En niemand die het ooit te weten komt.
04-05-2021, 08:36 door Anoniem
Door Anoniem: Ze vergeten er één ding bij te vermelden met die camera's. Dat men een 1anderhalve-metersamenleving wil creëren door overal verkeersmaatregelen te veranderen. Overal camera's voor de politie is natuurlijk erg handig om dat te kunnen handhaven.

bron: Brabants Dagblad 2020.

"Woe 13 mei: De snelheid op alle straten binnen de Tilburgse ringbanen gaat van 50 naar 30 kilometer per uur. Ondertussen gaan stoplichten vaker en langer op groen voor voetgangers en fietsers. ,,Verkeersmaatregelen voor de anderhalve-metersamenleving”, zegt wethouder Mario Jacobs."

Het lijkt me niet dat er zo'n grote investering wordt gedaan om voor nog ongeveer een half jaar een 1.5-metersamenleving te kunnen waarborgen...
04-05-2021, 10:34 door Anoniem
Naar ik begrijp is het doel om uit te vissen of de lichten in een bepaalde richting lang genoeg en met de juiste intervals op groen staan. Ik kan me voorstellen dat bepaalde aspecten van verkeersgedrag (optrekken, afremmen, snelheid, soort voertuig) daarbij een rol spelen.

Men stelt zich blijkbaar tot doel om dat te bereiken zonder andere gegevens als gezichten, kenteken, bedrijfsnamen of dergelijke op te nemen.

Een en ander is moeilijker dan men op dit moment denkt. Daar breken diverse organisaties hun tanden op. Maar de grondgedachte is voorlopig vertrouwenwekkend.
04-05-2021, 22:07 door Anoniem
In zwitserland heb je dorpen vol verkeerslichten die op snelheid reageren. rij je te snel, krijg je rood, rijd je onder de V-max, dan hou je groen. dat lijkt me efficienter.
05-05-2021, 18:34 door Anoniem
Door Anoniem: Ik hoop dat ze een fysiek filter om te blurren voor de lens van de camera plaatsen.

Daar kan je ook zelf oplossingen voor verzinnen..

(Disclamer: Ik zeg hiermee niet dat je zo'n filter zelf mag aanbrengen. Dus als je dat doet, dan doe je dat op eigen verantwoordelijkheid..)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.