image

Telecomfabrikanten blij met vrije modemkeuze voor Ziggo-klanten

woensdag 12 mei 2021, 11:02 door Redactie, 44 reacties

Europese fabrikanten van telecomapparatuur zijn blij met de uitspraak van de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten dat Ziggo-klanten het recht hebben om hun eigen router of modem te gebruiken in plaats van de door Ziggo geleverde apparatuur. Een klant van de internetprovider had bij de geschillencommissie geklaagd dat Ziggo hem niet toestond om zijn eigen modem aan te sluiten.

Volgens Ziggo is het netwerkaansluitpunt het aansluitpunt op de door Ziggo geleverde modem die verbonden wordt met het eindpunt van de in de woning van de klant uitkomende kabel. De commissie ziet dat anders en wijst naar Europese regelgeving dat met het netwerkaansluitpunt het eind van de kabel wordt bedoeld die het huis van een klant binnenkomt. De klant heeft vanaf dit punt zelf de mogelijkheid om te kiezen voor een eigen modem.

Ziggo moet nu binnen drie weken de gegevens voor het aansluiten van een eigen modem op de coax-aansluiting op zijn website publiceren en het gebruik van een eigen modem faciliteren. Het VTKE, een alliantie van Europese fabrikanten van telecomapparatuur, is blij met de uitspraak. "Consumenten weten zelf het beste welke wensen ze hebben als het gaat om hun thuisnetwerk en zouden altijd de vrijheid moeten hebben om elke modem te kunnen kiezen die hierbij aansluit."

Mogelijk komt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) later deze maand met een definitieve beleidsregel die ervoor moet zorgen dat eindgebruikers zelf hun eigen modem kunnen kiezen. Volgens de toezichthouder is een vrije modemkeuze vanwege verschillende redenen belangrijk. Het zou aanbieders van modems, routers en mediaboxen moeten stimuleren om een goed aanbod te doen op het gebied van prijs en functionaliteit. Daarnaast zou de vrije keuze voor meer innovatie moeten zorgen.

Tevens zou het de overstap naar een andere provider moeten vereenvoudigen, omdat de bestaande apparatuur naar een nieuwe provider kan worden meegenomen. Veiligheid is een andere belangrijke reden voor het invoeren van de vrije modemkeuze. "Een significante groep eindgebruikers heeft behoefte de veiligheid van hun persoonlijke gegevens zelf te beheren en willen daarom ook modems en routers kunnen kiezen die dergelijk beheer in hun ogen beter mogelijk maken", zo liet de ACM eerder al weten.

De Europese Unie is met verordening (EU) 2015/2120 al sinds 2015 voor vrije modemkeuze. Duitsland was in 2016 het eerste Europese land waar abonnees van internetproviders zelf hun modem mochten kiezen. Italië volgde in 2018. In Nederland zijn de klanten van enkele providers al vrij om te beslissen welk eindapparaat zij voor hun internetaansluiting willen gebruiken, maar dat is lang niet bij alle providers het geval.

Reacties (44)
12-05-2021, 11:10 door Anoniem
En dan ook niet zeiken bij Ziggo, als je ,met door jezelf aangeschafte apparatuur , GEEN goede of helemaal geen verbinding hebt!
12-05-2021, 11:14 door Anoniem
Ik zal wat positiever over Ziggo met de verschrikkelijke en monopolistische abonnements-vormen kunnen zijn, als er dan ook een paar euro huur van het maandbedrag af gaat, zoals bij Freedom bijvoorbeeld het geval(2eur/m).
12-05-2021, 11:36 door Anoniem
Als ik een eigen modem/router kan kiezen, dan wil ik misschien wel weer klant worden. IPv6 prefix delegatie met ziggo modems was echt niet aan de praat te krijgen.
12-05-2021, 11:43 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 12-05-2021, 11:51
Er hangt hier al jaren een vrije oude modem waarvan ik geen enkel idee heb of deze nog een beetje veilig is vandaag de dag.
Ik denk dat deze zeker 15 jaar oud, is maar Ziggo beweerd dat ie nog goed mee kan en niks aan mankeert.
Dus sturen zij geen andere op, zolang er nog geen rook uit komt.
Maar hoe weet ik nou als leek wat een goede is , en wat kost zo'n modem dan.
Dat afregelen gaat verder wel lukken.
Met die oude van Ziggo hier heb ik ook al zo'n beetje alles aan veranderd en aangepast.

Wat er hier nu staat is een Technicolor TC7200, het jaartal hiervan kan ik niet vinden.
Die had standaard als inlog admin en als wachtwoord ook admin.
Dat heb ik als eerste al veranderd.
12-05-2021, 11:58 door Anoniem
Of dit nu echt een verbetering zal opleveren voor de consument. COAX was toch een shared medium? Dus 1 slechte modem, al een hoop ellende veroorzaken. En er zijn maar heel weinig kabel modems beschikbaar voor particulieren.

Al zou ik wil blij zijn als we VOIP gegevens krijgen van Ziggo.
12-05-2021, 12:06 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 12-05-2021, 12:26
Door Anoniem: Ik zal wat positiever over Ziggo met de verschrikkelijke en monopolistische abonnements-vormen kunnen zijn, als er dan ook een paar euro huur van het maandbedrag af gaat, zoals bij Freedom bijvoorbeeld het geval(2eur/m).

Ziggo rekent voor elke wijziging in jouw abonnement 20 euro.
Hoe klein die wijziging ook is.

Ik zou graag een andere provider willen nemen maar met 43 euro is Ziggo voor mij de goedkoopste.
Ik heb geen mediabox maar een CI module achterin mijn tv gestoken en een minimale internet snelheid. 40 Mb
Voor mij voldoende voor wat ik er mee doe. En het werkt altijd eigenlijk zonder storingen.
12-05-2021, 12:22 door Anoniem
Bij Ziggo heb je nog de mogelijkheid om het modem in bridge te zetten en daarachter je eigen hardware te plaatsen.
Bij bijvoorbeeld T-Mobile is dit dus niet mogelijk, hopelijk gaat dit met andere regelgeving dus ook voor andere partijen gelden.
12-05-2021, 12:22 door Anoniem
Door BertG.: Er hangt hier al jaren een vrije oude modem waarvan ik geen enkel idee heb of deze nog een beetje veilig is vandaag de dag.
Ik denk dat deze zeker 15 jaar oud, is maar Ziggo beweerd dat ie nog goed mee kan en niks aan mankeert.
Dus sturen zij geen andere op, zolang er nog geen rook uit komt.
Maar hoe weet ik nou als leek wat een goede is , en wat kost zo'n modem dan.
Dat afregelen gaat verder wel lukken.
Met die oude van Ziggo hier heb ik ook al zo'n beetje alles aan veranderd en aangepast.

Wat er hier nu staat is een Technicolor TC7200, het jaartal hiervan kan ik niet vinden.
Die had standaard als inlog admin en als wachtwoord ook admin.
Dat heb ik als eerste al veranderd.

Deze komen al meer dan een jaar regelmatig het kringloop binnen,
dus dit betekend dat deze modem tc7200 uitgefaseerd word,en je wel bericht zult kunnen verwachten,
wellicht dit jaar al.

Johan
12-05-2021, 12:26 door Anoniem
Door Anoniem: En dan ook niet zeiken bij Ziggo, als je ,met door jezelf aangeschafte apparatuur , GEEN goede of helemaal geen verbinding hebt!

Dit is niet waar,oude modems van ziggo zoals de technicolor tc7200
doen het prima in de bridge-modus i.c.m met je eigen router als voorbeeld een FRITZ!Box.

Johan
12-05-2021, 12:55 door Anoniem
Mij hebben ze om onverklaarbare redenen omgezet van carrier grade NAT (via Dual-Stack Lite ) naar een 'vast' IP adres, om ook onverklaarbare redenen krijg ik om de zoveel tijd een nieuwe IPV6 prefix, bij de klantenservice snappen ze over het algemeen niet wat deze technieken zijn laat staan dat ze kunnen uitleggen waarom ik af en toe een andere prefix krijg. Mijn NTP pool server die ik thuis op IPV6 draai ligt er dan uit en moet ik die op het nieuwe IPV6 adres overzetten, daar begrijpen ze ook niet waarom een provider zoiets zou doen. Volgens mij heeft het te maken met hun interne netwerken, bijvoorbeeld als Gigabit internet beschikbaar komt en ik stap erop over zal dit ritueel zich wellicht herhalen. Op dit moment ben ik tevreden met de configuratiemogelijkheden van het Ziggo modem om IPV4 (NAT) poorten te forwarden en IPV6 adressen (op bepaalde poorten) ook door te geven dus ik sta niet meteen te springen om een 'eigen' moden aan te sluiten maar zeker hulde voor de doorzetter die er een principiële uitspraak over heeft losgekregen.
12-05-2021, 12:56 door Anoniem
Als ik het goed begrepen heb zit een flink deel van de beveiliging in het modem verwerkt, zo zorgt het modem dat je niet op het modem van je buren kan inloggen, en past het ook het snelheidsprofiel toe wat door een centrale server opgelegd word. Als iedereen straks zijn eigen modem eraan kan hangen is natuurlijk niet gegarandeerd dat het modem zich aan deze regels gaat houden.

Als het daadwerkelijk zo is heeft Ziggo natuurlijk altijd een te lakse beveiliging gehad...
12-05-2021, 13:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En dan ook niet zeiken bij Ziggo, als je ,met door jezelf aangeschafte apparatuur , GEEN goede of helemaal geen verbinding hebt!

Dit is niet waar,oude modems van ziggo zoals de technicolor tc7200
doen het prima in de bridge-modus i.c.m met je eigen router als voorbeeld een FRITZ!Box.

Johan
Het gaat hier over zelf aangeschafte modems!
12-05-2021, 14:17 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 12-05-2021, 14:26
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: En dan ook niet zeiken bij Ziggo, als je ,met door jezelf aangeschafte apparatuur , GEEN goede of helemaal geen verbinding hebt!

Dit is niet waar,oude modems van ziggo zoals de technicolor tc7200
doen het prima in de bridge-modus i.c.m met je eigen router als voorbeeld een FRITZ!Box.

Johan
Het gaat hier over zelf aangeschafte modems!

Je kan het ook lezen als, je hoeft niet altijd iets nieuws aan te schaffen.
Het is mogelijk om een andere te kopen, maar hoeft niet altijd.
En het ging niet over zelf aangeschafte modems, maar dat Ziggo het mogelijk heeft gemaakt dat je er 1 kan aanschaffen, als je dat zou willen.
12-05-2021, 14:48 door Anoniem
Door BertG.:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: En dan ook niet zeiken bij Ziggo, als je ,met door jezelf aangeschafte apparatuur , GEEN goede of helemaal geen verbinding hebt!

Dit is niet waar,oude modems van ziggo zoals de technicolor tc7200
doen het prima in de bridge-modus i.c.m met je eigen router als voorbeeld een FRITZ!Box.

Johan
Het gaat hier over zelf aangeschafte modems!

Je kan het ook lezen als, je hoeft niet altijd iets nieuws aan te schaffen.
Het is mogelijk om een andere te kopen, maar hoeft niet altijd.
En het ging niet over zelf aangeschafte modems, maar dat Ziggo het mogelijk heeft gemaakt dat je er 1 kan aanschaffen, als je dat zou willen.

Ja,die mogelijkheid heeft zich al bewezen idd
12-05-2021, 15:23 door Anoniem
Vrije modemkeuze is veel belangrijker dan het op het eerste gezicht lijkt.

Het gaat over de autonomie die een burger/consument heeft over de spullen die hij in huis haalt. Het is een maatschappelijk probleem vermomd als een technisch dingetje voor enkel power users.

Je mág natuurlijk een modem huren/aannemen van de provider, maar ze moeten niet je niet kunnen verplichten een vreemd apparaat toe te laten op je eigen netwerk.

De achterliggende vraag was waar de grens tussen ligt tussen het netwerk van de provider en dat van de afnemer. Het antwoord van Europa was (terecht): bij het punt waar het signaal binnenkomt (en op die grens gelden dan overigens weer de spelregels van netneutraliteit).
12-05-2021, 15:35 door Anoniem
Door Anoniem: Als ik een eigen modem/router kan kiezen, dan wil ik misschien wel weer klant worden. IPv6 prefix delegatie met ziggo modems was echt niet aan de praat te krijgen.
Is natuurlijk zeer de vraag of een ander modem dat gaat oplossen.
Een modem (of modem/router) is maar een deel van het netwerk, en diverse zaken worden afgehandeld door achterliggende apparatuur in het netwerk.
Als daar beperkingen in zitten, vaak mede als gevolg van historie, dan kan het best zijn dat het met je eigen spullen ook niet gaat werken, of zelfs dat je je eigen spullen helemaal niet aan de gang krijgt.
12-05-2021, 15:45 door Anoniem
Door BertG.: Er hangt hier al jaren een vrije oude modem waarvan ik geen enkel idee heb of deze nog een beetje veilig is vandaag de dag.
Ik denk dat deze zeker 15 jaar oud, is maar Ziggo beweerd dat ie nog goed mee kan en niks aan mankeert.
Die moet je echt houden. Nu kun je Wifispots gebruiken zonder dat jij die thuis hoeft aan te zetten.
Uit privacy overwegingen zou ik het niet openstellen. Ze zeggen dat het gescheiden signalen zijn, klopt het is een ander IP-adres. Maar probeer maar eens dezelfde torrent te downloaden via thuis en Wifispots, zul je zien dat ze elkaar niet zien. Af en toe heel eventjes, maar iets van elkaar downloaden blijft steken op 'n paar kb.

Helaas heeft een Ziggo monteur in het verleden hier het modem onnodig vervangen waardoor ik toegang tot Wifispots kwijt ben. Helaas staat Ziggo niet open voor klachten/feedback en willen ze dit niet oplossen. Zelf de Wifi aanzetten kan niet, router gedeelte is in het modem uitgeschakeld. Aangezien mijn apparatuur thuis dan niet werkt. Ze willen bij Ziggo blijkbaar niet dat jij je telefonie extern regelt (dat is toch verboden bij wet? aan de andere kant koppelverkoop mag Ziggo ook gewoon doen). Voor 13 cent per minuut + start van 13 cent* gaan bellen, ze denken daar bij Ziggo blijkbaar dat de klant achterlijk is.

*ook die tarieven gaan volgens melding op de website van Ziggo per 1 juli omhoog, maar ergens vermelden wat de nieuwe tarieven worden was blijkbaar weer teveel moeite.
12-05-2021, 16:21 door [Account Verwijderd]
@ Vandaag, 15:45 door Anoniem

WIFI spots heb ik natuurlijk allang uitgezet.

Als je het IP adres van je modem heb kan je contact maken en iets veranderen.
Wel met een kabel verbinding. Alles kan je aan of uit zetten.
Als je een smartfoon heb, dan bestaat er een mijnziggo app. Daar kan je ook je wifi spot aan of uit zetten.
12-05-2021, 16:34 door Anoniem
ik zou ziggo wel als backup willen hebben voor mijn glasvezel en satelliet verbinding, maarja, ziggo vind dat hier geen kabel ligt.
vreemd want het ligt er al sinds het huis er staat en de 20 buren links, de 19 buren rechts en alle overburen hebben het ook.

nog vreemder dat toen ik in een gebied zat waar geen ziggo was ik ineens facturen kreeg van ziggo.
die mensen snappen niet van 'kijk eens waar je de facturen voor stuurt, en kijk eens in je postcode tabel?'.. nee, dat is te moeilijk..

vervolgens sluiten ze de verbinding van mijn ouders af en hebben zij (zonder mijn medeweten of goedkeuring) de spookrekening betaald om maar er vanaf te zijn.

tot de dag van vandaag kookt mijn bloed als ik er nog aan denk.
12-05-2021, 19:02 door Anoniem
Handig maar wel laat. Kan men die ZTE modems in de ban doen. Dan kunnen de Chinezen ons minder makkelijk bespioneren.
12-05-2021, 19:36 door Anoniem
Door BertG.: Er hangt hier al jaren een vrije oude modem waarvan ik geen enkel idee heb of deze nog een beetje veilig is vandaag de dag.
Ik denk dat deze zeker 15 jaar oud, is maar Ziggo beweerd dat ie nog goed mee kan en niks aan mankeert.
Dus sturen zij geen andere op, zolang er nog geen rook uit komt.
Maar hoe weet ik nou als leek wat een goede is , en wat kost zo'n modem dan.
Dat afregelen gaat verder wel lukken.
Met die oude van Ziggo hier heb ik ook al zo'n beetje alles aan veranderd en aangepast.

Wat er hier nu staat is een Technicolor TC7200, het jaartal hiervan kan ik niet vinden.
Die had standaard als inlog admin en als wachtwoord ook admin.
Dat heb ik als eerste al veranderd.
Ga er van uit dat het modem onveilig is en dat jouw thuisnetwerk net zo (on)veilig is als het internet zelf. Vervolgens ga je kijken naar be beveiliging op device niveau. Zorg dat alles up2date is en dat overal de lokale firewall aanstaat. Schakel onveilige protocollen uit indien mogelijk. Stuur geen data unencrypted over de lijn.

Als vervolgens een huisgenoot een onveilig device aan het netwerk hangt heeft dat weinig impact. Als je het echter op de ouderwetse manier hebt gedaan met een strikte edge-firewall en het interne netwerk vertrouwd dan heb je een probleem.
12-05-2021, 21:33 door Anoniem
Voor mijn maatstaven is mijn situatie toereiken met het modem in bridge modus, daar achter een degelijke firewall (of router) en twee eigen Wi-Fi access points.

Twee dingen waar ik minder gelukkig mee ben, is het ontbreken van IPv6 (in bridge modus) en de assemetrische snelheden.Dat eerste wil Ziggo niet oplossen en het tweede zal wel veranderen als de glasuitrol van de concurrentie Ziggo gaat tegenwerken.
13-05-2021, 10:25 door spatieman
imho het technicolor modem was best wel verdomd goed, de interface was lekker snel, en werdt niet stroperig na een paar weken zoals het vieze wit ding wat nu wordt geleverd.
probleem is natuurlijk nu wel, dat iemand zijn eigen brik er aan wil hangen, deze er wel zelf voor moet zorgen dat firmware updates up2date blijven.
13-05-2021, 10:44 door Anoniem
Ziggo is achterlijk duur. Overstappen naar IPTV is wat mij betreft de beste oplossing om alles in eigen beheer te hebben.
Gewoon een glasvezel abo zonder tv nemen, de iptv app installeren, en een iptv aanbieder zoeken.

Heeft niks met modem keus te maken, maar toch...
13-05-2021, 10:44 door [Account Verwijderd]
Ik denk dat ik mijn oude Technicolor voorlopig nog maar even houd.
Want zo slecht is deze modem niet, als ik zo de reacties hier lees.
Dit is voor mij toch info waarvan ik niet zou weten waar ik dit kan vinden.
Ik dacht, dat ding is al zo oud, zal dan toch wel een keer tijd worden om te vervangen.
Op een computer forum waar je wat vraagjes kan stellen i.v.m. pc problemen, hoef je hier niet mee aan te komen.

En spatieman, als ze mij zo'n vies wit ding opsturen, dan stuur ik 'm meteen weer retour.
Ik bewaak de technicolor met mijn leven als ze in de buurt komen.
13-05-2021, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door BertG.: Er hangt hier al jaren een vrije oude modem waarvan ik geen enkel idee heb of deze nog een beetje veilig is vandaag de dag.
Ik denk dat deze zeker 15 jaar oud, is maar Ziggo beweerd dat ie nog goed mee kan en niks aan mankeert.
Die moet je echt houden. Nu kun je Wifispots gebruiken zonder dat jij die thuis hoeft aan te zetten.
Uit privacy overwegingen zou ik het niet openstellen. Ze zeggen dat het gescheiden signalen zijn, klopt het is een ander IP-adres. Maar probeer maar eens dezelfde torrent te downloaden via thuis en Wifispots, zul je zien dat ze elkaar niet zien. Af en toe heel eventjes, maar iets van elkaar downloaden blijft steken op 'n paar kb.
Ik begrijp niet waar die paranoia vandaan komt hoor... die Wifispots die werken op geen enkele manier met je eigen
netwerk, dat is een apart virtueel netwerk wat gescheiden over dezelfde kabel loopt maar wat niks met je thuisnetwerk te
maken heeft. Die Wifispot users gaan via een CGNAT bij Ziggo het internet op, niet via jouw eigen adres.

Maar goed sommige mensen hier vertrouwen helemaal NIKS. Die zijn niet te helpen.

Overigens is dit soort features wel een reden om geen "vrije modemkeuze" toe te staan, wellicht is de technologie
zodanig dat als je ruwe toegang tot het netwerk hebt je hier oneigenlijk gebruik van kunt maken, bijvoorbeeld thuis
een vaste bekabelde aansluiting maken die werkt via het Wifispots netwerk.
Ik kan me voorstellen dat als Ziggo nu plotseling die toegang moet vrijgeven dat ze dan dit soort features eerst
(of binnenkort) moeten gaan uitzetten.

Het is echt niet zo dat het afdwingen van toegang tot een netwerk of een faciliteit het altijd allemaal beter maakt.
Vergelijk het met de concurrentie op het DSL netwerk. Op een gegeven moment moesten met alle geweld concurrenten
toegang krijgen tot de telefooncentrales om daar DSLAMs te plaatsen. Het sharen van KPN DSLAMs met concurrenten
was niet goed genoeg, nee ze moesten echt fysiek apparatuur kunnen plaatsen. Want dan zou het allemaal zoveel
goedkoper worden voor ons.
Nou leuk, maar tot op de dag van vandaag hebben mensen die een VDSL aansluiting op de centrale hebben daar
nog de nadelen van, omdat ze door die affaire geen Vectored VDSL kunnen krijgen en dus lagere snelheden hebben.
Ik zit gelukkig op een straatkast waar ze die malligheid niet meer hebben ingevoerd (daar zit alleen KPN apparatuur
in). Anderen vooral in de buurt van centrales hebben dikke pech. En denk maar niet dat het hier nou zoveel goedkoper
door geworden is! Die concurrenten richten zich met name op de zakelijke markt waar ze tegen veel te hoge prijzen
langzame lijnen kunnen leveren met een of andere vage SLA. Maar het werd wel gevierd als een grote overwinning,
net als nu weer met dit.
13-05-2021, 11:51 door Anoniem
Door spatieman: imho het technicolor modem was best wel verdomd goed, de interface was lekker snel, en werdt niet stroperig na een paar weken zoals het vieze wit ding wat nu wordt geleverd.
probleem is natuurlijk nu wel, dat iemand zijn eigen brik er aan wil hangen, deze er wel zelf voor moet zorgen dat firmware updates up2date blijven.
En aangezien er alleen Fritz!box coax routers verkrijgbaar zijn op de vrije markt, en die routers vanuit zichzelf op zoek gaan naar neiuwe frimware, en dei ook zelf installere, is dat helemaal verzorgd. Providers zijn notoir traag met het aanleveren van nieuwe firmware.
13-05-2021, 12:10 door Anoniem
Monteur destijds omgekocht voor een Technicolor TC7210 ipv die vreselijke connectboxen die ze toen door je strot probeerde te duwen. Voordeel van die providers die externe krachten inhuren. Moest alleen firmware vervangen dat was wat meer werk maar goed.

Nooit gezeik met dat ding valt mischien eens in het jaar keertje uit voor paar minuten naast de reguliere korte storingen die Ziggo wel eens ervaart Maar goed dat is bij bijna elke consumenten provider wel het geval
Draytek Vigor 2860 erop aangesloten voor Firewall en andere missende functies

Als ze ooit hun junk terug willen heb ik een nooit gebruikte connectbox in de verpakking voor ze.
13-05-2021, 14:24 door Anoniem
Door Anoniem: En dan ook niet zeiken bij Ziggo, als je ,met door jezelf aangeschafte apparatuur , GEEN goede of helemaal geen verbinding hebt!

Je krijgt altijd rommel van je internet provider, immers als ze 2 euro kunnen besparen, dan kan een manager weer een goede beurt maken dat hij een paar ton kosten besparing heeft gerealiseerd.
13-05-2021, 14:39 door Anoniem
Ik zit nog op een Ubee van Ziggo, en maakte pas geleden de fout na een storing te bellen met Ziggo die me een nieuwe moden (De beroemde Connect Box, waar in 2017 een class act lawsuit over was in de US en sinds die de CB's hier op de Europese markt werden gedumpt en Ziggo deze gretig opkocht.) toe sturrde, die pure bagger was met hoge pings van 100 en meer en dus onmogelijk om te gamen. Lang verhaal kort te houden, ik was op een bepaalt moment gewoon afgsloten en met pijn en moeite is de Ubee heractiveerd.

Laat Ziggo eerst maar eens hun modems in orde die fatsoenlijk werken, ipv van aanbieding van de week te kopen en deze de consument in de maag te splitsen. Mensen zoals 'wij' snappen wat er mee mis is, de gemiddelde consument die alleen Youtube kijkt en wat surft merkt dit toch niet.
13-05-2021, 16:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En dan ook niet zeiken bij Ziggo, als je ,met door jezelf aangeschafte apparatuur , GEEN goede of helemaal geen verbinding hebt!

Je krijgt altijd rommel van je internet provider, immers als ze 2 euro kunnen besparen, dan kan een manager weer een goede beurt maken dat hij een paar ton kosten besparing heeft gerealiseerd.
Kom eens met bewijzen i.p.v. onderbuik reacties!
13-05-2021, 20:27 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Ik zit nog op een Ubee van Ziggo, en maakte pas geleden de fout na een storing te bellen met Ziggo die me een nieuwe moden (De beroemde Connect Box, waar in 2017 een class act lawsuit over was in de US en sinds die de CB's hier op de Europese markt werden gedumpt en Ziggo deze gretig opkocht.) toe sturrde, die pure bagger was met hoge pings van 100 en meer en dus onmogelijk om te gamen. Lang verhaal kort te houden, ik was op een bepaalt moment gewoon afgsloten en met pijn en moeite is de Ubee heractiveerd.

Laat Ziggo eerst maar eens hun modems in orde die fatsoenlijk werken, ipv van aanbieding van de week te kopen en deze de consument in de maag te splitsen. Mensen zoals 'wij' snappen wat er mee mis is, de gemiddelde consument die alleen Youtube kijkt en wat surft merkt dit toch niet.

Is dat toevalig zo een vies wit ding?
Waar spatieman het over had
13-05-2021, 20:32 door Anoniem
Door Anoniem: Of dit nu echt een verbetering zal opleveren voor de consument. COAX was toch een shared medium? Dus 1 slechte modem, al een hoop ellende veroorzaken. En er zijn maar heel weinig kabel modems beschikbaar voor particulieren.

Al zou ik wil blij zijn als we VOIP gegevens krijgen van Ziggo.

Door Anoniem: Als ik het goed begrepen heb zit een flink deel van de beveiliging in het modem verwerkt, zo zorgt het modem dat je niet op het modem van je buren kan inloggen, en past het ook het snelheidsprofiel toe wat door een centrale server opgelegd word. Als iedereen straks zijn eigen modem eraan kan hangen is natuurlijk niet gegarandeerd dat het modem zich aan deze regels gaat houden.

Als het daadwerkelijk zo is heeft Ziggo natuurlijk altijd een te lakse beveiliging gehad...

Kijk deze personen stellen de juiste soort vragen. En het is correct het COAX deel is een shared medium en het zo me dus ook niks verbazen dat dus het modem bepaald wat de snelheid is.

En mijn vermoeden is dat het VoIP verkeer op een apart VLAN zit ?

Dit gaat nog een boel uitdagingen krijgen om door Ziggo binnen paar weken iets te regelen.

Misschien dat ze gewoon op korte termijn zeggen: hier is een bridge, alles op IP niveau kun je nu zelf bepalen wat te doen ? Of: we ondersteunen deze korte lijst van apparaten.

Ik ben heeel benieuwd met wat voor oplossing Ziggo gaat komen.
13-05-2021, 22:41 door Anoniem
@BertG nee dat is een zwart model.

Ik gok er op dat Spatieman de Connectbox of die oude Cisco modems bedoelt.
13-05-2021, 22:43 door Anoniem
Door Anoniem: En dan ook niet zeiken bij Ziggo, als je ,met door jezelf aangeschafte apparatuur , GEEN goede of helemaal geen verbinding hebt!

Nonsens. Ziggo dient -als ieder ander- zich te houden aan de standaarden. Dan moet het werken.

Waar het vooral om gaat is dat je de benodigde gegevens krijgt om zelf alles in te stellen. Ziggo laat bijvoorbeeld nu niet toe hoe je telefonie gebruikt. Dat is allemaal afgeschermd.
14-05-2021, 03:42 door Anoniem
Ziggo, heeft ook het monopolie op Smartcards en Decoders,bv Humax zijn in de winkels steeds minder te kopen. Bij Ziggo kost een smartcard en bv een Humax Decoder zoveel....E p.mnd. Koop je een smardcard in een winkel of een decoder dan heb je die hiur p.mnd niet. Het is wel zo dat je bij huur bij defecte problemen een nieuwe krijgt, tenmibste dat lijkt mij wel.
Pas is Ziggo weer E 2.50 p.mnd omhoog gegaan. Mijn idee voir Ziggo is. Maak meer pakketten met bv een summier tv aanbod en basis internet. Vooral ouderen hebven genoeg aan Ned .2.en3.Rtl 4.5.7. SBS. VERonica.Eventueel vijf zenders naar keuze. Mijn tip, internetsnelheid gast steeds omhoog, neemt U een lager abonnement, de snelheid zal U snel genoeg zijn. Maar en zijn niet genoeg keuze in pakketten. Ziggo is mijn ervaring de beste, maar dit zou een verbetering zijn, want Ziggo zou toch niet willen dat mensen hun tv en internet niet meer kunnen betalen. Geld grijpers krijgen altijd de rekenjng gepresenteerd, en de laatste tijd lijkt Ziggo veel op Geld grinpers!
14-05-2021, 09:04 door Anoniem
Door Anoniem: En dan ook niet zeiken bij Ziggo, als je ,met door jezelf aangeschafte apparatuur , GEEN goede of helemaal geen verbinding hebt!

Het gross van de mensen die dit doen zijn de mensen die er meestal verstand van hebben of het door iemand hebben laten plaatsen door iemand die er verstand van heeft. Die bellen niet naar de helpdesk, pas als er echt shit is met de verbinding.
Jan en Bep om de hoek interesseert een andere modem geen reet. Die weten niet eens dat je een andere kan plaatsen. Die zijn al blij dat ze de tv kunnen aanzetten of faecesbook kunnen gebruiken om hun sociale pulp te delen.

In mijn buurt kan ik precies zien wat de mensen hebben staat. Vrijwel iedereen heeft de standaard oplossing van de provider, her en der een gamerouter of een mesh systeem als Unifi. En op basis van mijn kennis over enkelen in de buurt kan ik ook aanwijzen waarbij ik verwacht die een andere modem of router hebben.
Voornamelijk IT'ers of mensen met een technische achtergrond.
14-05-2021, 09:29 door spatieman
Door BertG.:
Door Anoniem: Ik zit nog op een Ubee van Ziggo, en maakte pas geleden de fout na een storing te bellen met Ziggo die me een nieuwe moden (De beroemde Connect Box, waar in 2017 een class act lawsuit over was in de US en sinds die de CB's hier op de Europese markt werden gedumpt en Ziggo deze gretig opkocht.) toe sturrde, die pure bagger was met hoge pings van 100 en meer en dus onmogelijk om te gamen. Lang verhaal kort te houden, ik was op een bepaalt moment gewoon afgsloten en met pijn en moeite is de Ubee heractiveerd.

Laat Ziggo eerst maar eens hun modems in orde die fatsoenlijk werken, ipv van aanbieding van de week te kopen en deze de consument in de maag te splitsen. Mensen zoals 'wij' snappen wat er mee mis is, de gemiddelde consument die alleen Youtube kijkt en wat surft merkt dit toch niet.

Is dat toevalig zo een vies wit ding?
Waar spatieman het over had

Nee, Connect box....
14-05-2021, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Of dit nu echt een verbetering zal opleveren voor de consument. COAX was toch een shared medium? Dus 1 slechte modem, al een hoop ellende veroorzaken. En er zijn maar heel weinig kabel modems beschikbaar voor particulieren.

Al zou ik wil blij zijn als we VOIP gegevens krijgen van Ziggo.

Door Anoniem: Als ik het goed begrepen heb zit een flink deel van de beveiliging in het modem verwerkt, zo zorgt het modem dat je niet op het modem van je buren kan inloggen, en past het ook het snelheidsprofiel toe wat door een centrale server opgelegd word. Als iedereen straks zijn eigen modem eraan kan hangen is natuurlijk niet gegarandeerd dat het modem zich aan deze regels gaat houden.

Als het daadwerkelijk zo is heeft Ziggo natuurlijk altijd een te lakse beveiliging gehad...

Kijk deze personen stellen de juiste soort vragen. En het is correct het COAX deel is een shared medium en het zo me dus ook niks verbazen dat dus het modem bepaald wat de snelheid is.

En mijn vermoeden is dat het VoIP verkeer op een apart VLAN zit ?

Dit gaat nog een boel uitdagingen krijgen om door Ziggo binnen paar weken iets te regelen.

Misschien dat ze gewoon op korte termijn zeggen: hier is een bridge, alles op IP niveau kun je nu zelf bepalen wat te doen ? Of: we ondersteunen deze korte lijst van apparaten.

Ik ben heeel benieuwd met wat voor oplossing Ziggo gaat komen.

Een bridge kun je nu ook al krijgen, en dat lijkt me ook technisch de juiste oplossing: zij leveren hun internet op ethernet
koppelvlak en hun eigen coax netwerk managen ze zelf.
Maar dat was kennelijk weer niet goed volgens een paar doordrammers en nu zitten we met de gebakken peren.
Want dit kun je echt niet even zo aanpassen dat iedereen zelf kan gaan shoppen EN er geen mayhem ontstaat van
klanten die voor 50 Mbps betalen en 1 Gbps krijgen, klanten die op het wifispot netwerk gaan zitten, etc etc.

Geen goede ontwikkeling lijkt me.
We hebben op het werk o.a. Ziggo Glas en dat leveren ze ook af met een ethernet koppelvlak. Daar ga je ook niet
zeiken dat je je eigen glas switch of router eraan wilt hangen. Je krijgt een switch die zij managen en je plugt je eigen
router erin. Dat is gewoon de beste oplossing.
14-05-2021, 09:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En dan ook niet zeiken bij Ziggo, als je ,met door jezelf aangeschafte apparatuur , GEEN goede of helemaal geen verbinding hebt!

Nonsens. Ziggo dient -als ieder ander- zich te houden aan de standaarden. Dan moet het werken.

Waar het vooral om gaat is dat je de benodigde gegevens krijgt om zelf alles in te stellen. Ziggo laat bijvoorbeeld nu niet toe hoe je telefonie gebruikt. Dat is allemaal afgeschermd.
Voordat je verder gaat schreeuwen, als Ziggo die gegevens bekent maakt en JIJZELF de boel niet aan de praat krijgt, is het jouw probleem en niet van Ziggo!
14-05-2021, 15:34 door Anoniem
Door spatieman:
Door BertG.:
Door Anoniem: Ik zit nog op een Ubee van Ziggo, en maakte pas geleden de fout na een storing te bellen met Ziggo die me een nieuwe moden (De beroemde Connect Box, waar in 2017 een class act lawsuit over was in de US en sinds die de CB's hier op de Europese markt werden gedumpt en Ziggo deze gretig opkocht.) toe sturrde, die pure bagger was met hoge pings van 100 en meer en dus onmogelijk om te gamen. Lang verhaal kort te houden, ik was op een bepaalt moment gewoon afgsloten en met pijn en moeite is de Ubee heractiveerd.

Laat Ziggo eerst maar eens hun modems in orde die fatsoenlijk werken, ipv van aanbieding van de week te kopen en deze de consument in de maag te splitsen. Mensen zoals 'wij' snappen wat er mee mis is, de gemiddelde consument die alleen Youtube kijkt en wat surft merkt dit toch niet.

Is dat toevalig zo een vies wit ding?
Waar spatieman het over had

Nee, Connect box....

Dat is die Puma 6 troep waar die Ziggo massaal voor minder dan niks hebben opgekocht en rebranded, maar daar over kan je meer lezen op deze website: https://www.classactionlawyers.com/puma6
14-05-2021, 18:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Voordat je verder gaat schreeuwen, als Ziggo die gegevens bekent maakt en JIJZELF de boel niet aan de praat krijgt, is het jouw probleem en niet van Ziggo!
En wiens probleem is het volgens jou als Ziggo gegevens bekend maakt, en jij zelf daarmee een router configureerd, waarbij je de gegevens die jou leuk uitkomen fijn instelt, en de gegevens die jou niet zo leuk uitkomen (bijv configureren van TR-069 of wat ze ook gebruiken om remote op jouw router de bandbreedte in te stellen) dat laat je lekker zitten?
Dat lijkt me dan Ziggo's probleem want die zitten ineens met klanten die meer bandbreedte krijgen dan ze betalen.
Maar hoe gaan ze jou dwingen dat in te stellen of jouw router handmatig in te stellen op de juiste maximale bandbreedte?
14-05-2021, 20:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Voordat je verder gaat schreeuwen, als Ziggo die gegevens bekent maakt en JIJZELF de boel niet aan de praat krijgt, is het jouw probleem en niet van Ziggo!
En wiens probleem is het volgens jou als Ziggo gegevens bekend maakt, en jij zelf daarmee een router configureerd, waarbij je de gegevens die jou leuk uitkomen fijn instelt, en de gegevens die jou niet zo leuk uitkomen (bijv configureren van TR-069 of wat ze ook gebruiken om remote op jouw router de bandbreedte in te stellen) dat laat je lekker zitten?
Dat lijkt me dan Ziggo's probleem want die zitten ineens met klanten die meer bandbreedte krijgen dan ze betalen.
Maar hoe gaan ze jou dwingen dat in te stellen of jouw router handmatig in te stellen op de juiste maximale bandbreedte?
Weet dan al, hoe ze dat gaan oplossen?
25-06-2021, 23:29 door Anoniem
Ik heb een Connectbox van Ziggo. Niets dan problemen met torrents (netwerk valt stil bij download van 1 bestand. De netwerksnelheid is 600/40 Mbps (wordt royaal gehaald). Ik heb een oude TC7200 (van Ziggo) weten te bemachtigen via marktplaats. Maar Ziggo weigert hem aan te sluiten omdat hij geregistreerd is geweest op een ander adres.
Wellicht dat ik die dankzij de uitspraak toch binnenkort kan aansluiten. Zo nodig kan ik dan ook weer downgraden naar 300/30 .

Ja, ik heb alles geprobeerd. Ziggo monteur, nieuwe connectbox, nieuw aansluitpunt, nog zwaardere router (nu Edgerouter 4), koperenCat6 kabels, nieuwe Cisco small business managed switches, settings aanpassen, meten …..
Met de vorige Cisco modem van Ziggo heb ik nooit problemen ervaren anders dan dat de wifi niet zo best was, maar ik gebruik bridge mode, dus dat is niet relevant.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.