image

Hackersclub CCC kritisch over invoering van digitaal vaccinatiebewijs

maandag 17 mei 2021, 12:27 door Redactie, 14 reacties

Een digitaal vaccinatiebewijs maakt geen einde aan de pandemie en kan de samenleving zelfs verdelen, zo stelt de Duitse hackersclub CCC (Chaos Computer Club). Vandaag organiseert een comité van de Duitse Bondsdag een hoorzitting over een aanpassing van de infectiebeschermingswetgeving waar ook de invoering van een digitaal vaccinatiebewijs wordt besproken. De CCC is als expert uitgenodigd om aan de hoorzitting deel te nemen en heeft van tevoren haar opvattingen gepubliceerd.

Daarin stelt de hackersclub dat een digitaal vaccinatiebewijs geen oplossing is voor het vermeende probleem van van het gemak waarmee analoge vaccinatiebewijzen zijn te vervalsen. Digitale vaccinatiebewijzen lossen het probleem van nagemaakte papieren bewijzen niet op, zo stelt de CCC. Als voorbeeld wordt het gebruik van iemands anders vaccinatiebewijs genoemd en de afhankelijkheid van het controlerende personeel om vervalsingen te herkennen.

"Zolang niet iedereen die zich wil laten vaccineren ook kan worden gevaccineerd, zijn vaccinatiebewijzen een middel om de samenleving te verdelen. Zodoende zijn ze geen onderdeel van de oplossing, maar onderdeel van het probleem", waarschuwt de hackersclub. Wanneer nog niet iedereen zich kan laten vaccineren en mensen die al wel zijn gevaccineerd meer privileges krijgen, kan dit volgens de CCC ervoor zorgen dat het vervalsen van vaccinatiebewijzen een groot probleem wordt.

“Voor een digitaal vaccinatiebewijs heb je geen vijf blockchains of een centrale database nodig. Een gedecentraliseerd systeem met offline verificatie zou met behulp van een openbare public-key-infrastructuur kunnen worden geïmplementeerd", aldus CCC-woordvoerder Matthias Marx. "De discussie over vaccinatiebewijzen mag niet afleiden van het feit dat niet het vaccinatiebewijs, maar de vaccinatie je helpt om weer een normaal leven te gaan leiden."

De CCC stelt ook verschillende eisen waar een digitaal vaccinatiebewijs aan moet voldoen. Zo moet het vrijwillig en niet discriminerend zijn. Moet het onderliggende systeem alleen worden gebruikt voor bestrijding van de pandemie en mogen er geen gegevens met politie of geheime diensten worden gedeeld. Mag het systeem alleen worden ingezet zolang het epidemiologisch zinvol is. Het mag daarnaast niet mogelijk zijn om via digitale vaccinatiebewijzen bewegings- en contactprofielen op te stellen. "Dit sluit alle systemen uit die online verificatie vereisen", stelt de CCC. Verder moet de broncode en documentatie van het systeem open source zijn.

Reacties (14)
17-05-2021, 13:20 door Anoniem
Het gaat helemaal niet om een vaccinatie. Het gaat erom om de bevolking rijp te maken voor privileges op basis van sociale status. Ofwel: hoe braaf doe je wat de regenten willen?
De mensen die nu een spuitje gaan halen zijn braaf. Die mogen dan weer vanalles.

Als dit gemeen goed geworden is, is het concept natuurlijk prima bruikbaar voor meer zaken. Voorbeeld: Noord-Korea, China.
17-05-2021, 14:14 door Anoniem
Door Anoniem: Het gaat helemaal niet om een vaccinatie. Het gaat erom om de bevolking rijp te maken voor privileges op basis van sociale status. Ofwel: hoe braaf doe je wat de regenten willen?
De mensen die nu een spuitje gaan halen zijn braaf. Die mogen dan weer vanalles.

Als dit gemeen goed geworden is, is het concept natuurlijk prima bruikbaar voor meer zaken. Voorbeeld: Noord-Korea, China.


Wat een onzin meneer om mensen die zich laten vaccineren als braaf neer te zetten.
Veelal doen oudere/kwtsbare mensen dit omdat ze nog war langer willen leven.
Evenzo als andere kwetsbaren.
Nogalkwetsend dus.
Eerst even doordenken voordat U iets beweerd!
17-05-2021, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het gaat helemaal niet om een vaccinatie. Het gaat erom om de bevolking rijp te maken voor privileges op basis van sociale status. Ofwel: hoe braaf doe je wat de regenten willen?
De mensen die nu een spuitje gaan halen zijn braaf. Die mogen dan weer vanalles.

Als dit gemeen goed geworden is, is het concept natuurlijk prima bruikbaar voor meer zaken. Voorbeeld: Noord-Korea, China.


Wat een onzin meneer om mensen die zich laten vaccineren als braaf neer te zetten.
Veelal doen oudere/kwtsbare mensen dit omdat ze nog war langer willen leven.
Evenzo als andere kwetsbaren.
Nogalkwetsend dus.
Eerst even doordenken voordat U iets beweerd!
Natuurlijk is het kwetsend wat hij reageert, maar wat hij zegt dat klopt wel. Ik heb ondertussen genoeg van alle groene gasten. Zeg het gewoon waar het op slaat. Kijk er doorheen!
17-05-2021, 14:38 door Anoniem
Zie hoe het werkt, de reactant van 14:40 vliegt gelijk de reactant van 13:20 op de nek.

We zullen uiteindelijk over een paar jaar wel zien, wie van deze twee gelijk gaat krijgen.

Maar ik vind het vreemd dat nu iedereen op de planeet ineens tegen iets gevaccineerd moet worden,
met de nadruk op 'moet' zonder aangegeven uitzonderingen
(doorgemaakte ziekte, verworven of al bestaande immuniteit).

Wie niet aan dit globale experiment wenst deel te nemen om e.o.a. reden, is een outcast en
wordt direct als 'kwetsend' ervaren. Misschien is het kwetsend gevoel wel bij de ander aanwezig.

Hoe het ook zij, de maatschappij tot op het bot verdeeld gemaakt.
Velen zijn juist op zoek naar eenheid in vrijheid en houden vast aan zelfbeschikkingsrecht.

Jodocus Oyevaer
17-05-2021, 15:10 door Anoniem
Imagine if you will, a vaccine so safe you have to be threatened to take it.
for a disease so deadly you have to be tested to know if you have it..
17-05-2021, 16:38 door spatieman
geprikt of niet, de overheid is nog steeds niet gevaxed...
17-05-2021, 22:41 door Anoniem
Het wordt tijd dat de serie ‘Hospital’ van de BBC hier eens wordt uitgezonden. Dan zien de tegenstanders van vaccinatie wat er aan de hand is en waarom vaccinatie echt zo belangrijk is.
18-05-2021, 10:12 door majortom - Bijgewerkt: 18-05-2021, 10:25
Door Anoniem: Het wordt tijd dat de serie ‘Hospital’ van de BBC hier eens wordt uitgezonden. Dan zien de tegenstanders van vaccinatie wat er aan de hand is en waarom vaccinatie echt zo belangrijk is.
Het gaat hier niet om al dan niet vaccineren, maar over het verplicht delen van deze medische informatie met allerhande partijen. Voorts de voor de hand liggende function creep die gaat optreden wanneer iedereen aan het tonen van zo'n bewijs "gewend" is, waardoor het straks een continue verplichting dreigt te worden, ook voor non-Covid gerelateerde zaken. Zeker binnen de landsgrenzen is dit echt een brug te ver.

Ikzelf ben niet tegen vaccinatie, maar heb grote moeite met het registratie aspect. Ja, je kunt weigeren om je data te delen met het RIVM, maar je data ligt wel bij de GGD (20 jaar). En zaken als minimale gegevensverwerking en need2know zijn niet gevolgd, waardoor veel te veel data van je wordt opgeslagen en veel te veel personen toegang hebben tot deze data. Ik heb ondertussen de vraag uitstaan bij de GGD of een verzoek tot verwijdering gehonoreerd wordt. Tot nu toe blijft het oorverdovend stil (dat belooft niet veel goeds), Voor mij zou het niet kunnen verwijderen van mijn data bij de GGD een extra drempel opwerpen om me te laten vaccineren, zeker gezien de reputatie van deze GGD systemen.
18-05-2021, 10:19 door majortom - Bijgewerkt: 18-05-2021, 10:20
verwijderd
18-05-2021, 10:37 door Anoniem
Ja, ik vraag me echt af waar allle media in Nederland de berichten over Florida (+- 22 miljoen inwoners) verstopt hebben?
Alle maatregelen overboord, vacinatiebewijzen verboden en alle boetes over die maatregelen worden terug gedraaid, ze zijn zeker gek geworden daar?
18-05-2021, 11:48 door Anoniem
Door Anoniem: Het gaat helemaal niet om een vaccinatie. Het gaat erom om de bevolking rijp te maken voor privileges op basis van sociale status. Ofwel: hoe braaf doe je wat de regenten willen?
De mensen die nu een spuitje gaan halen zijn braaf. Die mogen dan weer vanalles.

Als dit gemeen goed geworden is, is het concept natuurlijk prima bruikbaar voor meer zaken. Voorbeeld: Noord-Korea, China.

Onzin. U stelt dat iedereen die een vaccinatie wil ook akkoord is met een bewijs hiervan. De CCC (en ik onderschrijf dat) geeft juist aan dat een vaccin iets anders is dan een vaccinatiebewijs. Ik heb mijn eerste vaccin recentelijk ontvangen, omdat ik in de risicogroep val. Dat betekent niet dat ik een bewijs wil om meer te mogen. Integendeel. En als je dat toch wil, dan vind ik dat "het gele boekje", dat bijna 100 jaar bestaat, goed genoeg om aan te tonen dat ik gevaccineerd ben. En dan nog alleen bij reizen, dus waarbij de douane toch al een controle van de paspoort doet. Niet om een restaurant binnen te komen.
18-05-2021, 13:38 door Anoniem
Jodocus Oyevaer: We zullen uiteindelijk over een paar jaar wel zien, wie van deze twee gelijk gaat krijgen.
Algoritmes bepalen dat we dat niet gaan zien.

Inmiddels is het zo dat als je een video compileert vol opsommingen van simpel controleerbare feiten, er dan toch kijkers beledigd raken, het als conspiracy raporteren, of niet volgens "community-richtlijnen", en de video onbeschikbaar wordt.
Zoals die video van Tim Gielen.

Maar dat terzijde, het onderwerp was de invoering van draagplicht van een digitale ster om onszelf te beschermen.
18-05-2021, 15:32 door Anoniem
Door Anoniem: Ja, ik vraag me echt af waar allle media in Nederland de berichten over Florida (+- 22 miljoen inwoners) verstopt hebben?
Alle maatregelen overboord, vacinatiebewijzen verboden en alle boetes over die maatregelen worden terug gedraaid, ze zijn zeker gek geworden daar?
Zie hier https://maurice.nl/2021/05/18/alle-maatregelen-in-noord-holland-worden-nu-opgeheven/
19-05-2021, 09:46 door Anoniem
Door Anoniem: Imagine if you will, a vaccine so safe you have to be threatened to take it.
for a disease so deadly you have to be tested to know if you have it..

Draai eens een dag mee in de zorg en je praat wel anders. Ja er zijn mensen die asymptomatisch zijn, dat wil nog niet zeggen dat het virus en de impact op de maatschappelijke gezondheid een hoax is.

Is het nou echt zo raar om mensen die een zeer laag risico lopen en een minimale dreiging vormen voor anderen voorrang te geven bij evenementen waar het risico op (het verspreiden van) corona?

Ach who am i kidding, dovemansoren...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.