image

EFF haalt uit naar Facebook wegens ondermijnen advertentie-onderzoek

maandag 16 augustus 2021, 15:58 door Redactie, 6 reacties

De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF heeft uitgehaald naar Facebook wegens de stappen die het techbedrijf nam tegen onderzoekers van politieke advertenties. Onlangs besloot Facebook de accounts van verschillende onderzoekers achter Ad Observer te sluiten. Dit project doet onderzoek naar politieke advertenties en de verspreiding van desinformatie op het platform.

Via een browserextensie werden bij gebruikers die hiervoor toestemming hadden gegeven advertenties verzameld en de reden dat ze deze advertenties te zien kregen. Zo wilden de onderzoekers inzichtelijk maken hoe adverteerders Facebook voor gerichte advertenties inzetten en hoe dit aan de verspreiding van desinformatie kan bijdragen.

Facebook stelde dat het op automatische wijze verzamelen van data in strijd met de gebruiksvoorwaarden is. Volgens de EFF is het "scrapen" van data niet anders dan een gebruiker die copy en paste doet. De Ad Observer-plug-in verzamelt alleen informatie die al binnen de browser beschikbaar is en dit gebeurt met toestemming van de gebruiker.

In een blogposting stelde Facebook dat het in actie kwam om de privacy van gebruikers te beschermen. "Het enige dat werd "geschonden" was de geheimzinnigheid van Facebook, waardoor het zonder publieke controle allerlei claims over de bestrijding van betaalde desinformatie kan doen", zegt Cory Doctorow van de EFF. Hij stelt dat het duidelijk is dat Ad Observer geen privacyrisico voor gebruikers vormt.

Wat deze saga heeft aangetoond is dat gebruikers Facebook niet kunnen vertrouwen om zichzelf als een onafhankelijk en publiek verantwoordelijk platform te gedragen, merkt Doctorow op. "Daarom hebben we tools nodig die deze keuze uit de handen van Facebook nemen." De EFF wil dat in ieder geval de accounts van de onderzoekers in kwestie worden hersteld en dat het bedrijf naar de eigen medewerkers luistert die om meer transparantie roepen.

Reacties (6)
16-08-2021, 16:18 door Anoniem
Facebook is een verslaving voor gebruikers
dat is het grootste probleem en dat weet facebook
maar al te goed.

The Matrix
16-08-2021, 17:11 door Anoniem
Door Anoniem: Facebook is een verslaving voor gebruikers
dat is het grootste probleem en dat weet facebook
maar al te goed.

The Matrix
Het probleem is dat Facebook dat helemaal geen probleem vindt. Ze hebben het bewust zo ontworpen.
16-08-2021, 17:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Facebook is een verslaving voor gebruikers
dat is het grootste probleem en dat weet facebook
maar al te goed.

The Matrix
Het probleem is dat Facebook dat helemaal geen probleem vindt. Ze hebben het bewust zo ontworpen.

Nir Eyal's "Hooked: How to Build Habit-Forming Products" (Pinguin, 2014)
https://en.wikipedia.org/wiki/Nir_Eyal

Redacteuren en lezers van de NRC over hun smartphoneverslaving
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/26/mijn-smartphone-en-ik-zijn-versmolten-tot-een-a4041393


Eyal schreef ook een boek over hoe je weer controle over je leven kunt verkrijgen. Soms voelt het of er een 'point of no return' gepasseerd is, zoek dan hulp van een psycholoog gespecialiseerd in de verslavingszorg.
24-08-2021, 16:15 door Anoniem
Facebook publiceert onwelgevallig rapport eerst niet dan weer wel

Een link naar een artikel over een Amerikaanse dokter die zou zijn overleden aan bijwerkingen van een coronavaccinatie was het meest aangeklikte stuk door Amerikaanse Facebookgebruikers in het eerste kwartaal dit jaar. Dat bleek uit eigen onderzoek door Facebook, zo berichtte de New York Times vorige week.

https://www.trouw.nl/buitenland/facebook-publiceert-onwelgevallig-rapport-eerst-niet-dan-weer-wel~b2463e33/


De onwelgevallige uitkomsten werden door Facebook onder de pet gehouden, omdat de bevindingen de kritiek van de regering Biden zouden versterken dat het medium nepnieuws verspreidt, zo concludeerde de New York Times.
10-09-2021, 14:31 door Anoniem
Desinformatie zes keer populairder dan echt nieuws op Facebook

De nog te verschijnen studie werd uitgevoerd door onderzoekers van de New York University en de Franse Université Grenoble Alpes en kon worden ingekeken door de Washington Post. Wel is er al peer review op gebeurd. [...] De onderzoekers stellen [vast] dat Facebook geen politieke voorkeur lijkt te hebben in wat meer interactie krijgt. Zowel links- als rechts georiënteerde posts met desinformatie kregen meer engagement dan feitelijk nieuws.

https://datanews.knack.be/ict/nieuws/desinformatie-zes-keer-populairder-dan-echt-nieuws-op-facebook/article-news-1776251.html

https://www.washingtonpost.com/technology/2021/09/03/facebook-misinformation-nyu-study/
10-09-2021, 14:46 door Anoniem
Facebook does not make "reach" data available to researchers, though. Instead, they and others who want to understand and quantify the social media platform’s misinformation problem — including these researchers — have often turned to a tool called CrowdTangle, which is owned by Facebook.

https://www.theverge.com/2021/9/3/22656036/nyu-researchers-study-facebook-misinformation-engagement-election


De term "reach" of bereik is de term die Facebook gebruikt om aan te geven hoeveel mensen een stuk inhoud op Facebook zien, ongeacht of ze er interactie mee hebben, zo licht The Verge toe. Om daar inzicht in te krijgen, zijn de onderzoekers afhankelijk van Facebook. Een onafhankelijk onderzoek naar desinformatie is dus heel moeilijk gemaakt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.