image

Ollongren kan niet zeggen of overheid gebruikmaakt van Pegasus-spyware

dinsdag 14 september 2021, 09:46 door Redactie, 19 reacties

Demissionair ministers Ollongren van Binnenlandse Zaken en Kaag van Buitenlandse Zaken kunnen niet zeggen of Nederlandse overheidsinstanties gebruikmaken van de Pegasus-spyware. Ook zijn de bewindslieden niet bekend met Nederlandse politici, advocaten, mensenrechtenverdedigers en journalisten die via de Pegasus-spyware door andere landen zijn bespioneerd. Dat laten de ministers op Kamervragen van de SP weten.

Recentelijk meldde een collectief van mediaorganisaties en onderzoekers dat Pegasus wereldwijd is ingezet tegen activisten, journalisten en politici. Daarbij werd onder andere verwezen naar een lijst met tienduizenden telefoonnummers van mogelijke doelwitten. SP-Kamerlid Van Dijk wilde opheldering of het kabinet weet of er ook Nederlanders slachtoffer van de spyware zijn geworden.

"Nee, dat is het kabinet niet bekend. Het kabinet beschikt niet over de lijst waarop nummers zouden staan van personen die zijn gehackt met het middel", antwoorden Kaag en Ollongren. Ze stellen dat de status van deze lijst niet geheel duidelijk is. Daarnaast beschikt het kabinet niet over een lijst van telefoonnummers van Nederlandse politici, journalisten, advocaten en mensenrechtenverdedigers, die dan zou kunnen worden vergeleken met de nummers op de eerdergenoemde lijst.

Het SP-Kamerlid vroeg daarnaast of de Pegasus-spyware ook door Nederlandse overheidsinstanties is ingezet. De bewindslieden merken op dat het Nederlandse instellingen in het algemeen niet is toegestaan binnen te dringen in systemen. Uitzonderingen gelden voor justitie en politiediensten voor de opsporing van strafbare feiten, en voor inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Deze organisaties kunnen onder omstandigheden bijzondere bevoegdheden inzetten.

"Over de wijze waarop deze organisaties gebruikmaken van hun wettelijk toegekende bijzondere bevoegdheden kan ik in het openbaar geen mededelingen doen. Tot slot kan het, voor zover het mandaat daartoe opdracht geeft en de juridische kaders dat toelaten, ook de Krijgsmacht toegestaan zijn om in het kader van militaire missies en operaties geautomatiseerde werken binnen te dringen", aldus de ministers. Recentelijk werd bekend dat de Duitse politie wel gebruikmaakt van de Pegasus-spyware.

Reacties (19)
14-09-2021, 10:04 door Anoniem
ja.dus men maakt er gebruik van zo simpel
14-09-2021, 10:21 door Anoniem
Wat is in dit artikel "het kabinet". Vallen hier ook alle ministeries van de leden van het kabinet onder? Of zijn dit alleen de ministers maar hoeven we er met een uitspraak als deze niet vanuit te gaan dat ze ook hun achterban hebben geraadpleegd?

Persoonlijk vind ik het erg onprettig worden dat ik niet meer weet of ik zinnen nu super technisch moet lezen en er dus vanuit moet gaan dat deze zin express zo gekozen is om eigenlijk weinig te zeggen, of dat ik vanuit mag gaan dat de bewindspersoon echt zijn best heeft gedaan om de vraag te beantwoorden.
14-09-2021, 10:33 door Bitje-scheef
"Nee, dat is het kabinet niet bekend. Het kabinet beschikt niet over de lijst waarop nummers zouden staan van personen die zijn gehackt met het middel", antwoorden Kaag en Ollongren. Ze stellen dat de status van deze lijst niet geheel duidelijk is. Daarnaast beschikt het kabinet niet over een lijst van telefoonnummers van Nederlandse politici, journalisten, advocaten en mensenrechtenverdedigers, die dan zou kunnen worden vergeleken met de nummers op de eerdergenoemde lijst.

Mooie woordspelletjes. Daar hebben ze "medewerkers" voor.
14-09-2021, 10:50 door Anoniem
Reken er maar op dat ze meerdere tools hebben waarmee dit kan
14-09-2021, 11:14 door Anoniem
"Nee, dat is het kabinet niet bekend. Het kabinet beschikt niet over de lijst waarop nummers zouden staan van personen die zijn gehackt met het middel", antwoorden Kaag en Ollongren. Ze stellen dat de status van deze lijst niet geheel duidelijk is. Daarnaast beschikt het kabinet niet over een lijst van telefoonnummers van Nederlandse politici, journalisten, advocaten en mensenrechtenverdedigers, die dan zou kunnen worden vergeleken met de nummers op de eerdergenoemde lijst.
Tja dat kennen we van Kaag en Ollongren: altijd een hoop praatjes over wat ze gaan doen en wat ze willen doen maar als puntje bij paaltje komt dan kunnen ze helemaal NIKS.
14-09-2021, 11:16 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: ja.dus men maakt er gebruik van zo simpel

Je hebt over elke letter die je schreef 0,4 minuten moeten nadenken. knap hoor! Nou, je opmerking schept licht in de duisternis hoor! terwijl je helemaal, en absoluut totaal niet weet wat er exact gaande is - net als ik overigens - maar ik begin hier niet een eind weg sensatiebelust te roeptoeteren..... zo simpel.

Enfin....genoeg aandacht gehad voor de onzin opmerking: 'ja.dus men maakt er gebruik van zo simpel'

Wat is er gaande:

Min. van Binnen- en Buitenlandse Zaken kan het niet zeggen.

Citaat: 'Over de wijze waarop deze organisaties (1) gebruikmaken van hun wettelijk toegekende bijzondere bevoegdheden kan ik in het openbaar geen mededelingen doen'

Dan zijn er drie mogelijkheden:

A) Er is opdracht - van wie? - over het al of niet gebruik geen mededeling te doen.
B) Beide ministeries zijn over het al of niet gebruik (nog) niet op de hoogte.
C) Beide ministeries zijn wel op de hoogte van het - ook dan nog - al of niet gebruik van Pegasus maar doen hier autonoom geen mededelingen over.

Groter is het (nog) niet en kleiner evenmin.


(1)
justitie, politiediensten en krijgsmacht. De laatste indien een mandaat of juridische kaders dat toelaten.

--------------

Overigens ben ik van mening dat inmiddels de inzet van Veldwachter Bromsnor of Commissaris B. Bas volledig ontoereikend is anno 2021 om de negatieve uitwassen (criminaliteit) die op het internet als een pestilentie rondwaart en doelgericht de maatschappij belaagt, effectief te bestrijden.
14-09-2021, 11:20 door Anoniem
Door MacDylan:
Door Anoniem: ja.dus men maakt er gebruik van zo simpel

Je hebt over elke letter die je schreef 0,4 minuten moeten nadenken. knap hoor! Nou, je opmerking schept licht in de duisternis hoor! terwijl je helemaal, en absoluut totaal niet weet wat er exact gaande is - net als ik overigens - maar ik begin hier niet een eind weg sensatiebelust te roeptoeteren..... zo simpel.

Enfin....genoeg aandacht gehad voor de onzin opmerking: 'ja.dus men maakt er gebruik van zo simpel'

Wat is er gaande:

Min. van Binnen- en Buitenlandse Zaken kan het niet zeggen.

Citaat: 'Over de wijze waarop deze organisaties (1) gebruikmaken van hun wettelijk toegekende bijzondere bevoegdheden kan ik in het openbaar geen mededelingen doen'

Dan zijn er drie mogelijkheden:

A) Er is opdracht - van wie? - over het al of niet gebruik geen mededeling te doen.
B) Beide ministeries zijn over het al of niet gebruik (nog) niet op de hoogte.
C) Beide ministeries zijn wel op de hoogte van het - ook dan nog - al of niet gebruik van Pegasus maar doen hier autonoom geen mededelingen over.

Groter is het (nog) niet en kleiner evenmin.


(1)
justitie, politiediensten en krijgsmacht. De laatste indien een mandaat of juridische kaders dat toelaten.

--------------

Overigens ben ik van mening dat inmiddels de inzet van Veldwachter Bromsnor of Commissaris B. Bas volledig ontoereikend is anno 2021 om de negatieve uitwassen (criminaliteit) die op het internet als een pestilentie rondwaart en doelgericht de maatschappij belaagt, effectief te bestrijden.
Mijn ervaring is dat je bij politici alles 180 graden moet omdraaien van wat ze gezegd hebben. Dan weet je meestal wel wat er werkelijk aan de hand is in dit land dat bekend staat als de afluisterstaat (lees: sleepnet)
14-09-2021, 11:55 door Anoniem
Demissionair ministers Ollongren van Binnenlandse Zaken en Kaag van Buitenlandse Zaken - willen - niet zeggen of Nederlandse overheidsinstanties gebruikmaken van de Pegasus-spyware.

Fixed it for you......

Als deze ministers niet weten of de software gebruikt wordt, zijn ze nog slechter in hun functioneren dan ik al vermoedde.

Ik zou zeggen.. Schiet eens op met de kabinetsformatie, en anders nieuwe verkiezingen!!
14-09-2021, 12:13 door Anoniem
over een week zien we een foto van een map met daarop de mensen die afgeluisterd zijn...
functie elders.
14-09-2021, 12:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Mijn ervaring is dat je bij politici alles 180 graden moet omdraaien van wat ze gezegd hebben. Dan weet je meestal wel wat er werkelijk aan de hand is in dit land dat bekend staat als de afluisterstaat (lees: sleepnet)

Je kunt er in dit soort gevallen vaak wel van uitgaan dat je de boodschap 180 graden moet omdraaien, maar dan wordt het een stuk lastiger om politici op hun verantwoordelijkheden aan te spreken - beter is het om in de gaten te houden wat er precies gezegd is, zodat je het onderscheid kunt blijven maken tussen wollig taalgebruik waarmee wordt verhuld dat er eigenlijk geen antwoord wordt gegeven, en taalgebruik dat alszodanig bedoeld is, maar waarmee de politicus in kwestie zich wel degelijk aan een regelrechte leugen schuldig maakt.

Huigelen en draaien is van oudsher toegestaan (en gebruikelijk) binnen de politiek, maar glashard liegen hoort niet binnen dat spelletje thuis. Doordat er nu politici opgroeien in een tijd waarin hun collega's steeds vaker liegen en er mee wegkomen, dreigt die grens te vervagen. Gevolg: als politicus hoef je niet langer bewust te draaien en huigelen, en sta je minder stil bij de factoren je je een weg omheen probeert te lullen - als je gewoon kunt liegen, sla je de stappen over die kunnen doen stilstaan bij morele bezwaren of het gewicht van kwestie. Daarmee verdwijnt het laatste greintje aansprakelijkheidsgevoel en plichtsbesef uit de politiek, en is er geen weg terug mogelijk zonder te denken in termen van volksopstand of (burger)oorlog.

Door alert te blijven en onderscheid te maken, kun je in ieder geval nog geloofwaardig overkomen wanneer je je ongenoegen over een uitspraak uitspreekt.
14-09-2021, 12:53 door walmare
Op de website van de overheid kan je hele dataset ods lijsten downloaden.
Dan zie je wat ze uitgeven aan software. Het wordt alleen gerubriceerd onder standaard software.
Ze kunnen niet eens in detail laten zien wat voor software ze allemaal betalen!
Zo is een microsoft- of oracle-overzicht niet beschikbaar, laat staan pegasus en zo komen ze weer weg.
M.a.w. er is moeite gedaan om software te verstoppen.
14-09-2021, 13:11 door Briolet
Door Anoniem: ja.dus men maakt er gebruik van zo simpel

Hoezo? Als je niet wilt laten weten welke middelen je inzet, moet je niet altijd ontkennen als het niet zo is. Want dan geef je ook info bloot. Je zult altijd moeten zeggen dat je het niet kunt zeggen. (Ook al weet je dat het niet/wel zo is)
14-09-2021, 13:48 door Anoniem
Door Anoniem: Wat is in dit artikel "het kabinet". Vallen hier ook alle ministeries van de leden van het kabinet onder? Of zijn dit alleen de ministers maar hoeven we er met een uitspraak als deze niet vanuit te gaan dat ze ook hun achterban hebben geraadpleegd?

Persoonlijk vind ik het erg onprettig worden dat ik niet meer weet of ik zinnen nu super technisch moet lezen en er dus vanuit moet gaan dat deze zin express zo gekozen is om eigenlijk weinig te zeggen, of dat ik vanuit mag gaan dat de bewindspersoon echt zijn best heeft gedaan om de vraag te beantwoorden.

Ga er maar vanuit dat deze zinnen door een legertje woordvoerders zijn opgesteld en waar nodig opzettelijk vaag gehouden. Ik lees ze in elk geval 'technisch' en kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier opzettelijk ruimte wordt gelaten voor het bestaan van ambtenaren e.d. die hier wél vanaf weten.
14-09-2021, 14:34 door Anoniem
Een beetje off topic.

In de properties van het word-document waarnaar gelinkt staat, staat gewoon de naam van degene die het stuk heeft opgesteld of de eindredactie heeft gevoerd. Het is weer een droevig gesteld met de awareness ...
14-09-2021, 14:59 door Hyper
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
14-09-2021, 17:49 door Anoniem
Door Hyper: Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
Door ervaring wijs geworden.
14-09-2021, 18:32 door karma4
Door Anoniem: Mijn ervaring is dat je bij politici alles 180 graden moet omdraaien van wat ze gezegd hebben. Dan weet je meestal wel wat er werkelijk aan de hand is in dit land dat bekend staat als de afluisterstaat (lees: sleepnet)
Ik geef je gelijk. De privacytoezichthouder is uit op een big brother positie inclusief eigen sleepnet. Elke mogelijke actie moet al via een functionaris bij ze gemeld worden.
14-09-2021, 19:02 door Anoniem
Er hoort gewoon bekend te zijn welke software de overheid allemaal aanschaft! Wij betalen er immers voor. Weg naar transparantie is nog lang. Dat gaat niet lukken met Ollongren en met dat Minerva mannetje al helemaal niet.
15-09-2021, 07:44 door Anoniem
Door MacDylan:
Door Anoniem: ja.dus men maakt er gebruik van zo simpel

de rest van jouw betoog heb ik terzijde geschoven. Jouw slotargument was wel interessant.

Overigens ben ik van mening dat inmiddels de inzet van Veldwachter Bromsnor of Commissaris B. Bas volledig ontoereikend is anno 2021 om de negatieve uitwassen (criminaliteit) die op het internet als een pestilentie rondwaart en doelgericht de maatschappij belaagt, effectief te bestrijden.
Dus volgens JOU is het doel van Ollongren nog steeds om alleen de "negatieve uitwassen" en dan met name de criminaliteit te bestrijden. Wat bedoel je precies met "negatieve uitwassen" die niet crimineel zijn?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.