image

Bankhelpdeskfraudeurs gebruikten telefoonnummers afkomstig van callcenter

vrijdag 22 oktober 2021, 14:38 door Redactie, 5 reacties

Een groep criminelen die tientallen Nederlandse ouderen via bankhelpdeskfraude voor meer dan 35.000 euro oplichtte maakte gebruik van telefoonnummers die onder andere verkregen waren via een datalek bij een niet nader genoemd callcenter. Dat heeft de politie vandaag bekendgemaakt.

In deze zaak zijn inmiddels tien verdachten aangehouden in de leeftijd van 18 tot en met 71 jaar. De aanhoudingen vonden eind vorig jaar en dit jaar plaats. Twee van de verdachten zijn inmiddels veroordeeld tot gevangenisstraffen van één en twee jaar. Het Openbaar Ministerie buigt zich nog over de strafeisen voor de andere acht verdachten.

Het onderzoek kwam aan het rollen door een medewerker van een vakantiepark in Ede. Die zag in een vakantiewoning printers, brieven met daarop gegevens van een bank en meerdere telefoons, en schakelde de politie in. De verdachten, afkomstig uit Midden- en Oost-Nederland, richtten zich op slachtoffers van 75 jaar en ouder.

De mannen beschikten over persoonsgegevens van 92.000 potentiële slachtoffers, onder andere verkregen via een datalek bij een callcenter. Met die gegevens werden slachtoffers telefonisch benaderd, vanuit onder meer het vakantiehuisje. In totaal zijn tientallen aangiftes uit heel Nederland binnengekomen die te linken zijn aan deze groep. Het schadebedrag ligt op ruim 35.000 euro.

Reacties (5)
22-10-2021, 14:47 door Anoniem
Kwestie van tijd dat deze bepaalde (niet nader te noemen) mogelijkheid verboden gaat worden. Kunnen zeer veel mensen (en ik dus ook) weer gaan uitbellen met 'nummer onbekend'.
Of eerste een kopie van je ID moeten sturen voordat je deze mogelijkheid kunt activeren, weer een stukje minder privacy. En criminelen tref je er niet mee, die vinden gewoon weer iets anders.
22-10-2021, 15:09 door Anoniem
Dat callcenter zou met de billen bloot moeten ....politie Rotterdam rijnmond ??
22-10-2021, 16:17 door Anoniem
Het zijn nu nog vermoedens die ik erover heb:

Callcenters en daar zijn er velen van,ik geloof dat er nog wel een beerput van open zal gaan in de toekomst
het zelfde geldt ook voor de talloze onrendabele bestaans rechtsloze stichtingen,uitzendbureaus,callcenters die
niet voldoen aan de nl regels en wetten.

NLNU2021
22-10-2021, 22:27 door Briolet
Door Anoniem: Kwestie van tijd dat deze bepaalde (niet nader te noemen) mogelijkheid verboden gaat worden.…

Ik heb geen enkel idee welke mogelijkheden je bedoelt. Of je reageert op een verkeerd topic of je hebt teveel van een bepaalde substantie gesnoven. Mensen oplichten is nml al heel lang verboden. Daar hoeven geen nieuwe regels voor te komen.
22-10-2021, 23:06 door Anoniem
Laat me raden. Iets met een datasetje van de GGD?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.