/dev/null - Overig

Google zoekwoord filteren op Taal of periode werkt soms niet

18-11-2021, 21:15 door waterlelie, 3 reacties
Laatst bijgewerkt: 18-11-2021, 21:18
Ik gebruik de meest recente versie van webbrowser Opera, en als ik Google op bijvoorbeeld willekeurige tekst, en op de uitkomst daarvan wil filteren op Taal | Elke periode | Alle resultaten | dan klik ik op de optie Tool en dan kan het voorkomen, dat die helemaal niks doet.
Als ik daarna een ander willekeurige tekst in toets, dan kan ik de uitkomst daarvan wel filteren op Taal| Elke Periode| Alle resultaten|
Soms verschijnt Elke taal | Elke periode | Alle resultaten | wel, maar dan kan het gebeuren dat het het drop down menu daarvan weer niet werkt.

De meest relevante hit die ik heb kunnen vinden is van 2019: https://support.google.com/websearch/thread/3716421/can-no-longer-choose-sort-by-relevance-or-date-at-google-com?hl=en

Wie kent dit probleem
Reacties (3)
20-11-2021, 07:26 door Anoniem
Wat in het algemeen kan helpen als een website in je browser (niet specifiek Google en Opera) opeens niet meer goed werkt is om alle tabbladen te sluiten van die site, je browser-cache leeg te gooien (dat moet via de instellingen kunnen) en het dan opnieuw te proberen.

Het kan namelijk voorkomen dat een website aanpassingen heeft doorgevoerd in de HTML, CSS en JavaScript, en dat de oude versie voor een deel is achtergebleven in je browser-cache (niet alles wordt altijd opnieuw opgehaald van de webserver). Zo'n mengsel van oude en nieuwe onderdelen kan heel makkelijk niet goed op elkaar afgestemd zijn, er kan in de nieuwe code aan dingen gerefereerd worden die in de oude code nog niet bestaan of die anders heten of anders gebruikt moeten kunnen worden. Door de browser-cache te legen forceer je dat eventueel achtergebleven oude meuk verdwijnt en werk je met code die op elkaar afgestemd is.

Werkt dat niet? Kijk dan of je add-ons gebruikt die bijvoorbeeld JavaScript kunnen blokkeren en zo roet in het eten kunnen gooien. Kijk of je Opera met een ander gebruikersprofiel kan opstarten waarin je add-ons niet actief zijn, en kijk of het dan wel werkt. In plaats van een ander profiel te maken kan je ook een andere gebruiker op je computer aanmaken, daarmee aanloggen en die met een browser in de initiële staat de site te laten bezoeken. Of je kan het op een andere computer doen, als je die tot je beschikking hebt. Als Google in een "maagdelijke" Opera wel goed werkt dan moet er iets in jouw persoonlijke instellingen zijn dat roet in het eten gooit.

Als je pech hebt treedt dat caching-probleem niet op je eigen computer op maar ergens tussen Google en jou in. Er wordt tegenwoordig volop gebruik gemaakt van diensten als Akamai om webservers te ontlasten, en die cachen dus ook dingen. Daar kan je vanuit je browser niets aan doen, maar als het daar zit zou het een tijdelijk probleem moeten zijn dat zich vrij snel vanzelf oplost.

Als dat alles het niet oplost: richt je op een plek waar je andere Opera-gebruikers en Opera-specialisten kan verwachten, kijk of daar anderen diezelfde vraag stellen of stel hem zelf. Hier bijvoorbeeld:

https://forums.opera.com/

Niet dat het verboden is om andere dan IT-security-gerelateerde zaken in /dev/null te posten op deze site, dat gebeurt duidelijk volop en de website staat het toe, maar het is simpelweg zo dat je de beste antwoorden nou eenmaal kan verwachten op plekken waar de expertise die je zoekt aanwezig is, en wat je vraagt heeft niets te maken met waar deze website over gaat.
20-11-2021, 15:32 door Anoniem
Zet de ingebouwde 'privacy protection' uit.

Daarnaast het advies gebruik Firefox (ook niet alles qua privacy) plus Startpage. Je weet dat bijvoorbeeld Opera voor Android jouw data deelt met onder andere Facebook?
20-11-2021, 20:37 door waterlelie
Het lijkt inderdaad te gaan om de restanten in het browser- cache. Nu nog proberen dit en toekomstige vreemde capriolen te onthouden, dan scheelt dit overbodige vragen..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.