image

Toezichthouder: Google moet privacyrisico's van online advertenties oplossen

vrijdag 26 november 2021, 09:25 door Redactie, 12 reacties

Google en andere advertentiebedrijven moeten de huidige privacyrisico's van online advertenties oplossen en stoppen met het ongeremd verzamelen en gebruiken van gebruikersdata, zo vindt de Britse privacytoezichthouder ICO die hiervoor een reeks standaarden heeft opgesteld.

Advertentiebedrijven werken aan allerlei nieuwe methodes voor online advertenties. De Google Privacy Sandbox is volgens de ICO één van de belangrijkste voorstellen hierin. Hiermee wil Google het gebruik van third-party cookies voor het volgen van mensen op internet vervangen door alternatieve technologieën die gerichte advertenties nog steeds mogelijk maken.

In de standaarden van de Britse privacytoezichthouder staat dat mensen zonder tracking, profilering of het excessief verzamelen van persoonlijke informatie advertenties moeten kunnen ontvangen. Wanneer mensen er wel voor kiezen om hun data te delen moeten advertentiebedrijven voor betekenisvolle aansprakelijkheid zorgen en mensen controle over hun data geven en de mogelijkheid om hun informatierechten uit te oefenen.

Verder moeten advertentiebedrijven kunnen rechtvaardigen dat het gebruik van persoonlijke data voor online advertenties eerlijk, noodzakelijk en proportioneel is, en gebruikers duidelijk uitleggen hoe en waarom hun informatie wordt gebruikt.

"Wat we tijdens ons onderzoek naar advertentietechnologie ontdekten is dat bedrijven persoonlijke informatie verzamelen en met honderden, zo niet met duizenden bedrijven delen, over waar iemand naar kijkt en online doet om gerichte advertenties en content te tonen", aldus de Britse informatiecommissaris Elizabeth Denham. "In de meeste gevallen zijn mensen zich hier niet van bewust of hebben geen expliciete toestemming gegeven. Dit moet veranderen."

Image

Reacties (12)
26-11-2021, 10:11 door Anoniem
Mooie kans om ook eens in te grijpen op de door advertentiebedrijven gebruikte presentatie technologie.
Het moet toch mogelijk zijn om advertenties in te kopen en te tonen zonder dat het device van de gebruiker daarbij in gevaar kan komen.
DOE daar dan eens wat aan, advertentiebedrijven! Niemand zit er op te wachten gehacked te worden door jullie of jullie klanten.
26-11-2021, 11:14 door Anoniem

Verder moeten advertentiebedrijven kunnen rechtvaardigen dat het gebruik van persoonlijke data voor online advertenties eerlijk, noodzakelijk en proportioneel is, en gebruikers duidelijk uitleggen hoe en waarom hun informatie wordt gebruikt.

Dus er gaat niks veranderen, deze uitweg moet er gewoon niet zijn!
Ze leggen het uit en dan is het weer stikken of slikken.
26-11-2021, 11:44 door Anoniem
In plaats van dit whack-a-mole spelletje te blijven spelen, gewoon internetreclame totaal verbieden of zeer zware (waterdichte) regels instellen.
Nu is het dwijlen met de kraan open.
26-11-2021, 11:51 door Anoniem
Enige acceptabele manier van adverteren is, gebaseerd op het type site en/of pagina. En verder alleen zonder bewegende beelden, scripts of keuzemenu's Doorlinken mag alleen met een begrijpelijke link, die ook geen verwijzing naar het startpunt bevat en zeker geen reeks vage tekens, die allerlei extra informatie kan doorgeven.

Wordt hier niet aan voldaan, dan zijn:
1. de site waar de advertentie staat
2. de leverancier van de advertentie
3. de adverteerder

ieder een boete verplicht. Bovendien, bij schade die ontstaat aan het systeem en data, zijn in de omgekeerde volgorde de partijen verschuldigd om alle schade, zowel feitelijke als psychische schade te vergoeden. En verhalen van de schade kan tot 25 jaar naderhand, omdat gelekte persoonsgegevens door het bewaren, veel later nog misbruikt kan worden.
26-11-2021, 12:42 door Anoniem
Het beste is puristisch anti-smut en anti-ad volhouden als eindgebruiker, dus blokkeer en niet aan meewerken.
26-11-2021, 14:00 door Anoniem
Natuurlijk stellen bedrijven als Google dat hetgeen zij doen eerlijk, noodzakelijk en proportioneel is.
26-11-2021, 14:01 door Anoniem
"Het beste is puristisch anti-smut en anti-ad volhouden als eindgebruiker, dus blokkeer en niet aan meewerken."

En als iedereen dat doet, dan bestaan de diensten niet meer.
26-11-2021, 15:53 door Anoniem
Nou en? Zou dat erg zijn?
26-11-2021, 22:25 door Anoniem
Door Anoniem: "Het beste is puristisch anti-smut en anti-ad volhouden als eindgebruiker, dus blokkeer en niet aan meewerken."

En als iedereen dat doet, dan bestaan de diensten niet meer.

Dus....
Omdat die diensten willen / moeten overleven, moeten wij ons maar onderwerpen aan (ongwenste) advertentie-meuk (met extraatjes zoals virussen) en gevolgend worden door adverteerders?
Hebben wij geen rechten meer? Zijn wij niet meer dan een ander vermarktbaar product?

Als diensten niet kunnen overleven zonder reclame, dan wordt het tijd dat ze ruimte maken voor diensten die dat wel kunnen.
Bv omdat die een ander financieringsmodel bedacht hebben.
Geen enkel bedrijf heeft het eeuwige leven. Internetsites ook niet.

Evolve or perish.
27-11-2021, 16:57 door karma4
Alle billboards en toonvensters weg want het is persoonlijk gerichte reclame.
De onzin dat er voor een product geen bekendheid gemaakt mag worden is enkel vanuit een dictatuur bekend. De centraal geleide communistische industrie en centraal geleide opdracht tot verpichte kennis/ gedrag was niet bepaald een een succes.
28-11-2021, 12:14 door Anoniem
Toch, karma4, gaan we meer en meer die kant op.
Elitairen denken als marxistische monopolisten en zolang de 'grote generator' (Lenin) nog in zijn mausoleum ligt, is het nog niet gedaan.
Vijanden van de mensheid i.h.a. regeren hier op aard.
luntrus
28-11-2021, 19:00 door karma4
Door Anoniem: Toch, karma4, gaan we meer en meer die kant op.
Elitairen denken als marxistische monopolisten en zolang de 'grote generator' (Lenin) nog in zijn mausoleum ligt, is het nog niet gedaan.
Vijanden van de mensheid i.h.a. regeren hier op aard.
luntrus
Dank je luntrus Snowball werd geeerd voor zijn idealen.
De dubbele moraal en dubbele agenda maakt het er voor velen niet eenvoudi op het grote gevaar op tijd te herkennen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.