Privacy - Wat niemand over je mag weten

Rel op Windesheim: student trekt stekker uit ‘camera’ die geen camera is (maar wat dan wel?)

04-12-2021, 20:54 door Anoniem, 23 reacties
https://www.destentor.nl/zwolle/rel-op-windesheim-student-trekt-stekker-uit-camera-die-geen-camera-is-maar-wat-dan-wel~a54a8005/

Ik zeg, goede zaak!
Reacties (23)
04-12-2021, 21:52 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: https://www.destentor.nl/zwolle/rel-op-windesheim-student-trekt-stekker-uit-camera-die-geen-camera-is-maar-wat-dan-wel~a54a8005/

Ik zeg, goede zaak!

Beschadiging van eigendom zonder fatsoenlijk overleg vooraf! Subiet naar het gevang!
04-12-2021, 22:00 door Anoniem
Door Anoniem: https://www.destentor.nl/zwolle/rel-op-windesheim-student-trekt-stekker-uit-camera-die-geen-camera-is-maar-wat-dan-wel~a54a8005/

Ik zeg, goede zaak!

Waar was de school bang voor? Dat mensen illegaal kennis tot zich namen zonder college geld te hebben betaald?

Terwijl MIT hun colloquia gewoon gratis online heeft staan!
05-12-2021, 00:14 door Anoniem
Goede zaak inderdaad. Als je camera's gebruikt licht je eerst iedereen in en bezwaar dien je af te wikkelen voordat je iets doet. Zo leer je nog eens wat over privacy en ethiek op een school. Dat had de "teamleider" niet meegekregen tijdens zijn studietijd. Niet gaan jammeren als er iemand ingrijpt, dat toont een gebrek aan inlevings- en incasseringsvermogen.
05-12-2021, 06:36 door Anoniem
Hulde voor de student!
En nou wegwezen met al dat camera gedoe.
05-12-2021, 10:54 door Anoniem
Er hangt een kastje in een schoolruimte.
Je denk dat het een camera is, en dus sloop je de boeld maar. ????

Niet alleen de student, ook zijn "ICT"-leraar doet daar aan mee.

Simpleweg navragen waar het apparaatje voor dient, kon niet?
De "lens" afplakken, kon niet? (het werd toch voor een camera aangezien?)
Om een andere ruimte vragen was onmogelijk?
Het product opzoeken op internet, was onmogelijk?

Meteen maar (andermans) spullen slopen, dat is blijkbaar dé oplossing. (ook bij de reaguurders hier)
(Je zou bijna denken dat de school in Rotterdam staat en er een corona demonstratie gehouden wordt)

Ik hoop de dat de slopers een hoge rekening krijgen.
Heel misschien leren ze dan eens nadenken. (en de reaguurders hier ook)
05-12-2021, 13:29 door majortom
Door Toje Fos:
Door Anoniem: https://www.destentor.nl/zwolle/rel-op-windesheim-student-trekt-stekker-uit-camera-die-geen-camera-is-maar-wat-dan-wel~a54a8005/

Ik zeg, goede zaak!

Beschadiging van eigendom zonder fatsoenlijk overleg vooraf! Subiet naar het gevang!
Sinds wanneer is het eruit trekken van een stekker beschadiging van eigendom?
05-12-2021, 14:09 door Anoniem
De muurvariant lijkt op de Steinel HPD2 KNX. Zie:
https://www.steinel.de/nl/sensors-professional/producten/sensoren/andere-sensoren/optische-sensor/hpd2-033200.html
05-12-2021, 14:43 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Hulde voor de student!
En nou wegwezen met al dat camera gedoe.

Weer zo eentje van dertien in een dozijn hier: eerst schreeuwen en dan lezen. Of neen... lezen? Te veel en te moeilijk; dat zelfs niet.

Dus:

Heeft schreeuwer 06:36 uur het artikel gelezen voor hier te komen roeptoeteren? NEEN, NEEN en nogmaals: NEEN.

Anders zou roeptoeter 06:36 uur hebben geweten dat het sensoren betreft die slechts de bezetting van een lokaal vs. het CO gehalte meet.

NIKS CAMERA DUS.

maar ja het woord Camera, Journalist, Overheid, Politie en Privacy doet tegenwoordig een rood waas trekken voor de ogen van het schreeuw- en roeptoetervolk. De spreekwoordelijke rode lap voor een stier hoeft nog maar de grootte van een lichtroze servet te hebben om deze meute op hol te krijgen.
05-12-2021, 15:53 door Anoniem
Door Anoniem: Er hangt een kastje in een schoolruimte.
Je denk dat het een camera is, en dus sloop je de boeld maar. ????

Niet alleen de student, ook zijn "ICT"-leraar doet daar aan mee.

Simpleweg navragen waar het apparaatje voor dient, kon niet?
De "lens" afplakken, kon niet? (het werd toch voor een camera aangezien?)
Om een andere ruimte vragen was onmogelijk?
Het product opzoeken op internet, was onmogelijk?

Meteen maar (andermans) spullen slopen, dat is blijkbaar dé oplossing. (ook bij de reaguurders hier)
(Je zou bijna denken dat de school in Rotterdam staat en er een corona demonstratie gehouden wordt)

Ik hoop de dat de slopers een hoge rekening krijgen.
Heel misschien leren ze dan eens nadenken. (en de reaguurders hier ook)

Ze zullen ongetwijfeld op de hoogte zijn hoe gevoelig dit ligt.
Vooraf informatie verstrekken was onmogelijk ?
05-12-2021, 16:00 door Anoniem
Ard over roeptoeteren gesproken. Dit zijn geen IR sensoren of enkel CO2 sensoren. Het zijn intelligente camera's
Dus zeker een privacy dingetje als je het mij vraagt.
05-12-2021, 16:12 door Anoniem
Door Toje Fos:
Door Anoniem: https://www.destentor.nl/zwolle/rel-op-windesheim-student-trekt-stekker-uit-camera-die-geen-camera-is-maar-wat-dan-wel~a54a8005/

Ik zeg, goede zaak!

Beschadiging van eigendom zonder fatsoenlijk overleg vooraf! Subiet naar het gevang!
Wat??? De doodstraf en daarna naar de gevangenis.
06-12-2021, 09:03 door Anoniem
Deze groep, de studenten dus, is juist de doelgroep die alles maar op het Internet kwakt via de social media app van de dag.
En dan gaan klagen over privacy.

Ja... De school gat Petabytes aan klaslokaal data bewaren voor... Ja wat eigenlijk...
Proest....
06-12-2021, 09:22 door Anoniem
We willen transparant zijn in wat we doen. Dus hebben we deze camera weggehaald.”
Het is dus wel een camera. Pas als er een probleem is wilt men transparant zijn. Niet vooraf, dus moet je dit met een korreltje zout nemen. Het is onnadenkende naïeve gemakzucht waar dit land aan kapot gaat.
06-12-2021, 09:37 door Anoniem
Door Anoniem: https://www.destentor.nl/zwolle/rel-op-windesheim-student-trekt-stekker-uit-camera-die-geen-camera-is-maar-wat-dan-wel~a54a8005/

Ik zeg, goede zaak!
Ik zeg dat ik ernstig mijn twijfels heb over de kwaliteit van de studenten daar. Als ze dit verschil niet kunnen zien en begrijpen.

Dit is trouwens tegenwoordig vrij normaal.

Ons bedrijf krijgt regelmatig vragen hierover, icm flexplek bezetten of max personen per ruimte. Zeker met corona een hot item.
Smart Office is hot.
06-12-2021, 10:00 door Anoniem
Door Anoniem: Deze groep, de studenten dus, is juist de doelgroep die alles maar op het Internet kwakt via de social media app van de dag.
En dan gaan klagen over privacy.

Ja... De school gat Petabytes aan klaslokaal data bewaren voor... Ja wat eigenlijk...
Proest....
Onzin, je weet helemaal niet of en wat deze studenten op het internet zetten.
En zelfs als ze dingen over zichzelf op internet zetten, dan weten ze dat.
Totaal iets anders dan dit.
06-12-2021, 11:13 door Anoniem
In elk geval heel veel onwetende nonsens wat hier nu weer verkondigt wordt, maar wat Ard ook zegt het doet het lekker voor de leescijfers.

Ja het gaat hier om sensoren met daarin een camera, nee die camera (zegt Windesheim) stond niet aan alleen het sensor gedeelte werd gebruikt. Al heel lang zelfs. Die gegevens werden gebruikt om bezetting van lokalen en de luchtkwaliteit daarvan te beoordelen. Niet om te kijken of Pietje wel daadwerkelijk in de les zat.

Gaan studenten nu straks ook andere camera's die ze tegenkomen (wellicht buiten aan een paal of gebouw, of ergens in het centrum van de stad?) onklaar maken?

Hier had men wellicht wat helder in de communicatie kunnen zijn inderdaad, maar goed wie informeert nu iedereen altijd over alles?
06-12-2021, 11:45 door [Account Verwijderd]
Door majortom:
Door Toje Fos:
Door Anoniem: https://www.destentor.nl/zwolle/rel-op-windesheim-student-trekt-stekker-uit-camera-die-geen-camera-is-maar-wat-dan-wel~a54a8005/

Ik zeg, goede zaak!

Beschadiging van eigendom zonder fatsoenlijk overleg vooraf! Subiet naar het gevang!
Sinds wanneer is het eruit trekken van een stekker beschadiging van eigendom?

@ majortom,

Dat stel je toch te algemeen voor.
Het ligt er nogal aan wat voor type connector/chassisdeel het is. De meeste connectoren voor dat soort toepassingen zijn gelocked en ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die eens niet de boel kapot trekt omdat hij/zij het type connector niet kent, en neen dat betreft niet vooral connectoren in de stagetechniek zoals van Neutrik (de meest bekende XLR en Jack) maar met name ook daar waar - ongeacht een locking mechanism - losnemen van een connector zonder eerst afmelden een storing veroorzaakt die vervolgschade oplevert bijvoorbeeld in de beveiligingstecnniek (brand/inbraakpreventie)

Je gelooft het bijna niet maar ik heb zelfs iemand meegemaakt die het bestond een rj45 chassisdeel uit zijn behuizing te trekken. was nogal gammele kwaliteit, dat wel, maar toch, hij wist niet dat er een lipje aan de connector zat ;-)
06-12-2021, 12:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: https://www.destentor.nl/zwolle/rel-op-windesheim-student-trekt-stekker-uit-camera-die-geen-camera-is-maar-wat-dan-wel~a54a8005/

Ik zeg, goede zaak!
Ik zeg dat ik ernstig mijn twijfels heb over de kwaliteit van de studenten daar. Als ze dit verschil niet kunnen zien en begrijpen.

Dit is trouwens tegenwoordig vrij normaal.

Ons bedrijf krijgt regelmatig vragen hierover, icm flexplek bezetten of max personen per ruimte. Zeker met corona een hot item.
Smart Office is hot.

Als je in die business zit , moet je weten dat vanuit AVG privacy en persoonsgegevens hot zijn , en daar een berg regelgeving aan hangt .

Dan is het een slechte zaak om schamper te doen over camera, camera die uit staat maar andere sensor is , en of studenten dan precies het verschil moeten kunnen zien - of het maar OK moeten vinden als het dan geen beeld is, of beeld zonder geluid.

Schiphol doet plaatselijke bezoekersdichtheid meten met Bluetooth - en moet ook daarvoor al de toegangen bestickeren met de melding dat ze dat doen .

Ik zou eerder zeggen - opleidingen zeggen typisch dat ze de maatschappelijke context van hun onderzoek/onderwijs meenemen .
Je verwacht toch dat ze op de IT opleidingen van de hogeschool ook wat aandacht besteden aan AVG - dan zouden ze dat bij hun interne bedrijfsvoering ook wel extra netjes mogen doen.
06-12-2021, 13:07 door majortom - Bijgewerkt: 06-12-2021, 13:10
Door Ard van Wiersum:
Door majortom:
Door Toje Fos:
Door Anoniem: https://www.destentor.nl/zwolle/rel-op-windesheim-student-trekt-stekker-uit-camera-die-geen-camera-is-maar-wat-dan-wel~a54a8005/

Ik zeg, goede zaak!

Beschadiging van eigendom zonder fatsoenlijk overleg vooraf! Subiet naar het gevang!
Sinds wanneer is het eruit trekken van een stekker beschadiging van eigendom?

@ majortom,

Dat stel je toch te algemeen voor.
Het ligt er nogal aan wat voor type connector/chassisdeel het is. De meeste connectoren voor dat soort toepassingen zijn gelocked en ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die eens niet de boel kapot trekt omdat hij/zij het type connector niet kent, en neen dat betreft niet vooral connectoren in de stagetechniek zoals van Neutrik (de meest bekende XLR en Jack) maar met name ook daar waar - ongeacht een locking mechanism - losnemen van een connector zonder eerst afmelden een storing veroorzaakt die vervolgschade oplevert bijvoorbeeld in de beveiligingstecnniek (brand/inbraakpreventie)

Je gelooft het bijna niet maar ik heb zelfs iemand meegemaakt die het bestond een rj45 chassisdeel uit zijn behuizing te trekken. was nogal gammele kwaliteit, dat wel, maar toch, hij wist niet dat er een lipje aan de connector zat ;-)
Ard, je hebt gelijk dat je wat kunt kapot maken door lomp met stekkers om te gaan. Als ik het artikel echter lees was dat hier niet het geval. Uit het artikel de volgende uitspraak door docent ICT op de Hogeschool Windesheim Thomas Boose
Een rel zou ik het niet willen noemen. Het klopt dat er een stekker uit een camera is getrokken. Dat is geen vernieling.
en vervolgens meldt hij
Maar dat geeft wel meteen aan dat het niet lekker ligt onder de studenten en docenten. En daarin zijn we gehoord.
Oftewel betere communicatie is hier key.
06-12-2021, 13:38 door [Account Verwijderd]
Door majortom:
Door Ard van Wiersum:
Door majortom:
Door Toje Fos:
Door Anoniem: https://www.destentor.nl/zwolle/rel-op-windesheim-student-trekt-stekker-uit-camera-die-geen-camera-is-maar-wat-dan-wel~a54a8005/

Ik zeg, goede zaak!

Beschadiging van eigendom zonder fatsoenlijk overleg vooraf! Subiet naar het gevang!
Sinds wanneer is het eruit trekken van een stekker beschadiging van eigendom?

@ majortom,

Dat stel je toch te algemeen voor.
Het ligt er nogal aan wat voor type connector/chassisdeel het is. De meeste connectoren voor dat soort toepassingen zijn gelocked en ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die eens niet de boel kapot trekt omdat hij/zij het type connector niet kent, en neen dat betreft niet vooral connectoren in de stagetechniek zoals van Neutrik (de meest bekende XLR en Jack) maar met name ook daar waar - ongeacht een locking mechanism - losnemen van een connector zonder eerst afmelden een storing veroorzaakt die vervolgschade oplevert bijvoorbeeld in de beveiligingstecnniek (brand/inbraakpreventie)

Je gelooft het bijna niet maar ik heb zelfs iemand meegemaakt die het bestond een rj45 chassisdeel uit zijn behuizing te trekken. was nogal gammele kwaliteit, dat wel, maar toch, hij wist niet dat er een lipje aan de connector zat ;-)
Ard, je hebt gelijk dat je wat kunt kapot maken door lomp met stekkers om te gaan. Als ik het artikel echter lees was dat hier niet het geval. Uit het artikel de volgende uitspraak door docent ICT op de Hogeschool Windesheim Thomas Boose
Een rel zou ik het niet willen noemen. Het klopt dat er een stekker uit een camera is getrokken. Dat is geen vernieling.
en vervolgens meldt hij
Maar dat geeft wel meteen aan dat het niet lekker ligt onder de studenten en docenten. En daarin zijn we gehoord.
Oftewel betere communicatie is hier key.

Je hebt gelijk, En er is blijkbaar niets vernield. Ik wilde alleen maar aangeven: 'het is zo gebeurd' :-)

Helemaal los daarvan staat het jammerlijke feit dat de complete privacy discussie fel ontspoord is. Verschoond van alle sentiment heeft het zelfs veroorzaakt dat er moeilijk, of niet meer naar elkaars argumenten geluisterd wordt. De vonk in het kruitvat kan bijvoorbeeld het woord camera zijn en de remmen gaan helemaal los.

En dat zag je hier ook weer.
06-12-2021, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem: De muurvariant lijkt op de Steinel HPD2 KNX. Zie:
https://www.steinel.de/nl/sensors-professional/producten/sensoren/andere-sensoren/optische-sensor/hpd2-033200.html
exact en daarmee is dit tegen de regels zonder toetsing en goedkeuring van aanwezigen door *voor* de ruimte in te gaan aan te wijzen op camera toezicht en door dit op te nemen in de privacy regelementen.

Door Ard van Wiersum:
Door majortom:
Door Ard van Wiersum:
Door majortom:
Door Toje Fos:
Door Anoniem: https://www.destentor.nl/zwolle/rel-op-windesheim-student-trekt-stekker-uit-camera-die-geen-camera-is-maar-wat-dan-wel~a54a8005/

Ik zeg, goede zaak!

Beschadiging van eigendom zonder fatsoenlijk overleg vooraf! Subiet naar het gevang!
Sinds wanneer is het eruit trekken van een stekker beschadiging van eigendom?

@ majortom,

Dat stel je toch te algemeen voor.
Het ligt er nogal aan wat voor type connector/chassisdeel het is. De meeste connectoren voor dat soort toepassingen zijn gelocked en ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die eens niet de boel kapot trekt omdat hij/zij het type connector niet kent, en neen dat betreft niet vooral connectoren in de stagetechniek zoals van Neutrik (de meest bekende XLR en Jack) maar met name ook daar waar - ongeacht een locking mechanism - losnemen van een connector zonder eerst afmelden een storing veroorzaakt die vervolgschade oplevert bijvoorbeeld in de beveiligingstecnniek (brand/inbraakpreventie)

Je gelooft het bijna niet maar ik heb zelfs iemand meegemaakt die het bestond een rj45 chassisdeel uit zijn behuizing te trekken. was nogal gammele kwaliteit, dat wel, maar toch, hij wist niet dat er een lipje aan de connector zat ;-)
Ard, je hebt gelijk dat je wat kunt kapot maken door lomp met stekkers om te gaan. Als ik het artikel echter lees was dat hier niet het geval. Uit het artikel de volgende uitspraak door docent ICT op de Hogeschool Windesheim Thomas Boose
Een rel zou ik het niet willen noemen. Het klopt dat er een stekker uit een camera is getrokken. Dat is geen vernieling.
en vervolgens meldt hij
Maar dat geeft wel meteen aan dat het niet lekker ligt onder de studenten en docenten. En daarin zijn we gehoord.
Oftewel betere communicatie is hier key.

Je hebt gelijk, En er is blijkbaar niets vernield. Ik wilde alleen maar aangeven: 'het is zo gebeurd' :-)

Helemaal los daarvan staat het jammerlijke feit dat de complete privacy discussie fel ontspoord is. Verschoond van alle sentiment heeft het zelfs veroorzaakt dat er moeilijk, of niet meer naar elkaars argumenten geluisterd wordt. De vonk in het kruitvat kan bijvoorbeeld het woord camera zijn en de remmen gaan helemaal los.

En dat zag je hier ook weer.
Dat krijg je als mensen inclusief kranten informatie verspreiden zonder verificatie. Dit is een camera met Convolutional Neural Network (CNN) database eraan vast. De extraatjes zijn warmte sensor, luchtdruk meter en co2 uitstoot maar daar koop je dat ding niet primair voor. Het betreft idd een HPD2 sensor zoals al hierboven is benoemd.

https://www.steinel.de/en/sensors-professional/products/sensors/other-sensors/optical-sensor/hpd2-033200.html

The human-presence detector with constant-lighting control comprises a sophisticated camera technology with integrated light-level
sensor, integrated temperature and humidity sensor and a strong
processor to provide an optimized solution to the most challenging
needs of building automation.
Some major features of HPD2 are:
- Detection of human presence
- Counting of people present in the detection area
- Application-based customization of detection zones and associated parameters
- Detection / counting of seated or standing people without anymovement
- No false switching due to small animals in the detection area
- Measurement of temperature and relative humid

Ze mogen blij wezen dat ze geen claims aan hun broek hebben.
Want ik kan je op een briefje geven Windesheim heeft geen DPIA laten uitvoeren omtrent deze implementatie.
En ja de camera neemt geen directe beelden op en vergelijkt deze alleen met de interne database (CNN) maar dit in combinatie met het doel registreren hoeveel mensen in een ruimte op exacte tijd zijn betekend dat je het ook plausibel kan inzetten voor wie er in welke ruimte aanwezig was en dat maakt het tot verwerking van privacy gevoelige informatie.

Mij betreft mogen ze de eind verantwoordelijke meteen op (her)cursus sturen hoe om te gaan en bewaken van GDPR standaard want dit had *nooit* goedgekeurd mogen worden door een DPO, FG en of CSO zonder overleg met legal en communicatie richting deelnemers.
06-12-2021, 17:09 door Anoniem
Door Toje Fos:
Door Anoniem: https://www.destentor.nl/zwolle/rel-op-windesheim-student-trekt-stekker-uit-camera-die-geen-camera-is-maar-wat-dan-wel~a54a8005/

Ik zeg, goede zaak!

Beschadiging van eigendom zonder fatsoenlijk overleg vooraf! Subiet naar het gevang!
Je hoeft volgens Nederlands recht niet iets kapot te maken om van vernieling te spreken. Wie bijvoorbeeld last heeft van de vogels in een grote vogelkooi van de buurman, de deur van die kooi openzet, waardoor de vogels uit de kooi kunnen ontsnappen, ziet de jurisprudentie dit ook als vernieling. Vernieling is een misdrijf, dus pas op mensen wat voor een soort actie je onderneemt tegen vermeende camera's.
08-12-2021, 13:10 door Anoniem
Het signaal is duidelijk. Weg met die camera's! Deze hangen er niet voor jouw veiligheid.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.