image

Grapperhaus: politie slaat dronebeelden demonstraties alleen op bij geweld

vrijdag 10 december 2021, 16:21 door Redactie, 22 reacties

Beelden van demonstraties die de politie maakt door middel van drones worden alleen opgeslagen bij opstootjes, onrust in de menigte of het gebruik van geweld, zo stelt demissionair minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. De minister reageerde op Kamervragen van BIJ1 over de publicatie van dronebeelden door de politie. Die wilde door het vrijgeven van de beelden "duiding" geven over wat er tijdens het woonprotest in Rotterdam op 17 oktober gebeurde.

Volgens Grapperhaus is het uitzonderlijk dat de politie dergelijke beelden publiceert. "Berichtgeving op sociale media kan echter voor vertekende beeldvorming en stellingname in het maatschappelijk debat zorgen. De politie heeft met het vrijgeven van deze beelden een ander perspectief willen laten zien en heeft extra duiding willen geven aan het politieoptreden", merkt de minister op.

De politie zet drones in voor forensische opsporing, verkeersongevallenanalyse en bij het handhaven van de openbare orde en veiligheid. Bij het handhaven van de openbare orde kunnen mensenstromen beter worden gemonitord, stelt Grapperhaus. Zo zouden beginnende ongeregeldheden vanuit de lucht sneller te lokaliseren zijn. De politie mag daarbij geen beelden maken waarbij er een meer dan beperkte inbreuk wordt gemaakt op de persoonlijke levenssfeer van de mensen die in beeld komen.

BIJ1-Kamerlid Simons wilde van de minister weten waarom de dronebeelden van de politie zijn geknipt. "De camera van de drone nam niet continu op. Bij een demonstratie worden door de politie dronebeelden alleen opgeslagen als er zichtbaar sprake is van opstootjes of bij onrust in de menigte, of als er geweld wordt gebruikt. Bij een rustig verloop van een demonstratie is er geen aanleiding om dronebeelden op te slaan", antwoordt de minister daarop.

Grapperhaus voegt toe dat van de bewaarde opnames de politie beelden heeft gedeeld die betrekking hebben op het politieoptreden waarover op sociale media veel maatschappelijke discussie is ontstaan. Er zijn daarbij alleen beelden gebruikt waar personen niet herkenbaar of herleidbaar worden getoond. Waar nodig zijn personen onherkenbaar gemaakt, aldus de minister.

Reacties (22)
10-12-2021, 17:02 door Anoniem
"Berichtgeving op sociale media kan echter voor vertekende beeldvorming en stellingname in het maatschappelijk debat zorgen. De politie heeft met het vrijgeven van deze beelden een ander perspectief willen laten zien en heeft extra duiding willen geven aan het politieoptreden", merkt de minister op.
Leuk voor een reportage in het Jeugd-journaal, simpel in Jip-en-Janneke taal.
10-12-2021, 17:09 door Anoniem
Zo kan je dus niet zwart op wit in hoeverre de situatie grotendeels rustig verlopen is en kunnen advocaten onschuld of heel plotseling politieoptreden aantonen. Heel slim. Je moet er maar vertrouwen dat je gefilmd wordt als Romeo's losgaan.
10-12-2021, 17:20 door Anoniem
Ja, totdat we dat niet meer doen en het permanent opslaan. Zo gaat het met veel zaken bij de overheid.
10-12-2021, 18:12 door Anoniem
Dus dan werk je bij 'de politie' en kijk je naar live-beelden hoe je collega's en je medelanders elkaar de hersens inslaan.

Ja, dat is blijkbaar ook werk.

Heel wat anders dan de vacature-omschrijving van de politie waar ze mensen zochten met kwaliteiten, maar goed.
11-12-2021, 08:50 door Anoniem
Zit er iemand live mee te kijken met alle dornebeelden en drukt bij het constateren van geweld op de 'record' knop? Ik dacht het niet. De beelden worden van begin tot eind opgenomen, opgeslagen en bewaard. Totdat er lastige vragen gesteld worden of er beelden zijn opgenomen die de politie slecht uitkopmen.
11-12-2021, 10:02 door karma4
Door Anoniem: Zit er iemand live mee te kijken met alle dornebeelden en drukt bij het constateren van geweld op de 'record' knop? Ik dacht het niet. De beelden worden van begin tot eind opgenomen, opgeslagen en bewaard. Totdat er lastige vragen gesteld worden of er beelden zijn opgenomen die de politie slecht uitkopmen.
Gewoonlijk zijn het beelden die de politie maakt waar privacy voorvechters tegenin gaan. Je zou toch maar betrapt worden op rellen vernielen en andere misdaden. zoiets heet privacyschending.

Die beelden die door relschoppers gemaakt worden en selectief uitgesneden zitten in de categorie manipulatie. Het is schandalig dat de AP niet optreedt tegen dat openbaar maken van bewuste manipulatie met beelden maar wel tegen foto's bij kinderfeestjes. Je zou haast denken aan een big brother minority report agenda.
11-12-2021, 10:11 door Anoniem
Eh... Waarom heb ik het vermoeden dat gewoon de boel bewaard wordt en als men een paar maanden later vindt dat men er niks mee gaat doen heel misschien weggegooid wordt? Meestal zal dat wel vergeten worden. Of het zit per ongeluk in een backup.
Dat is toch wat grapperwaus bedoelt met 'slaat alleen op bij geweld'? Toch?
11-12-2021, 11:41 door Anoniem
Zijn de beelden van een politie-drone of van een defensie-drone? Defensie mag niet ingezet worden tegen de Nederlandse bevolking. Denk aan het datagraaien van het LIMC.
11-12-2021, 12:40 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Zit er iemand live mee te kijken met alle dornebeelden en drukt bij het constateren van geweld op de 'record' knop? Ik dacht het niet. De beelden worden van begin tot eind opgenomen, opgeslagen en bewaard. Totdat er lastige vragen gesteld worden of er beelden zijn opgenomen die de politie slecht uitkopmen.
Gewoonlijk zijn het beelden die de politie maakt waar privacy voorvechters tegenin gaan. Je zou toch maar betrapt worden op rellen vernielen en andere misdaden. zoiets heet privacyschending.

Die beelden die door relschoppers gemaakt worden en selectief uitgesneden zitten in de categorie manipulatie. Het is schandalig dat de AP niet optreedt tegen dat openbaar maken van bewuste manipulatie met beelden maar wel tegen foto's bij kinderfeestjes. Je zou haast denken aan een big brother minority report agenda.

Gelukkig loopt ook de vrije pers tussen de demonstranten en politie om onafhankelijke veld-rapportages te maken.
11-12-2021, 14:24 door spatieman
daarom zetten ze undercover ME'rs in om rellen te starten.
11-12-2021, 14:40 door Anoniem
Het probleem waa ook niet de politie maar de chinezen. Mooie draai weer.
11-12-2021, 14:41 door Anoniem
Berichtgeving is de taak van de media, niet de politie
11-12-2021, 16:12 door Anoniem
Nee, de politie slaat de beelden altijd op. Achteraf opslaan gaat niet, dus de beelden worden altijd opgeslagen. Of ze dan verwijderd worden wordt achteraf besloten, aan de hand van moeilijk controleerbare criteria.
11-12-2021, 22:18 door Anoniem
Door spatieman: daarom zetten ze undercover ME'rs in om rellen te starten.
Bewijs? Bron?
12-12-2021, 08:33 door Anoniem
Door Anoniem: Zit er iemand live mee te kijken met alle dornebeelden en drukt bij het constateren van geweld op de 'record' knop? Ik dacht het niet.
Waarom niet? Een drone wordt op afstand bestuurd door iemand die bepaalt waar dat ding vliegt, waar de camera op gericht is en waar die op inzoomt. Die kijkt al mee met de live beelden van de drone en die beoordeelt ze al op wat in de gaten moet worden gehouden en wat niet interessant is, dat is onderdeel van wat zo'n dronepiloot hoe dan ook al doet. Een opnameknop bedienen is daar uitstekend mee te combineren.

Door Anoniem: Nee, de politie slaat de beelden altijd op. Achteraf opslaan gaat niet, dus de beelden worden altijd opgeslagen. Of ze dan verwijderd worden wordt achteraf besloten, aan de hand van moeilijk controleerbare criteria.
Of misschien gebruiken ze de "pre-recording"-techniek die ook bij bodycams gebruikt wordt: het apparaat neemt voortdurend op, de beelden worden 60 seconden gebufferd in RAM-geheugen, en als op de opnameknop wordt gedrukt worden beelden permanent opgeslagen, inclusief die 60 seconden die nog in de buffer staan, zodat de situatie die de agent deed besluiten om op de knop te drukken ook wordt vastgelegd.

Natuurlijk is een RAM-buffer ook opslag, maar het is geen permanente opslag. Achteraf opslaan in permanente opslag van die 60 seconden gebufferde video is in deze opzet wel degelijk mogelijk. En de beslissing hoeft niet achteraf genomen te worden, die kan genomen worden door de drone-piloot die toch al druk bezig is om voortdurend de situatie te beoordelen.

Of het precies zo werkt weet ik niet, maar ik vind het behoorlijk voor de hand liggen, en een stuk waarschijnlijker dan wat jullie je ervan voorstellen.
12-12-2021, 14:18 door Anoniem
Jammer dat het vaak de politie is die met het geweld begint. Hopelijk krijgen we dat dan ook op beeld maar dat zal vermoedelijk net buiten de opname vallen.
12-12-2021, 16:46 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Jammer dat het vaak de politie is die met het geweld begint. Hopelijk krijgen we dat dan ook op beeld maar dat zal vermoedelijk net buiten de opname vallen.

Je schijnt er nogal ervaring mee te hebben: "..vaak de politie is die met geweld begint.."
Bij welke sociale interacties met politiefunctionarissen heb jij die ervaringen? Ik ben heel nieuwsgierig naar die omstandigheden.

Er zijn tegenwoordig steeds meer mensen die denken dat als je met een steen of vuurwerk....pardon EXPLOSIEVEN gooit naar het wettig gezag, dan niet met geweld gereageerd mag worden.
Is jouw visie dat een politieagent maar gewoon als aan een schandpaal genageld moet afwachten tot hij zwaargewond raakt door gegooide EXPLOSIEVEN of een baksteen?

Het belangrijkste dat een aspirant agent van politie in opleiding leert is de-escalerend reageren.
Het wordt er bij de opleiding ingestampt dat als zij geweld moeten gebruiken - als alle communicatieve mogelijkheden om escalatie af te wenden zijn uitgeput - er door toepassing van de aan hen toegestane middelen, mogelijkerwijze ernstige verwondingen worden toegebracht die in het ergste geval de dood ten gevolge hebben.

Houd dat maar eens helder voor ogen (en dat is mijn boodschap aan iedereen hier) voor je onzin uitkraamt.
12-12-2021, 18:03 door Anoniem
Zolang die de beelden van de laatste F1 maar opslaat vind ik het allemaal best. Want die Verstappen is net als Omicron en Hamilton als Delta.
12-12-2021, 21:52 door _Martin_
Door spatieman: daarom zetten ze undercover ME'rs in om rellen te starten.
Ik heb de filmpjes gezien waarbij dit beweerd wordt. Dat zijn filmpjes waarin agenten in burger de personen eruit pikken die reeds grensoverschrijdend gedrag hebben vertoond. Het reeds gepleegde grensoverschrijdende gedrag van die personen staat uiteraard niet op die betreffende filmpjes.
13-12-2021, 09:50 door Anoniem
Door Anoniem: Zo kan je dus niet zwart op wit in hoeverre de situatie grotendeels rustig verlopen is en kunnen advocaten onschuld of heel plotseling politieoptreden aantonen. Heel slim. Je moet er maar vertrouwen dat je gefilmd wordt als Romeo's losgaan.
Wanneer je demonstreert, met toestemming van de burgemeester, zal de politie niet "losgaan". Gewoon demonstreren is het met kartonnen platen, of indien toegestaan met spandoeken, je punt zichtbaar maken. Daarnaast mag je leuzen schreeuwen, mits en voor zover niet beledigend of opruiend. Dus geen beledigingen naar de politie, niet oproepen om te gaan knokken. Bovendien mag je zelf ook beelden maken, maar wanneer je klaagt dat de politie alleen fragmenten heeft, moet je zelf wel voor een sluitende reportage zorgen, vanaf het samenkomen, tot het uit elkaar gaan. Beelden, waarop alleen te zien is, dat politie ingrijpt met geweld, zijn net zo rechtvaardig als beelden waarop de politie geweld van "betogers" laat zien.
13-12-2021, 09:53 door Anoniem
Door Anoniem: Zit er iemand live mee te kijken met alle dornebeelden en drukt bij het constateren van geweld op de 'record' knop? Ik dacht het niet. De beelden worden van begin tot eind opgenomen, opgeslagen en bewaard. Totdat er lastige vragen gesteld worden of er beelden zijn opgenomen die de politie slecht uitkopmen.
Fijn dat je aannames doet. Maar ja, dat lijkt i.i.g. wel wat de "betogers" doen. Uit die hoek zie ik alleen beelden van politie die geweld gebruikt, maar niet wat er gebeurde, toen de politie er gewoon nog alleen maar stond.
13-12-2021, 09:55 door Anoniem
Door Anoniem: Zijn de beelden van een politie-drone of van een defensie-drone? Defensie mag niet ingezet worden tegen de Nederlandse bevolking. Denk aan het datagraaien van het LIMC.
Fout, op verzoek van de burgemeester kan Defensie worden ingezet ter ondersteuning van overheidstaken. Of dit ordehandhaving of het verlenen van noodhulp is. Ik ben nog van de generatie die dienstplicht heeft "mogen" doen en ons werd verteld dat wanneer in uniform, wij op verzoek de politie moesten ondersteunen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.