image

Honderd slachtoffers bankhelpdeskfraude voor ruim 800.000 euro bestolen

vrijdag 21 januari 2022, 12:25 door Redactie, 7 reacties
Laatst bijgewerkt: 21-01-2022, 13:43

Een groep criminelen heeft door middel van bankhelpdeskfraude in het hele land voor zover nu bekend zo'n honderd slachtoffers gemaakt, waarbij ruim 800.000 euro werd gestolen. Slachtoffers werden gebeld door iemand die zich voordeed als "bankmedewerker" en over veel persoonlijke informatie beschikte. Zo kregen slachtoffers onder andere te horen dat vanwege een fraudemelding hun pinpas werd opgehaald. Ook werden inloggegevens ontfutseld.

Op een enkele uitzondering na zijn de slachtoffers vaak zeventig jaar of ouder. "Criminelen zoeken het in deze groep, omdat de slachtoffers meer vertrouwen hebben in een instituut als de bank en zij minder digitaal vaardig zijn. Tot slot bezitten deze mensen over meer geld dan jongeren", aldus de politie. De criminelen blijken voor de fraude gebruik te maken van lijsten met persoons- en bankgegevens. Deze lijst worden via internet of social media te koop aangeboden.

In deze zaak zijn nu vijf verdachten uit Arnhem aangehouden. Het gaat om vijf mannen van 18, 19, 20, 21 en 27 jaar. Het aantal slachtoffers ligt mogelijk hoger. De politie stelt dat de meldingsbereidheid naar schatting tien procent bedraagt. Slachtoffers zouden uit schaamte of omdat ze niet weten dat dit kan geen aangifte doen. Ook in het onderzoek naar de bankhelpdeskfraude heeft politie slachtoffers actief benaderd om alsnog aangifte te doen om de daders aan te kunnen pakken.

Reacties (7)
21-01-2022, 12:29 door DLans
Mijn vriendin (29) is ook slachtoffer geworden, maar heeft wel al haar geld teruggekregen. Het maakt bij sommige mensen echt niet uit hoevaak je waarschuwt, wanneer je in zo'n onverwachte situatie terecht komt schieten sommige mensen in paniekmodus en dan denken ze niet altijd logisch na .. De mensen die je bellen weten natuurlijk ook precies wat ze moeten zeggen, die hebben dat verhaaltje inmiddels wel geperfectioneerd.
21-01-2022, 13:03 door Anoniem
Basis van het probleem blijft dat mensen tegen 'de bank' opkijken. Terwijl het feitelijk gewoon een leverancier is die jij betaalt om iets voor je te doen. En dat doen ze nog slecht ook.
Niks meer en niks minder. Dus hoezo 'doen wat de bank zegt?' IK betaal dus IK bepaal. Moeilijker is er niet.
21-01-2022, 13:39 door Anoniem
Dat is dan voor dit groepje slachtoffers wellicht het geval, maar deze vorm van fraude is vele malen groter dan een schamele 800.000 euro. Beetje rare titel van dit bericht.
21-01-2022, 15:28 door Anoniem
Door DLans: Het maakt bij sommige mensen echt niet uit hoevaak je waarschuwt, wanneer je in zo'n onverwachte situatie terecht komt schieten sommige mensen in paniekmodus en dan denken ze niet altijd logisch na .. De mensen die je bellen weten natuurlijk ook precies wat ze moeten zeggen, die hebben dat verhaaltje inmiddels wel geperfectioneerd.
Precies, dit!

Je kan vooraf van alles goed op een rijtje hebben, maar als je zo'n telefoontje krijgt zit je hoofd mogelijk al vol met allerlei andere dingen waarmee je bezig bent, krijg je totaal onverwacht de mededeling dat er iets ernstig mis aan het gaan is, en dan raak je in die paniekmodus. In die paniekmodus denken mensen niet zomaar niet altijd logisch na, in paniek denk je helemaal niet na, dan ga je op de automatische piloot dingen doen, dat is precies waar paniek voor dient, dat is voor situaties waarin gehandeld moet worden maar echt geen tijd voor nadenken is.

Ik vermoed dat heel veel mensen, als ze over dit soort situaties nadenken, afgaan op wat ze dan allemaal weten te bedenken en weten te overzien, maar daarbij niet onderkennen dat ze heel anders reageren als ze er onverwacht door overvallen worden en in paniek raken. En dan schat je dus heel verkeerd in hoe je kan reageren.

Wat je nodig hebt is om paniek te voorkomen. Paniek voorkom je niet met complexe inzichten maar juist met dingen die zo simpel mogelijk zijn. Voor mij werkt het (hoop ik althans) om mezelf dit soort dingen in te peperen:

Een bank kan bij alle bankrekeningen. Als ze jouw hulp of jouw pinpas nodig hebben om bij je rekening te komen dan is het je bank niet.
Een bank kan een rekening of een pas blokkeren. Dat is de oplossing voor alle shit waarvoor een snelle actie nodig is. Geen gedoe met codes, kluisrekeningen, wat ze allemaal niet verzinnen, de bank kan gewoon je rekening of je pas blokkeren, en belt je niet om je hulp ergens bij te vragen maar om je te vertellen dat ze dat al gedaan hebben. Als jij zelf iets moet doen om je geld te redden dan is het je bank niet die je aan de telefoon hebt.
Er is altijd tijd om even na te denken. Als iemand je in verwarring brengt, als iemand zo reageert dat jij niet kan nadenen, als iemand je onder druk zet om iets heel snel iets te doen, dan is het een oplichter.
Je kan altijd ophangen en zelf de bank bellen. Als er iets met je rekening gaande is kan dat op die manier worden afgehandeld. Zorg dat je alle benodigde telefoonnummers klaar hebt staan en gebruik de nummers die je zelf al kent. Doe dit bij de geringste twijfel, als je in verwarring gebracht wordt, als je paniek voelt toeslaan. Ophangen en zelf je bank bellen.
21-01-2022, 15:51 door Anoniem
21-01-2022, 16:46 door Anoniem
Een babbeltruc aan de voordeur, met een voorafgaande telefonische helpdeskfraude om eerst 'vertrouwen' te wekken:

Een slachtoffer werd gebeld door iemand die zich voordeed als een medewerker van een bank. De man had veel persoonlijke informatie van het slachtoffer. Nog geen kwartier na het telefoontje stond er een man voor de deur.

https://nos.nl/artikel/2413941-bijna-100-slachtoffers-in-cybercrimezaak-vijf-verdachten-opgepakt
21-01-2022, 19:24 door Anoniem
Door Anoniem: Basis van het probleem blijft dat mensen tegen 'de bank' opkijken. Terwijl het feitelijk gewoon een leverancier is die jij betaalt om iets voor je te doen. En dat doen ze nog slecht ook.
Niks meer en niks minder. Dus hoezo 'doen wat de bank zegt?' IK betaal dus IK bepaal. Moeilijker is er niet.
Je bent kwetsbaar voor (cyber)criminelen. Gelukkig hebben ze je nog niet gevonden. DLans die voor jou gepost heeft, heeft het beter door hoe de criminelen werken. Op het moment dat je in de 'paniekmodus' schiet, dan ga je verder op de automatische piloot. Het enige wat je kan redden is dat je van tevoren geleerd hebt hoe je moet reageren in zo'n situatie. Dat kan alleen maar door continu te oefenen op zo'n situatie. Vandaar dat je in militaire dienst steeds achter elkaar stompzinnige dingen moet doen zoals marcheren, geweer schoonmaken enz. Kwestie van oefenen, oefenen enz. Niemand doet dat. Ik ook niet.
De banken maken de fout door een (ICT-)infrastructuur te bouwen waarbij het voor criminelen heel eenvoudig is om aan al het geld van de slachtoffers te komen. Veertig jaar terug was deze vorm van oplichting nagenoeg onmogelijk, want dan moest je voor overschrijving van grote bedragen persoonlijk naar De Bank. De bankbediende keek je dan eens aan en zei dan: "Dat moesten we maar niet doen". Het risico van deze zwak beveiligde infrastructuur ligt geheel bij de klant. In een zeldzaam geval vergoedt de bank de schade die het slachtoffer heeft. Er is dus voor de banken niet echt een dringende noodzaak om de beveiliging op te schroeven.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.