image

Alarmnummer 112 nu bij alle providers bereikbaar via wifi-bellen en 4G

vrijdag 11 februari 2022, 09:47 door Redactie, 12 reacties
Laatst bijgewerkt: 11-02-2022, 11:28

Alarmnummer 112 is bij alle telecomaanbieders in Nederland bereikbaar via 4G en bellen via wifi, zo laat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag weten. Dat is verplicht sinds het ingaan van de beleidsregel mobiele aankiesbaarheid 112 in juli vorig jaar, maar afgelopen november bleek 112 nog niet overal bereikbaar te zijn via bellen via wifi en 4G. Daarop riep de ACM telecomproviders op om dit voor 2022 in orde te maken.

Om ervoor te zorgen dat 112 bereikbaar is via 4G en bellen via wifi is tevens een aanpassing nodig aan het besturingssysteem van smartphones. "Nu de telecomaanbieders de bereikbaarheid van 112 via wifi-bellen of 4G mogelijk hebben gemaakt, zijn de telefoonfabrikanten aan zet om de besturingssystemen van mobiele toestellen hiervoor geschikt te maken", zegt ACM-bestuurslid Manon Leijten. "Dan kan het alarmnummer ook in de toekomst altijd gebeld worden."

Meesturen locatiegegevens

In de beleidsregel staat verder dat telecomaanbieders de identiteits- en locatiegegevens moeten meesturen naar de 112-meldkamer wanneer iemand met een mobiele telefoon het alarmnummer belt. Dit moet duidelijk maken vanaf welke locatie en door wie er wordt gebeld. De locatie-informatie wordt bepaald via de zendmasten waarlangs de verbinding loopt. Op dit punt voldeden telecomproviders al wel aan de beleidsregel.

De 112-meldkamer moet ook kunnen zien van welke nummers geen identiteitsgegevens bekend zijn, bijvoorbeeld wanneer iemand belt met een anoniem prepaidnummer. "Het vergt tijd om tijdens het gesprek naar de identiteitsgegevens te vragen. De afgelopen maanden hebben mobiele telecomaanbieders op dit punt een inhaalslag gemaakt en op aandringen van de ACM informatie over anonieme prepaidnummers aan de 112-meldkamer verstrekt", zo laat de ACM weten. Om welke informatie het precies gaat wordt niet vermeld. Security.NL heeft de toezichthouder hierover vragen gesteld.

Update

De ACM laat aan Security.NL weten dat de "informatie over anonieme prepaidnummers" alleen betreft dat het om een anoniem prepaidnummer gaat. Zo weet de meldkamer dat er om aanvullende informatie moet worden gevraagd.

Reacties (12)
11-02-2022, 10:51 door Anoniem
Ik snap niet helemaal wat het voor zin heeft om de identiteitsgegevens van een telefoon te gebruiken als identiteit van de beller...
Het hoeft toch helemaal niet de houder van het abonnement te zijn die belt? Bij ons staan alle zakelijke telefoons op een en dezelfde naam, die van de tekeningsbevoegde van het bedrijf.
Als dan iemand met zijn/haar zakelijke mobiel 112 belt dan gaan ze er toch hoop ik niet van uit dat het deze persoon is die belt??
11-02-2022, 14:47 door Anoniem
Wat betreft de identiteitsgegevens van een telefoon. Stel dat iemand die mishandeld word 112 belt onder het voorwendsel dat die iets anders belt. Dan is het handig dat 112 kan vragen: Bent u deze persoon? Ja; Is dit het adres? Ja; We sturen meteen een politie auto. ipv dat ze hun naam en adres door moeten geven wat gehoord kan worden door de dader van de mishandelingen.
Dit soort dingen komen in de praktijk voor.

Maar het kan ook zijn dat iemand gewond is en daardoor moeilijk kan praten. Dan kan dit ook handig zijn.
11-02-2022, 15:42 door Anoniem
Normaal bel je niet voor de lol met 112, een enkeling uitgezonderd. Alle beschikbare info is dan belangrijk voor snelle hulpverlening.
11-02-2022, 15:53 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap niet helemaal wat het voor zin heeft om de identiteitsgegevens van een telefoon te gebruiken als identiteit van de beller...
Het hoeft toch helemaal niet de houder van het abonnement te zijn die belt? Bij ons staan alle zakelijke telefoons op een en dezelfde naam, die van de tekeningsbevoegde van het bedrijf.
Als dan iemand met zijn/haar zakelijke mobiel 112 belt dan gaan ze er toch hoop ik niet van uit dat het deze persoon is die belt??

Je hoop van niet -maar aangezien de bron van die gegevens de telecom providers zijn, kunnen die inderdaad informatie meesturen dat het een zakelijk abonnement betreft - waarop de centralist kan vragen of de beller wel of de persoon is.

Dat soort dingen krijg je nooit 100% perfect - maar als je voor 60 of 80% goed zit en alleen maar hoeft te klikken dat de beller degene is die in het scherm staat vallen een hoop fouten weg . (bent U maria sophie - ja -> klik dat de beller klopt ).
Dan hoeven ze alleen de niet-kloppende zoals zakelijke abo's op de naam van de administratie in te tikken .


Zelfde met adres - als de mast zegt "in de buurt van de huis" , en het adres staat erbij, hoeven ze alleen te vragen "bent U thuis" en de melding heeft meteen de juiste straat en huisnummer.
11-02-2022, 16:08 door Anoniem
Ja ik snap wel dat het heel handig en goed is om identiteitsgegevens te hebben bij een 112 oproep (ik ben niet een vand ie privacywappies die hier rondhangen) maar ik noemde dit omdat het natuurlijk niet de bedoeling is dat als er iemand belt en niet kan zeggen wie die is, de politie en ambulance dan naar het bedrijfsadres of het woonadres van de directeur rijden.

Vroeger als je naar de politiescanner luisterde (toen dat nog kon) hoorde je ook regelmatig "kunt u kenteken AB-12-34 checken" en dan kwam er terug "op naam van Leaseplan, is 1000". Kijk dan was het ook niet de directeur van Leaseplan die er in reed.
(ik geloof dat er tegenwoordig in de kentekenregistratie van geleased auto's wel de gegevens van de berijder geregistreerd worden, want dit liep gillend uit de hand. maar voor telefoons gebeurt dat dus niet, althans wij passen nooit die naam gegevens aan bij de honderden abonnementen die we hebben onder een zakelijk contract)
12-02-2022, 08:48 door Anoniem
Dus gewoon geen 112 meer bellen.
Dat doet dan wel iemand die 'niks te verbergen' heeft.

Altijd dat gedram dat alles maar doorgegeven en vastgelegd moet worden. Jakkes.
12-02-2022, 10:43 door Anoniem
Door Anoniem: Normaal bel je niet voor de lol met 112, een enkeling uitgezonderd. Alle beschikbare info is dan belangrijk voor snelle hulpverlening.

Vorige week kwam ik nog een artikel tegen van een man die 3x 112 belden omdat hij een hersenbloeding kreeg.
Aangezien de man nauwelijks kon praten of iets kon zeggen hebben ze bij 112 de verbinding maar verbroken.
Gingen er van uit dat het om een lolbroek ging.
Gevolg? Man overleed zonder dat er iemand heeft verder kwam kijken.
Stond in het AD of Telegraaf.
Ondanks dat ze alle beschikbare info hadden voor snelle hulpverlening.
12-02-2022, 15:42 door Anoniem
Door Anoniem: Dus gewoon geen 112 meer bellen.
Dat doet dan wel iemand die 'niks te verbergen' heeft.

Altijd dat gedram dat alles maar doorgegeven en vastgelegd moet worden. Jakkes.
Je zult maar een criminele activiteit zien (of zonder dat je het wil onderdeel van zijn), 112 bellen en jouw gegevens, door een blunder, in handen vallen van dit tuig.

Informeer maar eens bij de medewerkers van Fruithandel De Groot hoe dat is...

Lees jouw reactie nog eens terug, hoe denk jij daar nu over?
12-02-2022, 17:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Normaal bel je niet voor de lol met 112, een enkeling uitgezonderd. Alle beschikbare info is dan belangrijk voor snelle hulpverlening.

Vorige week kwam ik nog een artikel tegen van een man die 3x 112 belden omdat hij een hersenbloeding kreeg.
Aangezien de man nauwelijks kon praten of iets kon zeggen hebben ze bij 112 de verbinding maar verbroken.
Gingen er van uit dat het om een lolbroek ging.
Gevolg? Man overleed zonder dat er iemand heeft verder kwam kijken.
Ja, dat zouden de lolbroeken eens moeten weten, dat ze dat op hun geweten hebben!
Want zo werkt het natuurlijk wel. Als een service die goed bedoeld is en tot nut van iedereen is misbruikt wordt
door mensen die misbruiken hun lolletje vinden, dan wordt die voor iedereen verpest. Daar weten we in de ICT ook alles van.
En bij de rechtbank hebben ze ook te maken met mensen die rechtzaken aanspannen tot het bittere eind, en daarmee
de toegang tot het recht voor anderen ontzeggen.
Zo is de wereld.
12-02-2022, 17:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus gewoon geen 112 meer bellen.
Dat doet dan wel iemand die 'niks te verbergen' heeft.

Altijd dat gedram dat alles maar doorgegeven en vastgelegd moet worden. Jakkes.
Je zult maar een criminele activiteit zien (of zonder dat je het wil onderdeel van zijn), 112 bellen en jouw gegevens, door een blunder, in handen vallen van dit tuig.

Informeer maar eens bij de medewerkers van Fruithandel De Groot hoe dat is...

Lees jouw reactie nog eens terug, hoe denk jij daar nu over?

Oh maar ik zou in zo'n geval ook nooit 112 bellen hoor.... dat is gewoon niet slim, en dat heeft met 112 op zich niks
te maken, dat zit ingebakken in het hele gebeuren erachter. Criminaliteit kun je beter als een eiland zien waar je
ver vandaan blijft.
12-02-2022, 22:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus gewoon geen 112 meer bellen.
Dat doet dan wel iemand die 'niks te verbergen' heeft.

Altijd dat gedram dat alles maar doorgegeven en vastgelegd moet worden. Jakkes.
Je zult maar een criminele activiteit zien (of zonder dat je het wil onderdeel van zijn), 112 bellen en jouw gegevens, door een blunder, in handen vallen van dit tuig.

Informeer maar eens bij de medewerkers van Fruithandel De Groot hoe dat is...

Lees jouw reactie nog eens terug, hoe denk jij daar nu over?
Nu maar hopen, als jij je in zo'n situatie terecht komt, toeschouwers net zo reageren als jij nu verkondigd.
14-02-2022, 08:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus gewoon geen 112 meer bellen.
Dat doet dan wel iemand die 'niks te verbergen' heeft.

Altijd dat gedram dat alles maar doorgegeven en vastgelegd moet worden. Jakkes.
Je zult maar een criminele activiteit zien (of zonder dat je het wil onderdeel van zijn), 112 bellen en jouw gegevens, door een blunder, in handen vallen van dit tuig.

Informeer maar eens bij de medewerkers van Fruithandel De Groot hoe dat is...

Lees jouw reactie nog eens terug, hoe denk jij daar nu over?

Oh maar ik zou in zo'n geval ook nooit 112 bellen hoor.... dat is gewoon niet slim, en dat heeft met 112 op zich niks
te maken, dat zit ingebakken in het hele gebeuren erachter. Criminaliteit kun je beter als een eiland zien waar je
ver vandaan blijft.
Het probleem bij de Groot was nu net, dat de criminaliteit naar hun toe kwam. En dat is meestal zo. Veel mensen zullen niet zeggen: "Kom laat ik eens mij aanmelden om afgeperst te worden". Maar criminelen zullen wel denken: "Goh, die heeft veel geld, we gaan eens kijken of we die kunnen dwingen er wat van aan ons te geven".
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.