image

BoerBurgerBeweging wil opheldering waarom Rutte oude Nokia gebruikte

donderdag 19 mei 2022, 14:02 door Redactie, 34 reacties

De BoerBurgerBeweging (BBB) heeft minister Bruins Slot van Binnenlandse Zaken opheldering gevraagd waarom premier Mark Rutte gebruikmaakte van een oude Nokia. Daarnaast wil de partij een overzicht van de type telefoons die bewindslieden gebruiken. Aanleiding is berichtgeving dat de minister-president sms-berichten van zijn telefoon verwijderde en doorstuurde als hij dit zelf noodzakelijk achtte.

Rutte stelde dat zijn oude Nokia-telefoon trager werkte naarmate er meer berichten in werden opgeslagen. "Waarom gebruikte de minister-president nog een Nokia als er vele nieuwe communicatiemiddelen op de markt worden aangeboden en die middelen beter bestemd zijn om als gegevensdrager aan te sluiten op de Wet openbaarheid van bestuur? Is dit binnen het kabinet besproken?", zo wil BBB-Kamerlid Van der Plas van de minister weten.

Bruins Slot moet ook een overzicht geven van welke mobiele telefoons de bewindslieden in het kabinet gebruikmaken voor communicatie over bestuurlijke besluitvorming. "Kunt u per minister individueel een overzicht geven van het aantal verwijderde berichten van de eigen telefoon die relevant waren voor bestuurlijke besluitvorming? Zijn deze allemaal door ambtenaren gearchiveerd?", vraagt Van der Plas verder.

Ze wil daarnaast weten of de door Rutte verwijderde berichten kunnen worden teruggehaald. Iets dat volgens de premier niet mogelijk is. Bruins Slot moet ook aangeven of ze bereid is om het beleid met betrekking tot het verwijderen van sms-berichten en andere digitale berichten binnen de Rijksoverheid aan te scherpen. Van der Plas wil dat de minister de vragen voor volgende week dinsdag heeft beantwoord.

Image

Reacties (34)
19-05-2022, 15:07 door Anoniem
Experts, waaronder hoogleraar staatsrecht Wim Voermans (Universiteit Leiden), betwijfelen of de premier met "realtime archivering" wel handelt volgens de Archiefwet 1995 en de Wob / Woo-richtlijnen. Op deze manier is niet te verifiëren of berichten inderdaad irrelevant zijn en verwijderd kunnen worden. Rutte ontkent dat hij de fout in is gegaan.

https://www.parool.nl/nederland/mocht-rutte-zijn-sms-jes-wel-verwijderen-vier-vragen-over-het-realtime-archiveren-van-de-premier~b3f39c97/


Het technisch ontwerp van de Nokia 301 stamt uit het jaar 2011. Inmiddels heeft de premier een nieuwe telefoon.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nokia_products#3-digit_series_Symbian_phones_(2011%E2%80%932012)
19-05-2022, 15:21 door Anoniem
Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.
19-05-2022, 15:30 door [Account Verwijderd]
Gewoon een standaard verplichten voor alle kabinetsleden incl. chat programma, mail client etc. etc.
Doe eens gewoon alsof je een professional bent, probeer het eens.
19-05-2022, 15:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Het technisch ontwerp van de Nokia 301 stamt uit het jaar 2011. Inmiddels heeft de premier een nieuwe telefoon.
Ik denk dat het irrelevant zou moeten zijn welke telefoon de man gebruikt, en wat de limitaties zijn van het apparaat
en zijn werkmethoden.
Er had gewoon met de mobiele provider geregeld moeten worden dat van alle SMS berichten een copietje naar een
veilig archief (bij de overheid zelf) gaat, voor eventuele navragingen in het kader van de WOB/WOO. Het mag niet
afhankelijk zijn van de telefoon, die kan ook defect of zoek raken.

Het is niet aan de premier om te bepalen wat belangrijk is. Een SMS'je van Siewert dat hij een half uurtje later komt op
hun gezamelijke afspraak met Hugo kan de premier als onbelangrijk zien, maar later kan het belangrijk blijken te zijn
dat er kennelijk een gezamelijk overleg van die drie was. Dus gewoon alles archiveren.
19-05-2022, 15:43 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Nee, daar stap je veel te licht overheen. Communicatie van de bewindspersonen dient vastgelegd te worden om zaken controleerbaar te maken voor het parlement en burgers. Alleen zo is een democratie in stand te houden.
19-05-2022, 15:59 door majortom - Bijgewerkt: 19-05-2022, 15:59
Door Eend:
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Nee, daar stap je veel te licht overheen. Communicatie van de bewindspersonen dient vastgelegd te worden om zaken controleerbaar te maken voor het parlement en burgers. Alleen zo is een democratie in stand te houden.
Dat is natuurlijk onzin. Dat zou betekenen dat er voor het tijdperk smartphone geen sprake was van een democratie. Het is nu eenmaal zo dat niet iedere conversatie openbaar is: wanneer ik iets face-to-face met iemand bespreek is er ook geen vastlegging en opvraagbaarheid. In de praktijk zullen dan ook wel de zaken die niet aan het licht mogen komen niet op een digitale manier gaan: dat gaat gewoon analoog.
19-05-2022, 16:21 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Het bewust verwijderen van relevante info om zo onder de WOB uit denken te komen is allerminst geneuzel maar een criminele daad en dient dan ook op die manier benaderd/afgehandeld te worden.
19-05-2022, 16:21 door Anoniem
Door majortom:
Door Eend:
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Nee, daar stap je veel te licht overheen. Communicatie van de bewindspersonen dient vastgelegd te worden om zaken controleerbaar te maken voor het parlement en burgers. Alleen zo is een democratie in stand te houden.
Dat is natuurlijk onzin. Dat zou betekenen dat er voor het tijdperk smartphone geen sprake was van een democratie. Het is nu eenmaal zo dat niet iedere conversatie openbaar is: wanneer ik iets face-to-face met iemand bespreek is er ook geen vastlegging en opvraagbaarheid. In de praktijk zullen dan ook wel de zaken die niet aan het licht mogen komen niet op een digitale manier gaan: dat gaat gewoon analoog.

Laten we(parlement+regering) zich bezig houden met de grote problemen:

Opkrabbelen van de coronacrisis,financiele nasleep.
Toeslagenaffaire afwikkeling( een hoop geld!)
Stikstof en verder milieu verval.
Enorme toeloop asielzoekers en de onmogelijkheid om ze te huisvesten.
Oekraine en zijn nasleep.
Cybercrime.

Met andere woorden: genoeg(teveel) voor 1 kabinet en 1 regeringsperiode,
Inderdaad is dit geneuzel,want wil je het kabinet laten vallen?
Debateren zonder uitkomst heeft geen zin.
Ben je weer vleugellam voor 1 jaar.
Dit is alleen maar een show voor partijen om zich te profileren.
19-05-2022, 16:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom:
Door Eend:
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Nee, daar stap je veel te licht overheen. Communicatie van de bewindspersonen dient vastgelegd te worden om zaken controleerbaar te maken voor het parlement en burgers. Alleen zo is een democratie in stand te houden.
Dat is natuurlijk onzin. Dat zou betekenen dat er voor het tijdperk smartphone geen sprake was van een democratie. Het is nu eenmaal zo dat niet iedere conversatie openbaar is: wanneer ik iets face-to-face met iemand bespreek is er ook geen vastlegging en opvraagbaarheid. In de praktijk zullen dan ook wel de zaken die niet aan het licht mogen komen niet op een digitale manier gaan: dat gaat gewoon analoog.

Laten we(parlement+regering) zich bezig houden met de grote problemen:

Opkrabbelen van de coronacrisis,financiele nasleep.
Toeslagenaffaire afwikkeling( een hoop geld!)
Stikstof en verder milieu verval.
Enorme toeloop asielzoekers en de onmogelijkheid om ze te huisvesten.
Oekraine en zijn nasleep.
Cybercrime.

Met andere woorden: genoeg(teveel) voor 1 kabinet en 1 regeringsperiode,
Inderdaad is dit geneuzel,want wil je het kabinet laten vallen?
Debateren zonder uitkomst heeft geen zin.
Ben je weer vleugellam voor 1 jaar.
Dit is alleen maar een show voor partijen om zich te profileren.

Nee, wat je noemt is een frame. Het feit dat de premier van Nederland dit doet is vele malen erger dan de dingen die je noemt. Dit draait namelijk om de essentie en geloofwaardigheid van de Nederlandse democratie. Een debat is dus wel het minste wat hier aan gedaan moet worden.
19-05-2022, 16:56 door [Account Verwijderd]
Door majortom:
Door Eend:
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Nee, daar stap je veel te licht overheen. Communicatie van de bewindspersonen dient vastgelegd te worden om zaken controleerbaar te maken voor het parlement en burgers. Alleen zo is een democratie in stand te houden.
Dat is natuurlijk onzin. Dat zou betekenen dat er voor het tijdperk smartphone geen sprake was van een democratie. Het is nu eenmaal zo dat niet iedere conversatie openbaar is: wanneer ik iets face-to-face met iemand bespreek is er ook geen vastlegging en opvraagbaarheid. In de praktijk zullen dan ook wel de zaken die niet aan het licht mogen komen niet op een digitale manier gaan: dat gaat gewoon analoog.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0007376/2022-05-01
19-05-2022, 17:02 door Anoniem
Door majortom:
Door Eend:
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Nee, daar stap je veel te licht overheen. Communicatie van de bewindspersonen dient vastgelegd te worden om zaken controleerbaar te maken voor het parlement en burgers. Alleen zo is een democratie in stand te houden.

Dat is natuurlijk onzin. Dat zou betekenen dat er voor het tijdperk smartphone geen sprake was van een democratie. Het is nu eenmaal zo dat niet iedere conversatie openbaar is: wanneer ik iets face-to-face met iemand bespreek is er ook geen vastlegging en opvraagbaarheid. In de praktijk zullen dan ook wel de zaken die niet aan het licht mogen komen niet op een digitale manier gaan: dat gaat gewoon analoog.

Nou, nee. Dat we in het verleden minder controle konden uitoefenen op onze bewindslieden, je weet wel, zij die wij kiezen, wil niet zeggen dat we dat dan nu ook maar niet moeten doen.
Om dat met een ander voorbeeld te illustreren, het volgende ligt in dezelfde lijn. Omdat we vroeger, zeg, een jaar of 30 geleden, niet overal camera's langs de weg hadden die bijna heel onze handel en wandel vast konden leggen, wil dat ook niet zeggen dat het nu niet moet gebeuren. Dat vinden althans onze bevlogen leiders, want tegenwoordig staan er een heleboel langs de kant van de weg. (En ik wil niet weten wat er over een X aantal jaar uit komt hoeveel er van die beelden werd opgeslagen ondanks dat bij hoog en laag werd beweerd dat dit niet het geval was, wat onze bewindvoerders "niet wisten", misschien wel bij gebrek aan bewaard gebleven berichten, omdat een of andere bewindvoerder zelf vond dat ze "niet relevant" waren.)

En waarom zouden we onze bewindslieden ook niet controleren? Want we hebben allemaal toch niks te verbergen? (En dan heb ik het niet over militaire of zo geheimen die inderdaad beter niet kunnen uitlekken, want: bijv. Rusland en zo.) Het lijkt er voor mij op dat zij kennelijk wel iets te verbergen hebben, en dat maakt ze wat mij betreft enigszins verdacht. Waarom moest je die K telefoon gebruiken? Kan ik er wel op vertrouwen dat je geen berichten had verwijderd die niet verwijderd hadden mogen worden. En als dat is gebeurd, waar vertelt 'ie dan nog meer de waarheid niet over?

Ministers zijn mensen die het bewind willen voeren. Dat wil echter niet zeggen dat ze niet gecontroleerd hoeven te worden. En hoewel we niet op alle slakken zout kunnen leggen, gebeuren er de laatste jaren echt te veel dingen die gewoon niet kunnen.
19-05-2022, 17:07 door majortom
Door Eend:
Door majortom:
Door Eend:
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Nee, daar stap je veel te licht overheen. Communicatie van de bewindspersonen dient vastgelegd te worden om zaken controleerbaar te maken voor het parlement en burgers. Alleen zo is een democratie in stand te houden.
Dat is natuurlijk onzin. Dat zou betekenen dat er voor het tijdperk smartphone geen sprake was van een democratie. Het is nu eenmaal zo dat niet iedere conversatie openbaar is: wanneer ik iets face-to-face met iemand bespreek is er ook geen vastlegging en opvraagbaarheid. In de praktijk zullen dan ook wel de zaken die niet aan het licht mogen komen niet op een digitale manier gaan: dat gaat gewoon analoog.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0007376/2022-05-01
Ja, en? Wat wil je hiermee zeggen? En hoe past analoge communicatie hierin?
19-05-2022, 17:11 door Anoniem
Door Anoniem: Experts, waaronder hoogleraar staatsrecht Wim Voermans (Universiteit Leiden), betwijfelen of de premier met "realtime archivering" wel handelt volgens de Archiefwet 1995 en de Wob / Woo-richtlijnen.

De Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed gaat onderzoek doen naar de archiefvorming bij Algemene Zaken.

https://www.trouw.nl/politiek/inspectie-onderzoekt-ruttes-ministerie-vanwege-gewiste-sms-jes~bdd26999/
19-05-2022, 17:24 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.
Noem het saboteren van de Wet Openbaarheid van Bestuur maar geneuzel en makkelijk scoren!
We hebben het hier over de controle die de 2e Kamer moet uitvoeren, maar dit nu niet kan doen omdat Rutte zijn berichten weg heeft gegooid!
19-05-2022, 17:55 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 19-05-2022, 17:57
Door majortom:
Door Eend:
Door majortom:
Door Eend:
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Nee, daar stap je veel te licht overheen. Communicatie van de bewindspersonen dient vastgelegd te worden om zaken controleerbaar te maken voor het parlement en burgers. Alleen zo is een democratie in stand te houden.
Dat is natuurlijk onzin. Dat zou betekenen dat er voor het tijdperk smartphone geen sprake was van een democratie. Het is nu eenmaal zo dat niet iedere conversatie openbaar is: wanneer ik iets face-to-face met iemand bespreek is er ook geen vastlegging en opvraagbaarheid. In de praktijk zullen dan ook wel de zaken die niet aan het licht mogen komen niet op een digitale manier gaan: dat gaat gewoon analoog.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0007376/2022-05-01
Ja, en? Wat wil je hiermee zeggen? En hoe past analoge communicatie hierin?

Dat ook analoge communicatie gearchiveerd dient te worden volgens de huidige wet, ja een èèn op èèn gesprek is natuurlijk nooit te controleren, wel als daar getuigen bij zijn.
19-05-2022, 18:57 door Anoniem
Door Anoniem: Ik denk dat het irrelevant zou moeten zijn welke telefoon de man gebruikt, en wat de limitaties zijn van het apparaat en zijn werkmethoden.

Een premier die liever een (bijna) stokoude Nokia gebruikt, met daarop technisch achterhaalde firmware die ver over de datum is, vormt een potentieel risico voor de staatsveiligheid. Het is niet voor niets dat de AIVD liever ziet dat de bewindsvoerders en de top van de departementen de veel veiliger geachte Sectra Tiger gebruiken.

Er had gewoon met de mobiele provider geregeld moeten worden dat van alle SMS berichten een copietje naar een
veilig archief (bij de overheid zelf) gaat, voor eventuele navragingen in het kader van de WOB/WOO.

Dat is idee, de provider als onderschepper van de inhoud van sms-berichten, valt tegenwoordig niet meer zo eenvoudig te realiseren, omdat ook de vermaledijde sms'jes tegenwoordig voorzien zijn van een vorm van end-to-end encryptie:

https://www.security.nl/posting/707888/Google+voorziet+Android+Berichten-app+van+end-to-end+encryptie

Het mag niet afhankelijk zijn van de telefoon, die kan ook defect of zoek raken.

De oplossing ligt in een archiveringsfunctie op de mobiele telefoons van de bewindsvoerders en de ministeriële top, die de app- en sms-berichten ook apart en veilig opslaan. De archiveringsfunctie dient de berichten dan periodiek en met versleuteling naar een aangewezen server ter archivering door te sturen, ten behoeve van de Woo-procedures.
19-05-2022, 20:53 door Anoniem
Door Eend:
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Nee, daar stap je veel te licht overheen. Communicatie van de bewindspersonen dient vastgelegd te worden om zaken controleerbaar te maken voor het parlement en burgers. Alleen zo is een democratie in stand te houden.
Hoe losten ze dat 50 jaar geleden op? Toen hadden ze alleen maar telefoons met draaischijven. Het gaat ook nergens over. Sms´jes zijn berichtjes die je gelijk kunt weggooien. Belangrijke zaken moet je schriftelijk vastleggen en niet voor de archivering 'ergens in the cloud' opslaan. The cloud is gewoon voer voor de Russen, Amerikanen, Chinezen, Bill Gates en alle andere landen en personen die een gevaar voor ons zijn.
Net als ieder ander verstandig mens wil Rutte gewoon wat langer doen met zijn telefoon ipv iedere twee jaar een nieuwe.
Hij heeft geld zat voor een nieuwe, maar hij denkt gewoon praktisch en milieuvriendelijk.
19-05-2022, 22:12 door Anoniem
Persoonlijk zou ik liever zien dit men dit soort onzin niet in de kamer bespreekt. Laat ze oplossingen bedenken voor; koopkracht, doorgeschoten flexwerk, niet geïndexeerde pensioenen, studiefinanciering, woningmarkt, Groningers, marktwerking zorg, belastingdienst, drugscriminaliteit, immigratie, verdwijnen van vrijheid van meningsuiting, stikstof in perspectief zien- wat Nederland in een jaar bespaart schiet men in het buitenland in 2 weken de lucht in, oh ja jezelf kunnen verdedigen is ook wel handig....

Koop 150 eenvoudige veilige toestellen, signal erop, veilige mail client, documenten scanner en office, alleen zakelijk gebruik, klaar.

Privé bellen en appen, Social media doe je op je oude Nokia of voor mijn part op je nieuwe iPhone....
19-05-2022, 22:43 door Anoniem
In plaats dat bbb zich dit afvraagt, zou men zich beter kunnen afvragen hoe , o.a. , pegasus bestand hun eigen politieke partijen zijn. lekke websites, verouderde mailprotocollen, el cheapo telefoons, werk/prive door elkaar, niet gepatchte systemen, echt: menig partij maakt er n grote bende van.

En dan hebben we nu een minpres die een pegasusbestand toestel gebruikt en ja, dus niet de lekke smart comms gratis socialmedia.. en wat gebeurt: nee neem vooral geen voorbeeld aan.

Het is nu natuurlijk niet de bedoeling dat ieder n oude nokia opzoekt, maar kom, dit is de wereld op zn kop.
Hier zijn andere lessen te leren ipv neersabelen en afrekenen. Pasen is al voorbij toch?
Dus: samen kijken hoe het beter kan.
Pff scan s n paar politieke partijen: menig zzp er heeft n veiliger website en mailserver. En bijv Threema: wel s van gehoord? Of tutanota.com ipv gmail en zo? Maar slaap lekker verder politiek..
20-05-2022, 08:15 door Anoniem
Zou mooi zijn als menig politieke partij eens n voorbeeld nam voor iemand die pegasusvrij zn werk doet.
Dat had heer Rutte dus prima voor elkaar :), complimenten dus!
Ofwel: niet zomaar iets weggooien maar door n trusted 4-eyes laten doen: geborgd.
En de rest: verbeter je eigen Websites, mailbeveiliging, gebruik Threema, afzonderlijke it middelen voor werk/prive, etc.
Zij die zonder zonde is werpe de eerste smartphone.
20-05-2022, 09:05 door Anoniem
Gisteren, 17:11 door Anoniem:
De Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed gaat onderzoek doen...
In het kader van:
>) Wij van WC-eend...
>) Wie betaald, bepaald
Net als bij de RIVM, wannneer zij worden ingezet om iets te onderzoeken worden er kaders geplaatst op wat voor manier het onderzoek moet verlopen zodat de cijfers die daar uitkomen het standpunt van de ministerie -die het onderoek initieerde- welvallig voor hun uitkomt om te gebruiken bij de gevolgde debatten in de 2de kamer.

Gisteren, 15:59 door majortom:
Dat is natuurlijk onzin. Dat zou betekenen dat er voor het tijdperk smartphone geen sprake was van een democratie.
Door zo'n conclusie te trekken ben je totaal niet serieus te nemen .

MP Rutte:
“Ik handelde daarmee naar mijn overtuiging in lijn met de geldende instructie.”Rutte houdt vol dat hij in de ‘geest van de wet’ heeft gehandelde.
Al vaker heeft hij de schijn tegen gehad betreffende zijn werkwijze en de gevolgen daarvan waardoor het vertrouwen geschonden is.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, dus daar gaat een lange tijd overheen voordat zijn uitspraken weer geloofwaardig worden geacht. Dat (fictieve) paard is nog steeds in galop en hij begaat alweer een nieuwe flater.
En dan gaat tie zich ergeren, en zich daarover uitspreken, dat hij telkens in een kwaad daglicht wordt gezet en dat hij dat niet verdiend.... huilie huilie.

Zijn actieve geheugen is belabberd en hij zorgt ervoor dat zijn mobiel ook die (positieve¡¿) zeeffunctie heeft; Handig bij de komende parlementaire enquetes (toeslagenaffaire, Groningen, corona..., en wie weet wat er nog meer gaat komen) dat bepaalde informatie er niet is.

Jammer dat er tijd moet worden besteed aan 'dit' , maar wel belangrijk dat dat gebeurt, anders veranderd er niets.

Dit kabinet had, met alle stront waarmee het begon en is opgebouwd, nooit mogen geschieden en mag wat mij betreft zo snel mogelijk worden ontbonden; Al weet ik niet of toekomstige formaties mij wel het vertrouwen teruggeeft, zowel D66 en CDA zijn net zo besmet.
Kan me goed voorstellen waarom mensen dan maar op fvd of pvv stemmen, alle politiek is rot , dus wat maakt het nog uit. Dan maar het roer om en helemaal voor 'rock-bottom' gaan!
20-05-2022, 09:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Het mag niet afhankelijk zijn van de telefoon, die kan ook defect of zoek raken.

De oplossing ligt in een archiveringsfunctie op de mobiele telefoons van de bewindsvoerders en de ministeriële top, die de app- en sms-berichten ook apart en veilig opslaan. De archiveringsfunctie dient de berichten dan periodiek en met versleuteling naar een aangewezen server ter archivering door te sturen, ten behoeve van de Woo-procedures.

Het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI) ontwikkelde daarvoor reeds een werkwijze:

https://www.informatiehuishouding.nl/projecten/berichtenapps

De inspectie van Overheidsinformatie en Erfgoed heeft in het rapport 'Webarchivering: Het archiveren van websites en uitingen op sociale media' (2016) al aanbevelingen gedaan voor de archivering van berichten in berichtenapps, zoals WhatsApp, SMS en Signal.
20-05-2022, 11:25 door Anoniem
Als liegen de standaard wordt in de politiek en haar instituties, dan is democratie een wassen neus.
20-05-2022, 11:58 door Martijn9999
Door Anoniem:
Er had gewoon met de mobiele provider geregeld moeten worden dat van alle SMS berichten een copietje naar een
veilig archief (bij de overheid zelf) gaat, voor eventuele navragingen in het kader van de WOB/WOO. Het mag niet
afhankelijk zijn van de telefoon, die kan ook defect of zoek raken.
Het meest zinnige commentaar wat ik tot nu toe heb gelezen hier.
20-05-2022, 12:01 door Anoniem
Door Anoniem: Als liegen de standaard wordt in de politiek en haar instituties, dan is democratie een wassen neus.
Hoezo, liegen is toch altijd de standaard geweest binnen de politiek?
20-05-2022, 12:48 door Anoniem
Door Martijn9999:
Door Anoniem:
Er had gewoon met de mobiele provider geregeld moeten worden dat van alle SMS berichten een copietje naar een
veilig archief (bij de overheid zelf) gaat, voor eventuele navragingen in het kader van de WOB/WOO. Het mag niet
afhankelijk zijn van de telefoon, die kan ook defect of zoek raken.
Het meest zinnige commentaar wat ik tot nu toe heb gelezen hier.

Het is een zinloos idee, want onuitvoerbaar, omdat het oude SMS protocol in de Berichten-app onder Android door Google is vervangen door het RCS protocol, dat net als bij WhatsApp in end-to-end encryptie voorziet. Apple ging daarin mee. Alleen oude telefoons vallen nog terug op SMS, maar dat is een aflopende zaak. Los daarvan introduceert het idee, stel dat het zou werken, een sterk vergroot aanvalsoppervlak, waar ook de telecom providers niet op zitten te wachten.
20-05-2022, 12:58 door Anoniem
Iedereen zou een oude nokia kunnen gebruiken,
beter dan een smartphone met alle ellende die
daaraan gekoppeld zitten.

Maar nu doet de media voorkomen dat
de smartphone de winnaar is en ten alle tijden gebruikt
moet gaan worden,i.p.v een simpele nokia,het kwartje
begint te vallen

The Matrix
20-05-2022, 14:05 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Misschien, maar een niet door de NBV goedgekeurde telefoon als primaire is wel een "zonde" als MP.
Zeggen dat er maar weinig bewaard konden worden om dat deze traag werd is natuurlijk BS.
De spects zijn o.a dual sim en de mogelijkheid om een extra geheugenkaartje te plaatsen.
Nokia bied standaard de mogelijkheid om deze automatisch weg te schrijven naar dit kaartje.
Verder dat er geen exploits voor kunnen zijn is natuurlijk niet waar! De MP financieel interessant genoeg om via het bluetooth protocol een zeroday te gebruiken.


Dit lijkt een beetje op de rel van Pechtold die stiekem een Iphone gebruikte terwijl iedereen een blackberry moest gebruiken.

Off topic:
De MP had drie mobile telefoons in gebruik.
nl zijn Nokia (mogelijkheid tot twee sim kaarten), iPhone 8? (voor internet) en zijn "NBV crypto" telefoon.
Als je als "Normale mens" staande wordt gehouden en er worden 3 telefoons aangetroffen is de kans groot dat je wat mag uitleggen bij de grens, of Politie bureau.
20-05-2022, 15:26 door Anoniem
Boer Bakker Bolletje.
22-05-2022, 09:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Misschien, maar een niet door de NBV goedgekeurde telefoon als primaire is wel een "zonde" als MP.

Vreemd genoeg zijn daar, bij mijn weten, in het hele #nokiagate debat geen kritische vragen over gesteld...
22-05-2022, 12:00 door Anoniem
Begin mei schreef NRC over een fractiemedewerker van BBB die met een anonieme Twitteraccount journalisten aanviel, zelfs nadat ze waren bedreigd. In 2017 onthulde NRC dat ook Denk anonieme accounts had. De PvdD bleek er ook een handje van te hebben. Zij zijn zeker niet de enige drie. Op sociale media zie je Haagse dubbelzinnigheid: dezelfde politici die openheid van de overheid eisen, trekken er vaak anoniem ten strijde tegen hun concurrenten.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/05/21/rutte-die-smsjes-verwijdert-en-een-senator-die-anoniem-partijen-aanvalt-a4125131
22-05-2022, 22:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Volgens mij zijn er veel dingen belangrijker dan dit geneuzel.
Maar dit is lekker makkelijk scoren.

Misschien, maar een niet door de NBV goedgekeurde telefoon als primaire is wel een "zonde" als MP.

Vreemd genoeg zijn daar, bij mijn weten, in het hele #nokiagate debat geen kritische vragen over gesteld...

Het is onbekend of de Nokia 301 van de premier extra beveiliging had. Mogelijk werd de VECOM-dienst gebruikt.

Tweakers: Wel was die mogelijkheid er met een extra apparaatje dat Fox-IT met een Zweeds bedrijf maakte, volgens NU.nl [in 27 oktober 2014], want sms is een inherent onveilige manier van communicatie.

https://tweakers.net/nieuws/196938/wat-klopt-er-van-het-verhaal-over-smsjes-op-de-oude-nokia-van-premier-rutte.html
23-05-2022, 10:43 door Anoniem
Volgens Tweakers had de Nokia 301 een interne opslag van 256 MB. De specificatie op Pricewatch, die dateert van 2013, geeft 64 MB aan. Latere modellen hadden meer geheugen. Hoe dat ook, er was ruimte voor minstens een paar honderdduizend sms'jes. Het mobieltje kon bovendien ook nog met een microSD geheugenkaart worden uitgerust.

Nog een saillant detail is dat het opslaan van sms'jes op de SIM-kaart onder het S40 besturingssysteem van Nokia anno 2013 allang geen optie meer was. Het ding bevatte zelfs standaard een archivering functie, die Rutte zonder veel moeite had kunnen gebruiken. Dat maakt al met al het hele verhaal van de landsadvocaat uiterst ongeloofwaardig.

https://tweakers.net/nieuws/196938/wat-klopt-er-van-het-verhaal-over-smsjes-op-de-oude-nokia-van-premier-rutte.html


Ter verdediging van Rutte er bestaat er nog de mogelijkheid dat hij juist "heel plichtsgetrouw en netjes op advies van IT en de AIVD handelde", en dat hij veiligheidshalve sms'jes heeft staan wissen, zoals iemand op Tweakers oppert, maar dat lijkt mij sterk. Die instanties zijn goed op de hoogte van de Archiefwet.

De #nokiagate affaire deed iemand anders op Twitter terugdenken aan het beruchte "fotorolletje van Srebrenica". Die vergelijking gaat mij te ver, maar feit is wel dat veel informatie over de haastige besluitvorming aan het begin van de coronacrisis, in het Catshuis-overleg met het OMT van het RIVM, waarschijnlijk voorgoed verloren zijn gegaan.
28-05-2022, 12:53 door Anoniem
Wat ik als kiezer vooral zie, is collectieve hysterie over onbeduidende zaken als gewiste sms’jes van de premier. Kamerleden vinden dat door die kwestie het vertrouwen in de politiek afneemt. Wat bij mij het vertrouwen doet afnemen, is dat politici gewin trachten te halen uit een ondergeschikte kwestie en niet dezelfde ongerustheid tonen over komend onheil.

https://www.trouw.nl/opinie/nederland-negeert-alle-voortekenen-van-het-komend-onheil-alweer~b0e54727/

Rob de Wijk is hoogleraar internationale relaties en veiligheid in Leiden en oprichter van het HCSS.nl
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.