image

Europese toezichthouders dwingen TikTok tot aanpassingen bij tonen reclame

dinsdag 21 juni 2022, 12:42 door Redactie, 2 reacties

Onder dwang van Europese toezichthouders heeft TikTok besloten om aanpassingen aan het platform door te voeren. Aanleiding was een klacht van het Europees Bureau van Consumentenverenigingen (BEUC) dat TikTok in strijd met Europese consumentenregels zou handelen. Het belangrijkste punt is dat het platform geen duidelijk onderscheid maakt tussen commerciële content, reclame, en niet-commerciële content.

"Omdat het platform vooral gebruikt wordt door kinderen, een kwetsbare doelgroep, is het nog belangrijker dat dit onderscheid duidelijk is", aldus de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die bij de gesprekken met TikTok betrokken was. Het platform zal commerciële content voortaan duidelijk markeren met een label.

Hiervoor zullen verschillende labels in de praktijk worden getest op zichtbaarheid en effectiviteit. Zo wordt gekeken wat het beste werkt voor deze doelgroep. Ook kunnen gebruikers het melden wanneer zijn content zien die commercieel bedoeld is maar niet als zodanig is te herkennen. Het is daarnaast makkelijker geworden voor gebruikers om af te zien van gepersonaliseerde advertenties, door de optie om die te weigeren op vergelijkbare wijze te tonen als de optie om die te accepteren.

De Europese toezichthouders zullen controleren en beoordelen of TikTok de regels nakomt op punten waarover nog bezorgdheid bestaat. Het gaat dan onder meer over de vraag in hoeverre kinderen zicht hebben op de commerciële aspecten van de praktijken van TikTok. Wat gepersonaliseerde reclame betreft moet het platform de "vijf kernbeginselen voor eerlijke op kinderen gerichte reclame" volgen.

"Alle socialemediaplatforms moeten zich aan de regels houden en ervoor zorgen dat commerciële inhoud, ook als die door influencers wordt gepromoot, gemakkelijk als reclame herkenbaar is voor de consument", zegt Didier Reynders, commissaris voor Justitie. "Dankzij onze dialoog zullen consumenten de verschillende soorten advertenties die zij tijdens hun bezoek aan het platform te zien krijgen, gemakkelijker als reclame kunnen herkennen. Dat TikTok deze belofte heeft gedaan, neemt niet weg dat wij de situatie in de toekomst zullen blijven volgen, vooral wat de effecten voor jonge TikTok-gebruikers betreft."

Reacties (2)
21-06-2022, 14:11 door Anoniem
Het belangrijkste punt is dat het platform geen duidelijk onderscheid maakt tussen commerciële content, reclame, en niet-commerciële content.

Okay, I'll bite...

Stel je dochter maakt een filmpje waarin ze danst op (even voor arguments sake drm vrije, publieke open) muziek.

Dat klassificeren we als non-commercial.

Exact hetzelfde filmpje, maar je dochter heeft toevallig in dat filmpje als eerste in Nederland schoenen van merk X model Y wat nog net niet uit is.

Dat klassificeren we als reclame?

Hetzelfde filmpje, maar dan is je dochter deze schoenen aangeboden met de vraag om een filmpje te maken...

Is dat dan commerciele content?
Zelfde beeldmateriaal, heel makkelijk 3 verschillende klassen...
Ik zou zeggen, suc6 ermee..
21-06-2022, 15:03 door _R0N_
Door Anoniem:
Het belangrijkste punt is dat het platform geen duidelijk onderscheid maakt tussen commerciële content, reclame, en niet-commerciële content.

Okay, I'll bite...

Stel je dochter maakt een filmpje waarin ze danst op (even voor arguments sake drm vrije, publieke open) muziek.

Dat klassificeren we als non-commercial.

Exact hetzelfde filmpje, maar je dochter heeft toevallig in dat filmpje als eerste in Nederland schoenen van merk X model Y wat nog net niet uit is.

Dat klassificeren we als reclame?

Hetzelfde filmpje, maar dan is je dochter deze schoenen aangeboden met de vraag om een filmpje te maken...

Is dat dan commerciele content?
Zelfde beeldmateriaal, heel makkelijk 3 verschillende klassen...
Ik zou zeggen, suc6 ermee..

Bij Youtube moet de uploader van de content aangeven of de content gesposorde items bevat en of de sponsor invloed heeft op de inhoud. Het niet op de juiste manier vermelden van de status kan tot een ban leiden.
Ik gok zo dat het die kant op gaat.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.