image

Frankrijk verbiedt gratis versie Office 365 en Google Workspace voor scholen

maandag 21 november 2022, 16:26 door Redactie, 22 reacties

Franse scholen en onderwijsinstellingen mogen geen gebruikmaken van de gratis versies van Microsoft Office 365 en Google Workspace omdat die niet aan de AVG voldoen en de Schrems II-uitspraak over de doorgifte van persoonsgegevens naar derde landen, zo stelt de Franse minister van Onderwijs Pap NDiaye. Hij reageerde op vragen van Philippe Latombe van de Democratische beweging.

Latombe stelde dat Microsoft met gratis oplossingen marktverstorend werkt en zich aan oneerlijke competitie schuldig maakt. Daarnaast heeft de politicus zorgen over de privacy van leerlingen, vanwege de opslag van data in de Amerikaanse cloud. NDiaye stelt dat de gratis versies van Microsoft Office 365 en Google Workspace niet aan de AVG voldoen en het ministerie onderwijsinstellingen heeft gevraagd om hier geen gebruik meer van te maken.

De Franse privacytoezichthouder CNIL adviseert het gebruik van oplossingen die wel aan de Europese privacywetgeving voldoen en waarbij geen data naar de Verenigde Staten wordt verstuurd. Eerder besloot een Duitse deelstaat Microsoft Office 365 te verbieden omdat het niet aan de AVG voldoet. Vorig jaar liet toenmalig minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid weten dat er bij het gebruik van Google G Suite en G Suite for Education privacyrisico's zijn waardoor organisaties die de software gebruiken geen of onvoldoende grip houden op wat er met de gegevens van gebruikers gebeurt.

Reacties (22)
21-11-2022, 16:52 door Anoniem
Libre Office of wat stellen ze voor als alternatief?
21-11-2022, 16:55 door Anoniem
zo hier kunnen ze nog wat van leren in het kikkerlandje...
21-11-2022, 16:55 door spatieman
al zou je een betaalde versie hebben, same isue.
21-11-2022, 17:51 door Anoniem
simpele oplossing (er zijn meer oplossingen denkbaar)

- Libre Office
- on premise Owncloud
21-11-2022, 18:03 door Anoniem
Door spatieman: al zou je een betaalde versie hebben, same isue.

Precies, alleen dan wat deftiger geformuleerd in de T&C.
21-11-2022, 18:06 door Anoniem
Is dat met betaalde anders?
21-11-2022, 18:10 door Anoniem
Hebben ze bij ons eigen ministeries en toezichthouder vergeten de wekker te zetten? Zijn ze in coma?
Waarom horen wij onze eigen organen hier niets over?
Nederlands cybersoevereiniteit is weer eens ver te zoeken.
22-11-2022, 08:56 door Anoniem
in NL gaat het kind met badwater mee, wordt put pas gedempt etc. etc. allemaal maar vanwegen korte bekromp peny-wise, pound-foolish niets meer.
22-11-2022, 09:08 door Open source gebruiker
Door Anoniem: Libre Office of wat stellen ze voor als alternatief?

Als Libreoffice voldoet aan de AVG zie niet in waarom dit niet de vervanger zou worden van alle Windows office pakketten.
In het artikel gaat het over onderwijsinstellingen en scholen, waar Libreoffice uitermate geschikt voor is.
22-11-2022, 09:20 door gradje71
Door Anoniem: Hebben ze bij ons eigen ministeries en toezichthouder vergeten de wekker te zetten? Zijn ze in coma?
Waarom horen wij onze eigen organen hier niets over?
Nederlands cybersoevereiniteit is weer eens ver te zoeken.

zie jij D66 dit al doen? De globalisten willen alles van iedereen weten. Vooral van de kinderen moeten ze alles van weten, want die zijn heel makkelijk helemaal in te pakken. Het is eerlijk gezegd een schande dat zoveel kinderen van jonge leeftijd al een smartphone hebben en wat nog meer.
22-11-2022, 10:32 door Anoniem
Door Anoniem: Is dat met betaalde anders?

Ja. Al zal de meerderheid daar iets anders van vinden. Maar M365 voldoet aan de AVG daarom mag de overheid het zelf ook gebruiken. Zoals met veel dingen die 'gratis' zijn betaal je dan met wat anders.

Maar goed voor een onderwijsinstelling geldt meestal dat het bedrijfsleven leidend is. Als het bedrijfsleven Microsoft producten gebruikt is het een beetje vreemd als je studenten opleid met Libre Office. Dan mist de student de match met 'de werkelijkheid'. Dus dat doen scholen niet, vandaar dat ze ook zo erg in de Microsoft zitten. Hoewel ik wel merk dat bijv. onze ICT opleiding vooral veel Linux probeert te pushen naar studenten, maar dat past dan ook weer beter bij een IT-student. Die gaat dat wellicht ook tegenkomen in het bedrijfsleven.
22-11-2022, 10:35 door _R0N_
Door Anoniem: Libre Office of wat stellen ze voor als alternatief?

Is daar een online versie van?

Daar gaat het namelijk om, niet om lokala geinstalleerde software.
22-11-2022, 10:36 door _R0N_
Door Anoniem: Is dat met betaalde anders?

Ja, beide bedrijven hebben in hun voorwaarden staan dat de data van Europese gebruikers van de betaalde diensten ook binnen Europa wordt opgeslagen. Bij de gratis diensten heb je geen zeggenschap over de opslag lokatie.
22-11-2022, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem: Hebben ze bij ons eigen ministeries en toezichthouder vergeten de wekker te zetten? Zijn ze in coma?
Waarom horen wij onze eigen organen hier niets over?
Nederlands cybersoevereiniteit is weer eens ver te zoeken.

Van welke planeet kom je? Nederland is er erg mee bezig, zo erg dat ze een eigen AVG maken. Hoe belachelijk is dat niet? Europa heeft een uitgewwerkt AVG en elk land begint met zijn eigen versie... Mss kunnen we alleen terug naar pen en papier.
22-11-2022, 18:12 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Libre Office of wat stellen ze voor als alternatief?

Is daar een online versie van?

Daar gaat het namelijk om, niet om lokala geinstalleerde software.

asjeblief, 1e hit bij google:

https://www.libreoffice.org/download/libreoffice-online/
22-11-2022, 21:24 door Anoniem
Door gradje71:
Door Anoniem: Hebben ze bij ons eigen ministeries en toezichthouder vergeten de wekker te zetten? Zijn ze in coma?
Waarom horen wij onze eigen organen hier niets over?
Nederlands cybersoevereiniteit is weer eens ver te zoeken.

zie jij D66 dit al doen? De globalisten willen alles van iedereen weten. Vooral van de kinderen moeten ze alles van weten, want die zijn heel makkelijk helemaal in te pakken. Het is eerlijk gezegd een schande dat zoveel kinderen van jonge leeftijd al een smartphone hebben en wat nog meer.


Het is eerlijk gezegd een schande dat zoveel kinderen van jonge leeftijd al een smartphone hebben en wat nog meer.:

Dat doen de ouders hoor nier D66 of de overheid.
23-11-2022, 08:26 door Anoniem
Zinloze maatregelen. Druppels op een gloeiende plaat, en we maken het onszelf alleen maar moeilijker.

OpenOffice draaien we op wat ? Juist, op windows 11 , tegenwoordig meestal gekoppeld aan LIve of Azure. Oh en OpenOffice (check de site) wordt overwegend onderhouden door mensen die daar tijd voor krijgen van hun baas, en dat zjin allemaal US giganten, geen EU bedrijf in de lijst te vinden.
Wij leunen liever achterover, doen niets aan ontwikkelen van hardware, operating systems, stacks, kopen e goedkoopste oplossingen maar klagen wel steen en been over degenen die ons al die tech leveren.

Zolang we als EU niet substantieel willen investeren in OSS ontwikkelcapaciteit, OSS labs, etc is dat afzetten tegen VS en CN nogal obligaat geklaag. We hebben onszelf in de hoek geschilderd en staan daar nu te mopperen op anderen.

We hebben onze productie en supply chains uitbesteed aan CHina, onze energie aan Rusland en KSA, Qatar en de US, en onze veiligheid aan de VS, Vooral China heeft dat strategisch gedaan: we zijn compleet afhankelijk van ze geworden. We hebben kortom als EU niets gedaan aan onze autonomie, want gemak en lage kosten, maar vinden dat we wel nu een vuist kunnen maken tegen de VS.

Dat is tamelijk zinloos, en zelfs riskant, zolang we geen alternatieven hebben.
23-11-2022, 09:31 door Open source gebruiker
Door Anoniem: Zinloze maatregelen. Druppels op een gloeiende plaat, en we maken het onszelf alleen maar moeilijker.

OpenOffice draaien we op wat ? Juist, op windows 11 , tegenwoordig meestal gekoppeld aan LIve of Azure. Oh en OpenOffice (check de site) wordt overwegend onderhouden door mensen die daar tijd voor krijgen van hun baas, en dat zjin allemaal US giganten, geen EU bedrijf in de lijst te vinden.

Hier werd Libreoffice aangehaald, door wie dat gemaakt is weet ik niet,
je hebt niet perse Windows nodig.
Libeoffice, Openoffice kun je net zo makkelijk op Linux draaien, dan heb je geen AVG issues.
24-11-2022, 10:27 door Anoniem
Er zijn dan ook meer dan genoeg mogelijkheden en veel opensource zoals bvb Moodle, Big Blue Button, Opencast, Libre Office, Next/Owncloud, etc etc....
24-11-2022, 13:58 door Anoniem
Door Anoniem: simpele oplossing (er zijn meer oplossingen denkbaar)

- Libre Office
- on premise Owncloud

Ga je schamen. Owncloud is JAREN geleden de helft van de devs kwijtgeraakt omdat het bedrijf schijt had aan security. Hierom is Nextcloud geforked en deze houdt veel meer rekening met patchen en update de software daadwerkelijk.

Door _R0N_:
Door Anoniem: Libre Office of wat stellen ze voor als alternatief?

Is daar een online versie van?

Daar gaat het namelijk om, niet om lokala geinstalleerde software.

Ja, het heet Collabora online.
Installeer je heel makkelijk bovenop je nextcloud server... of standalone voor betere performance.
27-11-2022, 18:00 door Anoniem
Dat zou men in heel de EU ook mogen verbieden voor de hogere onderwijs en onderzoeksinstanties. Want het risico op spionage neemt dan nog meer toe!
04-12-2022, 15:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: simpele oplossing (er zijn meer oplossingen denkbaar)

- Libre Office
- on premise Owncloud

Ga je schamen. Owncloud is JAREN geleden de helft van de devs kwijtgeraakt omdat het bedrijf schijt had aan security. Hierom is Nextcloud geforked en deze houdt veel meer rekening met patchen en update de software daadwerkelijk.

Door _R0N_:
Door Anoniem: Libre Office of wat stellen ze voor als alternatief?

Is daar een online versie van?

Daar gaat het namelijk om, niet om lokala geinstalleerde software.

Ja, het heet Collabora online.
Installeer je heel makkelijk bovenop je nextcloud server... of standalone voor betere performance.

En wie gaat dat voor scholen onderhouden? De overheid die volgens velen hier niks goed kan doen? Docenten die ook regelmatig verweten wordt er niks van te snappen?

Er is gewoon geen serieus alternatief op het moment, als je vindt dat dat er wel is ga dan eens echt helpen in plaats van hier wat klagen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.