image

CBS: tachtig procent Nederlanders heeft thuis "slim apparaat" staan

vrijdag 16 december 2022, 09:19 door Redactie, 37 reacties

Meer dan tachtig procent van de Nederlanders heeft thuis een "slim apparaat" staan, zoals een smart-tv, virtuele assistent of een slimme thermostaat of energiemeter, zo claimt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Van de mensen die thuis geen smart device hebben staan geeft een kwart zorgen over de privacy en veiligheid als reden.

De smart-tv komt met zestig procent het meest voor, gevolgd door een slimme water-, gas- of elektriciteitsmeter. Deze laatste categorie nam sinds de vorige meting in 2020 wel af. Verklaarde twee jaar geleden nog 59 procent van de ondervraagde Nederlanders over een slimme meter te beschikken, dat is dit jaar gedaald naar 55 procent. Verder beschikt 39 procent van de Nederlandse huishoudens over een virtuele assistent, zoals Siri, Google Home, Amazon Alexa of Bixby, aldus het CBS.

In 2022 hadden vijf op de tien Nederlanders slimme accessoires, zoals een smartwatch, fitnesstracker, sieraden of een draadloze koptelefoon. In 2020 waren dit nog minder dan twee op de tien Nederlanders (17 procent). Ook gebruikten meer mensen (12 procent) slimme gezondheidsapparaten, zoals een bloeddrukmeter, tandenborstel of weegschaal die met internet zijn verbonden.

Van de mensen met een slim apparaat heeft ruim één op de vijf problemen ervaren bij het installeren, instellen of het koppelen van slimme apparaten. Vijf procent van de gebruikers had te maken met beveiligings- of privacyproblemen door een inbraak op het apparaat of systeem, of doordat gegevens zonder toestemming zijn gedeeld.

Van de mensen die aangaven thuis geen slimme apparaten of systemen te gebruiken, noemde ruim tachtig procent als reden dat zij er geen behoefte aan hebben. Zorgen over de privacy en beveiliging of hoge kosten werden elk door een kwart als één van de redenen genoemd.

Image

Reacties (37)
16-12-2022, 09:27 door Anoniem
Waarom delen mensen gegevens met zoiets als het CBS.
Laatst belde er zelfs iemand bij me aan, een eigen uitnodiging.
16-12-2022, 09:30 door gradje71
Gelukkig worden ook op dit vlak steeds meer mensen wakker. Maar 80% is erg hoog (waarschijnlijk vanwege die tv). Welke idioot zet nu zijn elektrische tandenborstel op het internet? Ik heb geen "slimme apparaten". Ik hou er niet van om getracked te worden.
16-12-2022, 09:31 door Anoniem
Mijn probleem is dat mijn smart TV als wat ouder is en een soort van dementie aan het ontwikkelen is, want apps zijn er niet meer voor of verdwijnen als sneeuw voor de zon. Gelukkig kon deze door een sticky met wat vuur weer wat nieuw leven in worden geblazen (firestick 4K, mocht men het niet door hebben)
16-12-2022, 09:44 door majortom
Door gradje71: Gelukkig worden ook op dit vlak steeds meer mensen wakker. Maar 80% is erg hoog (waarschijnlijk vanwege die tv). Welke idioot zet nu zijn elektrische tandenborstel op het internet? Ik heb geen "slimme apparaten". Ik hou er niet van om getracked te worden.
Kun je nog een TV kopen die niet "smart" is? Het enige dat je kunt doen is de TV niet met internet verbinden.

Verder is het vaag of de "slimme energiemeter" in de meterkast, die men je probeert op te dringen, mee wordt geteld. Dan zul je inderdaad wel op een hoog percentage uitkomen, want de meeste mensen accepteren deze blindelings.

En wanneer is iets slim? Enkel als het apparaat met het internet is verbonden of moet het apparaat ook echt "slimme" dingen kunnen? Mijn huis wordt mbt domotica bestuurd, maar wel helemaal lokaal: slimmer dan de meeste slimme apparaten denk ik, maar weet niet of dit onder de definitie "slim" (want niet via internet) valt.
16-12-2022, 09:46 door Anoniem
1. Bij voorkeur geen slimme apparaten in huis
2. Als ik hier geen keus in heb (omdat het een onderdeel van het apparaat is dat ik gekocht heb) dan gebruik ik het niet
3. Zo nodig blokkeer ik in al mijn beveiligingsmaatregelen dat zo'n apparaat naar "huis kan bellen". Updates regel ik zelf wel.

En ja, dat betekent dat een slimme meter mijn meterkast niet in komt.
Wordt dat op een bepaald moment toch afgedwongen, dan neem ik andere maatregelen zodat zijn (draadloze) communicatie gestoord wordt. Een Kooi van Faraday oid.
Meterstanden geef ik wel met de hand door.
16-12-2022, 09:49 door Anoniem
Een ding is zeker het is behoorlijk dumb om een smart TV aan het internet te hangen :)
16-12-2022, 09:58 door Anoniem
Door gradje71: Gelukkig worden ook op dit vlak steeds meer mensen wakker. Maar 80% is erg hoog (waarschijnlijk vanwege die tv). Welke idioot zet nu zijn elektrische tandenborstel op het internet? Ik heb geen "slimme apparaten". Ik hou er niet van om getracked te worden.
Volgens mij is "op het internet" geen voorwaarde voor slim apparaat, althans, ik heb een draadloze koptelefoon, maar die is niet verbonden met internet. Toch staat deze genoemd in het bericht.
16-12-2022, 10:04 door Briolet
Verklaarde twee jaar geleden nog 59 procent van de ondervraagde Nederlanders over een slimme meter te beschikken, dat is dit jaar gedaald naar 55 procent.

Ik denk dat dit meer zegt over de betrouwbaarheid van de uitkomst van deze enquete, dan dat er echt zoveel meer mensen hun slimme meter hebben laten verwijderen.
16-12-2022, 10:31 door Anoniem
Door Briolet:
Verklaarde twee jaar geleden nog 59 procent van de ondervraagde Nederlanders over een slimme meter te beschikken, dat is dit jaar gedaald naar 55 procent.

Ik denk dat dit meer zegt over de betrouwbaarheid van de uitkomst van deze enquete, dan dat er echt zoveel meer mensen hun slimme meter hebben laten verwijderen.

Inderdaad! Die regel verbaasde me ook al. Er is volgens mij geen traject om als je eenmaal een slimme meter hebt,
die weer te vervangen door een domme. Je kunt hooguit de uitleesfunctie laten uitschakelen, en dat is in deze tijden
een domme actie. Ik kan me niet voorstellen dat dit cijfer klopt. Het zal van de vraag afhangen of de gebruikers
begrepen hebben dat er een slimme meter MET ingeschakelde uitleesfunctie bedoeld werd, maar dan nog zou het
me verbazen als het aantal mensen wat die nu heeft laten uitschakelen het aantal wat hem juist heeft laten INschakelen
met 4% overtreft.
16-12-2022, 10:38 door Anoniem
Mijn slim apparaat heet 'vriendin'.
Toch heb ik het idee dat het gezeur op gaat leveren als ik er daar meer van in huis haal - dan vol ik binnen die 20%.
16-12-2022, 10:41 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom delen mensen gegevens met zoiets als het CBS.
Laatst belde er zelfs iemand bij me aan, een eigen uitnodiging.

Kijk uit met het CBS.
Je komt nooit meer van die gasten af wanneer je vriendelijk weigert mee te doen.
Dat accepteren ze gewoonweg niet. Je moet meedoen aan hun onderzoek.
Ze bleven brieven sturen, tot wel 5-6 stuks. Met als laatste mededeling dat ze dan wel even langs zouden kwamen
En daar gaan ze steeds een stapje verder in , in opdringerig gedrag.
Het hield dat pas op toen ik ze belden en zei dat ze net zo hard weer naar beneden gingen als ze het lef hadden om bij aan te bellen.

Maar over het onderwerp zelf.
Dan zal ik wel een uitzondering zijn. Ik heb alleen bluetooth oordopjes
De enige die hier slim is ben ik zelf, daar heb ik geen appjes of spullen voor nodig.
16-12-2022, 10:48 door Anoniem
Door Briolet:
Verklaarde twee jaar geleden nog 59 procent van de ondervraagde Nederlanders over een slimme meter te beschikken, dat is dit jaar gedaald naar 55 procent.

Ik denk dat dit meer zegt over de betrouwbaarheid van de uitkomst van deze enquete, dan dat er echt zoveel meer mensen hun slimme meter hebben laten verwijderen.

Dit dus, je kan ze niet verwijderen. Ze gebruiken blijkbaar niet dezelfde groep mensen als de vorige keer gezien je zo'n slimme meter niet kan verwijderen. Net zo min als je kan "kiezen" voor een slimme meter. Snap uberhaubt niet waarom dit als slim devices wordt meegenomen in dit verhaal. Hetzelfde voor een smarttv, je kan al jaren niets anders kopen dus logisch.

Gaat dezelfde kant om met "smart speakers", probeer eens in de mediamarkte een klassieke versterker te kopen.

[
Ik heb een slimme meter, maar ik wil hem niet meer.

Dan kunt u ervoor kiezen om het automatisch uitlezen van de meterstanden te laten uitschakelen. Dit kunt u aan ons doorgeven. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Als de slimme meter eenmaal is geplaatst, verwijderen we die niet meer.
16-12-2022, 11:09 door Anoniem
Mijn electrische tandenborstel is 24 uur per dag via BlueTooth gekoppeld met de centrale. Dat geldt ook voor mijn electrische boormachine die ik hooguit eens per 2 maanden gebruik. de waterkoker houdt mij per SMS op de hoogte mbt de watertemperatuur. De Senseo houdt de voorraad pads bij en stuurt berichten naar Philips. Op de WC is een sensor die de voorraad papier op de rol bijhoudt. In mijn matras is een reuksensor die me waarschuwt wanneer een nieuwe douchebeurt nodig is. Wil je nog meer onzinnige apps???
16-12-2022, 11:55 door gradje71 - Bijgewerkt: 16-12-2022, 11:56
Door Anoniem:
Door gradje71: Gelukkig worden ook op dit vlak steeds meer mensen wakker. Maar 80% is erg hoog (waarschijnlijk vanwege die tv). Welke idioot zet nu zijn elektrische tandenborstel op het internet? Ik heb geen "slimme apparaten". Ik hou er niet van om getracked te worden.
Volgens mij is "op het internet" geen voorwaarde voor slim apparaat, althans, ik heb een draadloze koptelefoon, maar die is niet verbonden met internet. Toch staat deze genoemd in het bericht.

Het CBS zal toch niet liegen? Hooguit een beetje proberen te manipuleren. Maar je hebt helemaal gelijk.
16-12-2022, 12:50 door Anoniem
Door gradje71:
Door Anoniem:
Volgens mij is "op het internet" geen voorwaarde voor slim apparaat, althans, ik heb een draadloze koptelefoon, maar die is niet verbonden met internet. Toch staat deze genoemd in het bericht.

Het CBS zal toch niet liegen? Hooguit een beetje proberen te manipuleren. Maar je hebt helemaal gelijk.

Ik heb geen idee wat er op dat gebied allemaal te koop is tegenwoordig, dit heeft mijn belangstelling niet. Maar het
zou in theorie best kunnen dat er draadloze koptelefoons bestaan die via WiFi een internetstream kunnen afspelen.
16-12-2022, 13:02 door Anoniem
Hoe meer slim hoe onveiliger en onprettiger
ik mij ga voelen.

Burgers kunnen zelf nog veel doen
om het niet te gebruiken als je het niet nodig hebt,
en zeker in je prive-leefomgeving.

The Matrix
16-12-2022, 14:51 door Anoniem
Hoe kan Google met al die bomen in het bos nog wat nuttigs doen met al die verzamelde data en persoonsgegevens?
16-12-2022, 15:01 door Anoniem
Ik word doodmoe van de 'Stedin' mensen die langskomen of ze ff een energiemeter mogen plaatsen. Ze pushen zelfs met een nieuwsbrief met datum. Dingen mogen smart maar nooit ten koste van privacy.
16-12-2022, 16:15 door Anoniem
Wij hebben hier in huis juist ook een paar behoorlijk domme apparaten. Wat mobiele telefoons, laptops en desktops. Die ons regelmatig behandelen alsof wij dom zijn. Maar wie met één vinger naar een ander wijst, die wijst er altijd met drie naar zichzelf. Dus dan weet je het al hè?

Ik denk wel dat je voor een goede CBS statistiek wel naar alles moet kijken.

Want anders krijg je een scheef beeld wat dan weer in al die kamervragen terecht komt.
16-12-2022, 17:32 door Anoniem
Door Anoniem: Ik word doodmoe van de 'Stedin' mensen die langskomen of ze ff een energiemeter mogen plaatsen. Ze pushen zelfs met een nieuwsbrief met datum. Dingen mogen smart maar nooit ten koste van privacy.
Nu het tarief iedere 3 maanden drastisch verandert ben ik heel blij met mijn slimme meter! Ik heb het uitlezen laten inschakelen. Geen zin in "schattingen" want dan heb je alleen jezelf als je gaat bezuinigen.
16-12-2022, 18:23 door Anoniem
Door Anoniem: Kijk uit met het CBS.
Je komt nooit meer van die gasten af wanneer je vriendelijk weigert mee te doen.
Dat accepteren ze gewoonweg niet. Je moet meedoen aan hun onderzoek.
Ze bleven brieven sturen, tot wel 5-6 stuks. Met als laatste mededeling dat ze dan wel even langs zouden kwamen
En daar gaan ze steeds een stapje verder in , in opdringerig gedrag.
Ik denk dat ik wel snap waarom ze zo aanhoudend, en dus opdringerig, zijn.

Het CBS streeft (nogal wiedes) naar resultaten die zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid liggen, representatief zijn voor de hele Nederlandse bevolking. In de statistiek heb je daarvoor een zogenaamde aselecte steekproef, dat is een steekproef waarbij de deelnemers (of de ballen die je uit een ton trekt, of wat dan ook) volkomen willekeurig gekozen zijn.

Het CBS "trekt" dus volkomen willekeurig burgers uit de BRP. Een deel daarvan zal meteen meewerken, een deel zal het een rotzorg zijn, een deel is er absoluut niet van gediend. Maar als ze mensen die er geen zin in hebben laten gaan dan hebben ze geen zuivere aselecte steekproef meer, dan krijg je bijvoorbeeld dat de meer gezagsgetrouwe mensen allemaal meedoen en degenen die juist niet zo gezagsgetrouw zijn het verdommen. Maar dan blijven juist de meningen van mensen die het niet eens zijn met hoe dingen gaan buiten de statistieken, en wegen die ook niet mee in beleid dat mede op basis van die statistieken wordt gemaakt.

CBS lost dit kennelijk op door zich niet makkelijk af te laten poeieren maar er alles aan te doen om de voor een steekproef geselecteerde mensen ook zo veel mogelijk mee te laten doen. En dus zijn ze opdringerig.

Ik heb, voor alle duidelijkheid, zelf ook een keer met de opdringerigheid van het CBS te maken gehad in een periode dat er al zoveel op me af kwam dat ik dat er niet ook nog bij kon hebben. Dat was niet leuk. Ik denk wel te snappen waar het vandaan komt.
16-12-2022, 19:04 door Anoniem
En hoeveel procent is zich bewust van de privacy en security risico's die horen bij het gebruik van die troep? Ik gok zomaar dat dat iets in de enkele procenten is.

De smart-tv komt met zestig procent het meest voor
Valt me ergens nog tegen gezien je de afgelopen jaren eigenlijk geen TV meer kan kopen zonder die smart troep, of heeft iemand hier een gouden tip voor een TV die eigenlijk niets meer is dan een monitor met een TV tuner?
16-12-2022, 19:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
Verklaarde twee jaar geleden nog 59 procent van de ondervraagde Nederlanders over een slimme meter te beschikken, dat is dit jaar gedaald naar 55 procent.

Ik denk dat dit meer zegt over de betrouwbaarheid van de uitkomst van deze enquete, dan dat er echt zoveel meer mensen hun slimme meter hebben laten verwijderen.

Dit dus, je kan ze niet verwijderen. Ze gebruiken blijkbaar niet dezelfde groep mensen als de vorige keer gezien je zo'n slimme meter niet kan verwijderen. Net zo min als je kan "kiezen" voor een slimme meter. Snap uberhaubt niet waarom dit als slim devices wordt meegenomen in dit verhaal. Hetzelfde voor een smarttv, je kan al jaren niets anders kopen dus logisch.

Gaat dezelfde kant om met "smart speakers", probeer eens in de mediamarkte een klassieke versterker te kopen.

[
Ik heb een slimme meter, maar ik wil hem niet meer.

Dan kunt u ervoor kiezen om het automatisch uitlezen van de meterstanden te laten uitschakelen. Dit kunt u aan ons doorgeven. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Als de slimme meter eenmaal is geplaatst, verwijderen we die niet meer.
Als je het automatisch uitlezen van de meterstanden uitschakelt, gaat dan ook de draadloze functionaliteit uit? Want die hoeft dan niet aan te blijven natuurlijk. Maar zo slim zal het wel weer niet zijn.
16-12-2022, 21:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door gradje71: Gelukkig worden ook op dit vlak steeds meer mensen wakker. Maar 80% is erg hoog (waarschijnlijk vanwege die tv). Welke idioot zet nu zijn elektrische tandenborstel op het internet? Ik heb geen "slimme apparaten". Ik hou er niet van om getracked te worden.
Volgens mij is "op het internet" geen voorwaarde voor slim apparaat, althans, ik heb een draadloze koptelefoon, maar die is niet verbonden met internet. Toch staat deze genoemd in het bericht.
Juist een draadloze koptelefoon is een slim apparaat. Er zit geen snoer aan. Als je onnadenkend van je versterker wegloopt dan wordt je tenminste niet achterovergetrokken door je koptelefoon met zijn snoer. Hoogstens valt je verbinding weg, maar dat is niet zo pijnlijk.
17-12-2022, 06:27 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij is "op het internet" geen voorwaarde voor slim apparaat, althans, ik heb een draadloze koptelefoon, maar die is niet verbonden met internet. Toch staat deze genoemd in het bericht.
CBS maakt onderscheid tussen slimme apparaten en slimme assecoires. Zo te zien bedoelen ze met de eerste categorie "Internet of Things"-apparaten en valt een draadloze koptelefoon onder de tweede categorie.

Overigens had CBS wat mij betreft veel duidelijker mogen aangeven wat ze nou eigenlijk bedoelen.
17-12-2022, 06:37 door Anoniem
Door Anoniem: Ik word doodmoe van de 'Stedin' mensen die langskomen of ze ff een energiemeter mogen plaatsen. Ze pushen zelfs met een nieuwsbrief met datum. Dingen mogen smart maar nooit ten koste van privacy.
Je kan het dagelijks uitlezen van een slimme meter door de netbeheerder uit laten zetten. Daarna lezen ze alleen uit als de meterstanden moeten worden opgenomen en als het nodig is om de werking van de apparatuur te controleren (als die net geplaatst is, en anders moet er echt wat aan de hand zijn). Via het display van de meter kan je opvragen wanneer de laatste uitlezing door de netbeheerder is gedaan, dus je kan controleren dat het goed gaat.
17-12-2022, 07:05 door Anoniem
Door Anoniem: Nu het tarief iedere 3 maanden drastisch verandert ben ik heel blij met mijn slimme meter! Ik heb het uitlezen laten inschakelen. Geen zin in "schattingen" want dan heb je alleen jezelf als je gaat bezuinigen.
Ik heb het dagelijks uitlezen door de netbeheerder uit laten zetten en aan de P1-poort van de meter een Raspberry PI hangen die elke 10 seconden een "telegram" doorkrijgt met de actuele meterstand. Dat gaat niet via een of andere cloudprovider maar blijft binnen mijn thuisnetwerkje. En voor de duidelijkheid: de P1-poort is niet de poort waarmee de netbeheerder de meter uitleest, dat is de poort die bedoeld is om er zelf wat aan te hangen. Daarmee kan ik live zien wat ik verbruik, en heb ik apparaten weten op te sporen die een buitensporig hoog verbruik hadden, waaronder mijn vorige koelkast.
17-12-2022, 08:10 door Anoniem
Door Anoniem: Valt me ergens nog tegen gezien je de afgelopen jaren eigenlijk geen TV meer kan kopen zonder die smart troep, of heeft iemand hier een gouden tip voor een TV die eigenlijk niets meer is dan een monitor met een TV tuner?
De gouden tip is denk ik om dat ding gewoon niet aan te sluiten op het internet.

Ik heb ooit wel eens overwogen of een gewone monitor op de HDMI-uitgang van het kabel-apparaat en geluid via de stereoinstallatie iets was. Toen was het echter nog niet zo lang geleden dat ik soms op de tv de beeldverhoudingen van uitzendingen moest corrigeren, en die functie hebben monitors niet. Dat is, nu alles digitaal over de kabel gaat, voor zover ik weet achterhaald.

Maar een grote monitor met geschikte eigenschappen (zoals een voldoend grote kijkhoek) is als ik me niet vergis aanzienlijk duurder dan een even grote tv. Wie weet verkopen fabrikanten tv's goedkoop omdat ze verwachten daarna data te kunnen oogsten die voor gericht adverteren gebruikt wordt.

Toen ik voor het eerst een platte tv kocht heb ik per ongeluk een "smart" tv gekocht. Die waren toen nog vrij nieuw, ik was er niet op verdacht, en ik had in de winkel domweg niet opgemerkt dat de tv die goedkoop in de aanbieding was er zo een was. Thuis ontdekte ik dat ik hem op een ethernetkabel kon aansluiten en onder meer fimpjes op YouTube kon bekijken ermee. Best leuk. Ik heb toen nmap een OS-fingerprint laten maken en zag dat de tv op Linux draaide. Ook leuk. Maar toen ik netwerkverkeer ging monitoren bleek dat ding opmerkelijk veel verkeer naar een server van de fabrikant (Sony) te produceren, en dat ging doodleuk door als de tv met de afstandsbediening was uitgeschakeld. Toen heb ik die ethernetkabel meteen losgekoppeld en sindsdien nooit meer een tv op mijn thuisnetwerk aangesloten, en dat geldt ook voor andere apparaten die in mijn ogen niets op het internet te zoeken hebben.

Dit was nog voor de AVG en in die tijd werd niet eerst je toestemming gevraagd voor men data ging verzamelen. Ik begrijp dat dat tegenwoordig wel gedaan wordt, maar dat ze het wel lastig maken om die toestemming weer in te trekken als je hem eenmaal hebt gegeven.

Gelukkig kan zo'n apparaat je kijkgedrag niet aan de fabrikant doorseinen zonder op het internet te zijn aangesloten. Dat moet je dus niet doen.
17-12-2022, 09:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door gradje71: Gelukkig worden ook op dit vlak steeds meer mensen wakker. Maar 80% is erg hoog (waarschijnlijk vanwege die tv). Welke idioot zet nu zijn elektrische tandenborstel op het internet? Ik heb geen "slimme apparaten". Ik hou er niet van om getracked te worden.
Volgens mij is "op het internet" geen voorwaarde voor slim apparaat, althans, ik heb een draadloze koptelefoon, maar die is niet verbonden met internet. Toch staat deze genoemd in het bericht.
Juist een draadloze koptelefoon is een slim apparaat. Er zit geen snoer aan. Als je onnadenkend van je versterker wegloopt dan wordt je tenminste niet achterovergetrokken door je koptelefoon met zijn snoer. Hoogstens valt je verbinding weg, maar dat is niet zo pijnlijk.

Dat ligt aan de lengte van de kabel :-)
17-12-2022, 10:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik word doodmoe van de 'Stedin' mensen die langskomen of ze ff een energiemeter mogen plaatsen. Ze pushen zelfs met een nieuwsbrief met datum. Dingen mogen smart maar nooit ten koste van privacy.
Je kan het dagelijks uitlezen van een slimme meter door de netbeheerder uit laten zetten. Daarna lezen ze alleen uit als de meterstanden moeten worden opgenomen en als het nodig is om de werking van de apparatuur te controleren (als die net geplaatst is, en anders moet er echt wat aan de hand zijn). Via het display van de meter kan je opvragen wanneer de laatste uitlezing door de netbeheerder is gedaan, dus je kan controleren dat het goed gaat.
Als je het uitlezen uitschakelt (ik heb dat in het begin gedaan) dan wordt de stand echt niet meer uitgelezen, ook niet
"als de meterstanden moeten worden opgenomen". Je krijgt dan gewoon weer de vraag om je meterstanden zelf op
te nemen en door te geven. En die datum wanneer ze voor het laatst zijn doorgegeven die blijft dan stil staan.
Echter de meter communiceert nog wel, dat is voor het gelijkzetten van de tijd (nodig voor dag/nacht tarief) en voor het
doorgeven van de waardes van telemetrie parameters zoals de spanning, het aantal keren dat ie kort en lang uitvalt enzo.
Dat heeft het electriciteitsbedrijf nodig om om te kunnen gaan met de ontwikkelingen in het electriciteitsnet zoals mensen
met zonnepanelen, electrische auto's e.d.

Maar ik ben niet zo'n privacy-wappie, ik heb het uitlezen weer aan laten zetten zodat het electriciteitsbedrijf me de juiste
tarieven kan berekenen over iedere maand (of 3-maand periode) zonder te hoeven schatten wat ik verbruikt heb. Want
dat is je situatie als je geen slimme meter hebt: dan vragen ze maar 1 keer per jaar de standen op en de tussenliggende
standen worden geschat op basis van "graaddagen" enzo. Als jij gedurende de periode dat het gas of de electrciteit
duurder is (zoals nu) eens zuinig aan gaat doen, betaal je daar zelf de rekening voor want het verbruik wordt dan
verkeerd geschat en je betaalt teveel. Dat ze dan weten dat ik bezuiningd heb "OH JEE M'N PRIVACY!!!" dan interesseeert
me niet.
17-12-2022, 10:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Nu het tarief iedere 3 maanden drastisch verandert ben ik heel blij met mijn slimme meter! Ik heb het uitlezen laten inschakelen. Geen zin in "schattingen" want dan heb je alleen jezelf als je gaat bezuinigen.
Ik heb het dagelijks uitlezen door de netbeheerder uit laten zetten en aan de P1-poort van de meter een Raspberry PI hangen die elke 10 seconden een "telegram" doorkrijgt met de actuele meterstand
Ja dat heb ik ook (niet met een Raspberry Pi maar met een ESP8266) maar dat is alleen voor eigen gebruik, de stand
die het electriciteitsbedrijf gebruikt wil ik correct hebben en dat los je hiermee niet op.
17-12-2022, 10:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik heb ooit wel eens overwogen of een gewone monitor op de HDMI-uitgang van het kabel-apparaat en geluid via de stereoinstallatie iets was.

Toen ik voor het eerst een platte tv kocht heb ik per ongeluk een "smart" tv gekocht. Die waren toen nog vrij nieuw, ik was er niet op verdacht, en ik had in de winkel domweg niet opgemerkt dat de tv die goedkoop in de aanbieding was er zo een was. Thuis ontdekte ik dat ik hem op een ethernetkabel kon aansluiten en onder meer fimpjes op YouTube kon bekijken ermee. Best leuk. Ik heb toen nmap een OS-fingerprint laten maken en zag dat de tv op Linux draaide. Ook leuk. Maar toen ik netwerkverkeer ging monitoren bleek dat ding opmerkelijk veel verkeer naar een server van de fabrikant (Sony) te produceren, en dat ging doodleuk door als de tv met de afstandsbediening was uitgeschakeld. Toen heb ik die ethernetkabel meteen losgekoppeld en sindsdien nooit meer een tv op mijn thuisnetwerk aangesloten, en dat geldt ook voor andere apparaten die in mijn ogen niets op het internet te zoeken hebben.

Tja dat zal van het merk afhangen. Ik koop uit principe al niks van Sony (So Nie zeggen ze in Duitsland), maar toen ik een Android smart TV gekocht had viel het me wel op dat die bijv connectie maakte met Netflix. Ik kon echter de Netfix app eraf gooien en toen hield dat op. Hij maakt wel verbinding met Google natuurlijk, maar omdat ik hem als HDMI monitor gebruik voor een aparte settopbox kan ie natuurlijk niet doorseinen waar ik naar kijk op die settopbox.
En ik kijk toch al nauwelijks meer naar dat gebeuren, het meeste kijk ik via Youtube. Daar weten ze dan alles van, maar dat vind ik juist prettig omdat dan de suggesties worden aangepast aan wat ik abonneer en waar ik zoal naar kijk.
Moet er niet aan denken dat ik al die "influencers" de hele tijd in beeld zou hebben zoals het geval is als ik niet inlog.
18-12-2022, 12:14 door Anoniem
Hebt u door dat ze u ook "slim" willen maken?
Schijnt veel aan te verdienen te zijn en kost u uw 'eeuwige ziel".
Leuk hè? Alle kartel-partijen zijn al voor. En natuurlijk ook degenen die nooit kunnen nadenken.
18-12-2022, 17:21 door Anoniem
Probeer eens een niet slimme tv te kopen.....
Maar er kan nog steeds een niet netwerk kabel in, en/off niet aansluiten op wifi....
De tv kan zelfs in een doodlopend vlan wel aangesloten worden zodat het wel een display voor netwerk activiteiten zijn. Dus de meeluister/kijk functies werken dan niet.

Idem voor home automation. Home assistent kan uitstekend z'n eigen broek ophouden. Met af en toe aalsluiten op publiek lan voor updates.
Zigbee/zwave apparatuur vie usb stick aangestuurd, smart meter via seriele kabel en je hebt werkelijk een slim huis zonder vermijdbare domme datalekken.

Voor de afstand bediening een app op een google/apple vrije telefoon (graphene os), met een wireguard tunnel tussen huis en mobiel.
18-12-2022, 20:00 door Anoniem
CBS: tachtig procent Nederlanders heeft thuis "slim apparaat" staan
.. en die aperraten zein slimmer als tagtig prosent van hun ijgenaaren.
18-12-2022, 21:46 door Anoniem
Door gradje71: Gelukkig worden ook op dit vlak steeds meer mensen wakker. Maar 80% is erg hoog (waarschijnlijk vanwege die tv). Welke idioot zet nu zijn elektrische tandenborstel op het internet? Ik heb geen "slimme apparaten". Ik hou er niet van om getracked te worden.
Smart hoeft niet direct op Internet te betekenen.

Maar dat ik mijn kachel of lampen op afstand kan bedienen is wel heel erg ideaal.

Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik word doodmoe van de 'Stedin' mensen die langskomen of ze ff een energiemeter mogen plaatsen. Ze pushen zelfs met een nieuwsbrief met datum. Dingen mogen smart maar nooit ten koste van privacy.
Nu het tarief iedere 3 maanden drastisch verandert ben ik heel blij met mijn slimme meter! Ik heb het uitlezen laten inschakelen. Geen zin in "schattingen" want dan heb je alleen jezelf als je gaat bezuinigen.
Is ook een beetje zeuren om te zeuren.

Privacy is namelijk gewoon gewaarborgd.
01-01-2023, 18:47 door Anoniem
Hoeveel % van die IoT-aparatuur is deftig ondersteund door de fabrikant en up-to-date gehouden door de 'koper'?
0,1% ?
Graag een artikel daarover in 2023 - jullie zijn bij deze wat uitgedaagd.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.