image

Ferrari afgeperst na diefstal van klantgegevens: "losgeld wordt niet betaald"

dinsdag 21 maart 2023, 08:49 door Redactie, 13 reacties

Criminelen hebben Ferrari afgeperst met klantgegevens die ze bij de autofabrikant wisten te stelen. Het bedrijf heeft aangegeven dat er geen losgeld zal worden betaald. In een persverklaring stelt Ferrari dat het onlangs werd benaderd door een "threat actor" die klantgegevens in bezit had. Daarop startte de autofabrikant een onderzoek en informeerde de autoriteiten.

Details over de datadiefstal, zoals hoe die kon plaatsvinden, zijn niet gegeven. Ferrari stelt dat het zich niet laat afpersen, aangezien het betalen van losgeld verdere criminelen activiteiten financiert en criminelen aanzet met hun aanvallen door te gaan. Alle getroffen klanten zijn volgens de autofabrikant inmiddels over het datalek en de aard van het incident geïnformeerd. Om hoeveel gedupeerde klanten het gaat is niet bekendgemaakt.

Reacties (13)
21-03-2023, 09:09 door Anoniem
Dat klinkt als een goede afhandeling, volgens mij de enige juiste manier om dit te doen. Chapeau voor Ferrari!
21-03-2023, 09:21 door Anoniem
De enige juiste reactie.
Als alle bedrijven en instellingen zo reageren is het snel afgelopen met deze praktijken.
21-03-2023, 09:41 door Anoniem
Nu zijn het klantgegevens...maar wat doet Ferrari als het productieproces om zeep is geholpen en alles stil ligt? Dan ligt de bereidheid tot betalen een stuk hoger ;-)
21-03-2023, 09:49 door Anoniem
Tja, zij dealen al jarenlang met mafiosi.
21-03-2023, 09:51 door Anoniem
Ja dat is makkelijk, als je afpersers alleen je klantgegevens te pakken hebben en niet je eigen data ontoegankelijk gemaakt hebben dan kun je makkelijk voor je klanten beslissen dat hun gegevens jou niet waard zijn om criminaliteit te financieren...

Als je eigen data encrypted geraakt is en je bedrijfsvoering in gevaar, dan is de afweging vaak heel anders. Alleen in het geval dat er nog goede backups zijn waar veilig naar terug kan worden gestapt zie je dan bedrijven dit soort beslissingen nemen.
21-03-2023, 09:59 door Anoniem
ze kunnen het zich veroorloven.... dan is het lekker makkelijk...

#1 ferrari heeft er geen last van direct
#2 reclame is reclame
#3 gespint naar iets positiefs 'wij buigen niet voor maffia praktijken'.. (wel grappig dat ze italiaans zijn). en niet 'wij zijn zo'n oet-knurften dat we onze belangrijke data van ANDEREN rond laten slingeren...

kunnen ze deze spindoctor niet teambaas maken van het F1 team?
dan komt er nog wat uit...

"nee, de motor van leclerc hebben we opzettelijk laten ploffen, zodat we nu precies weten in realworld raceomstandigheden wat het breakdownpunt is van de motor. dat zouden we nooit in testen kunnen achterhalen'...

"nee, dubbelstacken was het beste want zelfs toen Sainzs moest wachten op leclerc was hij nog steeds 3 sec sneller nu in safetycar tijd dan onder normale omstandigheden..."

zou kunnen werken... werkt ook voor mercedes.
21-03-2023, 11:28 door Anoniem
de klanten van Ferrari moeten verplicht zo merkgeil zijn om klant te _mogen_ worden dat ze niet eens bang hoeven zijn voor weglopende klanten .
Die hebben zoveel sunk cost en blijven hondstrouw.
21-03-2023, 12:17 door Anoniem
Dat klinkt als een goede afhandeling, volgens mij de enige juiste manier om dit te doen. Chapeau voor Ferrari!

Ferrari had kunnen voorkomen dat de data van hun klanten op straat kwam te liggen. Kennelijk vinden ze het belang van hun klanten niet boeiend genoeg. Ik ben benieuwd hoe dit gaat afgelopen. Gemiddeld klant heeft genoeg geld om te procederen tegen het bedrijf ;)
21-03-2023, 13:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat klinkt als een goede afhandeling, volgens mij de enige juiste manier om dit te doen. Chapeau voor Ferrari!

Ferrari had kunnen voorkomen dat de data van hun klanten op straat kwam te liggen. Kennelijk vinden ze het belang van hun klanten niet boeiend genoeg. Ik ben benieuwd hoe dit gaat afgelopen. Gemiddeld klant heeft genoeg geld om te procederen tegen het bedrijf ;)

Dan MAG die klant geen Ferrari meer kopen , waarschijnlijk . En dat vinden ze beslist erger dan een - voor die klant - jan lul bedrag aan schadevergoeding .

(serieus, Ferrari heeft daar blijkbaar een ding in , dat klanten blij mogen zijn dat ze klant mogen zijn. Jay Leno, meer dan rijk genoeg- heeft daar wat over gezegd : https://www.bosshunting.com.au/motors/cars/jay-leno-ferrari/ . )
21-03-2023, 16:53 door karma4
Degenen die een ferrari hebben pronken met hun bezit, het betref al openbare data.
21-03-2023, 22:08 door Anoniem
Aaaaaaahhhhhh. Ik krijg al een tijdje telefoontjes van +39. En nou ken ik wel Italianen, maar die hebben mijn nummer niet. Maar ik sya wel in die database want ik heb twee van die autos gehad.

Geen punt trouwens want ik blokkeer al een tijd alle onbekende nummers. Standaard. Het liefste zou ik de belfunctie helemaal uitzetten, maar dan wordt mijn partner ongerust. Die zat naast me in de auto van de week. Gaat mijn telefoon. En ik denk, hoe kan dat nou, hij zit naast me? Italië weer.

Er blijft nog veel leuks over in het leven. Maar eerst had je al niks meer aan smartphones omdat je geen app meer kon vertrouwen. En bellers moet je tegenwoordig steeds maar handmatig blokkeren. Het schiet lekker op zo. Met al die nieuwe techniek. Net als met die Ferraris. Daar moet je eigenlijk 24 uur per dag een monteur voor in dienst hebben. Voor dat kwartiertje dat je er zelf in zit.
22-03-2023, 10:04 door Anoniem
wel grappig dat ze italiaans zijn.
Terwijl ze feitelijk Nederlands zijn.
24-03-2023, 08:31 door Anoniem
Ik blijf een dergelijke keuze om niet te betalen - en dus te accepteren dat de privacy van je klanten van ondergeschikt belang is t.o.v. je principes - altijd best bijzonder.

Los van de diverse veiligheidsissues (inbraken) die dit bij klanten kan opleveren kan dit ook leiden tot ongemakkelijke belastingperikelen bij de klanten.

Een moeilijke afweging lijkt me.
Ik vraag mij af hoeveel discussie hierover is geweest bij Ferrari voordat men dit heeft besloten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.