image

Privacy First: beelden videodeurbel vaak in strijd met andermans recht op privacy

maandag 27 maart 2023, 14:00 door Redactie, 14 reacties

De beelden die door videodeurbellen worden gemaakt zijn vaak in strijd met het recht op privacy van andere mensen en daarom onrechtmatig, zo stelt stichting Privacy First. Toch lijkt de politie dergelijke beelden volgens de stichting wel regelmatig op te vragen en te gebruiken. Het gaat dan om videodeurbellen die door burgers zelf zijn aangebeld bij Camera in Beeld, die inmiddels 55.000 camera's van particulieren bevat.

Mocht er bijvoorbeeld een inbraak zijn gepleegd kan de politie via de database kijken waar er camera’s hangen waar mogelijk iets op te zien is en neemt vervolgens contact op met de eigenaar van die camera’s. De politie laat in advies aan burgers over Camera in Beeld weten dat camera's zo veel mogelijk op waardevolle voorwerpen op het eigen terrein moeten worden gericht.

"Als u uw camera op uw eigen terrein richt, ontkomt u er soms niet aan dat ook de openbare weg wordt gefilmd. Dit moet zo beperkt mogelijk zijn. Voor een deurbelcamera gelden dezelfde regels als voor een gewone beveiligingscamera", zo stelt het advies verder. Privacy First vindt dat politie burgers op heel summiere wijze attendeert op de privacyregels voor cameratoezicht.

"Onrechtmatige camera’s en video-deurbellen lijken door de politie te worden gedoogd en actief te worden ‘benut’", laat de stichting aanvullend weten. Die voegt toe dat dit in strijd is met de bredere mensenrechtelijke plicht van de politie, als onderdeel van de Nederlandse overheid, om het recht op privacy na te leven, te beschermen, te bevorderen en zelfs te promoten.

"De camera zit in de deurbel en die richt gewoon naar voren. Iedereen die recht voor je deur staat wordt gefilmd en dat is dus een deel van de openbare weg. Dat is iedereen die daar voorlangs loopt. Allemaal argeloze passanten staan allemaal voortdurend op camera en dat hoort dus niet te kunnen", reageerde Privacy First eerder tegenover AT5. Als oplossing pleit Privacy First voor een "schuifje", dat alleen omhoog gaat wanneer iemand voor de videodeurbel staat. Op deze manier is alleen deze persoon in beeld.

Reacties (14)
27-03-2023, 14:24 door Anoniem
Dus als je geen oprit of voortuin hebt, maar een deur direct aan de openbare weg, dan kun je dus gewoon geen video deurbel toepassing. Zonder in overtreding te zijn. Nu de handhaving nog...
27-03-2023, 14:24 door Anoniem
Privacy First moet eens gaan snappen dat Privacy First NIET betekent Privacy Only.
Er gaan soms andere belangen voor Privacy! Leef er mee.
27-03-2023, 14:41 door Anoniem
"Het gaat dan om videodeurbellen die door burgers zelf zijn aangebeld bij Camera in Beeld, die inmiddels 55.000 camera's van particulieren bevat."

Handig dat men hun "illegale" camera netjes heeft aangemeld, kan er een mailing naar toe dat ze hem weg moeten halen.

Of vind de politie niet dat mensen zich aan de wet moeten houden ;-)
27-03-2023, 15:30 door majortom - Bijgewerkt: 27-03-2023, 15:31
Wanneer de deurbel alleen als zodanig zou worden gebruikt zou deze pas aan hoeven te gaan op het moment dat er op de knop van de bel wordt gedrukt, dus wanneer er wordt aangebeld. In de praktijk is het natuurlijk een surveillance camera die als deurbel wordt verkocht die door jan en alleman wordt opgehangen zonder rekening met de privacy van anderen te houden.
27-03-2023, 15:34 door _R0N_
Door Anoniem: Privacy First moet eens gaan snappen dat Privacy First NIET betekent Privacy Only.
Er gaan soms andere belangen voor Privacy! Leef er mee.

Tot het om jouw privacy gaat.
Als je in een smal straatje in de binnenstad woont en een cameradeurbel ophangt, gluurt dat ding al snel naar binnen bij de overburen.
27-03-2023, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem: "Het gaat dan om videodeurbellen die door burgers zelf zijn aangebeld bij Camera in Beeld, die inmiddels 55.000 camera's van particulieren bevat."

Handig dat men hun "illegale" camera netjes heeft aangemeld, kan er een mailing naar toe dat ze hem weg moeten halen.

Of vind de politie niet dat mensen zich aan de wet moeten houden ;-)
De politie in het verlengde van andere overheidsonderdelen staan regelmatig op t standpunt dat de wet niet op henzelf van toepassing is, of slechts ten dele van toepassing is.
Het zijn juist de overheidsdelen die in of naast het security domein werkzaam zijn. NTSC, *IVD, FIOD, Ministers die hierover gaan zijn ook heel vlot om datgene dat tot veroordeling leidt snel te repareren met verruimende wetgeving.
Ondanks dat de grondwet vaak een andere richting hint.
Gelukkig is Nederland nog contract partij in verschillende verdragen waar iets staat over de rechten van de mens en is de rechterlijke macht onafhankelijk. Dankzij die verdragen is de grondwet zij het via een dure lange omweg nog enigszins afdwingbaar.
27-03-2023, 16:17 door Anoniem
Mijn voor en achtertuin camera's nemen alleen op als ze iets detecteren in de tuin. Ik heb in de camera omgeving ingetekend op welk gebied ze precies moeten reageren. Op die manier worden alleen mensen opgenomen door de camera's die zich in mijn voor of achtertuin bevinden.
27-03-2023, 16:20 door Anoniem
Door Anoniem: Privacy First moet eens gaan snappen dat Privacy First NIET betekent Privacy Only.
Er gaan soms andere belangen voor Privacy! Leef er mee.

- Dat jij jouw privacy te grabbel gooit is jouw keuze, niet de mijne.
- Als iets anders voorgaat is dat een afweging van de rechter of wetgevende macht.

Deze deurbellen zijn daarmee nog steeds niet legaal zolang ze op de openbare ruimte gericht staan. Leef er mee.
27-03-2023, 18:24 door nnsa - Bijgewerkt: 27-03-2023, 18:26
Wat een onzinnig artikel.

Zeker nooit van een “Gerechtvaardigd belang” gehoord in de AVG ?
27-03-2023, 19:00 door Anoniem
Door Anoniem: Privacy First moet eens gaan snappen dat Privacy First NIET betekent Privacy Only.
Er gaan soms andere belangen voor Privacy! Leef er mee.
Organisaties die zijn opgericht om bepaalde belangen te verdedigen richten zich ook op die belangen. Omdat er ook andere belangen zijn die weer door anderen verdedigd worden krijgen ze echt niet altijd hun zin, maar soms krijgen ze wel gelijk. Zo gaat dat. Leef ermee.
28-03-2023, 08:21 door Anoniem
Door nnsa: Wat een onzinnig artikel.

Zeker nooit van een “Gerechtvaardigd belang” gehoord in de AVG ?

Er is zelden tot nooit een gerichtvaardigd belang voor het gluren naar anderen op straat en in hun woning.

Daarnaast is het ronduit belachelijk dat de Politie weigert om handhavend op te treden, de laatste tijd wordt het steeds duidelijker dat er sprake is van politiek gemotiveerde handhaving door de Politie, ze kijken graag de andere kant op als dat in het rechtse straatje van Mark past, handhaving van overlast door asomobilisten, veehouders en ant-privacy wappies wordt genegeerd en mensen die voor een betere samenleving opkomen worden structureel gepest.

Lijkt me logisch dat als de Politie niet wil handhaven dat je het zelf kan gaan doen, als wet en regelgeving niet geld voor de ingroup dan ook niet voor mij ;)
28-03-2023, 09:39 door Anoniem
Als je er nu voor zorgt dat die camerabeeld alleen lokaal worden bewaard gedurende, zeg 24 uur, en NIET de cloud in gaan, wat is dan het issue inzake privacy? Er zijn ook mensen die de hele dag door het raam naar buiten kijken...
28-03-2023, 12:24 door Anoniem
Gisteren, 14:24 door Anoniem
Privacy First moet eens gaan snappen dat Privacy First NIET betekent Privacy Only.
Er gaan soms andere belangen voor Privacy! Leef er mee.
*doet me mompelen over iets met een schuine gladde helling*

(Waarom ) Is de politie niet in overtreding gebruik te maken van deze (zgn. illegale) opname(n) ?
Kan je daar mee wegkomen, als verdachte, als je advocaat bij de rechter meldt dat er illegaal bewijslast is verzameld ?
Komen de adresgegevens van de camera-eigenaar niet in het onderzoeks-/straf-dossier te staan, die 'legaal' aan de advocaat van de verdachte wordt gegeven, die na n-jaar gevangenisstraf zint op wraak ?
28-03-2023, 12:25 door Anoniem
Door Anoniem: "Het gaat dan om videodeurbellen die door burgers zelf zijn aangebeld bij Camera in Beeld, die inmiddels 55.000 camera's van particulieren bevat."

Handig dat men hun "illegale" camera netjes heeft aangemeld, kan er een mailing naar toe dat ze hem weg moeten halen.

Of vind de politie niet dat mensen zich aan de wet moeten houden ;-)
Of de houden zich gewoon aan de wet?


Door Anoniem: Dus als je geen oprit of voortuin hebt, maar een deur direct aan de openbare weg, dan kun je dus gewoon geen video deurbel toepassing. Zonder in overtreding te zijn. Nu de handhaving nog...
Of de uitzonderingen even goed doorlezen?

Door nnsa: Wat een onzinnig artikel.

Zeker nooit van een “Gerechtvaardigd belang” gehoord in de AVG ?
Eens, want er staan gewoon uitzondering beschreven, waarbij het wel mogelijk is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.