image

AP: Jumbo niet duidelijk wat het met gevraagde postcode klanten doet

dinsdag 25 april 2023, 10:49 door Redactie, 26 reacties

Supermarktketen Jumbo is niet duidelijk wat het doet met de postcode die het aan klanten bij de zelfscankassa vraagt, zo laat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) tegenover het AD weten. Bij een grote Haagse vestiging van de supermarktketen worden klanten die bij de zelfscankassa willen afrekenen eerst gevraagd om hun postcode in te voeren. Dat zou nodig zijn om de winkel "te optimaliseren".

Klanten hebben de mogelijkheid om het invoeren van de postcode te weigeren, hoewel deze optie tussen een aantal ongerelateerde opties zit verborgen. "Een supermarkt mag alleen om dat soort gegevens vragen als er een wettelijk correcte grondslag voor is, die duidelijk is voor de klanten. De verantwoordelijkheid om daar transparant in te zijn, ligt bij de supermarkt. In dit geval is het niet illegaal, maar de verklaring over wat er met de gegevens gebeurt is ook zeker niet duidelijk", aldus een woordvoerder van de AP aan het AD.

Ook de Consumentenbond is niet te spreken over de manier waarop Jumbo om de postcode vraagt. "Als je makkelijk kan weigeren is het in principe geen probleem. Je moet wel weten waar je mee instemt. Volgens de AVG moet het voor de klant wel duidelijk zijn waar de gegevens voor gebruikt worden." Jumbo geeft in het scherm dat klanten te zien krijgen geen verdere uitleg.

Een woordvoerder van de supermarktketen verklaart dat het om een onderzoek over de rol van de winkel gaat. "De verzamelde data gaan naar onze afdeling marktonderzoek die deze verder analyseren. Vanzelfsprekend is er geen koppeling met bankgegevens of camerabeelden."

Reacties (26)
25-04-2023, 10:57 door Anoniem
Gewoon de postcode van het hoofdkantoor opgeven: 5462 CE 15
25-04-2023, 11:00 door majortom
Gewoon altijd 1111AA invoeren.
25-04-2023, 11:03 door Anoniem
Gewoon willekeurige postcodes invoeren...
Als iedereen genoeg chaos in dergelijke systemen brengt, stoppen ze er vanzelf mee.

Weet iemand of er onderzoek is gedaan naar dergelijke mal-invoer praktijken?
25-04-2023, 11:08 door Anoniem
Volgens de AVG moet het voor de klant wel duidelijk zijn waar de gegevens voor gebruikt worden.
"De verzamelde data gaan naar onze afdeling marktonderzoek die deze verder analyseren."

Is dat een voldoende reden voor de AVG?
25-04-2023, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon willekeurige postcodes invoeren...
Als iedereen genoeg chaos in dergelijke systemen brengt, stoppen ze er vanzelf mee.

Weet iemand of er onderzoek is gedaan naar dergelijke mal-invoer praktijken?

97.53% van de gebruikers tikt gewoon hun postcode .

Levensles : "als iedereen nou" voor nerd-hobby zaken gaat nevernooit werken.
25-04-2023, 12:54 door [Account Verwijderd]
Ik heb verschillende keren tegen kassières in winkels gezegd dat de afgifte van mijn postcode niet gratis is. Daar moet dus gewoon voor betaald worden.

Als ik dan het antwoord krijg dat ze er niet voor willen betalen, dan gaat het feest gewoon niet door en wordt er dus niets afgegeven.
25-04-2023, 13:27 door Anoniem
Ik heb een tijd geleden dat ook gehad bij de Jumbo. Ik lekker dom vragen dat ik maar niet mag betalen :D Uitleg over postcode .. tja dat gaat jullie niets aan ... eh ... discussie ... en toen maakte ik aanstalten de winkel te verlaten .. en toen toetste de medewerker maar haar code in ....

Goede tip van DataX hier boven ... dat gaat jullie wel geld kosten haha!
25-04-2023, 13:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gewoon willekeurige postcodes invoeren...
Als iedereen genoeg chaos in dergelijke systemen brengt, stoppen ze er vanzelf mee.

Weet iemand of er onderzoek is gedaan naar dergelijke mal-invoer praktijken?

97.53% van de gebruikers tikt gewoon hun postcode .

Levensles : "als iedereen nou" voor nerd-hobby zaken gaat nevernooit werken.

Het is wel zo dat ik steeds vaker van mensen hoor dat ze doelbewust verkeerde gegevens invullen, zeker met zaken als telefoonnummers en mailadressen. En dat kan ik alleen maar toejuichen, zeker gezien het aantal inbraken op systemen, zelfs bij grote partijen waar je van zou verwachten dat ze hun zaken op orde hebben.

Laatst ook: een reservering voor een restaurant: vul even al je privégegevens in. Echt, hoe dan? Ik kom bij je eten, meer niet. Wees blij dat ik jouw toko verkies boven die van de buurman. Maar goed, als er zou staan "voer uw postcode in en krijg 1 euro korting/ maak kans op 5 euro shoptegoed", dan vult inderdaad een groot deel die echte postcode gewoon in. Alles voor die paar euro "winst" om vervolgens met een voldaan gevoel het pand te verlaten.
25-04-2023, 15:11 door Reinder
Door Anoniem:
97.53% van de gebruikers tikt gewoon hun postcode .

Levensles : "als iedereen nou" voor nerd-hobby zaken gaat nevernooit werken.

Klopt helaas. Overigens is uit onderzoek wel gebleken dat 73,19% van de statistieken uit de duim gezogen zijn dus hoe nauwkeurig dat percentage is is moeilijk te zeggen.
25-04-2023, 15:26 door Anoniem
Dat was inderdaad opvallend, die vraag van jumbo.
Mijn antwoord zullen ze dan ook vast opvallend vinden.

De optie om te weigeren was mij te onduidelijk, anders was dit wel mijn eerste keuze geweest.
25-04-2023, 15:29 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniem:
97.53% van de gebruikers tikt gewoon hun postcode .

Levensles : "als iedereen nou" voor nerd-hobby zaken gaat nevernooit werken.

Klopt helaas. Overigens is uit onderzoek wel gebleken dat 73,19% van de statistieken uit de duim gezogen zijn dus hoe nauwkeurig dat percentage is is moeilijk te zeggen.

terecht natuurlijk in een thread over het verzinnen van gegevens om in te tikken ;-)
25-04-2023, 15:35 door Anoniem
Door Anoniem: Dat was inderdaad opvallend, die vraag van jumbo.
Mijn antwoord zullen ze dan ook vast opvallend vinden.

De optie om te weigeren was mij te onduidelijk, anders was dit wel mijn eerste keuze geweest.

Als ik aan de verwerkende kant zou zitten zou ik alle "1000AA, 1111AA, 9999ZZ " en nog wat van die dummy codes eruit scripten.
Ik betwijfel of iemand je "opvallende" antwoord zelfs maar gezien heeft .

Ze zullen wel willen weten uit welke wijken "de meeste" van hun klanten komen, en daar dan inderdaad advertentie of productaanbod, of looproute planning op sturen .
25-04-2023, 16:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Ze zullen wel willen weten uit welke wijken "de meeste" van hun klanten komen, en daar dan inderdaad advertentie of productaanbod, of looproute planning op sturen .
Als de eerste 3 cijfers van de ingetikte postcode niet hetzelfde zijn als die van de winkel, dan kun je ze allemaal in 1
bak gooien. Of dat "overige" of "afval" is moet men dan zelf maar bepalen...
25-04-2023, 16:05 door Anoniem
Doet me denken aan de meme https://twitter.com/glenbenjamin/status/1439140758389415936. Stop met het geven van die informatie! Het gaat niemand wat aan, en je bent geen enkele supermarkt (of welk ander bedrijf dan ook) wat dan ook verschuldigd, afgezien van het bedrag voor de boodschappen.
25-04-2023, 17:09 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon de postcode van het hoofdkantoor opgeven: 5462 CE 15
;-)
25-04-2023, 18:51 door Anoniem
Dag Jumbo...
25-04-2023, 20:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ze zullen wel willen weten uit welke wijken "de meeste" van hun klanten komen, en daar dan inderdaad advertentie of productaanbod, of looproute planning op sturen .
Als de eerste 3 cijfers van de ingetikte postcode niet hetzelfde zijn als die van de winkel, dan kun je ze allemaal in 1
bak gooien. Of dat "overige" of "afval" is moet men dan zelf maar bepalen...

Vaak wel.

Maar :
Bij een grote Haagse vestiging van de supermarktketen worden klanten die bij de zelfscankassa willen afrekenen

Maar Jumbo heeft er in Den Haag één in hartje centrum, en één bij een groot station (HS) .
Dat kunnen gevallen zijn waar een redelijk percentage klanten vanuit een veel breder gebied komen dan "paar omliggende straten", en die jumbo "even meepakken" als ze toch in het centrum moeten zijn, of onderweg van station naar huis .
Voor zo'n vestiging snap ik nog beter dat ze dan niet vanzelf een beeld hebben van wat hun 'normale' dekkingsgebied is.


Als een supermarkt echt groot is (AH XL) heb je ook wel kans dat het bediengebied groter is , als mensen van wat verder weg "in één keer van alles" komen halen wat niet allemaal in het assortiment van een kleinere super dicht in de buurt zit.
25-04-2023, 23:01 door Anoniem
Door Anoniem: Stop met het geven van die informatie! Het gaat niemand wat aan, en je bent geen enkele supermarkt (of welk ander bedrijf dan ook) wat dan ook verschuldigd, afgezien van het bedrag voor de boodschappen.
Je bent ook niet verplicht om een Bonus-kaart te nemen. Het is een ruil tussen voordeel voor jou en voordeel voor
de supermarkt. Inderdaad niet fraai dat Jumbo dat niet zo aan elkaar koppelt, wat AH wel doet.
Men zou bij Jumbo ook kunnen vragen "tik hier uw postcode voor 5% korting op het totaalbedrag". Dan is het veel
duidelijker wat de afweging is.
(oorspronkelijk was aan vrijwel iedere Bonus-kaart ook een postcode gekoppeld dus AH deed dat in feite ook)
26-04-2023, 08:00 door Anoniem
de hornbach heeft dezelfde praktijken , je kan zonder postcode niet afrekenen bij de zelf scan.
26-04-2023, 08:58 door Anoniem
Door Anoniem: de hornbach heeft dezelfde praktijken , je kan zonder postcode niet afrekenen bij de zelf scan.

Of vrij nieuw, of per vestiging .
(Nog) niet meegemaakt toen ik er laatst was.
26-04-2023, 09:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Stop met het geven van die informatie! Het gaat niemand wat aan, en je bent geen enkele supermarkt (of welk ander bedrijf dan ook) wat dan ook verschuldigd, afgezien van het bedrag voor de boodschappen.
Je bent ook niet verplicht om een Bonus-kaart te nemen. Het is een ruil tussen voordeel voor jou en voordeel voor
de supermarkt. Inderdaad niet fraai dat Jumbo dat niet zo aan elkaar koppelt, wat AH wel doet.
Men zou bij Jumbo ook kunnen vragen "tik hier uw postcode voor 5% korting op het totaalbedrag". Dan is het veel
duidelijker wat de afweging is.
(oorspronkelijk was aan vrijwel iedere Bonus-kaart ook een postcode gekoppeld dus AH deed dat in feite ook)

Dat moet heel oud zijn, want ik heb nooit wat opgegeven bij die AH bonuskaart .
Mogelijk dat de supermarkt waar je 'm haalt een indicatie is, en dat ze de "ruis" van mensen die ooit hun kaart 'ver weg' haalden er wel uit middelen .
Bij de bonuskaart zal het rendement vooral het keuzeprofiel zijn - koop typisch X in combinatie met Y en Z , en waarschijnlijk ook moment-patronen . (product W loopt vooral goed in maart-mei weekenden ).

"Data science" is nu wel een hippe studie, maar bepaald geen nieuw onderwerp .
26-04-2023, 11:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
(oorspronkelijk was aan vrijwel iedere Bonus-kaart ook een postcode gekoppeld dus AH deed dat in feite ook)

Dat moet heel oud zijn, want ik heb nooit wat opgegeven bij die AH bonuskaart .

Ik heb het over de invoering van de bonuskaart. Toen zat er iemand in de winkel achter een tafel waar je dan je
bonuskaart kon vragen en daar lagen dan formulieren die je moest invullen (met je naam en adres), die pakten ze
aan en dan gaven ze je een setje kaarten (en schreven dat nummer op dat formulier).
Dat gaf wel wat weerstand, en later is dat registreren onnodig geworden omdat je bij de kassa een setje kaarten met
dat formulier kon vragen en dan het formulier gewoon wegmikken. Dan had je een "anonieme kaart".
Maar er waren wel acties die dan niet golden voor zo'n kaart maar alleen voor kaarten die geregistreerd waren.
Uiteraard weten ze precies wat voor soort klant je bent met je kaart, en dat is interessantere info dan wat je postcode is.

Ik weet niet hoe het nu allemaal precies gaat want ik kom niet meer bij de AH tegenwoordig.
26-04-2023, 11:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Maar Jumbo heeft er in Den Haag één in hartje centrum, en één bij een groot station (HS) .
Dat kunnen gevallen zijn waar een redelijk percentage klanten vanuit een veel breder gebied komen dan "paar omliggende straten", en die jumbo "even meepakken" als ze toch in het centrum moeten zijn, of onderweg van station naar huis .
Voor zo'n vestiging snap ik nog beter dat ze dan niet vanzelf een beeld hebben van wat hun 'normale' dekkingsgebied is.


Als een supermarkt echt groot is (AH XL) heb je ook wel kans dat het bediengebied groter is , als mensen van wat verder weg "in één keer van alles" komen halen wat niet allemaal in het assortiment van een kleinere super dicht in de buurt zit.

Maar dan klopt het nog steeds wat ik aangaf. Ze zijn geinteresseerd in DETAILS van de lokale klanten, dat kunnen ze
gebruiken om folders te verspreiden en omdat ze per postcode weten wat de sociale klasse is en daar hun assortiment
en bevoorrading op kunnen aanpassen. Ze willen wel weten hoeveel klanten van BUITEN hun gebied komen, maar
die kunnen allemaal samen in 1 bak omdat je niet je voorraad gaat aanpassen op individuen.
Dus als ze niet afdwingen dat de juiste postcode wordt ingegeven, en mensen allerlei random getallen gaan intikken,
dan komt alleen de verhouding lokaal/veraf in de problemen, en dat weten ze natuurlijk.
28-04-2023, 09:18 door Anoniem
Het is wel zo dat ik steeds vaker van mensen hoor dat ze doelbewust verkeerde gegevens invullen, zeker met zaken als telefoonnummers en mailadressen. En dat kan ik alleen maar toejuichen, zeker gezien het aantal inbraken op systemen, zelfs bij grote partijen waar je van zou verwachten dat ze hun zaken op orde hebben.
Heb ik een probleem mee gehad, kreeg steeds telefoontjes dat ik nog iets moest betalen. Als het echt nodig is moeten
ze het telefoonnummer controleren. Ik geef alleen maar nullen in en als dat niet wordt geaccepteerd dan ga ik naar een
andere winkel maar ik ga niet een willekeurige telefoonnummer geven.
28-04-2023, 13:14 door Anoniem
Maak je druk over bedrijven als Lusha, rocketreach etc. Die gebruiken allerlei bronnen uit hacks om prive en zakelijk aan elkaar te koppelen en deze te vermarkten. Laatst op mijn prive nummer gebeld door een verkoper die een ingang zocht binnen het bedrijf waar ik werk. Op mijn vraag hoe hij aan mijn prive nummer kwam...gaf hij aan deze via lusha te hebben gekregen.
Dus obv banknummer en je naam op de afschrift kunnen ze je al prima traceren in combinatie met deze data brokers. Postcode dus niet nodig, die hebben ze al.
28-04-2023, 20:44 door Anoniem
En Google zag dat het goed was.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.