image

VVD wil nationale cloud op Nederlandse bodem en meer cameratoezicht

vrijdag 1 september 2023, 16:01 door Redactie, 33 reacties

De VVD wil dat er een nationale cloud op Nederlandse bodem komt voor de opslag van defensiegegevens. Ook moet er meer cameratoezicht komen, mag privacywetgeving niet in de weg staan bij het 'verbeteren van de veiligheid van burgers' en moet alles wat op straat geldt ook online gaan gelden. Dat laat de partij in het vandaag gepresenteerde concept-verkiezingsprogramma weten (pdf). Daarin gaat het vooral over veiligheid.

Zo is er een aparte paragraaf over het beschermen van online veiligheid. De VVD wil dat de overheid sneller en meer dreigingsinformatie gaat delen met (vitale) bedrijven. "Hierbij verwelkomen we de hulp van ethische hackers binnen bestaande juridische kaders." De partij wil daarnaast 'vijandige digitale apparatuur' weren, online aangejaagde ordeverstoring aanpakken en cybercriminelen zwaarder straffen.

Tevens zegt de partij mensen weerbaarder te willen maken tegen cybercrime. "Hierbij hebben we extra aandacht voor het beschermen van kinderen tegen online misbruik." Wat hier precies mee wordt bedoeld staat niet vermeld in het concept-verkiezingsprogramma. De partij stelt verder dat het watermerken van materiaal gegenereerd met behulp van kunstmatige intelligentie de norm moet worden.

Privacy

Een ander punt in het programma gaat over het delen van informatie om de veiligheid te verbeteren. "Wanneer privacywetgeving in de weg staat bij het verbeteren van de veiligheid van burgers, moeten we dat oplossen. De mogelijkheden voor publieke organisaties (zoals sociaal domein, zorg en veiligheid bij gemeenten), private partijen en samenwerkingsverbanden om onderling relevante informatie uit te wisselen om georganiseerde criminaliteit tegen te gaan of fraude te voorkomen worden verbeterd", aldus het programma.

Als het gaat om gezondheidsgegevens wil de VVD dat die in spoedgevallen direct bij de juiste zorgprofessional beschikbaar zijn. "Privacy is belangrijk, maar moet niet leiden tot situaties waarin het leven van patiënten in gevaar komt. Misbruik van zorggegevens bestraffen we streng." De IND moet daarnaast de bevoegdheid krijgen om mobiele telefoons van asielaanvragers aan het begin van de asielprocedure uit te lezen.

De VVD wil ook de mogelijkheden om cold cases op te lossen uitbreiden. "Door de inzet van (internationale) genealogische databanken kunnen veel slachtoffers en nabestaanden duidelijkheid krijgen. Ook zorgen we dat gegevens langer bewaard kunnen worden." Tevens moeten gezondheidsgegevens toegankelijker worden voor onderzoek.

Camera's

De partij pleit ook voor meer cameratoezicht. Zo moeten er meer ANPR-camera’s in de grensregio’s komen. Gegevens van ANPR-camera’s mogen vaker worden gebruikt door de politie in de aanpak tegen de georganiseerde misdaad. "Op stations en andere ov-knooppunten komen meer camera’s om criminelen een gezicht te geven en makkelijker op te sporen", staat in het programma vermeld. Tijdens het verkiezingscongres op 23 september stellen de VVD-leden het definitieve programma vast.

Reacties (33)
01-09-2023, 16:10 door Anoniem
Fijn dat dat bekend is. Dan weten we in elk geval op welke partij we niet moeten stemmen - mocht dat niet al duidelijk zijn.
01-09-2023, 16:26 door Anoniem
getver
01-09-2023, 16:40 door Anoniem
De enige die geweldig werk doet is haar kapper.
01-09-2023, 16:55 door Anoniem
Het woordje 'privacy' komt maar liefst twee keer voor in het programma. Echter beide keren met een zeer negatieve lading.
Maar goed, afgelopen decennium hebben we goed gemerkt dat de VVD niets opheeft met de privacy van normale burgers.
01-09-2023, 16:57 door Anoniem
''mag privacywetgeving niet in de weg staan bij het 'verbeteren van de veiligheid van burgers' en moet alles wat op straat geldt ook online gaan gelden'

Het internet is groter dan NL alleen, dus dat soort wetgeving zie ik niet snel gebeuren...
01-09-2023, 17:06 door Anoniem
En ik wil meer toezicht op de VVD, zodat in de toekomst het verwijderen van SMS-berichtjes kan worden voorkomen. Ik heb het dus over die man in dat Torentje, daar in Den Haag.
01-09-2023, 17:17 door Anoniem
Dan voldoet het in ieder geval aan de PUA vereisten van de EU Cloud Standaard.
Maar er wordt vast weer een boer onteigend om die Cloud neer te zetten.
01-09-2023, 17:25 door Anoniem
Dus dit is wat de VVD bedoeld met de nieuwe bestuurscultuur ?
01-09-2023, 17:25 door Anoniem
Het gebeurt nu overal. Kijk naar Londen waar veel camera's zijn bijgehangen.

Gaat het om bestrijden van de georganiseerde misdaad of om bekeuren/belasten vanwege het met een auto verschijnen in een 15 minuten zone in de stad binnen de gesloten uren.

Zie de plannen van o.a. Den Bosch. Eerder hadden we camerawagens in Rotterdam tijdens de corona lockdowns.

Het gaat leuk worden in TriStar City van de toekomst.

Overheid gaat dus tegen de burgers in en een min of meer onzalige weg op. Succes autoriteiten en maak julliezelf vooral populair hiermee. ;).

Vanwaar toch die voortgezette monitoring- en surveillance behoefte van bijna iedere overheid? Vreest men ook voor zichzelf?

luntrus
01-09-2023, 17:27 door Anoniem
Ook moet er meer cameratoezicht komen, mag privacywetgeving niet in de weg staan bij het 'verbeteren van de veiligheid van burgers'...
Dit klinkt als een verschrikkelijk idee. Meer camera's kunnen bijdragen aan meer veiligheid, al is de vraag hoe veel nut dit heeft. Daarnaast gaat het ten koste van privacy. En bovendien doet de politie maar bar weinig met de meeste aangiftes, ze bestoken met extra beelden gaat dan vrij weinig nut hebben terwijl men zich toch gevolgd (bestookt) voelt.

vijandige digitale apparatuur
Ah ja, zoals die Chinese beveiligingscamera's die vermoedelijk gebruikt zijn voor spionage? Maar wel eerst overal laten installeren?

private partijen (...) onderling relevante informatie uit te wisselen
Nee nee nee. Dit is een afschuwelijk slecht idee, bedrijven geven geen shit om privacy, ga aub nou geen extra informatie met ze delen. Bij wijze van zouden ze nog in staat zijn deze data door te verkopen als het ze wat zou opleveren. En als het uitlekt zit er wel weer iemand met de gebakken peren.

Privacy is belangrijk
Oh is dat zo, ik zou bijna denken dat het niet zo is. Echt serieus ze roepen het een en doen het ander. Kan niets anders concluderen dat de reactie van 16:10 de enige correcte is.
01-09-2023, 18:48 door Anoniem
De VVD wil dat er een nationale cloud op Nederlandse bodem komt
Ja, en de groene partijen willen dat er geen datacentra meer gebouwd worden in Nederland, dus dat kun je in de formatie onderhandelingen dan tegen elkaar wegstrepen.
Zo werkt dat met verkiezingspropaganda...
01-09-2023, 18:52 door Anoniem
Wanneer privacywetgeving in de weg staat bij het verbeteren van de veiligheid van burgers, moeten we dat oplossen.

Alle communicatie en contacten van alle leden van het kabinet, rechters en hoge ambtenaren verplicht online zetten, dat zou de veiligheid van burgers wel verbeteren. Camera's bij elk van deze groep voor de deur, in huis en een bodycam!

Ik voel me nu al veiliger bij het idee, wat een verbetering!
01-09-2023, 18:56 door Anoniem
client-side scanning,Sleepwet

Leuker kunnen we het niet maken,wel makkelijker

EU2023
01-09-2023, 21:23 door Anoniem
Door Anoniem: En ik wil meer toezicht op de VVD, zodat in de toekomst het verwijderen van SMS-berichtjes kan worden voorkomen. Ik heb het dus over die man in dat Torentje, daar in Den Haag.
Zolang IK maar privacy heb, mag iedereen stikken met hun privacy. Mag de overheid bij al jouw berichten komen?
01-09-2023, 22:27 door Anoniem
Draaideurbeleid tussen onze overheid en de grote commerciële IT spelers/monopolisten. Met de oppassende burger als voornaamste slachtoffer in de totalitaire tang gevat.

Steeds dezelfde insteek met geweldige technologische opslagmogelijkheden. Kijk bijvoorbeeld naar de opslagcapaciteit van de NSA.

Daar kon men vroeger slechts van dromen en nu kan men er allerlei algoritmen en AI op loslaten.

Praat ik over een item met mijn echtgenote, zie ik het een halfuur later langskomen als annonce op mijn smartphone-schermpje, of vanwege goed afgesteld Blokada app nog even niet. Don't fence is in, is kennelijk tegen dovemansoren gezegd.

Straks gaan we de EU-cloud in, want Nederland bestaat slechts nog als naam van een elftal en een souvenirtje.

We zijn al met huid en haar uitverkocht aan de EU, WHO, etc. etc.
en een soort van digitaal bezet gebied.

Bevalt het kritiekloos hier in mee te gaan?
Wordt wakker voor wat er om u heen aan de gang is.

#webproxy
01-09-2023, 22:54 door Anoniem
Door Anoniem: client-side scanning,Sleepwet

Leuker kunnen we het niet maken,wel makkelijker

EU2023

Als we alles in de nl cloud zetten wel..
02-09-2023, 08:01 door Anoniem
begint steeds facistischer te worden die partij. alle berichtgeving over deze partij staat wel weer iets in over het inperken en surveilleren. denken ze nou echt dat dat de democratische weg is naar een goede maatschappij?

en dit 'privacywetgeving in de weg staat ' kots

privacy first for the love of civilians
02-09-2023, 11:12 door Anoniem
Door Anoniem: Het gebeurt nu overal. Kijk naar Londen waar veel camera's zijn bijgehangen.

De Nederlandse publieke omroep NPO zond afgelopen seizoen de indringende Britse crimeserie "The Capture" (2022) uit, van regisseur Ben Chanan, waarin de alomtegenwoordigheid van CCTV-camera's van anti-terreur eenheden, geheime diensten en de tierende corruptie onder politiediensten in Groot Brittannië wordt bekritiseerd.

Centraal in het eerste seizoen staat de illegale praktijk van "correction" (een eufemisme voor punishment), waarbij met behulp van AI-deepfake technologie juridisch belastend materiaal wordt gecreëerd, om daarmee misdadigers (en onschuldige omstanders) op een wederrechtelijke wijze achter slot en grendel te zetten of in diskrediet te brengen.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Capture_(TV_series)

Na het zien van deze serie, kijk je nooit meer met dezelfde ogen naar CCTV-beelden. Ze kunnen wel eens niet echt zijn.
02-09-2023, 11:28 door Anoniem
Pfffff-hé, tjemigdepemig, misschien dat ze van dat afgeknipte plukje haar rechthoekig kan maken en **Zelfcens**r. Wat loopt mevrouw de (demissioniare) minister van justitie en veiligheid toch wild te zwaaien met haar nieuw aangereikte sceptor. Zou het fantastisch vinden als de vvd nóg lager gaat scoren dan het cda.
Met al die genoemde punten gaan we nog harder op weg naar een nieuw Neddrland!
02-09-2023, 14:25 door Anoniem
Door Anoniem: Fijn dat dat bekend is. Dan weten we in elk geval op welke partij we niet moeten stemmen - mocht dat niet al duidelijk zijn.
Inderdaad. VVD heeft niet veel met vrijheid, ook op andere terreinen niet. Die V van vrijheid kunnen ze beter vervangen door Veiligheid (want ze zijn bang dat hun spullen worden gejat)
02-09-2023, 18:00 door linuxpro
VVD is beetje 'dom'... die nederlandse cloud voor defensie wordt momenteel gebouwd binnen een groot project. Achterhaald dus en ga eerst de effecten van cameratoezicht eens onderzoeken voor er (nog) meer camera's geplaatst worden. Die effectiviteit blijkt in de praktijk namelijk knap tegen te vallen.
02-09-2023, 20:18 door Anoniem
De uiterste domheid volgens Einstein.
Steeds hetzelfde doen als resultaten uitblijven.
Overheden zijn daar goed in,
want ze worden er immers in het algemeen niet op afgerekend.
03-09-2023, 11:07 door Anoniem
En dan werkt een site weer eens niet in die cloud.
Ja, want ongeprefereerde inhoud.

Niet in overeenstemming met het voorkeursbeleid
van de factcheckers.van Big Brother/Big Tech, ' of
des waps', fake news of als desinformatie betiteld,
als is het in ogen van anderen een waarheid als de spreekwoordelijke koe.

En het gaat de goede kant op, hoor.
03-09-2023, 11:18 door Anoniem
Door linuxpro: VVD is beetje 'dom'... die nederlandse cloud voor defensie wordt momenteel gebouwd binnen een groot project. Achterhaald dus en ga eerst de effecten van cameratoezicht eens onderzoeken voor er (nog) meer camera's geplaatst worden. Die effectiviteit blijkt in de praktijk namelijk knap tegen te vallen.
De effectiviteit waar jij het over hebt is de (veronderstelde) effectiviteit, het argument waarmee de camera's aan het publiek 'verkocht' worden: bestrijding van criminaliteit. Deze gepresenteerde effectiviteit is een doekje voor het bloeden (verlies van alle privacy/ anonimiteit in de openbare ruimte).
Dat is een andere effectiviteit dan de potentiële, nog te realiseren effectiviteit, die door de machthebbers - niet te verwarren met de lagere overheid, de gemeentes, die ze plaatst - wordt nagestreefd en die betrekking heeft op een totaal dekkingsbereik van camera's, zowel in de ruimte als in de tijd.
Het doel daarvan is om iedereen op elke plek en op elk tijdstip in/op beeld te hebben.
03-09-2023, 19:26 door Anoniem
Dus we krijgen via oneigenlijke argumenten totale surveillance opgedrongen. Men is bang voor de individuele mens met nog enigszins vrijheid van denken en keuzen.

Men heeft liever een onvrije programmeerbare transhumaan.
Ook flink gereduceerd in aantal, de meesten zijn toch maar computerspelletjes spelende couch potatoes volgens hen.

Zo liggen de kaarten werkelijk, mensen.
Laat het tot u doordringen a.u.b.
04-09-2023, 10:22 door Anoniem
"moet alles wat op straat geldt ook online gaan gelden" > dus gaat de VVD iets doen aan de grootschalige persoonsgegevens-diefstal en persoonsgegevens-verduistering door de vele advertentiebedrijven en andere datagraaiers op het internet? Diefstal en verduistering horen ook online verboden te zijn
04-09-2023, 10:41 door Anoniem
VVD staat voor Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. De vrijheid hebben ze net als de democratie laten varen.
Politici hebben de focus op (schijnbare) veiligheid en stellen dit boven vrijheid. Maar ook de bevolking begrijpt het verschil niet meer. zelfs bij de herdenking van 5 mei wordt dit door elkaar gehaald.
04-09-2023, 15:52 door Anoniem
ik voel me niet vrij om hier iets te zeggen.
04-09-2023, 17:07 door Anoniem
Ooit was de VVD een liberale partij, nu een autocratische surveillance partij.
04-09-2023, 22:46 door Anoniem
Hierin vinden we alle kartel-partijen (bijv. ook CDA) met eenzelfde soort insteek en agenda naar de burger toe qua monitoren en surveillance.

Men wil controle over de informatievoorziening. Afwijkende meningen worden steeds minder getolereerd en zelfs gecensureerd of door zoekmachines naar onder in de zoeklijsten verwezen.

Het beleid beweegt zich steeds sneller naar autoritair/dictatoriaal.
Zeker als reacties uit het publiek uitblijven en we weer ook hiervoor indutten.

Het enige hiertegen is goed op de hoogte zijn van wat er gebeurt/speelt.

Forewarned is forewarned.
Een gewaarschuwde gebruiker telt voor twee.

luntrus
05-09-2023, 08:51 door Anoniem
Londen heeft al jaren heel veel camera's. Gaat geweldig daar *kuch*

Meer ANPR camera's? Heeft niet toevallig te maken met rekeningrijden? Ook voor stekkerauto's (op den duur), want ja, de overheid is verslaafd aan al die extra geheven belastingen.

Ongevraagd delen van zeer gevoelige medische data? Tjonge, die van buiten Europa komende arme vluchtelingen, expats, studenten en toeristen gaan in middeleeuwse medische toestanden terechtkomen als niet al hun medische data in die oh zo betrouwbare overheidssystemen staat (met uiteraard geen enkele koppeling, of lek, naar welk commercieel bedrijf dan ook *kuch*). Tijd voor een negatief reisadvies?

Cybercrime en privacy. Tja, sleepwet varianten, CSS, e-ID, wetgeving om bij een zelf bepaalde "crisis" middels een ongekende almacht van alles en nog wat te censureren en burgers te verplichten tot draconische maatregelen (hoe dat uit kan pakken hebben we geen ervaring mee *kuch*), inlichtingendiensten die hun boekje ruim te buiten gaan, gaat echt het verschil maken *kuch*. Zit niets geen politieke agenda achter, zoals, bijvoorbeeld, de Engelse grooming gangs (waar zeer veel kinderen slachtoffer van werden en zijn) dat voortdurend onder het tapijt geschoven werd, maar nog steeds niet ruchtzichloos aangepakt. Toeslagenaffaire iemand? Groningen (zijn we nog mee bezig)? Boeren (schuldig aan alles)? Vissers (vervuilender dan de grootste zeeschepen)? NIMBY windmolens, bio centrales en "zonneparken"; wiens stroom vaak naar water slurpende datacenters of industrieparken gaat; zoals BASF? Zelfs met Nederland onder water halen we de zelf opgelegde stikstofnormen (vele malen hoger dan in omringende landen) niet vanwege binnenwaaiend buitenlands stikstof. Ja, de reputatie en visie van overheden laat een spoor van ongekende successen zien *kuch*. Die wil je echt aan de knoppen houden, toch?

Privacy moet wijken voor "belangrijkere" doelen, stelt men. Maar wat moet wijken voor woningnood, stijgende armoede, stijgende criminaliteit en zo meer? Tienduizenden windmolens in de Noordzee, maar een Milieu Effect Rapportage is niet nodig. U wilt een, bij wijze van spreken, paaltje in de grond slaan? Waar is uw Milieu Effect Rapportage? Men meet met twee maten. Rules for thee but not for me.

Wanneer worden de vele weggelakte, en achtergehouden, stukken openbaar? Is toch belangrijk? Controleurs van de macht voorzien van waar ze om vragen, of nodig hebben om hun werk te kunnen doen? Staat zelfs in het Staatsrecht. Maar nee, moeilijk, privacy, gevoelig, nog meer smoesjes. Kennelijk wil men niet met de billen bloot, maar de rest van het volk moet dat wel. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Klinkt meer als die nieuwe pensioenwet, moet voor de rest van het volk, maar voor zichzelf hebben ze een uitzondering gemaakt, en het nodige geld (van anderen) bijgestort.

Woorden (zeker op verkiezingsprogramma's) betekenen niets, als de daden, of het gebrek daaraan, er haaks op staan. Helemaal bij meerjarige herhaling. En iets goed vinden voor de rest, maar jezelf ervan uitsluiten, onderstreept dat eigenbelang (ten koste van, en op kosten van, anderen) prefereert.
05-09-2023, 13:25 door Anoniem
"Hierbij hebben we extra aandacht voor het beschermen van kinderen tegen online misbruik." Wat hier precies mee wordt bedoeld staat niet vermeld in het concept-verkiezingsprogramma.

Wellicht hebben ze zoiets als dit in gedachten?:

4 sept 23
Poging tot invoeren verplicht online-ID sneuvelt bij Amerikaanse rechter
In twee Amerikaanse staten zouden vrijdag wetten in werking zijn getreden om jongeren te weren van websites met voor hen ongeschikt geachte informatie en beelden. - https://www.agconnect.nl/maatschappij/juridisch/poging-tot-invoeren-verplicht-online-id-sneuvelt-bij-rechter
14-09-2023, 22:08 door Anoniem
VVD moet zijn POVAD
Partij van de Onvrijheid en Anti Democratie
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.