image

ING hoeft rekeningafschriften creditcard niet ter download aan te bieden

donderdag 5 oktober 2023, 12:30 door Redactie, 26 reacties

ING hoeft klanten niet de mogelijkheid te geven om rekeningafschriften van hun creditcard te downloaden. Daarnaast hoeven de afschriften die digitaal zijn in te zien niet meer dan twee jaar terug te gaan, zo stelt het financiële klachteninstituut Kifid. Een klant van ING stelde dat hij door het ontbreken van de downloadoptie en beperkte afschriftenperiode zijn financiële administratie niet op orde kan houden (pdf).

Volgens de klant schiet ING dan ook tekort in het nakomen van de overeenkomst die hij met de bank heeft gesloten. ING stelt in haar verweer dat zij op dit moment niet de mogelijkheid aan klanten biedt om rekeningafschriften van een creditcard te downloaden, maar dat er voldoende mogelijkheden voor klanten zijn om hun creditcardtransacties in te zien.

Zo kunnen klanten via Mijn ING of de ING App de creditcardgegevens van de afgelopen vierentwintig maanden digitaal in te zien. Daarnaast kunnen klanten van de bank papieren creditcardafschriften opvragen. Volgens de bank volstaan deze methodes voor klanten om hun administratie op orde te houden. In haar oordeel stelt het Kifid dat banken een ruime mate van beleidsvrijheid hebben bij het inrichten van hun dienstverlening.

ING stelt verder dat, op het verzoek van de klant na, er geen vraag bestaat naar het kunnen downloaden van creditcardtransacties en dat het om bedrijfseconomische redenen voor de bank niet haalbaar is om andere processen voor het inzien van creditcardtransacties in te richten dan wel haar dienstverlening op dat punt te wijzigen.

Daarnaast heeft de bank toegelicht dat klanten aan de ene kant creditcardtransacties vierentwintig maanden digitaal kunnen inzien en aan de andere kant de bank kunnen vragen afschriften van creditcardtransacties per post aan hen te versturen. Volgens het Kifid is dit beleid niet onredelijk of onaanvaardbaar. De klacht van de klant wordt door het klachteninstituut dan ook ongegrond verklaard en zijn vordering afgewezen.

Reacties (26)
05-10-2023, 13:18 door Anoniem
Ah, de bekende verbeterde dienstverlening waar je ieder jaar meer voor betaalt. Aangeven dat het ook op papier kan, terwijl alle banken (met de ING voorop) zwaar inzetten op automatisering, is lachwekkend. Het is een feature die er vanaf het begin in had moeten zitten. Niet over nagedacht.
05-10-2023, 13:28 door Anoniem
Bizar dat ze die gegevens niet gewoon per download aanbieden. Dat er geen vraag bestaat lijkt me onzinne, ze bedoelen dat deze klatn de enige is die van het ontbreken serieus werk heeft gemaakt.

Zou je die gegevens niet obv de AVG kunnen opvragen?
05-10-2023, 13:48 door Anoniem
Natuurlijk het Kifid weer...
05-10-2023, 14:41 door Anoniem
Door Anoniem: Bizar dat ze die gegevens niet gewoon per download aanbieden. Dat er geen vraag bestaat lijkt me onzinne, ze bedoelen dat deze klatn de enige is die van het ontbreken serieus werk heeft gemaakt.

Zou je die gegevens niet obv de AVG kunnen opvragen?

Wat zeur je nou ? Je _kunt_ ze opvragen, op papier .
05-10-2023, 14:42 door Anoniem
Door Anoniem: Bizar dat ze die gegevens niet gewoon per download aanbieden. Dat er geen vraag bestaat lijkt me onzinne, ze bedoelen dat deze klatn de enige is die van het ontbreken serieus werk heeft gemaakt.

Zou je die gegevens niet obv de AVG kunnen opvragen?
Je bent onder de AVG/GDPR niet verplicht digitaal informatie aan te leveren die je bewaard van een data eigenaar je bent enkel verplicht de informatie aan te leveren en dat mag ook op papier. Als je de uitkomst leest zie je volgende bij 2.4
(…) U krijgt maandelijks papieren afschriften toegestuurd van uw Betaalrekening en uw Oranje
Spaarrekening. Daarnaast krijgt u maandelijks een papieren afschrift van uw Creditcard toegestuurd.
(…)
Het is mogelijk om 24 maanden digitale inzage te hebben in de gespecificeerde transacties die zijn
gedaan met een Creditcard. U kunt deze digitale inzage verkrijgen door in te loggen in Mijn ING of de
Mobiel Bankieren App. (…)
Als u gespecificeerde transacties wilt inzien die ouder dan 24 maanden zijn, dan kunt u via de
klantenservice een kopie van het afschrift van de Creditcard opvragen
. (…)”
Dat de klant het digitaal wil kan niet worden afgedwongen.

Blijft natuurlijk bizar als je kijkt naar de kosten van een aparte procedure gebruiken en dat de bank absoluut intern de middelen hier al voor heeft maar qua AVG/GDPR is er geen overtreding zo ver ik het kan beoordelen.
05-10-2023, 14:42 door Anoniem
Door Anoniem: Natuurlijk het Kifid weer...

Natuurlijk weer zo'n Calimero.

Klant krijgt waar z'n contract recht op geeft .

Klant mag ook naar een andere creditcard partij gaan .
05-10-2023, 14:46 door Anoniem
Tja, een screenshot maken is ook zo lastig....

Aan de andere kant, een PDF genereren is ook best simpel...

Vind van beide kanten geneuzel.

TheYOSH
05-10-2023, 14:55 door buttonius
Door Anoniem 13:28: Bizar dat ze die gegevens niet gewoon per download aanbieden. Dat er geen vraag bestaat lijkt me onzinne, ze bedoelen dat deze klatn de enige is die van het ontbreken serieus werk heeft gemaakt.

Zou je die gegevens niet obv de AVG kunnen opvragen?

Ik ben geen jurist, maar ik zou denken dat opvragen onder de AVG moet werken. Het gaat hier immers om persoonsgegevens. Namelijk jouw uitgaven. Die zijn herleidbaar naar jou als persoon; ergo, dat zijn persoonsgegevens. Dus heb je inzagerecht. Zie https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/basis-avg/privacy-en-persoonsgegevens/wat-zijn-persoonsgegevens.

En, omdat dit financiële gegevens zijn, verwacht ik dat ING verplicht is deze 7 tot 10 jaar te bewaren. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/vraag-en-antwoord/hoe-lang-moet-ik-mijn-financiele-administratie-bewaren.

Dus, als jij de ING vraagt naar alle gegevens die ze over je hebben kun je aardig wat verwachten. Maar ze hoeven dat niet in machine-readable vorm te leveren. Met nog-net-leesbare afdrukken van microfiches voldoen ze al aan je inzagerecht. Maar ik denk niet dat ING de afgelopen 10 jaar nog data op microfiches heeft gearchiveerd...
05-10-2023, 15:01 door Anoniem
Door Anoniem: Ah, de bekende verbeterde dienstverlening waar je ieder jaar meer voor betaalt. Aangeven dat het ook op papier kan, terwijl alle banken (met de ING voorop) zwaar inzetten op automatisering, is lachwekkend. Het is een feature die er vanaf het begin in had moeten zitten. Niet over nagedacht.
Standaard bij banken. Zij doen minder en wij moeten meer met de postbank voorop. ZIj maken woekerwinsten, het salaris van de president moest met 50% verhoogd worden en klagen steen en been als ze een paar miljoen belasting moeten betalen.
Ik ben overgestapt naar de volksbank van de overheid.
05-10-2023, 15:32 door Anoniem


Dus, als jij de ING vraagt naar alle gegevens die ze over je hebben kun je aardig wat verwachten. Maar ze hoeven dat niet in machine-readable vorm te leveren. Met nog-net-leesbare afdrukken van microfiches voldoen ze al aan je inzagerecht. Maar ik denk niet dat ING de afgelopen 10 jaar nog data op microfiches heeft gearchiveerd...

Ik heb geen ervaring met de bankenwereld. Maar ik gok eerlijk gezegd dat die data best wel ergens bewaard/gearchiveerd is. Maar dat dit niet zomaar beschikbaar is.

Verder, moet een bank dit 7 jaar bewaren, of de gebruiker die de transacties heeft gedaan?

(zoals gezegd, geen banken/juridische kennis)
05-10-2023, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem: Ah, de bekende verbeterde dienstverlening waar je ieder jaar meer voor betaalt. Aangeven dat het ook op papier kan, terwijl alle banken (met de ING voorop) zwaar inzetten op automatisering, is lachwekkend. Het is een feature die er vanaf het begin in had moeten zitten. Niet over nagedacht.
Makkelijk reageren met de kennis van nu.
05-10-2023, 15:53 door Anoniem
Door Anoniem: Bizar dat ze die gegevens niet gewoon per download aanbieden. Dat er geen vraag bestaat lijkt me onzinne, ze bedoelen dat deze klatn de enige is die van het ontbreken serieus werk heeft gemaakt.

Zou je die gegevens niet obv de AVG kunnen opvragen?
Bewijs even jouw mening, ik ben benieuwd.
05-10-2023, 16:26 door Anoniem
Door Anoniem:


Dus, als jij de ING vraagt naar alle gegevens die ze over je hebben kun je aardig wat verwachten. Maar ze hoeven dat niet in machine-readable vorm te leveren. Met nog-net-leesbare afdrukken van microfiches voldoen ze al aan je inzagerecht. Maar ik denk niet dat ING de afgelopen 10 jaar nog data op microfiches heeft gearchiveerd...

Ik heb geen ervaring met de bankenwereld. Maar ik gok eerlijk gezegd dat die data best wel ergens bewaard/gearchiveerd is. Maar dat dit niet zomaar beschikbaar is.

Verder, moet een bank dit 7 jaar bewaren, of de gebruiker die de transacties heeft gedaan?

(zoals gezegd, geen banken/juridische kennis)

Ik heb bij een enkele jaren geleden bij een grote verzekeraar gewerkt. Wij moesten alle schadebetalingen en factuur transactie berichten, welke tussen alle systemen werd verstuurt, minimaal 7 jaar bewaren op een centrale database. Of dit een interne beleidsregel was of wetgeving weet ik niet.

Maar in deze database konden we op elk zowat object zoeken. Van Klantnummer tot polisnummer. Vanaf de inlogpoging op de website tot de communicatie met de klant welke geregistreerd werd in het CRM systeem(niet de audio, maar de medewerker die de ticket behandelde typte dit in). Daarmee konden we elke handeling ,zowel van klanten als medewerkers traceren. Dit was nodig vanuit support, omdat er miljoenen transacties tussen allerlei systemen lopen waarbij er soms wat fout gaat. Een polis die aan is gevraagd maar niet in de polis adminstratie terecht is gekomen b.v..

Echter alleen de berichten van facturen en betalingen werden 7 jaar bewaard. Dit was nodig om verdachte transacties of fraude te kunnen onderzoeken welke soms pas jaren later naar boven komt. De rest werd, afhankelijk van de businessrules die intern gesteld waren, veel eerder opgeruimd. Soms al na een dag

Banken hebben 100% zeker ook dergelijke systemen en loggen waarschijnlijk veel meer dan wat men denkt.
05-10-2023, 16:44 door Anoniem
Door Anoniem:


Dus, als jij de ING vraagt naar alle gegevens die ze over je hebben kun je aardig wat verwachten. Maar ze hoeven dat niet in machine-readable vorm te leveren. Met nog-net-leesbare afdrukken van microfiches voldoen ze al aan je inzagerecht. Maar ik denk niet dat ING de afgelopen 10 jaar nog data op microfiches heeft gearchiveerd...

Ik heb geen ervaring met de bankenwereld. Maar ik gok eerlijk gezegd dat die data best wel ergens bewaard/gearchiveerd is. Maar dat dit niet zomaar beschikbaar is.

Ergens zal het zeker wel staan .
Creditcards zijn een beetje raar, omdat het primair geen eigen dienst is van de bank. (maar van mastercard of van visa).

Nu doet de ING dacht ik meer 'zelf' dan veel andere "labels" die op een visa of mastercard staan, want daarvan is heel vaak icscards de klant-interface .

Met de natte vinger gok ik dat de creditcard data ergens op een zodanig ander platform staan het voor de ING relatief erg kostbaar was om die "op dezelfde manier" te ontsluiten en aan te bieden via de front end systemen als de 'normale' gegevens.

Je mag hopen/verwachten dat zo'n bankenplatform een heel strakke interface en heel beperkte koppelvlakken heeft tussen de interface naar buiten, en de feitelijke databases waar alles om draait .

Dan hebben ze gebouwd wat simpel genoeg kon (wie weet, batch job die een schaduw database vult), en 'punten' ze maar naar een handmatig proces als iemand oudere data aanvraagt . Dan zal er inderdaad iemand intern de query op een terminal intikken en dan (laten) versturen via de papieren route.


Verder, moet een bank dit 7 jaar bewaren, of de gebruiker die de transacties heeft gedaan?

(zoals gezegd, geen banken/juridische kennis)

Ik denk dat de bank het _ook_ 7 of meer jaar moet bewaren, maar die belastingplichtige bewijslast ligt bij de belastingplichtige .
Als de fiscus bij jou aanklopt ben jij het die je administratie moet aanleveren. (Als je leverancier failliet is kun je daar ook niet meer terecht voor een kopie factuur, dus die moet je zelf hebben).
Welke plicht de bank heeft om voor jou nog oude data op te leveren hangt meer af van je dienstverleningscontract met die bank.

Ik denk alleen dat als de fiscus/FIOD bij de bank aanklopt ze ook in staat moeten zijn om tot x jaar terug iets aan te leveren.
05-10-2023, 18:09 door Anoniem
Je zou maar voor de belastingdienst of uitkeringsinstantie tot 3 maanden terug afschriften moeten aanleveren!

Wel eens geprobeerd?

Ja, het is mogelijk: Als je je eigen bank hacked!
05-10-2023, 19:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ah, de bekende verbeterde dienstverlening waar je ieder jaar meer voor betaalt. Aangeven dat het ook op papier kan, terwijl alle banken (met de ING voorop) zwaar inzetten op automatisering, is lachwekkend. Het is een feature die er vanaf het begin in had moeten zitten. Niet over nagedacht.
Makkelijk reageren met de kennis van nu.

Met de kennis van nu? De afgelopen 15 jaar:

- Lopende rekening: te downloaden overzichten.
- Spaarrekeningen: te downloaden overzichten.
- Beleggingsrekeningen: te downloaden overzichten.
- Andere creditcardmaatschappijen (ik zit zelf bij ICS): te downloaden overzichten.

ING: *nee, kan niet, doen we niet, je kunt het overzicht wel op papier krijgen*. Er werken behoorlijk wat intelligente mensen bij ING. Dit is vooropgezet of zwaar nalatig. Heeft niets met "kennis van nu" te maken.
05-10-2023, 20:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Natuurlijk het Kifid weer...

Natuurlijk weer zo'n Calimero.

Klant krijgt waar z'n contract recht op geeft .

Klant mag ook naar een andere creditcard partij gaan .


Gezien alle gedoe rond de uitspraken van het Kifid omdat deze in haar beslissingen vaak op de hand van de financiële dienstverleners lijkt te zijn en het feit dat ze volledig gefinancierd worden door diezelfde financiële dienstverleners lijkt het mij tijd om tot een echte onafhankelijke instantie voor de klachtenafhandeling te komen.
06-10-2023, 01:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Natuurlijk het Kifid weer...

Natuurlijk weer zo'n Calimero.

Klant krijgt waar z'n contract recht op geeft .

Klant mag ook naar een andere creditcard partij gaan .


Gezien alle gedoe rond de uitspraken van het Kifid omdat deze in haar beslissingen vaak op de hand van de financiële dienstverleners lijkt te zijn en het feit dat ze volledig gefinancierd worden door diezelfde financiële dienstverleners lijkt het mij tijd om tot een echte onafhankelijke instantie voor de klachtenafhandeling te komen.

Het gedoe is ook alleen maar van Calimero's die nog nooit een contract of een (juridisch) vonnis gelezen hebben.
In de meeste gevallen is het een mening van een scholier die nog niet eens het hele nieuwsbericht gelezen heeft maar alleen op de titel van de heup schieten.

Je kunt kiezen ( en griffierecht betalen) om naar de rechter te gaan , als je denkt dat je echt een poot hebt om op te staan.
06-10-2023, 12:35 door Anoniem
Automatisering bij ING is een schilletje om diverse financiële producten waarop ze geen grip hebben. Credit Card is een voorbeeld, maar ook bij beleggingen de diverse internationale effectenbedrijven waar gehandeld mee kan worden. ING heeft tot de informatie van die bedrijven die voor hun klanten noodzakelijk zijn een slecht werkende interface doordat daar waarschijnlijker slechte contracten mee zijn afgesloten.
Mijn Mastercreditcard heb ik bij ING al meer dan twee jaar geleden opgezegd vanwege externe problemen die ING niet kon oplossen, maar loopt nog steeds mee in mijn financiële overzicht met de mededeling opgezegd. Zeer merkwaardig. Ze konden geen argument opgeven waarom dat zo is.
06-10-2023, 23:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Natuurlijk het Kifid weer...

Natuurlijk weer zo'n Calimero.

Klant krijgt waar z'n contract recht op geeft .

Klant mag ook naar een andere creditcard partij gaan .


Gezien alle gedoe rond de uitspraken van het Kifid omdat deze in haar beslissingen vaak op de hand van de financiële dienstverleners lijkt te zijn en het feit dat ze volledig gefinancierd worden door diezelfde financiële dienstverleners lijkt het mij tijd om tot een echte onafhankelijke instantie voor de klachtenafhandeling te komen.

Het gedoe is ook alleen maar van Calimero's die nog nooit een contract of een (juridisch) vonnis gelezen hebben.
In de meeste gevallen is het een mening van een scholier die nog niet eens het hele nieuwsbericht gelezen heeft maar alleen op de titel van de heup schieten.

Je kunt kiezen ( en griffierecht betalen) om naar de rechter te gaan , als je denkt dat je echt een poot hebt om op te staan.

Je hebt een grote fantasie, natuurlijk moet een bank een afschrift voor een administratie aanbieden. Wat woorden op een niet op te slaan scherm is uiteraard onvoldoende juist vanwege de eisen die aan een administratie worden gesteld door de overheid (o.a. Belastingdienst). Daar valt met geen contract onderuit te komen.

Kifid is zwaar op de hand van de banken: wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Waarom begin je overigens te schelden op mensen op internet? Doe eens een cursus lief zijn voor de medemens. Word je veel blijer van.
07-10-2023, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Natuurlijk het Kifid weer...

Natuurlijk weer zo'n Calimero.

Klant krijgt waar z'n contract recht op geeft .

Klant mag ook naar een andere creditcard partij gaan .


Gezien alle gedoe rond de uitspraken van het Kifid omdat deze in haar beslissingen vaak op de hand van de financiële dienstverleners lijkt te zijn en het feit dat ze volledig gefinancierd worden door diezelfde financiële dienstverleners lijkt het mij tijd om tot een echte onafhankelijke instantie voor de klachtenafhandeling te komen.

Het gedoe is ook alleen maar van Calimero's die nog nooit een contract of een (juridisch) vonnis gelezen hebben.
In de meeste gevallen is het een mening van een scholier die nog niet eens het hele nieuwsbericht gelezen heeft maar alleen op de titel van de heup schieten.

Je kunt kiezen ( en griffierecht betalen) om naar de rechter te gaan , als je denkt dat je echt een poot hebt om op te staan.

Je hebt een grote fantasie, natuurlijk moet een bank een afschrift voor een administratie aanbieden. Wat woorden op een niet op te slaan scherm is uiteraard onvoldoende juist vanwege de eisen die aan een administratie worden gesteld door de overheid (o.a. Belastingdienst). Daar valt met geen contract onderuit te komen.

Je duim moet wel plat zijn , zo hard als je erop zuigt .
Je krijgt credit card afschriften, desgevraagd op papier.

Je mag me graag de wet citeren die exacte vorm eisen van een administratie oplegt.


Kifid is zwaar op de hand van de banken: wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Dan zouden al die betweters die denken gelijk te hebben dat gelijk moeten halen bij de rechter


Waarom begin je overigens te schelden op mensen op internet? Doe eens een cursus lief zijn voor de medemens. Word je veel blijer van.

Schelden ? Welnee, gewoon even de harde waarheid benoemen. Respect moet verdiend worden.
07-10-2023, 13:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Natuurlijk het Kifid weer...

Natuurlijk weer zo'n Calimero.

Klant krijgt waar z'n contract recht op geeft .

Klant mag ook naar een andere creditcard partij gaan .


Gezien alle gedoe rond de uitspraken van het Kifid omdat deze in haar beslissingen vaak op de hand van de financiële dienstverleners lijkt te zijn en het feit dat ze volledig gefinancierd worden door diezelfde financiële dienstverleners lijkt het mij tijd om tot een echte onafhankelijke instantie voor de klachtenafhandeling te komen.

Het gedoe is ook alleen maar van Calimero's die nog nooit een contract of een (juridisch) vonnis gelezen hebben.
In de meeste gevallen is het een mening van een scholier die nog niet eens het hele nieuwsbericht gelezen heeft maar alleen op de titel van de heup schieten.

Je kunt kiezen ( en griffierecht betalen) om naar de rechter te gaan , als je denkt dat je echt een poot hebt om op te staan.

Je hebt een grote fantasie, natuurlijk moet een bank een afschrift voor een administratie aanbieden. Wat woorden op een niet op te slaan scherm is uiteraard onvoldoende juist vanwege de eisen die aan een administratie worden gesteld door de overheid (o.a. Belastingdienst). Daar valt met geen contract onderuit te komen.

Kifid is zwaar op de hand van de banken: wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Waarom begin je overigens te schelden op mensen op internet? Doe eens een cursus lief zijn voor de medemens. Word je veel blijer van.
Ben je van huis uit soms jurist of lul je vanuit jouw onderbuikgevoelens. Zonder bewijs, alleen onderbuikgevoelens, beschuldig je het Kifid, dus kom op met het bewijs.
07-10-2023, 18:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Natuurlijk het Kifid weer...
Ben je van huis uit soms jurist of lul je vanuit jouw onderbuikgevoelens. Zonder bewijs, alleen onderbuikgevoelens, beschuldig je het Kifid, dus kom op met het bewijs.

Artikel 52 lid 4 AWR. Had je ook zelf kunnen opzoeken.

Schelden ? Welnee, gewoon even de harde waarheid benoemen. Respect moet verdiend worden.

Schelden is geen maatschappelijke geaccepteerde communicatievorm. Niemand zit te wachten om zo behandeld te worden, en zit geen kans op respect in voor iemand die zich zo misdraagt.
09-10-2023, 00:27 door Anoniem
Info op iemand zijn vraag:

Banken zijn verplicht 10 jaar transactiedata te bewaren.

Mogelijk wordt het veel langer bewaard in backups, inlichtingendiensten etc

De wet finananciering terrorism en witwassen : 5 jaar voor bedrijven.
Belastingdienst requirement: 7 jaar (sommige documenten noemen 5 jaar)

Maar voor banken is dat 10 jaar.
09-10-2023, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem: Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Natuurlijk het Kifid weer...
Ben je van huis uit soms jurist of lul je vanuit jouw onderbuikgevoelens. Zonder bewijs, alleen onderbuikgevoelens, beschuldig je het Kifid, dus kom op met het bewijs.

Artikel 52 lid 4 AWR. Had je ook zelf kunnen opzoeken.

Iets over het Kifid en vermeende partijdigheid .

En jouw "bewijs" is
4.
Voorzover bij of krachtens de belastingwet niet anders is bepaald, zijn administratieplichtigen verplicht de in de voorgaande leden bedoelde gegevensdragers gedurende zeven jaar te bewaren.

Wat zegt dat nou over het Kifid ? Niks .
Wat zegt dat nou over een plicht van de bank om cc afschriften als download aan te bieden ? Niks.

Waarom vond je dat verwijzen naar AWR art 52:4 iets zegt als reactie op degene die je aanhaalt ?

Even verder :
Op wie rust de plicht : lid 1


1.
Administratieplichtigen zijn gehouden van hun vermogenstoestand en van alles betreffende hun bedrijf, zelfstandig beroep of werkzaamheid naar de eisen van dat bedrijf, dat zelfstandig beroep of die werkzaamheid op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde hun rechten en verplichtingen alsmede de voor de heffing van belasting overigens van belang zijnde gegevens hieruit duidelijk blijken.
2.
Administratieplichtigen zijn:
a. lichamen;
b. natuurlijke personen die een bedrijf of zelfstandig een beroep uitoefenen, alsmede natuurlijke personen die belastbare winst uit onderneming als bedoeld in artikel 3.3 van de Wet inkomstenbelasting 2001 genieten;
c. natuurlijke personen die inhoudingsplichtige zijn;
d. natuurlijke personen die een werkzaamheid als bedoeld in de artikelen 3.91, 3.92 en 3.92b van de Wet inkomstenbelasting 2001 verrichten.


Kortom - belastingplichtige moet voldoen . Geen vorm eis behalve dat de gegevens 'duidelijk blijken'.



Schelden ? Welnee, gewoon even de harde waarheid benoemen. Respect moet verdiend worden.

Schelden is geen maatschappelijke geaccepteerde communicatievorm. Niemand zit te wachten om zo behandeld te worden, en zit geen kans op respect in voor iemand die zich zo misdraagt.

Gosh., Lollie in de safe space.
21-12-2023, 23:36 door Anoniem
Es is nu een keine tool beschikbaar, waar je kan een Excel/CSV-uittreksel met de creditcardtransacties van de ING Bank maken door de HTML-code van de webpagina als bron te gebruiken.
https://github.com/Ev2geny/IngBank2Excel
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.