image

Windows 10 gaat laatste twee jaar van beveiligingsupdates in

maandag 9 oktober 2023, 16:19 door Redactie, 44 reacties

Nog twee jaar en dan stopt Microsoft de ondersteuning van Windows 10 Home en Pro. Het besturingssysteem zal vanaf 14 oktober 2025 geen beveiligingsupdates meer ontvangen. Organisaties zullen dan op Windows 11 moeten overstappen. Hoewel deze versie al beschikbaar is, is Windows 10 in veel bedrijfsomgevingen nog altijd heer en meester, zo stelt it-bedrijf Lansweeper op basis van onderzoek onder 33 miljoen Windowscomputers.

Meer dan tachtig procent van de onderzochte systemen draait Windows 10, op afstand gevolgd door Windows Server en Windows 11 met respectievelijk 9,1 en 8,3 procent. Gebruikers van Windows 10 Home en Pro kunnen kosteloos naar Windows 11 upgraden als hun computer dit ondersteunt. Windows 11 stelt namelijk verschillende systeemeisen. Van de systemen die Lansweeper analyseerde bleek 67,5 procent over de minimaal vereiste processor te beschikken. Driekwart voldoet aan de eis voor een trusted platform module (TPM) 2.0.

Bij de vorige meting in september 2022 draaide 5,7 procent van de Windowscomputers nog op Windows 11. Dat is nu gestegen naar 8,3 procent. "Dit is het eerste jaar dat we een aanzienlijke groei in de Windows 11-adoptie hebben gezien", aldus het it-bedrijf. De voornaamste reden hiervoor is dat nieuwe computers van Windows 11 zijn voorzien. Daarnaast is Windows 11 nu twee jaar beschikbaar, waardoor de overstap als minder riskant wordt ervaren, zo stelt Lansweeper.

"Microsoft staat de komende twee jaar een grote uitdaging te wachten: het overtuigen van de enorme groep gebruikers om hun geliefde Windows 10 te verlaten en over te stappen op Windows 11", stelde Windowsvolger Ed Bott eerder dit jaar. Hij sluit niet uit dat Microsoft de deadline voor het besturingssysteem verlengt. Marktvorser IDC liet eind september weten dat het voor volgend jaar verwacht dat bedrijven met de migratie naar Windows 11 zullen beginnen.

Reacties (44)
09-10-2023, 16:30 door _R0N_
Microsoft staat de komende twee jaar een grote uitdaging te wachten: het overtuigen van de enorme groep gebruikers om hun geliefde Windows 10 te verlaten en over te stappen op Windows 11

Wat een onzin, er komen straks geen (beveiligings) updates meer, niet upgraden is gewoon dom.
09-10-2023, 16:33 door Anoniem
Windows 11 ook ze zullen beide op de zelfde tijd ophouden
09-10-2023, 16:58 door Anoniem
als je geen tpm hebt was dat al opgelost? of moet je dan gewoon een nieuwe pc gaan kopen?
09-10-2023, 17:44 door Anoniem
Door Anoniem: als je geen tpm hebt was dat al opgelost? of moet je dan gewoon een nieuwe pc gaan kopen?
Gebruik Rufus en probleem is opgelost.
09-10-2023, 17:44 door Anoniem
Door Anoniem: Windows 11 ook ze zullen beide op de zelfde tijd ophouden
En dit slaat op?
09-10-2023, 18:31 door Anoniem
Wat Microsoft ook zou kunnen doen, is alle extra hardware eisen als TPM en Secure Boot verwijderen. Dan kunnen oudere machines ook Windows 11 draaien en komen ze niet op de vuilstort terecht.

Noem het eventueel Windows 11 Lite met minder mogelijkheden als de Volledige Windows 11 versie.
09-10-2023, 18:35 door Anoniem
ja je moet met Windows 11 een nieuwe laptop of PC aanschaffen kom door nieuwe processor en tpm 2.1...ja ik weet het het is niet normaal meer wat een verspilling in oude pc of laptop zit oude processor in ..om dat ook in het verleden daar door de Rotterdam haven plat lag was gehackt...
09-10-2023, 18:40 door Anoniem
Door Anoniem: als je geen tpm hebt was dat al opgelost? of moet je dan gewoon een nieuwe pc gaan kopen?

Zonder TPM zou ik overstappen op een GNU+Linux distributie, dat vereist geen TPM. (LMDE is wel handig voor mensen die Windows gewend zijn qua GUI)
Aan de andere kant gebruik ik zelf nooit Windows maar LMDE, dus kan ik niet voor mezelf spreken, ik heb TPM uitgezet in de bios en gebruik full disk encryption met een lang en complex wachtwoord, niet heel gebruikersvriendelijk, maar als ik mijn interne opslag over wil zetten naar een andere computer (bijv. vanwege computerschade) ben ik niet afhankelijk van de TPM.
09-10-2023, 18:53 door Anoniem
Of men installeert bijvoorbeeld Ubuntu desktop via een iso-download. Tijdloos te updaten, geen proprietaire closed-in software op je desktop computer. Er is dus een alternatief.
09-10-2023, 20:43 door Anoniem
Ik hou nog steeds die varkenscyclus van goede en slechte versies van Windows in gedachte. Na een goede variant komt er vaak een variant die wat minder scoort. Ik hoop dat er een goede Windows 12 komt voordat de support voor Windows 10 stopt.
09-10-2023, 20:55 door Anoniem
Door Anoniem: Wat Microsoft ook zou kunnen doen, is alle extra hardware eisen als TPM en Secure Boot verwijderen. Dan kunnen oudere machines ook Windows 11 draaien en komen ze niet op de vuilstort terecht.

Noem het eventueel Windows 11 Lite met minder mogelijkheden als de Volledige Windows 11 versie.
Gebruik Rufus.
09-10-2023, 21:14 door Anoniem
Ik heb al jaren diverse Windows 10 systemen maar ook diverse Debian en Ubuntu desktop systemen.
Nou ja Windows worden dan gewoon Debian/Ubuntu desktop systemen.
Ik vind het wel prima dat ik even dat duwtje in de rug krijg eindelijk die Microsoft shit eruit te gooien.
Ik ga echt geen prima werkende hardware vervangen.
Ik denk dat de lafaards in Seatle op de valreep wel met een oplossing komen voor de mensen die terecht hun oudere hardware willen blijven gebruiken.
09-10-2023, 23:13 door Anoniem
Door _R0N_:
Microsoft staat de komende twee jaar een grote uitdaging te wachten: het overtuigen van de enorme groep gebruikers om hun geliefde Windows 10 te verlaten en over te stappen op Windows 11

Wat een onzin, er komen straks geen (beveiligings) updates meer, niet upgraden is gewoon dom.

Windows + outlook / office / exchange is zo slecht dat er veel uitwijken naar macos / linux
10-10-2023, 08:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat Microsoft ook zou kunnen doen, is alle extra hardware eisen als TPM en Secure Boot verwijderen. Dan kunnen oudere machines ook Windows 11 draaien en komen ze niet op de vuilstort terecht.

Noem het eventueel Windows 11 Lite met minder mogelijkheden als de Volledige Windows 11 versie.
Gebruik Rufus.

Rufus gebruik je om bootable usb-sticks te maken. Hoe helpt dit voorkomen dat je een TPM nodig hebt? Graag wat meer uitleg.
10-10-2023, 09:05 door Anoniem
Vind het geen prettig OS. Verschillende onderdelen zoeken contact met andere computers terwijl ik die niet gebruik zoals Outlook, Gamebar en Phonexperience. Heb het apparaat ook met online scanners laten onderzoeken maar er is geen virus gevonden. Als ik een e-mailadres van een website wil kopiëren dan wil Outlook het internet op terwijl ik enkel webmail gebruik.
10-10-2023, 09:12 door _R0N_
Door Anoniem: Of men installeert bijvoorbeeld Ubuntu desktop via een iso-download. Tijdloos te updaten, geen proprietaire closed-in software op je desktop computer. Er is dus een alternatief.

Is niet helemaal waar, ook die moet je regelmatig een major upgrade geven waarbij functionaliteit en afhankelijkheden veranderen.
10-10-2023, 09:14 door _R0N_
Door Anoniem: Ik heb al jaren diverse Windows 10 systemen maar ook diverse Debian en Ubuntu desktop systemen.
Nou ja Windows worden dan gewoon Debian/Ubuntu desktop systemen.
Ik vind het wel prima dat ik even dat duwtje in de rug krijg eindelijk die Microsoft shit eruit te gooien.
Ik ga echt geen prima werkende hardware vervangen.
Ik denk dat de lafaards in Seatle op de valreep wel met een oplossing komen voor de mensen die terecht hun oudere hardware willen blijven gebruiken.

Een heleboel "ik"
Leuk voor jou maar een groot deel van de wereld is afhankelijk van software dat enkel op een Windows OS functioneert. Het bedrijfsleven kiest het OS dat het beste past bij het doel van de bedrijfsvoering en meestal is dat niet Linux.
10-10-2023, 09:24 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Ik heb al jaren diverse Windows 10 systemen maar ook diverse Debian en Ubuntu desktop systemen.
Nou ja Windows worden dan gewoon Debian/Ubuntu desktop systemen.
Ik vind het wel prima dat ik even dat duwtje in de rug krijg eindelijk die Microsoft shit eruit te gooien.
Ik ga echt geen prima werkende hardware vervangen.
Ik denk dat de lafaards in Seatle op de valreep wel met een oplossing komen voor de mensen die terecht hun oudere hardware willen blijven gebruiken.

Een heleboel "ik"
Leuk voor jou maar een groot deel van de wereld is afhankelijk van software dat enkel op een Windows OS functioneert. Het bedrijfsleven kiest het OS dat het beste past bij het doel van de bedrijfsvoering en meestal is dat niet Linux.
Het zou voor het bedrijfsleven verstandig zijn als ze hun kop uit het zand halen.
Zo zie je dat bedrijven MS Office gebruiken om facturen te maken, offertes op te stellen, waarvoor die software niet bedoeld is.
Het is verboden om zo te facturen, daarvoor bestaan facturatieprogramma, die gekoppeld zijn de boekhouding, waarmee je voorraadbeheer kan doen, offertes maken etc.
Facturen moeten voldoen aan eisen die je met MS office niet kan waar maken.
Dit is slechts een voorbeeld.
10-10-2023, 09:24 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Ik heb al jaren diverse Windows 10 systemen maar ook diverse Debian en Ubuntu desktop systemen.
Nou ja Windows worden dan gewoon Debian/Ubuntu desktop systemen.
Ik vind het wel prima dat ik even dat duwtje in de rug krijg eindelijk die Microsoft shit eruit te gooien.
Ik ga echt geen prima werkende hardware vervangen.
Ik denk dat de lafaards in Seatle op de valreep wel met een oplossing komen voor de mensen die terecht hun oudere hardware willen blijven gebruiken.

Een heleboel "ik"
Leuk voor jou maar een groot deel van de wereld is afhankelijk van software dat enkel op een Windows OS functioneert. Het bedrijfsleven kiest het OS dat het beste past bij het doel van de bedrijfsvoering en meestal is dat niet Linux.

Linux wordt door de meeste bedrijven gebruikt op servers.
Smartphones draaien daarnaast meestal Linux. (Android)
En bedrijven zouden qua desktop besturingsysteem ook over kunnen stappen op Linux, helaas worden scholen en bedrijven vaak "gegijzelt" door Microsoft contracten en dergelijke verplichtingen waardoor iedereen op kantoor er mee moet werken.
10-10-2023, 09:32 door Chase
Door _R0N_:
Microsoft staat de komende twee jaar een grote uitdaging te wachten: het overtuigen van de enorme groep gebruikers om hun geliefde Windows 10 te verlaten en over te stappen op Windows 11

Wat een onzin, er komen straks geen (beveiligings) updates meer, niet upgraden is gewoon dom.

Dat is weliswaar dom, maar voor veel gebruikers niet direct aanleiding om te upgraden. En zeker in tijden van economische onzekerheden is niet iedereen genegen een nieuwe pc of laptop aan te schaffen (als dat nodig is voor Windows 11) als de bestaande spullenboel nog prima voldoet.
10-10-2023, 10:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat Microsoft ook zou kunnen doen, is alle extra hardware eisen als TPM en Secure Boot verwijderen. Dan kunnen oudere machines ook Windows 11 draaien en komen ze niet op de vuilstort terecht.

Noem het eventueel Windows 11 Lite met minder mogelijkheden als de Volledige Windows 11 versie.
Gebruik Rufus.

Rufus gebruik je om bootable usb-sticks te maken. Hoe helpt dit voorkomen dat je een TPM nodig hebt? Graag wat meer uitleg.
Via de laatste versies Rufus kan je een installatie maken, waarbij je bepaalde eisen, TPM, kunnen uitschakelen. Zie de beschrijving of kijk even op internet, er is genoeg over geschreven.
10-10-2023, 10:19 door Anoniem
https://www.makeuseof.com/rufus-bypass-tpm-secure-boot-requirements-windows-11/
10-10-2023, 10:29 door Bitje-scheef
En weer een flame war.................. Er is nog zat software die wel op Windows draait en niet op Linux of een goede Linux-variant voor is. En ga je als directeur/CFO even de investering in IT weggooien?

Dit soort welles-nietes, dus Linux vs Windows gedoe is leuk voor in het café. Kruisjes zetten op het bierviltje. In de realiteit is er gewoon bijna altijd een mixed environment waar beide OS'sen en diverse applicaties hun bestaansrecht hebben.


.
10-10-2023, 11:06 door Anoniem
Door Bitje-scheef: En weer een flame war.................. Er is nog zat software die wel op Windows draait en niet op Linux of een goede Linux-variant voor is. En ga je als directeur/CFO even de investering in IT weggooien?

Dit soort welles-nietes, dus Linux vs Windows gedoe is leuk voor in het café. Kruisjes zetten op het bierviltje. In de realiteit is er gewoon bijna altijd een mixed environment waar beide OS'sen en diverse applicaties hun bestaansrecht hebben.


.
Als je een goede directeur wil zijn, kijk je naar de langere termijn, wat er nu voldoet, is dat een paar jaar nog zo?
je kunt ook vooruit kijken, door software aan te schaffen, die op meerdere platforms draait, daar een speerpunt van maken.

Jezelf afhankelijk maken van een bedrijf is niet verstandig.
10-10-2023, 11:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Ik heb al jaren diverse Windows 10 systemen maar ook diverse Debian en Ubuntu desktop systemen.
Nou ja Windows worden dan gewoon Debian/Ubuntu desktop systemen.
Ik vind het wel prima dat ik even dat duwtje in de rug krijg eindelijk die Microsoft shit eruit te gooien.
Ik ga echt geen prima werkende hardware vervangen.
Ik denk dat de lafaards in Seatle op de valreep wel met een oplossing komen voor de mensen die terecht hun oudere hardware willen blijven gebruiken.

Een heleboel "ik"
Leuk voor jou maar een groot deel van de wereld is afhankelijk van software dat enkel op een Windows OS functioneert. Het bedrijfsleven kiest het OS dat het beste past bij het doel van de bedrijfsvoering en meestal is dat niet Linux.
Het zou voor het bedrijfsleven verstandig zijn als ze hun kop uit het zand halen.
Zo zie je dat bedrijven MS Office gebruiken om facturen te maken, offertes op te stellen, waarvoor die software niet bedoeld is.
Het is verboden om zo te facturen, daarvoor bestaan facturatieprogramma, die gekoppeld zijn de boekhouding, waarmee je voorraadbeheer kan doen, offertes maken etc.
Facturen moeten voldoen aan eisen die je met MS office niet kan waar maken.
Dit is slechts een voorbeeld.
Ik ken ze die ook tekenen met Excel. Ze gebruiken gewoon wat mee komt, ook al is het inefficient, en verdiepen zich niet in andere proghrammatuur want geen tijd.
10-10-2023, 11:48 door _R0N_
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: En weer een flame war.................. Er is nog zat software die wel op Windows draait en niet op Linux of een goede Linux-variant voor is. En ga je als directeur/CFO even de investering in IT weggooien?

Dit soort welles-nietes, dus Linux vs Windows gedoe is leuk voor in het café. Kruisjes zetten op het bierviltje. In de realiteit is er gewoon bijna altijd een mixed environment waar beide OS'sen en diverse applicaties hun bestaansrecht hebben.


.
Als je een goede directeur wil zijn, kijk je naar de langere termijn, wat er nu voldoet, is dat een paar jaar nog zo?
je kunt ook vooruit kijken, door software aan te schaffen, die op meerdere platforms draait, daar een speerpunt van maken.

Jezelf afhankelijk maken van een bedrijf is niet verstandig.

Ik gok dat je weinig te maken hebt gehad met het bedrijfsleven..
Steeds meer worden diensten ingekocht als totaal plaatje, niet enkel je office pakketje of je e-mail pakket maar een totaal oplossing voor het hele bedrijf.
Dan zijn er meestal 2 opties; Windows of MacOS.
10-10-2023, 11:52 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Ik heb al jaren diverse Windows 10 systemen maar ook diverse Debian en Ubuntu desktop systemen.
Nou ja Windows worden dan gewoon Debian/Ubuntu desktop systemen.
Ik vind het wel prima dat ik even dat duwtje in de rug krijg eindelijk die Microsoft shit eruit te gooien.
Ik ga echt geen prima werkende hardware vervangen.
Ik denk dat de lafaards in Seatle op de valreep wel met een oplossing komen voor de mensen die terecht hun oudere hardware willen blijven gebruiken.

Een heleboel "ik"
Leuk voor jou maar een groot deel van de wereld is afhankelijk van software dat enkel op een Windows OS functioneert. Het bedrijfsleven kiest het OS dat het beste past bij het doel van de bedrijfsvoering en meestal is dat niet Linux.

Linux wordt door de meeste bedrijven gebruikt op servers.
Smartphones draaien daarnaast meestal Linux. (Android)
En bedrijven zouden qua desktop besturingsysteem ook over kunnen stappen op Linux, helaas worden scholen en bedrijven vaak "gegijzelt" door Microsoft contracten en dergelijke verplichtingen waardoor iedereen op kantoor er mee moet werken.

Daar ga je meteen fout.
Linux op de desktop is echt nog niet te doen in het bedrijfsleven en neem van mij aan ik heb het geprobeerd vaak te vaak.

Als het om eenvoudige kantoor dingen gaat zoals tekstverwerken etc dan heb je 2 opties op dit moment; Microsoft en Google. Al die alternatieven zoals Libre Office enz halen het gewoon niet en gaat gewoon niet gebeuren in een serieus bedrijf.
Voor overige applicaties heb je meestal 2 opties; Windows of MacOS en daarbij valt MacOS meestal af op prijs.

Voor het gemiddelde bedrijf, met meer dan 100 werknemers, is Windows gewoon de voordeligste optie en zeker als je het over een langere periode bekijkt.
10-10-2023, 11:54 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Microsoft staat de komende twee jaar een grote uitdaging te wachten: het overtuigen van de enorme groep gebruikers om hun geliefde Windows 10 te verlaten en over te stappen op Windows 11

Wat een onzin, er komen straks geen (beveiligings) updates meer, niet upgraden is gewoon dom.

Windows + outlook / office / exchange is zo slecht dat er veel uitwijken naar macos / linux

Je hebt al lang geen kantoor meer gezien denk ik?
Office en outlook worden al ene tijd niet meer gebruikt
Exchange is nog steeds de meest robuuste mail oplossing voor elke grotere onderneming.

Linux als desktop is kansloos in het bedrijfsleven. grote ondernemingen hebben centraal management nodig van de desktops.
10-10-2023, 12:09 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: En weer een flame war.................. Er is nog zat software die wel op Windows draait en niet op Linux of een goede Linux-variant voor is. En ga je als directeur/CFO even de investering in IT weggooien?

Dit soort welles-nietes, dus Linux vs Windows gedoe is leuk voor in het café. Kruisjes zetten op het bierviltje. In de realiteit is er gewoon bijna altijd een mixed environment waar beide OS'sen en diverse applicaties hun bestaansrecht hebben.


.
Als je een goede directeur wil zijn, kijk je naar de langere termijn, wat er nu voldoet, is dat een paar jaar nog zo?
je kunt ook vooruit kijken, door software aan te schaffen, die op meerdere platforms draait, daar een speerpunt van maken.

Jezelf afhankelijk maken van een bedrijf is niet verstandig.

Dat is helaas niet altijd mogelijk. Er zijn nog best een aantal fabrikanten die Linux nog steeds vermijden neem bijvoorbeeld Autodesk. Voor standaard kantoorwerk wellicht geen probleem, maar als er ook een keten aan vast hangt, snij je jezelf in de vingers. M.a.w. de inefficiency-kosten zijn hoger dan je licentie/update besparingen. Er is niet altijd een keuze. Lange termijn denken is prima, maar in IT landschap is er vrees ik geen goed 10 jaren plan anders dan een koers uitzetten.
10-10-2023, 12:30 door Anoniem
Door Anoniem: Wat Microsoft ook zou kunnen doen, is alle extra hardware eisen als TPM en Secure Boot verwijderen. Dan kunnen oudere machines ook Windows 11 draaien en komen ze niet op de vuilstort terecht.

Noem het eventueel Windows 11 Lite met minder mogelijkheden als de Volledige Windows 11 versie.
Windows en Light gaat niet samen. Het gebruikt 3x zo veel resources dan andere systemen. Het is niet voor niets dat Microsoft zelf kiest voor Linux in Azure en IoT.
10-10-2023, 13:18 door Anoniem
Door Anoniem: Of men installeert bijvoorbeeld Ubuntu desktop via een iso-download. Tijdloos te updaten, geen proprietaire closed-in software op je desktop computer. Er is dus een alternatief.

Geen valse informatie verspreiden, er zit genoeg closed source/proprietary code in de linux kernel. Onder andere firmware voor wifi devices, en wat dacht je van Nvidia?
10-10-2023, 14:08 door Anoniem
@_RON_

--> IK <-- gebruikte een heleboel IK IK IK omdat ik niet voor anderen kan spreken.
IK denk dat er vele IKKen zijn die er net zo over denken als IK.

In ons kleine bedrijf gebruiken we samba en openldap directory server met Linux en Windows desktops.
Omdat we zowel Windows als Linux tools willen kunnen gebruiken.
10-10-2023, 16:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Ik heb al jaren diverse Windows 10 systemen maar ook diverse Debian en Ubuntu desktop systemen.
Nou ja Windows worden dan gewoon Debian/Ubuntu desktop systemen.
Ik vind het wel prima dat ik even dat duwtje in de rug krijg eindelijk die Microsoft shit eruit te gooien.
Ik ga echt geen prima werkende hardware vervangen.
Ik denk dat de lafaards in Seatle op de valreep wel met een oplossing komen voor de mensen die terecht hun oudere hardware willen blijven gebruiken.

Een heleboel "ik"
Leuk voor jou maar een groot deel van de wereld is afhankelijk van software dat enkel op een Windows OS functioneert. Het bedrijfsleven kiest het OS dat het beste past bij het doel van de bedrijfsvoering en meestal is dat niet Linux.
Het zou voor het bedrijfsleven verstandig zijn als ze hun kop uit het zand halen.
Zo zie je dat bedrijven MS Office gebruiken om facturen te maken, offertes op te stellen, waarvoor die software niet bedoeld is.
Het is verboden om zo te facturen, daarvoor bestaan facturatieprogramma, die gekoppeld zijn de boekhouding, waarmee je voorraadbeheer kan doen, offertes maken etc.
Facturen moeten voldoen aan eisen die je met MS office niet kan waar maken.
Dit is slechts een voorbeeld.
Ook een heel slecht voorbeeld.

Verboden om zo te factureren? Op basis waarvan? Ik ken zat bedrijven die zo hun facturatie doen. Of hun boekhouding in excel.

Ik ben heel benieuwd welke eisen.....

Offertes maken... Kan ook heel goed icm MS Office. Sterker nog 95% zal ongeveer dit product hiervoor gebruiken. Ideaal en werkt goed.

Ik denk dat je post een heel slecht voorbeeld is.
10-10-2023, 16:18 door _R0N_
Door Anoniem: @_RON_

--> IK <-- gebruikte een heleboel IK IK IK omdat ik niet voor anderen kan spreken.
IK denk dat er vele IKKen zijn die er net zo over denken als IK.

In ons kleine bedrijf gebruiken we samba en openldap directory server met Linux en Windows desktops.
Omdat we zowel Windows als Linux tools willen kunnen gebruiken.

In een klein bedrijf kom je daar nog wel mee weg, in een grotere onderneming met vele medewerkers met mindere technische kennis, wordt het al een stuk lastiger.
Als je bedrijf een beetje groter is wil je niet steeds overal naar toe om administratieve taken uit te voeren op verschillende systemen dat wil je centraliseren.

Zodra je bedrijf groter wordt dan een man of 50 waarvan minder dan 10% technisch is loop je tegen uitdagingen aan.
10-10-2023, 18:13 door Anoniem
Ik zoek nog steeds naar een goede hack / patch / tweak om de afwezigheid van een TPM module te omzeilen...
10-10-2023, 19:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Ik heb al jaren diverse Windows 10 systemen maar ook diverse Debian en Ubuntu desktop systemen.
Nou ja Windows worden dan gewoon Debian/Ubuntu desktop systemen.
Ik vind het wel prima dat ik even dat duwtje in de rug krijg eindelijk die Microsoft shit eruit te gooien.
Ik ga echt geen prima werkende hardware vervangen.
Ik denk dat de lafaards in Seatle op de valreep wel met een oplossing komen voor de mensen die terecht hun oudere hardware willen blijven gebruiken.

Een heleboel "ik"
Leuk voor jou maar een groot deel van de wereld is afhankelijk van software dat enkel op een Windows OS functioneert. Het bedrijfsleven kiest het OS dat het beste past bij het doel van de bedrijfsvoering en meestal is dat niet Linux.
Het zou voor het bedrijfsleven verstandig zijn als ze hun kop uit het zand halen.
Zo zie je dat bedrijven MS Office gebruiken om facturen te maken, offertes op te stellen, waarvoor die software niet bedoeld is.
Het is verboden om zo te facturen, daarvoor bestaan facturatieprogramma, die gekoppeld zijn de boekhouding, waarmee je voorraadbeheer kan doen, offertes maken etc.
Facturen moeten voldoen aan eisen die je met MS office niet kan waar maken.
Dit is slechts een voorbeeld.
Ook een heel slecht voorbeeld.

Verboden om zo te factureren? Op basis waarvan? Ik ken zat bedrijven die zo hun facturatie doen. Of hun boekhouding in excel.

Ik ben heel benieuwd welke eisen.....

Offertes maken... Kan ook heel goed icm MS Office. Sterker nog 95% zal ongeveer dit product hiervoor gebruiken. Ideaal en werkt goed.

Ik denk dat je post een heel slecht voorbeeld is.
Je kunt een eenmaal aangemaakte factuur achteraf aanpassen, in Excel, in een facturatieprogramma gaat dit niet, dan moet je een factuur crediteren en een nieuwe maken.
10-10-2023, 22:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Je kunt een eenmaal aangemaakte factuur achteraf aanpassen, in Excel, in een facturatieprogramma gaat dit niet, dan moet je een factuur crediteren en een nieuwe maken.
Dat klinkt leuk, maar dat is geen een excel / Office probleem. Het is een administratie probleem. Of het verstandig is om in excel te doen is is een tweede, maar je kunt dit gewoon nog steeds in excel doen.

En ik kan dit trouwens ook in bepaalde boekhoudprogramma's doen, maar dat terzijde.

Maar hoe zit het met offertes precies?
10-10-2023, 23:19 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zoek nog steeds naar een goede hack / patch / tweak om de afwezigheid van een TPM module te omzeilen...
Je zou de reacties eens kunnen lezen, voor dat je begint te klagen, dan had je de volgende link gelezen.
https://www.makeuseof.com/rufus-bypass-tpm-secure-boot-requirements-windows-11/
11-10-2023, 02:45 door Anoniem
Het maakt allemaal geen donder uit. Het os is irrelevant aangezien op processor niveau de backdoor al ingebouwd is.

Ons wordt een worst voor gehouden. Linux, Windows, OsX, allemaal lek als de processor zijn eigen OS draait...
11-10-2023, 17:12 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Ik heb al jaren diverse Windows 10 systemen maar ook diverse Debian en Ubuntu desktop systemen.
Nou ja Windows worden dan gewoon Debian/Ubuntu desktop systemen.
Ik vind het wel prima dat ik even dat duwtje in de rug krijg eindelijk die Microsoft shit eruit te gooien.
Ik ga echt geen prima werkende hardware vervangen.
Ik denk dat de lafaards in Seatle op de valreep wel met een oplossing komen voor de mensen die terecht hun oudere hardware willen blijven gebruiken.

Een heleboel "ik"
Leuk voor jou maar een groot deel van de wereld is afhankelijk van software dat enkel op een Windows OS functioneert. Het bedrijfsleven kiest het OS dat het beste past bij het doel van de bedrijfsvoering en meestal is dat niet Linux.

Linux wordt door de meeste bedrijven gebruikt op servers.
Smartphones draaien daarnaast meestal Linux. (Android)
En bedrijven zouden qua desktop besturingsysteem ook over kunnen stappen op Linux, helaas worden scholen en bedrijven vaak "gegijzelt" door Microsoft contracten en dergelijke verplichtingen waardoor iedereen op kantoor er mee moet werken.

Daar ga je meteen fout.
Linux op de desktop is echt nog niet te doen in het bedrijfsleven en neem van mij aan ik heb het geprobeerd vaak te vaak.

Als het om eenvoudige kantoor dingen gaat zoals tekstverwerken etc dan heb je 2 opties op dit moment; Microsoft en Google. Al die alternatieven zoals Libre Office enz halen het gewoon niet en gaat gewoon niet gebeuren in een serieus bedrijf.
Voor overige applicaties heb je meestal 2 opties; Windows of MacOS en daarbij valt MacOS meestal af op prijs.

Voor het gemiddelde bedrijf, met meer dan 100 werknemers, is Windows gewoon de voordeligste optie en zeker als je het over een langere periode bekijkt.

je geeft meningen en geen feiten. je demonstreert een 'inertia houding' en blijft in je comfort zone zonder ook maar opties te overwegen. 'nee niks voor mijn'-weg wimpelen de zaak maar he?

dat is niet meer van deze tijd dus move on.
11-10-2023, 17:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Ik heb al jaren diverse Windows 10 systemen maar ook diverse Debian en Ubuntu desktop systemen.
Nou ja Windows worden dan gewoon Debian/Ubuntu desktop systemen.
Ik vind het wel prima dat ik even dat duwtje in de rug krijg eindelijk die Microsoft shit eruit te gooien.
Ik ga echt geen prima werkende hardware vervangen.
Ik denk dat de lafaards in Seatle op de valreep wel met een oplossing komen voor de mensen die terecht hun oudere hardware willen blijven gebruiken.

Een heleboel "ik"
Leuk voor jou maar een groot deel van de wereld is afhankelijk van software dat enkel op een Windows OS functioneert. Het bedrijfsleven kiest het OS dat het beste past bij het doel van de bedrijfsvoering en meestal is dat niet Linux.
Het zou voor het bedrijfsleven verstandig zijn als ze hun kop uit het zand halen.
Zo zie je dat bedrijven MS Office gebruiken om facturen te maken, offertes op te stellen, waarvoor die software niet bedoeld is.
Het is verboden om zo te facturen, daarvoor bestaan facturatieprogramma, die gekoppeld zijn de boekhouding, waarmee je voorraadbeheer kan doen, offertes maken etc.
Facturen moeten voldoen aan eisen die je met MS office niet kan waar maken.
Dit is slechts een voorbeeld.
Wat een onzin, je kunt met MS Office (of Libre Office) prima facturen maken die aan de wettelijke eisen voldoen. Geldt ook voor loonstroken en documenten die aan 'eisen' moeten voldoen
11-10-2023, 17:15 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Microsoft staat de komende twee jaar een grote uitdaging te wachten: het overtuigen van de enorme groep gebruikers om hun geliefde Windows 10 te verlaten en over te stappen op Windows 11

Wat een onzin, er komen straks geen (beveiligings) updates meer, niet upgraden is gewoon dom.

Windows + outlook / office / exchange is zo slecht dat er veel uitwijken naar macos / linux

Je hebt al lang geen kantoor meer gezien denk ik?
Office en outlook worden al ene tijd niet meer gebruikt
Exchange is nog steeds de meest robuuste mail oplossing voor elke grotere onderneming.

Linux als desktop is kansloos in het bedrijfsleven. grote ondernemingen hebben centraal management nodig van de desktops.

en weer allerlij ongefundeerde meningen en stellingen. je lijkt wel bang voor veranderingen! ha ha ha exchange de meest robuuste mail oplossing. lees het zelf nog eens en kijk eens hoeveel remote exploits en het afgelopen jaar voor exchange zijn geweest! robuust? je weet gewoon niet beter, dat is duidelijk!
11-10-2023, 17:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Je kunt een eenmaal aangemaakte factuur achteraf aanpassen, in Excel, in een facturatieprogramma gaat dit niet, dan moet je een factuur crediteren en een nieuwe maken.
Dat klinkt leuk, maar dat is geen een excel / Office probleem. Het is een administratie probleem. Of het verstandig is om in excel te doen is is een tweede, maar je kunt dit gewoon nog steeds in excel doen.

En ik kan dit trouwens ook in bepaalde boekhoudprogramma's doen, maar dat terzijde.

Maar hoe zit het met offertes precies?
Het is een beetje dat deze cultuur in de jaren 90 is blijven hangen. Het draait allemaal rond een bak met folders en een office programma. Dit soort bedrijven is ook altijd van alles kwijt (mail en bestanden) omdat het ongestructureerde data is.
Webbased wat is dat? Databases? Mijn ervaring is dat ze ook niet aan de AVG voldoen omdat ze zelf niet weten wat waar is opgeslagen (offertes en klantendossiers kom je op elke netwerkschijf tegen!)
13-10-2023, 08:24 door Anoniem
Door Anoniem:
je geeft meningen en geen feiten. je demonstreert een 'inertia houding' en blijft in je comfort zone zonder ook maar opties te overwegen. 'nee niks voor mijn'-weg wimpelen de zaak maar he?

dat is niet meer van deze tijd dus move on.

Leuke opmerking, maar slaat helaas nergens op. Het zijn gewoon een feiten, beheersbaarheid en applicatie landschap is een hele belangrijke in het bedrijfsleven.

Door Anoniem:en weer allerlij ongefundeerde meningen en stellingen. je lijkt wel bang voor veranderingen! ha ha ha exchange de meest robuuste mail oplossing. lees het zelf nog eens en kijk eens hoeveel remote exploits en het afgelopen jaar voor exchange zijn geweest! robuust? je weet gewoon niet beter, dat is duidelijk!

Niet echt een mening, maar toch wel een redelijke feit. Bedrijven willen ook geen veranderingen, dat zijn namelijk risico's en daar zitten ze niet op te wachten.
Er zijn nog maar heel weinig volledige op Linux draaiende bedrijven, tenzij ze er specifieke redenen of bedrijfdsnoodzaak voor hebben. Maar daar zijn ook grote IT afdelingen die dit kunnen ondersteunen.

Alle grote bedrijven draaien eigenlijk Exchange, met redenen. Outlook is zeker niet perfect, maar werkt gewoon heel goed voor mail en Agenda is er helemaal belangrijk in. Integratie van 3de partij producten is ook veel groter dan bij mening ander product. En dat zijn vaak de producten waarbij het bedrijf weer zijn processen ofwel zijn bedrijvigheid doet en dus hun geld mee verdient.
Ik neem voor een vast bedrag een goede dienst af, waarbij ik voor mijn bedrijf alles gemakkelijk kan regelen.

Als je gewoon kijkt naar wat Microsoft momenteel te bieden heeft als Basis infrastructuur, dan zijn er weinig alternatieven waarbij je Mail, Office, Desktop OS, Device Management, Security, Antivirus, Authenticatie vanuit 1 portaal kan beheren en integreren.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.