Politieke partijen hebben de afgelopen maand 1,4 miljoen euro uitgegeven aan advertenties bij platformen van Google en Meta, zo stelt de Universiteit van Amsterdam (UvA) op basis van een dashboard dat het ontwikkelde. Het grootste bedrag, 440.000 euro, werd door GroenLinks-PvdA uitgegeven. D66 volgt met 218.000 euro, met daarachter FVD (137.000 euro), CDA (118.000 euro) en VOLT (103.000 euro).
Van de 1,4 miljoen euro werd 875.000 euro uitgegeven bij Meta. Volgens de onderzoekers biedt het bedrijf de meeste opties voor gericht adverteren. Zo probeerde GroenLinks-PvdA liefhebbers van kunstmusea en bibliotheken te bereiken en richtte de PvdD zich op mensen geïnteresseerd in natuurdocumentaires. Onlangs liet Bits of Freedom nog weten dat politieke partijen tonnen aan microtargeting uitgeven. "Iedereen die het kan betalen, kan mensen online beïnvloeden. Dat is gevaarlijk," aldus Lotje Beek, expert online platformen bij Bits of Freedom.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.