image

Politieke partijen gaven 1,4 miljoen euro uit aan advertenties bij Google en Meta

woensdag 22 november 2023, 10:37 door Redactie, 11 reacties

Politieke partijen hebben de afgelopen maand 1,4 miljoen euro uitgegeven aan advertenties bij platformen van Google en Meta, zo stelt de Universiteit van Amsterdam (UvA) op basis van een dashboard dat het ontwikkelde. Het grootste bedrag, 440.000 euro, werd door GroenLinks-PvdA uitgegeven. D66 volgt met 218.000 euro, met daarachter FVD (137.000 euro), CDA (118.000 euro) en VOLT (103.000 euro).

Van de 1,4 miljoen euro werd 875.000 euro uitgegeven bij Meta. Volgens de onderzoekers biedt het bedrijf de meeste opties voor gericht adverteren. Zo probeerde GroenLinks-PvdA liefhebbers van kunstmusea en bibliotheken te bereiken en richtte de PvdD zich op mensen geïnteresseerd in natuurdocumentaires. Onlangs liet Bits of Freedom nog weten dat politieke partijen tonnen aan microtargeting uitgeven. "Iedereen die het kan betalen, kan mensen online beïnvloeden. Dat is gevaarlijk," aldus Lotje Beek, expert online platformen bij Bits of Freedom.

Reacties (11)
22-11-2023, 11:26 door Anoniem
Maar stem je op ... Die soundbytes zijn hinderlijk, en ik weet niet hoevaak dezelfde soundbyte / uur, is het merr afstotend dan aantrekkelijk.
22-11-2023, 12:44 door Anoniem
Waarom kies je als overheid ervoor
om facebook en google belangrijk te houden,
zodat ze hun bestaansrecht behouden het
gebruik van sociale media zorgt voor veel verdeelheid onder de mensen
en zet mensen tegen elkaar op het is stressvol,maar ook een ziekmakend,
en verslavend medium.

The Matrix
22-11-2023, 12:49 door Anoniem
Omdat je in de politiek altijd moet oppassen of er niet met een gespleten tong wordt gesproken.
22-11-2023, 13:25 door Anoniem
Men moet weten dat Google (Alphabet) en Meta (facebook, Whatsapp) er niet hadden geweest,
als ze niet mee in het leven waren geroepen met Amerikaanse staatssteun (DARPA, NSA, Homeland Security).

We leven in grote delen op deze planeet in een 'corpocratie'.

Dat wil zeggen grote corporaties en overheden zijn intens met elkander verweven en maken de dienst uit.'

Vandaag wordt er in de EU beslist of Nederland een 'provincie' wordt van een Federale Europese Unie Staat.

We kunnen dan op bepaalde terreinen geen vetorecht meer uitspreken
en zijn gebonden aan wat Brussel voor ons bepaalt (als netto-groot-betaler).

Het 'vrije' Internet zal dan ook niet al te lang meer zo vrij zijn als weleer.

Blijf dus vooral trouw aan jezelf. Een ander zal het niet voor je doen.
22-11-2023, 14:01 door Anoniem
Het geeft wel direct aan welke partijen stemmen moeten kopen...
22-11-2023, 14:07 door Anoniem
practise what you preach is bij veel partijen ver te zoeken. Met name PvdA/GL valt op in hypocriete zin, met Paul Tang in het Europees parlement heel hard pleiten om op dataroof gebaseerde advertenties categorisch te verbieden, maar er zelf gretig op grote schaal gebruik van maken.
22-11-2023, 14:50 door Anoniem
De grootste oplichters...wat bedoel je met koekjes
22-11-2023, 15:24 door Anoniem
Betalen aan Facebook/Meta en Google is onacceptabel.
Bedrijven die stelselmatig de wet overtreden en keer op keer laten zien hoe ondergeschikt zij privacy vinden, zou je nooit zaken mee moeten doen. Tenminste als je voor fatsoen bent.
23-11-2023, 15:33 door Anoniem
Vrij simpel: ze vinden het onacceptabel dat mensen betalen om geen advertenties te hoeven zien zodat zij vervolgens zelf mensen kunnen beïnvloedden met hun advertenties. Dat ze het dan een schending van privacy vinden vanuit Meta is vooral PR, want ze profiteren er zelf van mee.
23-11-2023, 17:53 door Anoniem
Nou gezien de uitslag van de verkiezingen, toch weer niet zo succesvol.
Of liever gezegd: Wilders deed een "Trumpie".

De mens wikt en G*d beschikt. Ook in de reclamewereld.,

luntrus
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.