image

AV-Test vergelijkt zeventien virusscanners voor Windows 11

dinsdag 28 november 2023, 16:18 door Redactie, 30 reacties

Het Duitse AV-Test Institute heeft zeventien virusscanners voor Windows 11 met elkaar vergeleken en tien werden beoordeeld als 'Top Product', waaronder de ingebouwde antivirussoftware Microsoft Defender. Ook de gratis virusscanner van Avast krijgt deze beoordeling.

De nieuwste test van AV-Test vond plaat in september en oktober. De zeventien antiviruspakketten werden beoordeeld op de detectie van malware, prestaties en bruikbaarheid. Voor de drie onderdelen konden de pakketten bij elkaar 18 punten verdienen. Bij de detectie van malware werd gekeken naar 255 "zero-day" malware-exemplaren en 19.000 malware-exemplaren die in de laatste vier weken voor de test werden ontdekt.

De virusscanners van Avast, AVG, Bitdefender, F-Secure, McAfee en Norton wisten bij beide tests 100 procent te scoren. Om op dit onderdeel zes punten te scoren was het niet noodzakelijk om ook alle malware te detecteren. Bkav en AhnLab zetten met respectievelijk drie en 4,5 punten de laagste score neer. Bij het tweede onderdeel, de prestaties, werd naar zaken als het bezoeken van websites, downloaden van bestanden, installeren en draaien van software en het kopiëren van bestanden gekeken en welke invloed de pakketten hierop hadden. De pakketten weten hierbij 5,5 of 6 punten te scoren.

Tijdens het laatste onderdeel van de test, de bruikbaarheid, kwamen de 'false positives' aan bod. In deze gevallen beschouwt de virusscanner schone software als malware of schone websites als besmet. Iets wat als het bijvoorbeeld om systeembestanden gaat vervelende gevolgen kan hebben. Hiervoor werden vijfhonderd websites en 1,2 miljoen bestanden gebruikt. Bkav, PC Matic en Microworld zijn met respectievelijk 3,5, 4 en 5,5 punten de enige die geen maximale 6 punten op dit onderdeel scoren.

Van de zeventien virusscanners worden er uiteindelijk tien als "Top Product" bestempeld. Deze pakketten weten 17,5 of de maximale 18 punten te scoren. Het gaat onder andere om de gratis antiviruspakketten Avast Free Antivirus en Microsoft Defender Antivirus. De laatste is standaard onderdeel van Windows 11. AhnLab, Bkav, K7 Computing, Malwarebytes, Microworld, PC Matic en Protected.net zijn de zeven pakketten die niet als top worden beoordeeld.

Image

Reacties (30)
28-11-2023, 17:10 door Anoniem
Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
28-11-2023, 17:54 door Anoniem
Het enige OS ter wereld dat uitgerust wordt met een virusscanner en dan nog een aandeel heeft van bijna 100% van deze ellende. Ik zou niet meer investeren in deze oude technologie.
28-11-2023, 19:54 door Anoniem
Eset ontbreekt WEER
28-11-2023, 21:17 door Anoniem
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
Je bedoelt bijna dagelijks updates?

En mijn applicaties die ik nodig heb, doen het er natuurlijk niet op.
Wat heb ik dan aan zo'n virusscanner, als ik mijn werk en plezier er niet mee kan uitvoeren?
28-11-2023, 21:19 door Anoniem
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
Waar is dan wel een terminal commando vereist?
28-11-2023, 22:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
Je bedoelt bijna dagelijks updates?

En mijn applicaties die ik nodig heb, doen het er natuurlijk niet op.
Wat heb ik dan aan zo'n virusscanner, als ik mijn werk en plezier er niet mee kan uitvoeren?
Dan gebruik je de verkeerde applicaties. Moderne applicaties zijn multiplatform. Wel oppassen met oude applaties want windows is niet backwards compatible.
28-11-2023, 22:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
Je bedoelt bijna dagelijks updates?

En mijn applicaties die ik nodig heb, doen het er natuurlijk niet op.
Wat heb ik dan aan zo'n virusscanner, als ik mijn werk en plezier er niet mee kan uitvoeren?

Hij bedoeld het ongetwijfelt voor de grap, GNU+Linux is immers een besturingsysteem, en ja, het "vervangt" de meeste virusscanners, virussen zijn immers ruimschoots aanwezig op Windows en op Linux gebruikt men eigenlijk geen virusscanners, alleen patches zijn vereist om exploits e.d. te voorkomen.
28-11-2023, 22:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
Je bedoelt bijna dagelijks updates?

En mijn applicaties die ik nodig heb, doen het er natuurlijk niet op.
Wat heb ik dan aan zo'n virusscanner, als ik mijn werk en plezier er niet mee kan uitvoeren?

Vandaar dat er vervangende applicaties voor zijn, en daarnaast is een VM met Windows mogelijk voor de paar applicaties waaraan mensen zijn gehecht, boxes is een aanrader. (ik zou niet de flatpak nemen aangezien USB opslag mounten dan heel lastig wordt)
Ook wine kan het één en ander draaien evenals bottles na het downloaden van wat runtimes.
28-11-2023, 22:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
Waar is dan wel een terminal commando vereist?
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
Waar is dan wel een terminal commando vereist?

Ah, ja inderdaad! Bijvoorbeeld op ArkOS als mensen met een installatie beginnen zonder grafische interface, vandaar dat het voor beginnende gebruikers handiger is om net een distributie te beginnen die een herkenbare interface heeft met installer zonder teveel gedoe en Mint is wel aardig compleet, men hoeft meestal geen extra repositories te installeren e.d, soms zijn daar ook terminal commands voor vereist.
29-11-2023, 00:46 door Anoniem
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.

100% voor mij de reden dat ik volledig over gestapt ben naar linux. De overgrote meerderheid van alle virussen en malware is gemaakt om een windows systeem te infecteren. Als een systeem eenmaal geinfecteerd is is een herinstallatie met volledige diskwipe, en nieuwe partitie zoiezo eigenlijk de enige juiste oplossing. Een virus scanner in windows kan jou wel mogelijk waarschuwen voor al bekende virussen en malware maar ik reken niet meer op bescherming.
Misschien was het even wennen maar het gemak waarmee ik in linux vooruit kan met up to date software en vrijwel alle software die ik gebruik is free and open source. Ook was gamen met linux nog nooit zo gemakkelijk nieuwste gpu generatie is nu al goed ondersteund. In 2011 toen ik ubuntu wel eens gebruikte was dat wel anders. Nu is een linux mint/zorin of manjaro/garuda/endevour os installie gewoon een prima alternatief voor windows.
29-11-2023, 07:29 door Anoniem
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.

Duidelijk weer een hobbyist met zijn ux opmerking. Het is zo goed want geen.......een dergelijk OS is interessant voor een minimale gebruikersgroep. Daarom veel minder interessant voor aanvallers. Niet omdat het beter is, nee het is gewoon niet interessant genoeg. Dergelijke systemen draaien ook minimaal bij bedrijven want er is weinig support voor. Grote software leveranciers bouwen geen pakket voor het OS.
Dus leuk voor de hobbyist.
En dan de opmerking: harddrive is weer schoon na installatie....en aanvallers richten zich tegenwoordig alleen op het OS? Nee hoor. Ook op HW/firmware (bios). Ga jij lekker je drive formatteren. Nee dit soort comments helpen de kwaliteit niet hier.
29-11-2023, 08:07 door Bitje-scheef - Bijgewerkt: 29-11-2023, 08:09
Gewoon Cortex (Palo Alto) nemen.(zakelijk dan)
29-11-2023, 08:55 door Anoniem
Ik mis hier Eset! Hoe dan?
29-11-2023, 09:38 door Saph
Gratis Avast en AVG als enkele van de beste? Die pakketten zijn echt de grootste rotzooi die je maar kan installeren en als je die wilt verwijderen moet je bijna een schone Windows installatie doen om er vanaf te komen. Er klopt echt helemaal niks van deze test.
29-11-2023, 09:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
Je bedoelt bijna dagelijks updates?

En mijn applicaties die ik nodig heb, doen het er natuurlijk niet op.
Wat heb ik dan aan zo'n virusscanner, als ik mijn werk en plezier er niet mee kan uitvoeren?
Ja en dan?
je bepaalt zelf of je updates installeert of niet, of je bijvoorbeeld in keer per week allemaal tegelijk installeert of je andere frequentie aanhoud.

Je wordt niet lastig gevallen dat er updates zijn, die overigens kunt installeren en normaal verder werken.
29-11-2023, 10:18 door Anoniem
Inderdaad, Eset ontbreekt hier, wel jammer.
29-11-2023, 12:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
Waar is dan wel een terminal commando vereist?
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
Waar is dan wel een terminal commando vereist?

Ah, ja inderdaad! Bijvoorbeeld op ArkOS als mensen met een installatie beginnen zonder grafische interface, vandaar dat het voor beginnende gebruikers handiger is om net een distributie te beginnen die een herkenbare interface heeft met installer zonder teveel gedoe en Mint is wel aardig compleet, men hoeft meestal geen extra repositories te installeren e.d, soms zijn daar ook terminal commands voor vereist.
Hoelang ben jij niet buiten geweest? ArkOS is al 7 jaar discontinued!
De meeste distro's installeren zich met 3 muisklikken. Livedvd opstarten. Klikken op Installeren (eventueel computernaam opgeven) en rebooten. Niks CLI commando
29-11-2023, 13:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
Waar is dan wel een terminal commando vereist?
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er is één virusscanner die alle spyware verwijderd, inclusief de Microsoft (OS) spyware.
-GNU+Linux.
Na installatie is de harddrive weer helemaal schoon, nooit meer poetsen en boenen op ons besturingsysteem, hooguit zo nu en dan een patch of twee.
Voor Windows gebruikers raad ik LMDE aan, deze is zeer gemakkelijk in het gebruik, de interface is enigzins herkenbaar, en er zijn geen terminal commands vereist, het is een goed begin voor ieder.
Waar is dan wel een terminal commando vereist?

Ah, ja inderdaad! Bijvoorbeeld op ArkOS als mensen met een installatie beginnen zonder grafische interface, vandaar dat het voor beginnende gebruikers handiger is om net een distributie te beginnen die een herkenbare interface heeft met installer zonder teveel gedoe en Mint is wel aardig compleet, men hoeft meestal geen extra repositories te installeren e.d, soms zijn daar ook terminal commands voor vereist.
Hoelang ben jij niet buiten geweest? ArkOS is al 7 jaar discontinued!
De meeste distro's installeren zich met 3 muisklikken. Livedvd opstarten. Klikken op Installeren (eventueel computernaam opgeven) en rebooten. Niks CLI commando

Ah, dus dat verklaart mijn gebrek aan vitamine D... /-:
29-11-2023, 15:04 door Anoniem
Ah!
Een topic over een virusscanner, het kon natuurlijk niet anders dan dat de Linux fanboys weer onder de vloerplanken vandaan kruipen.
Dit gaat over Virusscanners voor Windows 11; dus gemakshalve gaan we er dan even van uit dat we het hier over een desktop operating system hebben. We laten dus de ontelbare servers en azure machines even buiten beschouwing.
In de desktopmarkt is de verdeling van OS'en gemeten van okt '22 tot okt '23:
68,88% Windows
20,31% OSX
4,09% ChromeOS
3,79% Onbekend
2,92% Linux
0,01% FreeBSD

Voor het overgrote deel van de mensen is Linux geen alternatief. OSX wél, dus duw mensen dan eerder in die hoek dan ze Linux aan te smeren.
Voor de duidelijkheid; ik gebruik alle 3; Een Windows 11 PC (zelfbouw), een Windows 11 laptop (Microsoft), een Macbook M1 en een Linux bak (Dell). En toch kom ik als daily driver echt terug op Windows, er is gewoon een te grote appgap op Linux. Mijn redelijk zwaar uitgeruste zelfbouwbak heeft met Linux simpelweg moeite met drivers, laat staan de software die je er op wil draaien. Linux is prima op wat oudere of niet te exotische hardware, leuk voor programmeren, ontwikkelen, SaaS en wat licht werk.
Voor de mensen die denken dat Windows standaard een gatenkaas is; dat is het niet. In de 30+ jaar dat ik Windows gebruik heb ik echt wel eens een (redelijk onschuldig) virus gehad. En waar krijg je dat van? Als je de rand van de legaliteit op zoekt. Snel even een spel via torrents binnenhalen, gekraakt en wel. Of toch even die keygen "want je wil het programma even uitproberen". Sinds ik gewoon alles netjes aanschaf via de officiele kanalen en me niet meer laat zien op sites als cracks.am en dergelijke heb ik werkelijk nergens meer last van. Op Macos niet, op Linux niet, en op Windows niet.
Misschien ook mede door een goede virusscanner, en dat is nu precies wat ze laten zien in dit onderwerp.
30-11-2023, 08:59 door Leo van Lierop
Ik zie ook geen Zonealarm. Waarschijnlijk geen reclamegeld betaald.
30-11-2023, 10:38 door Anoniem
Leuk onderzoek waarbij niet veel technische informatie is verstrekt over hoe de tests zijn uitgevoerd, behalve dat de scenario's als "realistisch" zijn omschreven...

Afgelopen jaren veel bezig geweest met AV Evasion, leuk onderwerp, juist daardoor snap ik deze resultaten niet... Avast, AVG, Avira en McAfee zijn het meest makkelijk te omzeilen van deze lijst (twee weken geleden nog iets geschreven).

Het aanpassen van malware/virus bij gebruik van bekende en beschikbare tools (hah skids) zoals het door Veil halen van je code of het aanpassen van executables middels Shell7er zou een hoog detectiepercentage moeten hebben. Toch deden zij dit niet... daarom lijkt de term "realistische scenario's" niet helemaal juist.
30-11-2023, 11:25 door Anoniem
Door Anoniem: Ah!
Een topic over een virusscanner, het kon natuurlijk niet anders dan dat de Linux fanboys weer onder de vloerplanken vandaan kruipen.
Dit gaat over Virusscanners voor Windows 11; dus gemakshalve gaan we er dan even van uit dat we het hier over een desktop operating system hebben. We laten dus de ontelbare servers en azure machines even buiten beschouwing.
In de desktopmarkt is de verdeling van OS'en gemeten van okt '22 tot okt '23:
68,88% Windows
20,31% OSX
4,09% ChromeOS
3,79% Onbekend
2,92% Linux
0,01% FreeBSD

Voor het overgrote deel van de mensen is Linux geen alternatief. OSX wél, dus duw mensen dan eerder in die hoek dan ze Linux aan te smeren.
Voor de duidelijkheid; ik gebruik alle 3; Een Windows 11 PC (zelfbouw), een Windows 11 laptop (Microsoft), een Macbook M1 en een Linux bak (Dell). En toch kom ik als daily driver echt terug op Windows, er is gewoon een te grote appgap op Linux. Mijn redelijk zwaar uitgeruste zelfbouwbak heeft met Linux simpelweg moeite met drivers, laat staan de software die je er op wil draaien. Linux is prima op wat oudere of niet te exotische hardware, leuk voor programmeren, ontwikkelen, SaaS en wat licht werk.
Voor de mensen die denken dat Windows standaard een gatenkaas is; dat is het niet. In de 30+ jaar dat ik Windows gebruik heb ik echt wel eens een (redelijk onschuldig) virus gehad. En waar krijg je dat van? Als je de rand van de legaliteit op zoekt. Snel even een spel via torrents binnenhalen, gekraakt en wel. Of toch even die keygen "want je wil het programma even uitproberen". Sinds ik gewoon alles netjes aanschaf via de officiele kanalen en me niet meer laat zien op sites als cracks.am en dergelijke heb ik werkelijk nergens meer last van. Op Macos niet, op Linux niet, en op Windows niet.
Misschien ook mede door een goede virusscanner, en dat is nu precies wat ze laten zien in dit onderwerp.

Ten eerste; ik ben géén "fanboy" van wat voor organisatie of merk dan ook, maar bedankt voor de aanname en vergelijking met een kruipsel, dat zegt meer over uw eigen intensies dan de mijne.
Ik ben bijvoorbeeld tegen de Ubuntu-distributie vanwege hun snaps en Amazon-belangen, en spyware in de zoekopdracht, vandaar dat ik LMDE adviseer al bevat Mint-Ubuntu geen spyware.
Het is geen kwestie van welk besturingsysteem "wint" het is geen wedstrijd die we hier houden, ik geef een logische inkijk in de voordelen van GNU+Linux in de hoop mensen te helpen die hierbij gebaat zijn en wat meer info te geven waar mogelijk, en als ik een artikel zie over virusscanner die overigens volzitten met trackers die uw metadata verkopen aan derden wijs ik mensen op een gezonder alternatief.
Ten tweede; Linux is een kernel, geen besturingsysteem.
Ten derde; GNU+Linux is veel veiliger dan Windows.
Men is niet standaard ingelogd als administrator.
Zoals u al zegt zijn er veel minder virussen aanwezig op GNU+Linux.
Het is vrije en open source, en dus transparant en men hoeft geen licentie te ondertekenen om de apps en besturingsysteem te ondertekenen.
Men haalt de apps van een veilige software repository in plaats van een inwillekeure plek op het internet.
Er is geen "appgap" aangezien de repository vol staat met gratis en vrije software en er zijn zat alternatieven voor praktisch alle apps.
Daarnaast bevatten de meeste proprietaire apps voor Windows (inclusief de virusscanners) boordevol trackers die de metadata van gebruikers verkopen, op deze manier bent u zelf het product van uw PC.
Als uw PC wordt meegepakt door een inbreker moet u bitlocker hebben aan staan, dat is niet ingebouwd in Windows Home.
In de meeste GNU+Linux distributies zit er standaard full-disk versleuteling ingebouwd die men niet hoeft te delen met een bedrijf, in tegenstelling tot Microsoft.
Daarnaast zit er in Windows standaard malware ingebouwd, men pakt immers een hoop metadata van gebruikers.
Microsoft is bereid alles met de NSA te delen, zie ook het euvel rond de NSAkey toestand.
MacOS is eveneens een gesloten systeem, alle gesloten systemen zijn zwarte dozen met vergelijkbare toestanden, gezien het feit dat het niet transparant is maken bedrijven daar fretig gebruik van.
De meerderheid van het volk gebruikt overigens GNU+Linux op hun Android telefoon (AOSP) en op servers, en jawel, dat mag best gezegd worden.
Wat het percentage van gebruikers die Windows gebruikt met het onderwerp te maken heeft ontgaat me volledig, dat maakt het niet ineens veiliger, het is eerder een gebrek aan kennis, en dat is nou precies waar ik mee probeer te helpen.
30-11-2023, 12:27 door Anoniem
Ik had een aantal fouten gemaakt waaronder "Het is vrije en open source, en dus transparant en men hoeft geen licentie te ondertekenen om de apps en besturingsysteem te ondertekenen."

Maar ik bedolede eigenlijk; Het is vrij en open source, en dus transparant en men hoeft geen licentie te ondertekenen om de apps en besturingsysteem te kunnen gebruiken.
30-11-2023, 12:41 door Anoniem
Door Anoniem: Ah!
Een topic over een virusscanner, het kon natuurlijk niet anders dan dat de Linux fanboys weer onder de vloerplanken vandaan kruipen.
Dit gaat over Virusscanners voor Windows 11; dus gemakshalve gaan we er dan even van uit dat we het hier over een desktop operating system hebben. We laten dus de ontelbare servers en azure machines even buiten beschouwing.
In de desktopmarkt is de verdeling van OS'en gemeten van okt '22 tot okt '23:
68,88% Windows
20,31% OSX
4,09% ChromeOS
3,79% Onbekend
2,92% Linux
0,01% FreeBSD

Voor het overgrote deel van de mensen is Linux geen alternatief. OSX wél, dus duw mensen dan eerder in die hoek dan ze Linux aan te smeren.
Voor de duidelijkheid; ik gebruik alle 3; Een Windows 11 PC (zelfbouw), een Windows 11 laptop (Microsoft), een Macbook M1 en een Linux bak (Dell). En toch kom ik als daily driver echt terug op Windows, er is gewoon een te grote appgap op Linux. Mijn redelijk zwaar uitgeruste zelfbouwbak heeft met Linux simpelweg moeite met drivers, laat staan de software die je er op wil draaien. Linux is prima op wat oudere of niet te exotische hardware, leuk voor programmeren, ontwikkelen, SaaS en wat licht werk.
Voor de mensen die denken dat Windows standaard een gatenkaas is; dat is het niet. In de 30+ jaar dat ik Windows gebruik heb ik echt wel eens een (redelijk onschuldig) virus gehad. En waar krijg je dat van? Als je de rand van de legaliteit op zoekt. Snel even een spel via torrents binnenhalen, gekraakt en wel. Of toch even die keygen "want je wil het programma even uitproberen". Sinds ik gewoon alles netjes aanschaf via de officiele kanalen en me niet meer laat zien op sites als cracks.am en dergelijke heb ik werkelijk nergens meer last van. Op Macos niet, op Linux niet, en op Windows niet.
Misschien ook mede door een goede virusscanner, en dat is nu precies wat ze laten zien in dit onderwerp.
Kennelijk is Linux voor het overgrote deel wel een alternatief. Het zit namelijk in elk Android toestel en heeft het in de supercomputer-markt alle windows weggeconcurreerd alleen al vanwege de drivers. Daar draait ook geen antivirus. Antivirus is zo jaren 90 voor oude technologie. Het is meer een probleem (gesloten software met admin rechten!) dan een oplossing.
Wie heeft het niet meegemaakt dat het systeem niet meer wilde opstarten na een antivirus driver update. Daarnaast is het spyware want die leveranciers weten allemaal zo goed wat er zich afspeelt.
30-11-2023, 12:45 door Anoniem
Door Anoniem: Ik had een aantal fouten gemaakt waaronder "Het is vrije en open source, en dus transparant en men hoeft geen licentie te ondertekenen om de apps en besturingsysteem te ondertekenen."

Maar ik bedolede eigenlijk; Het is vrij en open source, en dus transparant en men hoeft geen licentie te ondertekenen om de apps en besturingsysteem te kunnen gebruiken.
Ik had dat wel begrepen maar dat is alleen maar voer voor de mensen die daar niet in zijn geïnteresseerd. Sommigen zijn al geassimileerd en willen het nut niet begrijpen. Zij accepteren de ingebouwde beperkingen van de grote .... Lekker makkelijk allemaal en een cover your ass syndroom.
30-11-2023, 12:58 door Anoniem
Geen "appgap" tussen Linux en Windows?
Ja, er staat veel mooie en goede alternatieve software in de nodige repositories; en voor hobby en thuis gebruik echt een prima alternatief.
Maar; heb je kinderen? Werk je? Kans is groot dat die in een ecosysteem zitten (gedwongen of niet) waar je met Linux gewoon geen goed alternatief hebt. Nog los dat kinderen ook af en toe eens lekker The Sims 4 willen spelen na hun huiswerk.

Leuk dat je Android nog even noemt; in een zelfde bericht waar je los gaat over tracking...

Ik beveilig liever de buitenkant (Goede firewall met IDS/IPS, PiHole e.d. die korte metten maken met tracking e.d.) maar dat de rest van het gezin nog wel gewoon de vanuit het werk of school afgedwongen applicaties kan gebruiken.

(en nee, een VM is geen goed alternatief)
Ik heb wel mijn systeem dual boot, maar ben wel eerlijk dat ook ik vaker de Windows installatie gebruik. Ik herken me ook wel in het probleem met drivers.
30-11-2023, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Kennelijk is Linux voor het overgrote deel wel een alternatief. Het zit namelijk in elk Android toestel en heeft het in de supercomputer-markt alle windows weggeconcurreerd alleen al vanwege de drivers. Daar draait ook geen antivirus. Antivirus is zo jaren 90 voor oude technologie. Het is meer een probleem (gesloten software met admin rechten!) dan een oplossing.
Wie heeft het niet meegemaakt dat het systeem niet meer wilde opstarten na een antivirus driver update. Daarnaast is het spyware want die leveranciers weten allemaal zo goed wat er zich afspeelt.

Nogmaals, want je schijnt het niet te willen begrijpen, het oorspronkelijke artikel gaat over Virusscanners voor Windows 11.
Windows 11 is een desktop OS. Dus geen supercomputers, geen servers, en geen Android telefoons.

Als je op die toer gaat zijn de meeste Linux gebaseerde systemen ook gesloten, en vol met trackers en andere gevaarlijke software: Android, iOS, iPadOS, MacOS. Tel je die allemaal mee met Linux is het helemaal geen vrij en blij, open en veilig platform meer. Kijk eens mee op netwerkniveau wat een Android telefoon allemaal probeert te benaderen...

Ik heb dat trouwens nooit meegemaakt (niet opstarten na een antivirus update). En heb toch 20 jaar op verschillende niveaus en besturingsystemen beheer gedaan.
30-11-2023, 14:28 door Anoniem
Door Anoniem: Geen "appgap" tussen Linux en Windows?
Ja, er staat veel mooie en goede alternatieve software in de nodige repositories; en voor hobby en thuis gebruik echt een prima alternatief.
Maar; heb je kinderen? Werk je? Kans is groot dat die in een ecosysteem zitten (gedwongen of niet) waar je met Linux gewoon geen goed alternatief hebt. Nog los dat kinderen ook af en toe eens lekker The Sims 4 willen spelen na hun huiswerk.

Leuk dat je Android nog even noemt; in een zelfde bericht waar je los gaat over tracking...

Ik beveilig liever de buitenkant (Goede firewall met IDS/IPS, PiHole e.d. die korte metten maken met tracking e.d.) maar dat de rest van het gezin nog wel gewoon de vanuit het werk of school afgedwongen applicaties kan gebruiken.

(en nee, een VM is geen goed alternatief)
Ik heb wel mijn systeem dual boot, maar ben wel eerlijk dat ook ik vaker de Windows installatie gebruik. Ik herken me ook wel in het probleem met drivers.
Juist de drivers zijn onder windows een probleem. De meesten draaien met admin rechten en als het systeem is ge-update kan je sommigen weer opnieuw installeren want windows update support geen third party. De buitenkant beveiligen is niet genoeg, zie al die ransomware incidenten.
Je scholen argument snijdt ook geen hout. De meesten gebruiken chromebooks zonder antivirus en geen ransomware incidenten. Dan maar niet die ene oude applicatie. Op HBO en Universiteit zie je steeds meer Macs, ook zonder antivirus.
Terug naar het topic. Wij gebruiken onder Linux clamav omdat we windows shares aanbieden. Hier is nog nooit 1 linux virus mee gevangen wel regelmatig je raad het wel.
30-11-2023, 17:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Kennelijk is Linux voor het overgrote deel wel een alternatief. Het zit namelijk in elk Android toestel en heeft het in de supercomputer-markt alle windows weggeconcurreerd alleen al vanwege de drivers. Daar draait ook geen antivirus. Antivirus is zo jaren 90 voor oude technologie. Het is meer een probleem (gesloten software met admin rechten!) dan een oplossing.
Wie heeft het niet meegemaakt dat het systeem niet meer wilde opstarten na een antivirus driver update. Daarnaast is het spyware want die leveranciers weten allemaal zo goed wat er zich afspeelt.

Nogmaals, want je schijnt het niet te willen begrijpen, het oorspronkelijke artikel gaat over Virusscanners voor Windows 11.
Windows 11 is een desktop OS. Dus geen supercomputers, geen servers, en geen Android telefoons.

Als je op die toer gaat zijn de meeste Linux gebaseerde systemen ook gesloten, en vol met trackers en andere gevaarlijke software: Android, iOS, iPadOS, MacOS. Tel je die allemaal mee met Linux is het helemaal geen vrij en blij, open en veilig platform meer. Kijk eens mee op netwerkniveau wat een Android telefoon allemaal probeert te benaderen...

Ik heb dat trouwens nooit meegemaakt (niet opstarten na een antivirus update). En heb toch 20 jaar op verschillende niveaus en besturingsystemen beheer gedaan.

Android is gebaseerd op AOSP, dat is volledig vrije en open source.
Ik gebruik zelf GrapheneOS, zeer veilig.
Ik gebruik geen Play Store, maar maar gebruik van application repositories zoals F-Droid en Guardian Project.
Ik gebruik uitsluitend apps zonder trackers.
Een PiHole gebruik ik eveneens, mijn vriendin heeft immers een Android telefoon tjokvol trackers...
AOSP bevat hoe dan ook geen trackers, het zijn juist bedrijven zoals Google, Microsoft, Samsung en Apple die trackers, gesloten software toevoegen.
01-12-2023, 09:35 door Anoniem
Door Anoniem: Eset ontbreekt WEER

Ja, dat viel mij ook al op. Heb tot voor zo'n 3 jaar geleden met volle tevredenheid met hun appliance gewerkt. Daarna bij een andere werkgever met Trend Micro moeten werken, wat in mijn ogen zwaar verouderd is. Nu werk ik met MS Defender, wat in mijn ogen nu een echt volwassen product is geworden. Helaas noodzakelijk gezien bij mijn huidige werkgever het serverpark voor zo'n 85% uit Windows bakken bestaat.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.