image

Authenticatieplatform Okta lekt gegevens van alle klanten die support zochten

woensdag 29 november 2023, 10:38 door Redactie, 5 reacties

Authenticatieplatform Okta heeft gegevens van alle klanten die support zochten gelekt. Het gaat voor de meeste klanten om naam en e-mailadres die bij een aanval eind september werden gestolen. Vorige maand liet Okta weten dat een aanvaller na een inbraak op een supportsysteem gevoelige gegevens van klanten had buitgemaakt waarmee op hun systemen kon worden ingelogd.

Het datalek werd veroorzaakt door middel van gestolen inloggegevens waarmee de aanvaller kon inloggen op Okta's supportsysteem. Volgens Okta had een medewerker het wachtwoord voor het supportsysteem in zijn privé Google-account op zijn zakelijk beheerde laptop opgeslagen. Het bedrijf stelde dat de inloggegevens zeer waarschijnlijk zijn gestolen doordat de aanvallers toegang tot het privé Google-account of een privé apparaat van deze medewerker hebben gekregen.

Okta biedt een platform waar wereldwijd duizenden bedrijven gebruik van maken om werknemers toegang tot systemen en applicaties te geven. In eerste instantie meldde Okta dat bij de aanval gegevens van 134 bedrijven waren gestolen. De aanvaller wist bij vijf klanten met gestolen sessietokens op de klantomgeving in te loggen. Drie van deze klanten, BeyondTrust, Cloudflare en 1Password, maakten de inbraak zelf bekend. Eerder uitte Cloudflare nog felle kritiek op Okta, omdat het vond dat het bedrijf meldingen over de inbraak niet serieus had genomen.

Nu blijkt dat gegevens van alle bedrijven die support zochten zijn gelekt. Uit verder onderzoek naar de aanval blijkt dat de aanvaller de gegevens van alle klanten in het supportsysteem heeft opgevraagd. Voor 99,6 procent van de klanten gaat het om volledige naam en e-mailadres. "Er is een mogelijkheid dat de aanvaller deze informatie kan gebruiken om Okta-klanten via phishing of social engineering aan te vallen", aldus het authenticatieplatform, dat over een verhoogd risico op dergelijke aanvallen spreekt. Okta stelt dat het dit deel van het datalek in eerste instantie had gemist vanwege het zoekfilter dat de aanvaller gebruikte.

Reacties (5)
29-11-2023, 10:48 door Anoniem
Altijd zorgen dat je ook zelf in je eigen database staat met een apart email adres. Zodat je in elk geval weet dat na een lek er actief misbruik van wordt gemaakt. Want dan krijg je vanzelf email. Datadiefstal kan iedereen overkomen (de stomsten natuurlijk altijd het eerst, dat zijn doorgaans de zelfbedachte "deskundigen"). Mensen die je hun gegevens hebben toevertrouwd op de hoogte houden blijft echter nog veel belangrijker.

Wat wel dan weer echt een ramp is, is dat emaildiensten als hotmail, gmail en yahoo mails blokkeren als je daarop per mail iedereen zo snel mogelijk op de hoogte wil stellen.

Het weggooien van degelijke belangrijke post is eigenlijk ook crimineel.
29-11-2023, 11:05 door Anoniem
Dit lijkt me toch wel een flinke knauw voor Okta. Hoe veel van dit soort incidenten gaan we nog zien voordat het einde oefening zal zijn voor deze club? Ik denk zelf dat het er niet zo veel meer zullen zijn.
30-11-2023, 09:16 door Saph
Door Anoniem: Altijd zorgen dat je ook zelf in je eigen database staat met een apart email adres. Zodat je in elk geval weet dat na een lek er actief misbruik van wordt gemaakt. Want dan krijg je vanzelf email. Datadiefstal kan iedereen overkomen (de stomsten natuurlijk altijd het eerst, dat zijn doorgaans de zelfbedachte "deskundigen"). Mensen die je hun gegevens hebben toevertrouwd op de hoogte houden blijft echter nog veel belangrijker.

Wat wel dan weer echt een ramp is, is dat emaildiensten als hotmail, gmail en yahoo mails blokkeren als je daarop per mail iedereen zo snel mogelijk op de hoogte wil stellen.

Het weggooien van degelijke belangrijke post is eigenlijk ook crimineel.

Dat is gewoon spampreventie, als er in een keer een heleboel mail naar gebruikers van de dienst gaan wordt dat gezien als spam wat ergens wel logisch is.
02-12-2023, 14:43 door Anoniem
Door Anoniem: Dit lijkt me toch wel een flinke knauw voor Okta. Hoe veel van dit soort incidenten gaan we nog zien voordat het einde oefening zal zijn voor deze club? Ik denk zelf dat het er niet zo veel meer zullen zijn.

Voor ons was dit er net eentje te veel. Wij zijn aan het plannen om te migreren. Ondanks dat dat best een klus is. Genoeg is echter genoeg. Zit hem vooral in het structureel niet goed acteren tijdens/na een aanval.
04-12-2023, 10:07 door ShaWormHa
Door Anoniem: Dit lijkt me toch wel een flinke knauw voor Okta. Hoe veel van dit soort incidenten gaan we nog zien voordat het einde oefening zal zijn voor deze club? Ik denk zelf dat het er niet zo veel meer zullen zijn.

Dit lijkt me al einde oefening, als je nu gaat zoeken in de markt waarom zou je dan nog kiezen voor Okta?
Dit heeft het bedrijf dusdanig gezichtsverlies toegedaan, hun core business is mensen ontzorgen en daarin hebben ze juist gefaalt.

Ik kijk niet meer naar deze partij als ik een softwareleverancier zoek in die markt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.