image

"Digitalisering zet ouderen en gehandicapten op achterstand"

donderdag 4 januari 2024, 12:27 door Redactie, 26 reacties

Digitalisering heeft veel nadelen en zet ouderen en gehandicapten op achterstand, zo stelt Herbert Bruderer, voormalig informaticadocent aan de technische universiteit ETH Zürich. In een artikel voor het blog van de Association for Computing Machinery (ACM), een internationale wetenschappelijke vereniging voor computeronderzoek, noemt hij allerlei nadelen van digitalisering.

Volgens Bruderer kunnen veel mensen niet meekomen met de digitalisering, of het nu gaat om het gebruik van smartphones of kaartjesmachines. "Digitalisering sluit veel mensen uit van het sociale of economische leven. Ze worden achtergelaten. Zonder computervaardigheden is het bijvoorbeeld lastig om kaartjesautomaten te gebruiken." Bruderer voegt toe dat veel analoge apparaten gebruiksvriendelijker zijn dan digitale apparaten en digitale diensten. "Veel dienstverleners weten dit niet of accepteren het gewoon."

Wie bijvoorbeeld voor beveiligingsredenen geen digitale betaaltransacties wil uitvoeren, wordt door de banken gestraft, gaat Bruderer verder. Zo worden er lagere rentes gegeven en moeten er hogere kosten worden betaald. Daarbij doelt Bruderer op de situatie in Zwitserland, waar nagenoeg ook geen papieren telefoonboeken en spoorboekjes meer zijn te vinden. Ook zijn er geen telefooncellen meer.

"Als je geen mobiele telefoon hebt, ben je niet langer bereikbaar op de weg en in het geval van noodsituaties overgeleverd. Als hebzuchtige telecombedrijven het 2G- of 3G-netwerk uitschakelen, word je gedwongen een nieuwe telefoon te kopen, wat niet echt milieuvriendelijk is." Verder zijn veel diensten tegenwoordig alleen online beschikbaar. Ouderen en gehandicapten die hier de dupe van zijn hebben geen sterke lobby en hun zorgen en behoeftes worden genegeerd en vergeten, merkt Bruderer op. "De digitale wereld is vaak genadeloos en ondemocratisch."

Reacties (26)
04-01-2024, 12:33 door Anoniem
En dan hebben we het nog niet over de mensen die gewoon niet mee willen in het digi-gedram.
04-01-2024, 12:55 door Anoniem
Er worden meer groepen op achterstand gezet:
Laag geletterden omdat deze groep problemen heeft met details op het scherm
Technofoben omdat ze een medium moeten gebruiken waar ze niet mee om kunnen gaan
Mensen die bewust geen data willen delen met de grote datagraaiers (Meta, Google ect)

En ik ben het met hem eens dat dit een probleem is dat groten aan het worden is.
04-01-2024, 13:04 door Anoniem
Nogal logisch toch?
Onze samenleving werd 12 jaar (eigenlijk al langer) aangestuurd door verschillende politieke grondgedachten:
- op onderwijs bezuinig je, dat is een verdienmodel. Winnaars redden zich toch wel en losers, ach.
- in zorg investeer je niet, zieke en zielige en oude mensen zijn alleen maar 'oud hout'
- roep met z'n allen gezellig "fuck de consument" totdat iedereen het gelooft

Je moet gewoon meegaan met de kudde, onder het motto 'als het tij verandert, verzet men de bakens'. Afwijken is een zonde, dat moet je voorkomen. Gewoon het keurslijf dat we 'met z'n allen' zo graag willen, geloof in het kapitalisme! En als je geld op is, dan regel je euthanasie: "Ik stop, want mijn geld is op." En om het voor iedereen eenvoudig te maken om weg te kijken noemen we dat individualisme. Saamhorigheid is de vijand van dit systeem, daarom wordt er een heuse heksenjacht in de media georganiseerd tegen alle vormen van religie. Zelfs als er sprake is van misbruik in KERKrade wordt het toch even aangestipt, en onbewust is iedereen bang voor samen, tenzij je allemaal hetzelfde doet in je eigen (sport)clubje.

Wie deze samenleving niet wil komt vanzelf in de verdrukking samen met de jongere generatie van nu. Keert hier de wal het schip?
04-01-2024, 13:23 door Anoniem
Daarom hebben we een nieuwe Solon nodig.
Iemand, die net als bij de antieke Grieken alles kwijtschelden wil
en ons voert naar een nieuwe periode van bloei.

Of we gaan net als een aantal keren in de menselijke geschiedenis
eerder terug naar 0 onder aanvoering van 'the good club".

#laufer
04-01-2024, 13:23 door Anoniem
Bruderer voegt toe dat veel analoge apparaten gebruiksvriendelijker zijn dan digitale apparaten en digitale diensten. "Veel dienstverleners weten dit niet of accepteren het gewoon."
Niet alleen dat, maar ook dat je nu van de gebruiker een bepaalde deskundigheid verwacht,
die daarvoor aan de medewerker achter de balie werd overgelaten.
Kon je vroeger bijvoorbeeld bij het treinstation een kaartje kopen
door dat aan iemand achter de balie te vragen, die wist hoe dat te regelen,
nu moet je zelf de deskundigheid hebben om dat te doen.
Als je dat regelmatig doet, is dat niet per se een probleem
mits de apparaten daarvoor inderdaad gebruiksvriendelijk zijn!
maar ga je maar zelden met de trein
dan is dat een heel andere zaak.

Hetzelfde geldt voor een mobiele telefoon,
als je die verder amper gebruikt,
is het lastig om daarmee te werken
voor die ene keer dat het wel moet.
Aan de andere kant hoor ik ook dat veelgebruikers van de mobiele telefoon
niet eens in staat zijn om het geluid van hun telefoon uit te zetten
omdat dat blijkbaar te ingewikkeld is?!
04-01-2024, 13:31 door Anoniem
Door Anoniem: En dan hebben we het nog niet over de mensen die gewoon niet mee willen in het digi-gedram.
Er is niets mis met de zgn. digitalisering
als daardoor dingen echt gemakkelijker worden.
Voor veel mensen zal dat inderdaad zo zijn,
maar voor veel mensen ook niet.
Dat laatste wordt echter vaak willens en wetens onderkend
door de bedrijven die voordeel hebben (lees geld verdienen)
aan die "digitalisering".
04-01-2024, 13:37 door Anoniem
Door Anoniem: En dan hebben we het nog niet over de mensen die gewoon niet mee willen in het digi-gedram.

Precies! Ga eens ergens bij een grote winkelketen wat kopen, bijvoorbeeld Praxis om er maar 1 te noemen. Zoveel procent korting op dit en dat, kom je bij de kassa moet je de Praxis app hebben voor de korting. Geen app? Geen korting!

Helemaal te gek voor woorden...
04-01-2024, 14:18 door Anoniem
Ik vraag mij af wie het recht denkt te hebben om te bepalen wie wel en niet in de maatschappij mee
mag, kan doen. In mijn ogen heeft niemand dit recht, wij leven als mens op deze planeet die wij allemaal
nodig hebben om te overleven.

Een regering hoort er voor alle burgers te zijn dus ook de bereikbaarheid , dit geld voor alle levens behoefte.
04-01-2024, 14:34 door Anoniem
Door Anoniem: En dan hebben we het nog niet over de mensen die gewoon niet mee willen in het digi-gedram.
Je maakt zelf gebruik van de digitale wereld, komt hier digitaal posten en noemt dit digi-gedram.
Dus hoeveel waarde moet ik hechten aan jouw digi-opmerkingen?
04-01-2024, 14:39 door Anoniem
Okee, ik ben een oudere, maar mijn eerste computer was een Commodore 64 (!!) die 64KB geheugen had (!!) en ik was de eerste in mijn familie die een computer kocht (voor fl.800,= !!)
Nu heb ik verschillende computers, een webserver (Ubuntu) en straks doe ik nog meer ermee.

Nee, ik heb de digitale boot niet gemist. Vele leeftijdsgenoten helaas wel dus.
04-01-2024, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag mij af wie het recht denkt te hebben om te bepalen wie wel en niet in de maatschappij mee
mag, kan doen. In mijn ogen heeft niemand dit recht, wij leven als mens op deze planeet die wij allemaal
nodig hebben om te overleven.

Een regering hoort er voor alle burgers te zijn dus ook de bereikbaarheid , dit geld voor alle levens behoefte.

Iedereen mag mee doen. Niet iedereen kan mee doen. Uiteindelijk kan je niet iedereen faciliteren zonder extreem hoge kosten te maken en dat moet er een keus worden gemaakt tussen die kosten maken (die door andere moeten worden opgebracht) of iemand achter laten.

Er zullen uitzonderingen zijn maar er zijn genoeg initiatieven om mensen te leren lezen of digitaal vaardig(er) te maken. Als mensen niet willen dan komt er een moment dat zij de vruchten mogen gaan plukken van hun onwil. Ik ken genoeg ouderen die mobiele telefoons hebben en zelfs internet date dus het kan wel
04-01-2024, 15:23 door Anoniem
Maar ondanks dat nog foutloos spellen en hoofdrekenen
en dat lukt een groot deel der jeugdig gedigitaliseerden steeds minder vaak.

Maak je dus maar totaal afhankelijk van deze nieuwe manier van slavernij. Je hoeft er niet mee eens te zijn ook.
04-01-2024, 15:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En dan hebben we het nog niet over de mensen die gewoon niet mee willen in het digi-gedram.

Precies! Ga eens ergens bij een grote winkelketen wat kopen, bijvoorbeeld Praxis om er maar 1 te noemen. Zoveel procent korting op dit en dat, kom je bij de kassa moet je de Praxis app hebben voor de korting. Geen app? Geen korting!

Helemaal te gek voor woorden...
Helemaal mee eens. Tegenwordig doe ik via internet in de winkel mijn bestelling om de korting te krijgen en moeten ze zelf de spullen pakken. Krijg ik toch de korting moeten zij meer werk doen omdat ik anders hun app op mijn telefoon moet zetten en data gaan delen. Nu hoef ik minder data te delen omdat zij mijn privacy niet respecteren..
04-01-2024, 16:21 door Anoniem
Er zullen uitzonderingen zijn maar er zijn genoeg initiatieven om mensen te leren lezen of digitaal vaardig(er) te maken. Als mensen niet willen dan komt er een moment dat zij de vruchten mogen gaan plukken van hun onwil. Ik ken genoeg ouderen die mobiele telefoons hebben en zelfs internet date dus het kan wel
Er zijn helaas genoeg van die figuren die denken dat zij weten hoe een mens moet leven en die zowat
allemaal de zelfde eigenschap hebben, en de geschiedenis staat er vol van. Ik ben voor vrijheid en dat
ieder mag leven zoals hij dat wil, nu gaat dat nog niet maar als we zo verder gaan kan dit wel eens korter
bij zijn als we denken. Niemand ook jij niet heeft het recht om te zeggen hoe mensen moeten leven.

Heb een documentaire gezien over rijke mensen in Amerika, en die vonden zichzelf zeer geweldig zij vonden
dat zij het recht hadden om te doen wat zij deden en dat had veel weg van jou reactie.

Nee, ik heb de digitale boot niet gemist. Vele leeftijdsgenoten helaas wel dus.
Dat ik één elektronica en computer hobbyist ben wil niet zeggen dat iedereen dat moet zijn, als er apparaten defect
zijn heb ik hierdoor wel de mogelijkheid om die repareren, maar dat is mijn keuze geweest. Dat ik niet veel om sport
geef maar wel altijd met techniek bezig ben heeft ook zijn nadelen voor mij, zeker in gesprekken.

Ik ken genoeg mensen die helemaal niets met techniek op hebben en wat mag dan het probleem voor jou zijn?

Je maakt zelf gebruik van de digitale wereld, komt hier digitaal posten en noemt dit digi-gedram.
Dus hoeveel waarde moet ik hechten aan jouw digi-opmerkingen?
Wij doen nog steeds dingen die de eerste mens op deze planeet deden, moeten we daar ook mee stoppen?
Trouwens het gaat het niet over wat jij schrijft.
04-01-2024, 16:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En dan hebben we het nog niet over de mensen die gewoon niet mee willen in het digi-gedram.
Je maakt zelf gebruik van de digitale wereld, komt hier digitaal posten en noemt dit digi-gedram.
Dus hoeveel waarde moet ik hechten aan jouw digi-opmerkingen?
Die poster heeft dus wel een punt. Dat je wat op internet surft, wil niet zeggen dat je mee wilt of kunt in 'alles moet maar met een app'.
Ja, ik kan er mee overweg. Nee, ik doe het niet. App nodig? Zoek maar een andere klant. Helemaal geen behoefte aan continu bespioneerd worden (en al helemaal niet aan altijd een telefoon bij me hebben... die ligt gewoon thuis op de koelkast).
04-01-2024, 19:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En dan hebben we het nog niet over de mensen die gewoon niet mee willen in het digi-gedram.

Precies! Ga eens ergens bij een grote winkelketen wat kopen, bijvoorbeeld Praxis om er maar 1 te noemen. Zoveel procent korting op dit en dat, kom je bij de kassa moet je de Praxis app hebben voor de korting. Geen app? Geen korting!

Helemaal te gek voor woorden...
De app van Lidl is ook zo fantastisch. Je moet jouw gps aanzetten (om te bepalen wat de dichtstbijzijnde winkel is, hoe dom denken zij bij de Lidl dat hun klanten zijn?) anders kom je niet verder. Gelijk weer verwijderd.
Klantenservice Lidl vindt dit geheel normaal.
04-01-2024, 19:50 door Anoniem
Het primaire probleem is dat de mensen ten dienste van de digitale sameleving worden geacht te zijn.
In het verleden was mechanisering ten dienste van mensen.
04-01-2024, 20:54 door Anoniem
Of je reageert in de trant van deze leerling.

Na welke slag verdween Napoleon?
Na zijn laatste.

Waar werd de declaratie van Napoleon getekend?
Onder aan het formulier.

Wat is de grootste oorzaak van scheidingen?
Gaan trouwen.

Het ventje kreeg van de juf een 9 +.

#laufer
04-01-2024, 21:40 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag mij af wie het recht denkt te hebben om te bepalen wie wel en niet in de maatschappij mee
mag, kan doen. In mijn ogen heeft niemand dit recht, wij leven als mens op deze planeet die wij allemaal
nodig hebben om te overleven.

Een regering hoort er voor alle burgers te zijn dus ook de bereikbaarheid , dit geld voor alle levens behoefte.
Lekker naïef zeg. De regering doet gewoon waar het zin in heeft, niet gehinderd door gebrek aan kennis. Als je niet mee wil doen word je buitengesloten, bijvoorbeeld met de QR-codes tijdens corona. Wat jij vindt dat de regering moet, of wat een ander vindt, maakt de regering echt niets uit. Je bent maar in je eentje, dankzij verheerlijkt individualisme, en allerlei (social media) bubbels. "Verdeel en heers" leerden we ooit op school (tegenwoordig niet meer?).
05-01-2024, 06:41 door Anoniem
Lekker naïef zeg. De regering doet gewoon waar het zin in heeft, niet gehinderd door gebrek aan kennis. Als je niet mee wil doen word je buitengesloten, bijvoorbeeld met de QR-codes tijdens corona.
Wat bedoel je hier eigenlijk mee, ik snap het niet, ik bedoel dat een regering er voor alle burgers moet zijn dus
ook voor oudere en gehandicapten. In reacties hier lees ik dat iedereen maar moet doen als ze kunnen willen of
niet. Wij zijn nu aan het oogsten wat jaren terug gezaaid is door de politiek met dank aan de media, ook op deze
site werd gewaarschuwd en niet alleen door mensen die reageerde.
05-01-2024, 10:34 door nnsa
Ach, zulke artikelen kan ik ook wel schrijven.

Ik lees liever wat we hier aan gaan doen. Zelfs voor wel digitaal-vaardige personen wordt alles veel te complex.
05-01-2024, 11:33 door Anoniem
Door nnsa: Ach, zulke artikelen kan ik ook wel schrijven.

Ik lees liever wat we hier aan gaan doen. Zelfs voor wel digitaal-vaardige personen wordt alles veel te complex.
Allereerst bewustwording van het probleem
dat digitalisering niet per se dingen gemakkelijker maakt voor iedereen.

Tweede punt is dat veel software helemaal niet zo gebruiksvriendelijk is.
Goed voorbeeld daarvan is de DigiD website waar onduidelijke
dan wel verwarrende informatie staat over bijvoorbeeld 2FA door SMS.
05-01-2024, 11:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En dan hebben we het nog niet over de mensen die gewoon niet mee willen in het digi-gedram.
Er is niets mis met de zgn. digitalisering als daardoor dingen echt gemakkelijker worden.
Voor veel mensen zal dat inderdaad zo zijn, maar voor veel mensen ook niet. Dat laatste wordt echter vaak willens en wetens onderkend door de bedrijven die voordeel hebben (lees geld verdienen)aan die "digitalisering".
In India zijn ze ook al ver gevorderd met Aadhaar, inclusief de blijkbaar typerende dienstweigeringen binnen de privaten sector.
Als dingen zonder niet geregeld kunnen worden is er alleen al vanwege de afhankelijkheid heel veel mis met dergelijke systemen.

https://media.ccc.de/v/37c3-12004-please_identify_yourself
"Digital Identity Systems proliferate worldwide without any regard for their human rights impact or privacy concerns. Driven by governments and the crony capitalist solutionism peddled by the private sector, official statistics estimate that 80 % of the world’s population is condemned to use them by the end of this decade....."
05-01-2024, 12:13 door Anoniem
de man heeft gewoon gelijk en al die vlugge types hierboven die nu 'maar ik heb geen problemen dus boeie voor de rest dan maar', die krijgen hun gif beker nog wel te drinken als ze zelf ouder worden en eens een rondje KIFID gehad hebben omdat er zuur verdiende AOW van hun rekening verdwijnt en ze snappen niet hoe en waarom dat kan.
05-01-2024, 13:00 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag mij af wie het recht denkt te hebben om te bepalen wie wel en niet in de maatschappij mee
mag, kan doen. In mijn ogen heeft niemand dit recht, wij leven als mens op deze planeet die wij allemaal
nodig hebben om te overleven.

De regering hoort er voor alle burgers te zijn dus ook de bereikbaarheid , dit geld voor alle levens behoefte.

Sterker nog, de overheid behoort er voor alle burgers te zijn, inclusief de bereikbaarheid. Maar dat willen ze nog wel eens vergeten.
05-01-2024, 16:26 door Anoniem
Sterker nog, de overheid behoort er voor alle burgers te zijn, inclusief de bereikbaarheid. Maar dat willen ze nog wel eens vergeten.
Je hebt gelijk, ik had het woord overheid moeten gebruiken.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.