De populaire adblocker Adblock Plus moet het aantal filterlijsten dat het standaard meelevert en door gebruikers is in te schakelen wegens nieuwe regels van Google beperken, zo laten de ontwikkelaars weten. Adblockers maken gebruik van filters en blocklists om trackers en advertenties te blokkeren. In een reactie op adblockers passen trackers en advertentiebedrijven steeds hun code, scripts en domeinen aan, om zo toch internetgebruikers te kunnen blijven volgen, advertenties te tonen en adblockers te blokkeren.
Google verplicht dit jaar nieuwe regels voor browser-extensies, die staan beschreven in een Manifest. Over een aantal maanden wordt Manifest V3 verplicht. De nieuwe regels beperken adblockers op verschillende manieren. Zo zal Adblock Plus straks nog maximaal honderd vooraf geïnstalleerde filterlijsten meeleveren waarvan gebruikers er vijftig tegelijkertijd kunnen inschakelen. Daarnaast zal het in eerste instantie niet mogelijk voor gebruikers zijn om zich op andere filterlijsten die buiten de extensie worden aangeboden te abonneren.
Adblock Plus zegt dat er een oplossing hiervoor is gevonden in de vorm van 'differential filter list updates', waardoor het mogelijk is om filterlijsten buiten de officiele release om te updaten. "Gebruikers zullen waarschijnlijk geen verschil merken in de kwaliteit van het adblocken", aldus Adblock Plus. De Manifest V3-versie van Adblock Plus zal voor juni van dit jaar verschijnen, aangezien extensie-ontwikkelaars dan van Google hun migratie naar het nieuwe manifest moeten hebben afgerond. De nieuwe regels gaan niet gelden voor Mozilla Firefox.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.