image

Veiligheid, privacy en programmeren kerndoelen digitale geletterdheid onderwijs

donderdag 7 maart 2024, 10:18 door Redactie, 24 reacties

Online veiligheid, privacy, programmeren en AI zijn zaken waar leerlingen in het funderend onderwijs bekend mee zouden moeten zijn, aldus de kerndoelen 'digitale geletterdheid' die het landelijke expertisecentrum voor het curriculum (SLO) heeft opgesteld (pdf). Het ministerie van Onderwijs gaf SLO begin 2022 de opdracht om nieuwe kerndoelen te ontwikkelen voor onder andere het leergebied digitale geletterdheid. De kerndoelen zijn gericht op het primair onderwijs, de onderbouw van het voorgezet onderwijs en het (voorgezet) speciaal onderwijs.

"In het dagelijks leven van leerlingen spelen digitale geletterdheid en burgerschap een belangrijke rol. Leerlingen van nu komen meer dan ooit in aanraking met digitale media en moeten veilig hun weg kunnen vinden in de enorme hoeveelheid informatie waar zij toegang toe hebben", aldus demissionair minister Paul voor Primair en Voortgezet Onderwijs. "Leerlingen kunnen zo met meer weerbaarheid en kennis van zaken meedoen in de samenleving."

SLO heeft nu de conceptkerndoelen voor digitale geletterdheid opgeleverd. Het gaat dan onder andere om veiligheid en privacy, programmeren en AI. "De leerling gaat veilig om met digitale systemen, data en de privacy van zichzelf en anderen", aldus het kerndoel 'veiligheid en privacy'. Zo moeten leerlingen veiligheidsrisico’s herkennen bij het gebruik van digitale systemen en herkennen hoe anderen omgaan met de privacy en de veiligheid van door hen verzamelde of bewaarde data.

Concreet gaat het dan om zaken als het bespreken van het belang van veilige wachtwoorden, bekijken van privacyvoorwaarden, weten wat wel en niet mag in het kader van de AVG, de werking en noodzaak van tweefactorauthenticatie uitleggen, het gebruik van antivirussoftware en het installeren van updates. Als het om AI gaat wordt als voorbeeld gegeven dat leerlingen in gesprek gaan met ChatGPT om ideeën op te doen, structuur in teksten aan te brengen, teksten te vertalen en taalgebruik te verbeteren.

De opgestelde conceptkerndoelen zullen in de periode tot en met voorjaar 2025 in en met het onderwijsveld worden getest. In deze fase gaat SLO met scholen in gesprek over de verwachte bruikbaarheid van de conceptkerndoelen. Om de nieuwe kerndoelen voor alle scholen te kunnen verplichten is een wetswijziging nodig. De minister verwacht het wetsvoorstel dat hiervoor zorgt in het eerste kwartaal van volgend jaar naar de Tweede Kamer te sturen.

Reacties (24)
07-03-2024, 10:30 door Erik van Straten - Bijgewerkt: 07-03-2024, 10:32
Waarom wil men, elke keer opnieuw (*), tijd verspillen aan programmeren? Welke noobs bedenken dit? Dat is geen essentiële basisvaardigheid. Velen zullen het onaangenaam vinden, het moet je "liggen" (persoonlijk vond ik alles van assembler tot C++ hartstikke boeiend) en sowieso wordt dat straks grotendeels door AI gedaan.

In plaats daarvan, leer kinderen hoe zij een fietsband moeten plakken of klussen in en om de woning.

(*) Ergens tussen 1990 en 2000 wilden mijn moeder en een stel buurvrouwen wat meer weten van computers en gingen op cursus. Daar werd hen niet geleerd wat tekstverwerkers en spreadsheets zijn, maar probeerde (volstrekt kansloos) de docent hen in BASIC te leren programmeren.
07-03-2024, 10:34 door Anoniem
Door Erik van Straten: Waarom wil men, elke keer opnieuw (*), tijd verspillen aan programmeren? Welke noobs bedenken dit? Dat is geen essentiële basisvaardigheid. Velen zullen het onaangenaam vinden, het moet je "liggen" en sowieso wordt dat straks grotendeels door AI gedaan.

In plaats daarvan, leer kinderen hoe zij een fietsband moeten plakken of klussen in en om de woning.

Als je niet kunt bedenken hoe iets werkt, ga je het ook nooit kunnen begrijpen. Misschien kun je het gebruiken, maar het blijft een mysterieuze, magische black box. Rudimentaire kennis van programmeren draagt bij aan het kunnen begrijpen waarom een machine iets doet.

En met alle respect enzo, kinderen leren een fietsband plakken of klussen in en om de woning valt onder de opvoedtaken van de ouders.
07-03-2024, 10:48 door Anoniem
Je zult er best wel een paar l33t hackers aan overhouden.

Dan zijn ineens de witte hoeden op en hangen er slechts grijze en veel zwarte.
07-03-2024, 10:53 door Anoniem
“ In plaats daarvan, leer kinderen hoe zij een fietsband moeten plakken of klussen in en om de woning.”

Exact! Daarmee valt veel geld te besparen en het is leuk en het geeft voldoening!
07-03-2024, 11:18 door Anoniem
Door Erik van Straten: Waarom wil men, elke keer opnieuw (*), tijd verspillen aan programmeren? Welke noobs bedenken dit? Dat is geen essentiële basisvaardigheid. Velen zullen het onaangenaam vinden, het moet je "liggen" (persoonlijk vond ik alles van assembler tot C++ hartstikke boeiend) en sowieso wordt dat straks grotendeels door AI gedaan.

In plaats daarvan, leer kinderen hoe zij een fietsband moeten plakken of klussen in en om de woning.

(*) Ergens tussen 1990 en 2000 wilden mijn moeder en een stel buurvrouwen wat meer weten van computers en gingen op cursus. Daar werd hen niet geleerd wat tekstverwerkers en spreadsheets zijn, maar probeerde (volstrekt kansloos) de docent hen in BASIC te leren programmeren.
Echt progammeren gaat mogelijk te ver,
maar doordat ik indertijd me wat met AppleScript bezig ging houden
pas goed de kwetsbaarheid van computers in ging zien.
07-03-2024, 11:28 door Anoniem
Ach, het wordt straks verpakt onder 'algemene ontwikkeling'... de reden waarom we EN Nederlands, EN Engels, EN Duits, EN Frans EN Latijn, EN Spaans moeten leren op school (ja, ik heb atheneum en bedrijfskunde gedaan naast digitale ontwerptechniek, computerkunde, hogere informatica en wiskunde)...

Ik heb gemerkt dat vooral de franse taal mij heeft geblokkeerd om tot volle bloei te komen. Deels docenten (volstrekte idioten die absoluut niet konden les geven, of orde in de klas konden houden) en deels mijn brein. Ik ben als jonkie meerdere malen in Frankrijk geweest en zag niet het nut in van de Franse taal, omdat fransen 180 graden anders zijn dan ik. Waarom dan toch een verplichting om het MOETEN leren? Geen idee... wellicht onder water een vorm van toerisme inkomstenbron? Als je kinderen al vroeg frans leert, gaan ze sneller op vakantie naar je...

Had liever noors of zweeds geleerd.. altijd betere sneeuw, een WC langs de weg is een WC ipv een gat in de grond, als je iemand aan spreekt in het engels, al is het 500km van de hoofdstad, kan helpen ze je desnoods in het engels, dat is ongehoord voor fransozen die het al een belediging vinden als je niet 30 woorden per minuut frans spreekt en hadden we misschien nu nog Saab kunnen rijden ipv een brakke e208 die panelgaps heeft als een 1970 engelse auto en na 10 keer laden al een nieuwe omvormer nodig heeft.

anyway.. programmeren is voor de meeste als frans voor mij... iets compleets onnodigs, irrelevant en ga je nooit gebruiken en gaat ook niet in je algemene ontwikkeling helpen of in je computervaardigheid... sterker nog, ik denk dat het alleen maar aversie opwekt voor mensen die wel interesse hebben maar niet in dat kleine fragmentje van het hele ICT spectrum..

Net als dat voetbal niet gelijk is aan grasmaaien... wellicht ooit nodig om te kunnen voetballen, maar messi hoeft dat niet te kunnen om een doelpunt te scoren.

Iemand die vind dat programmeren een basis vaardigheid is voor computergebruik is per definitie ongeschikt als docent.
07-03-2024, 12:22 door Anoniem
Door Erik van Straten: [...] maar probeerde (volstrekt kansloos) de docent hen in BASIC te leren programmeren.

De jaren negentig zijn lang geleden. De ontwikkeling van programmeertalen voor kleuters heeft sindsdien niet stilgestaan:

Scratch is een [kinderlijk eenvoudige] object-georiënteerde visuele programmeertaal die ontwikkeld is op het MIT door Lifelong Kindergarten group en het MIT Media Lab. De taal is geschikt voor het maken van visualisaties zoals interactieve verhalen, animaties, spellen, muziek en kunst en richt zich speciaal op jonge mensen vanaf 8 jaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Scratch_(programmeertaal)

Scratch JR richt zich op kinderen die nog niet kunnen lezen, vanaf vijf jaar. Beschikbaar voor de iPad en Android.
07-03-2024, 12:48 door Anoniem
De kerndoelen van SLO gaan over wat alle kinderen eind groep 8 (11-12 jaar) en eind onderbouw voortgezet onderwijs (15-16 jaar) moet 'kennen, kunnen en ervaren' lees ik op een site van SLO.

Als het gaat om onderdelen van de formele logica bij het vak Nederlands te onderwijzen, dan begrijp ik daar iets van. "Waarom moeten we dit leren juf?"
Hiermee leer je beter lezen, schrijven en luisteren.
"Wat kan ik daar dan mee juf?"
"Dan zou je een eenvoudige programmeertaal van een computer kunnen leren lezen en schrijven. Misschien heb je er talent voor, en dat waar je talent voor hebt, vind je meestal leuk om te doen, en dan kan je later iets met ICT gaan doen. "

Digitale bandenplakken en lampjes vervangen, is dat een opvoedingstaak van ouders of een onderwijstaak en draagt het bij aan de ontwikkeling van weerbaarheid op basis van kennis van zaken van kinderen en en adolescenten (en hun ouders).
De eindtermen van de docenten- en lerarenopleiding behoren evenredig mee te groeien met de eisen die het onderwijs stelt. Die behoort veel meer te weten dan wat hij of zij aan kinderen en adolescenten via de gebruikte methodes onderricht in geeft. Hier hangt een maatschappelijk prijskaartje aan.
07-03-2024, 14:52 door Anoniem
Veiligheid en privacy een hoog goed en -
als ze jou zelf maar niet te veel weten te programmeren.

#laufer
07-03-2024, 15:11 door Ron625
Leer de jeugd eerst goed Nederlands te spreken en schrijven, en leer ze rekenen.
Ga daarna pas computer les geven, dan hebben ze in ieder geval een goed fundament.
07-03-2024, 16:10 door Anoniem
Door Erik van Straten: Waarom wil men, elke keer opnieuw (*), tijd verspillen aan programmeren? Welke noobs bedenken dit? Dat is geen essentiële basisvaardigheid. Velen zullen het onaangenaam vinden, het moet je "liggen" (persoonlijk vond ik alles van assembler tot C++ hartstikke boeiend) en sowieso wordt dat straks grotendeels door AI gedaan.

Zoals ALLE vakken op middelbaar schoolniveau is het feitelijk een kennismaking met een bepaald onderwerp, en wat basisprincipes daarvan leren.
Als het mee zit _ontdekken_ degenen die "het ligt" dat dit een onderwerp is wat ze ligt . Je moet iets ergens een keer proberen.
Voor de rest is het een klein stukje ervaring en kennis dat "programmeren" geen mysterie is, maar een hele serie fors elementaire instructies zijn om iets te doen met invoer en uitvoer.
Hopelijk geeft dat het besef dat 'echte' programma's uiteindelijk op deze manier werken - alleen dan veel meer , veel groter .

Paar rondjes karten leren de meeste mensen van dat 'echt racen' ook een vak+talent is en niet alleen permanent plankgas geven in de snelste auto.


Het niveau Frans/Duits/Engels van een scholier wordt al lang beter gedaan door google translate.
En zeer waarschijnlijk wint een AI/LLM ook al op in 'interpretatie van tekst' en zeker in 'essay scrijven'

De rekenmachine - en symbolische wiskunde programma's winnen al JAREN van scholieren .

Allemaal geen reden om die vakken af te schaffen. En op dezelfde manier - reden om scholieren te laten ruiken aan wat 'programmeren' behelst.

In plaats daarvan, leer kinderen hoe zij een fietsband moeten plakken of klussen in en om de woning.

Je hebt de invoering van het vak Techniek gemist.


(*) Ergens tussen 1990 en 2000 wilden mijn moeder en een stel buurvrouwen wat meer weten van computers en gingen op cursus. Daar werd hen niet geleerd wat tekstverwerkers en spreadsheets zijn, maar probeerde (volstrekt kansloos) de docent hen in BASIC te leren programmeren.

Nerd vrijwilliger, tsja.
Maar huisvrouwen clupje is wat anders dan scholieren voor wie kennismaking (en bredere kennisvorming) op allerlei domeinen wel een doel is.

Het (taal)onderwijs heeft ook een wat bredere opzet dan 'overbrengen van wensen in de campingwinkel in Frankrijk' .
Daarom word je op school wel gehinderd met literatuur en grammatica, en op de huisvrouwencursus 'Frans voor op vakantie' niet .
07-03-2024, 16:15 door Anoniem
Door Anoniem: Veiligheid en privacy een hoog goed en -
als ze jou zelf maar niet te veel weten te programmeren.

#laufer
Juist! Misschien heb jezelf ook ervaring met leraren die de boeken en daarbij behorende didactische handleiding niet nodig hadden om toch de leerlingen de eindtermen van het onderwijs te laten halen, en daarbij nog uitgeroepen te worden tot de meest populaire leraar van de school, en dat dit dezelfde personen waren die intens gehaat werden door sommige collega's en ouders.

Veiligheid heeft veel met beveiliging te maken, en kennis van programmeren.
07-03-2024, 16:54 door Anoniem
In de jaren tachtig stond Cor Aarnoutse (84), emeritus hoogleraar van de Radboud Universiteit, aan de basis van het vak begrijpend lezen in Nederland; de inzichten van zijn proefschrift uit 1982 werden gebruikt om het vak vorm te geven. Een cruciale conclusie uit zijn proefschrift – de doorslaggevende rol van kennis bij het lezen – is destijds 'vergeten'.

Met desastreuze gevolgen.

Waarom het – al zijn inspanningen ten spijt – steeds slechter ging met de leesvaardigheid, kan hij zo opsommen. Leraren die het te druk hebben; methoden die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn; de onderwijsinspectie die te lage eisen stelt; schoolleiders die te veel bezig zijn met organisatorische taken en te weinig met het onderwijs; etc.

interview Cor Aarnoutse
Wat er misgaat met begrijpend lezen, volgens de grondlegger ervan:
‘Kennis is een absolute voorwaarde.’

https://www.volkskrant.nl/binnenland/wat-er-misgaat-met-begrijpend-lezen-volgens-de-grondlegger-ervan-kennis-is-een-absolute-voorwaarde-dat-zijn-we-vergeten~b730b784/

Uit het onderzoek bleek dat het onderwijzen van leesstrategieën effect heeft, maar veel tijd en energie vraagt. Tegelijkertijd plaatste Aarnoutse ook een belangrijke kanttekening: pas als er genoeg inhoudelijke kennis is bijgebracht, schreef hij, ‘heeft het zin de nodige strategische kennis bij de leerlingen te ontwikkelen’.

Aarnoutse, C.A.J. (1982) Aspecten van begrijpend lezen in het vierde leerjaar van het gewoon lager onderwijs
https://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/148189
07-03-2024, 16:55 door Anoniem
Door Ron625: Leer de jeugd eerst goed Nederlands te spreken en schrijven, en leer ze rekenen.
Ga daarna pas computer les geven, dan hebben ze in ieder geval een goed fundament.

En engels net vergeten.
De meeste programeer-/computer-talen zijn in het engels.
De meeste voorbeelden en uitleg op het WWW ook.
07-03-2024, 17:23 door Anoniem
Door Erik van Straten: Waarom wil men, elke keer opnieuw (*), tijd verspillen aan programmeren? Welke noobs bedenken dit? Dat is geen essentiële basisvaardigheid. Velen zullen het onaangenaam vinden, het moet je "liggen" (persoonlijk vond ik alles van assembler tot C++ hartstikke boeiend) en sowieso wordt dat straks grotendeels door AI gedaan.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het begrip programmeren tegenwoordig nogal opgerekt is. Wij denken daarbij meestal aan gecompileerde of scripttalen, tegenwoordig vinden ze een formule in een spreadsheet of het schrijven van html al programmeren.
07-03-2024, 18:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: [...] maar probeerde (volstrekt kansloos) de docent hen in BASIC te leren programmeren.

De jaren negentig zijn lang geleden. De ontwikkeling van programmeertalen voor kleuters heeft sindsdien niet stilgestaan:

Scratch is een [kinderlijk eenvoudige] object-georiënteerde visuele programmeertaal die ontwikkeld is op het MIT door Lifelong Kindergarten group en het MIT Media Lab. De taal is geschikt voor het maken van visualisaties zoals interactieve verhalen, animaties, spellen, muziek en kunst en richt zich speciaal op jonge mensen vanaf 8 jaar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Scratch_(programmeertaal)

Scratch JR richt zich op kinderen die nog niet kunnen lezen, vanaf vijf jaar. Beschikbaar voor de iPad en Android.

Met dit building from scratch is dat huisvrouwenclubje dat de SLO eindtermen mocht formuleren er vandoor gegaan. Hier hebben zowel de opleiders en schrijvers voor het onderwijs, als de huidig levende generaties (kind-ouders-grootouders) niets aan.

Het spanningsveld tussen onderwijs en opvoeding is altijd geweest welke taken de opvoedingsinstituten uitvoeren en op welke wijze dit wordt vormgegeven, en de rol van de ouders in hoeverre die zich confirmeren aan breder maatschappelijk gedragen idealen. Van vaccinatie tot voeding.

Je moet er als ouder toch niet aan denken dat je kind door een overheidscreche, bemoeizuchte buren, of nalatige oppasoma's opgevoed wordt. Niet dat ik de output van sommige didactisch ingezette hard- en software nou zo briljant vind.

Misschien kan je je kind beter (cyber)criminele pad sturen, in de verwachting dat die de rest van zijn leven met een pij rondloopt, ben je er als ouder ook vanaf.

Hoe maak je je kind weerbaar tegen overheid, en zijn bemoeizucht en machtsuitoefening die bijvoorbeeld leeft bij mensen die menen dat de overheid het altijd goed met zijn ingezetenen voorheeft. Dat is iets dat ouders moeten bijbrengen, want het onderwijs gaat dat niet lukken.

Ik ben onbekend met het aantal trainers, onderwijzers en (groot)ouders van kinderen en 'volwassen kinderen' dat middels ervaringskennis participeert op dit forum.
07-03-2024, 19:10 door Anoniem
Door Anoniem: In de jaren tachtig stond Cor Aarnoutse (84), emeritus hoogleraar van de Radboud Universiteit, aan de basis van het vak begrijpend lezen in Nederland; de inzichten van zijn proefschrift uit 1982 werden gebruikt om het vak vorm te geven. Een cruciale conclusie uit zijn proefschrift – de doorslaggevende rol van kennis bij het lezen – is destijds 'vergeten'.

Met desastreuze gevolgen.

Waarom het – al zijn inspanningen ten spijt – steeds slechter ging met de leesvaardigheid, kan hij zo opsommen. Leraren die het te druk hebben; methoden die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn; de onderwijsinspectie die te lage eisen stelt; schoolleiders die te veel bezig zijn met organisatorische taken en te weinig met het onderwijs; etc.

interview Cor Aarnoutse
Wat er misgaat met begrijpend lezen, volgens de grondlegger ervan:
‘Kennis is een absolute voorwaarde.’

https://www.volkskrant.nl/binnenland/wat-er-misgaat-met-begrijpend-lezen-volgens-de-grondlegger-ervan-kennis-is-een-absolute-voorwaarde-dat-zijn-we-vergeten~b730b784/

Uit het onderzoek bleek dat het onderwijzen van leesstrategieën effect heeft, maar veel tijd en energie vraagt. Tegelijkertijd plaatste Aarnoutse ook een belangrijke kanttekening: pas als er genoeg inhoudelijke kennis is bijgebracht, schreef hij, ‘heeft het zin de nodige strategische kennis bij de leerlingen te ontwikkelen’.

Aarnoutse, C.A.J. (1982) Aspecten van begrijpend lezen in het vierde leerjaar van het gewoon lager onderwijs
https://repository.ubn.ru.nl/handle/2066/148189

Heel soms ben ik het eens met socio-spelletjes en modellen die iets zo eenvoudig inzichtelijk maken, dat het haast pijnlijk is. Kennis, doorleefde kennis en boekenkennis, is het fundament waar de piramide op gebouwd is, volgens het leermodel van Miller, dit sluit aan bij hetgeen Aarnoutse stelt over begrijpend lezen en aanbieden van verschillende strategieën om tekst te beoordelen. Dat 9-10 jarige kinderen op basis van hun kennis uit een tekst kunnen halen dat 'iets een grap is', 'iets serieus is geschreven', ' een geheime gecodeerde boodschap bevat'. En dan gaat dit alleen nog maar over leesonderwijs aan kinderen, terwijl kinderen zoveel meer informatie aangeboden krijgen op school en daar buiten.
07-03-2024, 21:29 door Erik van Straten
Ter verduidelijking, ik ben niet persé tegen kinderen laten ruiken aan programmeren, maar er zijn zóveel andere onderwerpen die mij belangrijker lijken, dat het mij ondenkbaar lijkt dat ze aan programmeren toe zouden kunnen komen.

Ik heb bijv. zeer veel mensen meegemaakt die niets snapten van (sub-) mappen aanmaken en fatsoenlijke bestandsnamen bedenken. Of die geen wachtwoordmanager gebruikten, en ondanks mijn waarschuwingen (ook programmeurs) later kwamen vragen of er nog wat te redden viel omdat ze hun master password vergeten waren.

De cliché's spatten er m.i. weer vanaf in de PDF "Conceptkerndoelen digitale geletterdheid" die je kunt downloaden vanuit https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2024/03/06/conceptkerndoelen-digitale-geletterdheid

(bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2024/03/06/aanbieding-conceptkerndoelen-burgerschap-en-digitale-geletterdheid).

Voorbeeld, pagina 14, links onderaan:
Te denken valt aan:
• bespreken van het belang van veilige wachtwoorden. Leerlingen controleren of ze veilige wachtwoorden gebruiken. Zo nodig goede wachtwoorden bedenken en wachtwoorden regelmatig wijzigen;
Als je er niet bij vertelt aan welke eisen een "goed wachtwoord" moet voldoen (zoals uniek zijn, doch in plaats daarvan "regelmatig wijzigen" roept), gaat dit dan zoden aan de dijk zetten?

En rechts onderaan:
Te denken valt aan:
• antivirussoftware gebruiken, configureren en regelmatig updaten;
• privacy-voorwaarden bekijken waarmee de gebruiker moet instemmen en bewust kiezen om eigen data al dan niet te delen in voorkomende situaties;
• weten wat wel en niet mag in het kader van de AVG;
• werking en noodzaak bespreken van tweetrapsverificatie;
• weten dat de beveiliging van je digitale systemen en data een voorwaarde is voor de bescherming van je privacy.
Klinkt wel héél erg als "Via Google vonden we veiliginternetten.nl o.i.d. en daar stond…".
07-03-2024, 22:07 door Anoniem
Erik, zodra een docent gaat controleren of het wachtwoord veilig is, is het al niet meer veilig...
Bovendien kan het wijzigen van een wachtwoord, een langer niet gebruikt geregistreerd account onveilig maken indien keyloggers in de tussentijd zijn ingezet.
08-03-2024, 08:31 door Anoniem
"Concreet gaat het dan om zaken als het bespreken van het belang van veilige wachtwoorden, bekijken van privacyvoorwaarden, weten wat wel en niet mag in het kader van de AVG, de werking en noodzaak van tweefactorauthenticatie uitleggen, het gebruik van antivirussoftware en het installeren van updates. Als het om AI gaat wordt als voorbeeld gegeven dat leerlingen in gesprek gaan met ChatGPT om ideeën op te doen, structuur in teksten aan te brengen, teksten te vertalen en taalgebruik te verbeteren."

goh wat is die digitale wereld toch zo eenvoudig en gemakkelijk maar weer voor iedereen... weer gaan we de mensen maar 'leren' en 'aanpassen' omdat de techniek dat afdwingt? sneu.

niet elke verandering is een vooruitgang voor de mensheid!
08-03-2024, 11:35 door Anoniem
Door Anoniem: "Als het om AI gaat wordt als voorbeeld gegeven dat leerlingen in gesprek gaan met ChatGPT om ideeën op te doen, structuur in teksten aan te brengen, teksten te vertalen en taalgebruik te verbeteren."

Hier ben ik minder blij mee.
Ideeen opdoen, is nog tot daar an toe.
Maar "structuur in teksten aan te brengen, teksten te vertalen en taalgebruik te verbeteren" zijn basisvaardigehden die leerlingen alleen opdoen door ze actief in lessen toe te passenen en veel te lezen. Liefst zowel artikelen als boeken (fictie en literatuur).
Niet door AI dat voor ze te laten doen, of ze te helpen.


Het gaat al zo slecht met rekenen en taal.
Laten we dat dan niet proberen "op te lossen" of te compenseren door AI in te zetten.

En ja, AI is er en het zal gebruikt en misbruikt worden. Ook door leerlingen.
Maar dan betekent nog niet dat de handdoek dan maar in de ring geworden moet worden.
08-03-2024, 13:32 door Anoniem
We kunnen leerlingen beter aan het lezen krijgen.
Straks begrijpen ze vraagstelling len al niet meer.
Denkpatronen veranderen. Andere hersengebieden worden digitaal aangesproken, we hebben al een verandering naar integratie van de hersenhelften gehad en hebben nog eens een verschrompeling van het derde oog niet nodig. Men wil kennelijk makke schaapjes en aan te sturen bots.
09-03-2024, 17:56 door Anoniem
Door Anoniem: We kunnen leerlingen beter aan het lezen krijgen.
Straks begrijpen ze vraagstelling len al niet meer.
Denkpatronen veranderen. Andere hersengebieden worden digitaal aangesproken, we hebben al een verandering naar integratie van de hersenhelften gehad en hebben nog eens een verschrompeling van het derde oog niet nodig. Men wil kennelijk makke schaapjes en aan te sturen bots.

"Met analyse van alle riedels uit de populaire cultuur, kan de psychedelische periode gedateerd worden tussen 1961 en 2020. Kenmerkend hierbij was het gebruik van (micro-doseringen) LSD om hersenhelften met elkaar te laten communiceren, ook op management-niveau: luisteren, samenvatten, doorvragen (LSD)."

Ik heb een hobby chat-GTP in mijn garage draaien die gespecialiseerd is in geschiedschrijving, want dat is ook tekstsoort. Komen interessante antwoorden op grootse vragen aan de geschiedenis uit voort. Ik ben benieuwd hoe SLO miepen deze lezingen gaan beoordelen voor het curriculum van het leraarschap voor het gewichtige vak Geschiedenis in het Informatietijdperk.
15-03-2024, 12:18 door Anoniem
De Inspectie van het Onderwijs heeft voor het eerst onderzocht hoe goed kinderen in groep acht zijn in het gebruiken van digitale technologie, en waar ze die kennis opdoen. Meestal niet op school, zeggen kinderen zelf. Verdachte mails herkennen: dat vinden zelfs de meest vaardige leerlingen lastig. Ook weten ze niet dat cookies gegevens verzamelen.

https://www.trouw.nl/onderwijs/kinderen-leren-hun-digitale-vaardigheden-meestal-niet-van-de-meester-of-juf~b6934b18/


Peil. Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022
Themarapport | PDF | 140 pagina's | 4,9 MB | datum 15-03-2024

https://www.onderwijsinspectie.nl/actueel/nieuws/2024/03/15/basisscholen-vinden-digitale-geletterdheid-leerlingen-belangrijk-en-werken-aan-het-bevorderen-daarvan
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.