image

NSC wil opheldering over dalend aantal bankkantoren in Nederland

woensdag 10 april 2024, 11:28 door Redactie, 11 reacties

Het aantal bankkantoren in Nederland is de laatste decennia steeds verder gedaald, aanleiding voor NSC om demissionair minister Van Weyenberg van Financiën om opheldering te vragen. Telde ons land begin deze eeuw nog 6100 bankkantoren, dat zijn er nu nog zo'n achthonderd. In plaats van kantoren zijn banken gekomen met zogenoemde servicepunten, beeldbankieren, financiële coaches en apps, meldde het FD vorige week. De krant merkte op dat de banken vorig jaar recordwinsten boekten, maar nu de rente lijkt te gaan dalen ze op zoek gaan naar kostenbesparingen, zoals het bezuinigen op dure kantorennetwerken of op arbeidsintensieve helpdesks.

"Er zijn heel veel mensen voor wie digitale dienstverlening geen gemak biedt maar een drempel is", aldus NSC-Kamerlid Van Hijum gisteren tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer. Hij wees naar cijfers van De Nederlandsche Bank dat 2,6 miljoen Nederlanders hulp van anderen nodig hebben om hun bankzaken te regelen. Zo'n 400.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder hebben hun bankzaken volledig uit handen gegeven. "Die mensen hebben een groot belang bij persoonlijke dienstverlening en persoonlijk contact", aldus Van Hijum.

Het NSC-Kamerlid wilde dan ook van de minister weten wat hij gaat doen om deze verschraling van de dienstverlening tegen te gaan. Volgens de minister is de afname van het aantal kantoren nog niet voldoende gecompenseerd door andere vormen van dienstverlening voor mensen die niet volledig uit de voeten kunnen met de digitale dienstverlening. Van Weyenberg stelde dat één van de oplossingen het toegankelijker maken is van digitaal bankieren. "Bijvoorbeeld voor mensen die niet uit de voeten kunnen omdat ze hun codes vergeten." Voor deze groep zijn er volgens de minister ook mogelijkheden om digitaal te bankieren. Daarnaast moet de digitale omgeving beter worden afgestemd op de gebruiker.

De minister merkte tevens op dat de tevredenheid van niet-digitale bankklanten even groot moet zijn als die van mensen die wel digitaal hun bankzaken doen. In mei komt hier een voortgangsrapportage over. Als de banken hier niet aan voldoen wil Van Weyenberg naar alternatieven kijken. "Persoonlijke dienstverlening kost geld. En als je alleen maar bezuinigt en winst maakt, gaat dat ten koste van die publieke dienstverlening", reageerde Van Hijum. Daarop liet de minister weten dat hij banken op het belang van de publieke dienstverlening zal blijven wijzen.

Reacties (11)
10-04-2024, 11:38 door MarkF
Gezien het feit dat AI steeds meer gebruikt wordt om niet alleen emails, maar ook voice en beeld te manipuleren, zou het juist beter zijn als de bankkantoren weer terug komen. Zo weet je zeker dat je niet genept wordt. Zie ook het interview tussen het DTC en de politie over AI het hoe aanvallers hier gebruik van maken (https://www.digitaltrustcenter.nl/interview-politie-over-AI)
10-04-2024, 13:10 door Anoniem
Door MarkF: Gezien het feit dat AI steeds meer gebruikt wordt om niet alleen emails, maar ook voice en beeld te manipuleren, zou het juist beter zijn als de bankkantoren weer terug komen. Zo weet je zeker dat je niet genept wordt. Zie ook het interview tussen het DTC en de politie over AI het hoe aanvallers hier gebruik van maken (https://www.digitaltrustcenter.nl/interview-politie-over-AI)

Kapitalisme en "winst" ideologie sluit uit dat deze dingen, net als andere dingen die reeds weg zijn, ooit terugkomen.

Het is net als burgerrechten eigenlijk....
10-04-2024, 13:11 door Anoniem
Het bankkantoor in het dorp. Helaas tweede kamer. Sinds de privatisering van de Postbank heeft u daar eigenlijk helemaal niets meer over te zeggen. Dat zegt de minister ook met zoveel woorden. Maar er komen verkiezingen aan en dat zal wel de enige reden zijn voor rumoer in de kamer.
10-04-2024, 14:50 door Anoniem
U wilt kantoren en een servicegerichte bank, dan zal dat een door de staat beheerde bank moeten worden. (zoals vroeger de postbank).

Dan zijn we ook meteen van het "too big to fail" probleem van de systeembanken in Nederland af. Er is dan en veilig plekje voor de spaargelden en hypotheken(?).
Faalt een andere bank door risicovol gedrag, dan kan die voortaan omvallen. Die hieven dan niet meer met gemeenschapsgelden gered te worden.

Win-Win.
10-04-2024, 16:30 door Anoniem
Tja, dan richt hij zijn pijlen op banken maar kijkt hij wel in de keuken van de overheid zelf ?
Vroegah kon ik hulp krijgen bij de belastingen op 10 minuten fietsen afstand.
Nu moet ik ongeveer 50 minuten met de auto rijden om bij er te komen.

Ook allemaal wegbezuinigt.
10-04-2024, 17:03 door Anoniem
Banken bieden geen publieke dienstverlening, je moet wel 'klant' zijn van ze. Liever had ik geen bank, maar gewoon cash. Maar je moet wel, en vanwege de Wft duurt het aanvragen van een zakelijke rekening ook nog 9 maanden. Wat een fantastisch samenspel tussen twee partijen die het weinig kon schelen wat de ervaring was van mensen. En wat fijn dat NSC daar nu eens een keer een vraagteken bij zet.
10-04-2024, 17:28 door Anoniem
Door Anoniem: Tja, dan richt hij zijn pijlen op banken maar kijkt hij wel in de keuken van de overheid zelf ?
Vroegah kon ik hulp krijgen bij de belastingen op 10 minuten fietsen afstand.
Nu moet ik ongeveer 50 minuten met de auto rijden om bij er te komen.

Ook allemaal wegbezuinigt.

Er is een terugtrekkende beweging te merken van alle voorzieningen.
Eerst weg uit de kleine dorpen. Dan weg uit de steden buiten de randstad.

Straks heeft alles alleen nog een kantoortje op de zuid-as. Nergens anders meer.
De rest van Nederland is dan opgezadeld met hallucinerende AI-bots die je niet willen en kunnen helpen.
En voor eten zullen we bij de (nog niet) uitgekochte boeren moeten aankloppen of uit hun akker jatten als we geen contant geld meer hebben.

Welkom in de hypermoderne volledig gedigitaliseerde maatschappij.
Uw toekomst. Mooier kunnen we het niet maken.
10-04-2024, 20:36 door Anoniem
Begin het gehuil over banken, grote bedrijven en organisaties een beetje zat te worden.
Het is heel simpel, we leven in een maatschappij die draait om geld verdienen.
Overal waar je komt gaat het om geld verdienen, hoe maakt niet zo veel uit, als het maar maximaal is.

Beetje leuk, deugend sausje erover en klaar.

Jongens, de mens, burger of klant doet er niet.

Blijven knijpen, er komt altijd wel geld uit.
10-04-2024, 22:07 door Anoniem
Door Anoniem: U wilt kantoren en een servicegerichte bank, dan zal dat een door de staat beheerde bank moeten worden. (zoals vroeger de postbank).

Dan zijn we ook meteen van het "too big to fail" probleem van de systeembanken in Nederland af. Er is dan en veilig plekje voor de spaargelden en hypotheken(?).
Faalt een andere bank door risicovol gedrag, dan kan die voortaan omvallen. Die hieven dan niet meer met gemeenschapsgelden gered te worden.

Win-Win.
Maar dan niet gaan klagen dat er in ieder bankkantoor straks allemaal ambtenaren (want dat zijn het dan) zitten te niksen omdat er bijna nooit mensen langskomen.
10-04-2024, 22:10 door Anoniem
tja, kapitalisme... socialisme is russisch, is bah...
dus wegen worden tolwegen, ziektenkosten worden leningen die je betaalt met ingewanden, er is vast nog wel een miljardair op zoek naar wat strakke huid of een hart...
straks magje eten kopenmet levensgeld.... 5 minuten leven inleveren voor 1 hamburger... (waaromhoor ik ineens muziek van justin timberlake?)
11-04-2024, 08:42 door Anoniem
Vroeger hadden wij bankkantoren van ABN, Amro, Rabobank, Fortis, ING, en daarvoor nog aparte filialen van Postbank en NMB. Allemaal verdwenen door fusies en sluitingen. Er is zelfs geen Bruna met servicepunt terwijl mijn stad te boek staat als gemeente met regiofunctie.
Bovendien helpen cursussen niet voor veel ouderen, je ogen worden minder en een smartphone is vaak te ingewikkeld en de letters te klein. Ouderen vallen zo buiten de samenleving. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. En het tast hun zelfvertrouwen, waardigheid en zelfstandigheid aan.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.