Door Anoniem: Ieder z'n voorkeur maar gesloten is zeker niet beter.
Fabrikanten maken hun apparaten softwarematig trager zodat jij nieuwe moet kopen. Of ze zeggen dat je sowieso een nieuwe moet omdat ze hun oude hardware niet meer willen ondersteunen, kan je een perfect apparaat weggooien (milieu?)
En controleren kan je het niet omdat het... gesloten is. En veiliger is het ook niet, tenzij je in security through obscurity gelooft.
En je komt er niet vanaf, dankzij vendor lock-ins. Wie dat anno 2024 nog niet doorheeft is gewoon minder snel dan ik. :)
Apple zou gewoon ook een virusscanner moeten hebben op hun systemen, dan kan je gewoon apps van iedereen installeren als je hun certificaat vertrouwt. Wat is daar mis mee, anderen doen dat ook al lang zo. Ouderwets gedoe van Apple.
Grappig dat je zegt dat mensen minder snel zijn maar zelf de achterhaalde gedachte verkondigd dat Apple een virusscanner nodig heeft voor zijn systemen want die zit er gewoon in. https://support.apple.com/en-gb/guide/security/sec469d47bd8/web
Die certificaat controle zit er dus in sterker nog met een MDM kun je dat ook zelf opzetten.
En dat sinds 2012 dus wie is hier nu minder snel?
En hoe zo kom je er niet van af? Ben je verslaafd aan je apparaat? Ik had jaren een Macintosh tot ze in mijn ogen echt garbage gingen opleveren in de pro series dus ben ik teruggegaan naar Windows. Heeft me geen cent extra gekost want vendor lock in gebeurd alleen als je het zelf toelaat en ik kocht geen applicaties die ik nodig zou hebben x jaar later en als die er wel waren dan was het multiplatform only.
Ik heb nog wel een iPhone omdat ik meer vertrouw op Apple met basis device dan Google maar geloof me dat ik dat weg donder als er iets beters op de markt komt out of the box. Ik bel er amper mee ik heb er chat op voor contact en ik browse onderweg mijn dagelijkse sites op. Dat is alles wat het moet kunnen. Voor de rest heb ik alles wat mogelijk is eraf gedonderd of opslot gezet met een MDM profiel.
En laten we kappen met die onzin van planned obsolescence dat gebeurt inderdaad maar heel weinig in electronica omdat het een veel te dure grap is in die sector. Dat doe je bij producten die makkelijke te maken zijn zoals kleding of lampen niet bij iets waar de grondstoffen schaars van zijn en logistieke nachtmerrie is. Meeste fabrikanten maken niet eens alle eigen onderdelen dus hoezo maakt planned obsolescence any sense. Het geintje wat ze wel hebben geprobeert en dat ze op zijn teruggefloten zijn nagware meldingen. Behalve heel curious niet in de printermarkt. Als we het over scams willen hebben dan heb je daar de grootste zitten met chip based cartridges en niet in telefoon of pc markt.
Laten we even de houdbaarheid van Apple als voorbeeld nemen.
Ios 17 draait op alle toestellen vanaf 2018 dat is zes jaar softwarematige constante ondersteuning. De policy is 8 tot 10 jaar bij Apple in meeste software gevallen. De onderdelen als in hardware na stoppen van consumenten productie gaat nog vijf jaar door voor partners met een uitbreiding van nog eens twee jaar afhankelijk van wat voor voorraad er is in de wereld.
En wat als een apparaat geen directe updates meer krijgt dan stopt het ook niet met werken het krijgt alleen geen nieuwe functies. Er zijn dan altijd nog thirdparties die daar brood inzien die tegen een bedrag functies ondersteunen. Ik heb nog een iphone 4 hier liggen als backup telefoon werkt prima accu is natuurlijk stuk minder maar kan nog prima mee bellen kan nog alle apps draaien die ik ooit gekocht heb die niet afhankelijk zijn van een server.
Waarom zou planned obsolescence sowieso nodig moeten zijn? De meeste consumenten trappen in de simpele marketing strategie van hogere nummertjes. Zeker bij Apple heb je daar een hele cult following van schaapjes lopen. Dus je kan kiezen als fabrikant of peperdure resources verbruiken en logistieke kosten tegen een minimum redesign en bshit marketing campagne. Welke denk jij dat een fabrikant kiest? Ineens is planned obsolescence een hele silly gedachte als je het vanuit een investeerder in plaats van technische kan ziet niet?
Wat wel zo is is dat reparatie altijd een nachtmerrie is met dit soort apparaten en dat zit hem in simpele feit dat het goedkoper is om te produceren die manier minder onderdelen die je moet bijhouden. En dat heeft helaas consequenties voor reparatie bureaus. Probleem is we hebben geen viable alternatief. Er zijn initatieven geweest met snap in parts en die hebben allemaal hilarisch gefaald want geen non power user intereseert het dat ze een camera kunnen swappen als losse unit.
Bottomline is meeste consumenten willen gewoon een product dat werkt zodra ze op de aan knop drukken en verder geen bijzonderheden. WIj powerusers willen van alles maar we zijn nog geen 5% van het markt aandeel waarom zou een fabrikant ooit moeten geven om zo kleine groep gebruikers tegen bijna geen enkele winst die er mee te behalen valt.
Wij doen er commercieel niet aan toe dat is gewoon de realiteit en dat gaat nooit veranderen. Wil je meer opties neem zakelijke product lijnen want daar zien fabrikanten wel brood in.
En aan een kant wees maar blij dat we maar zo kleine groep zijn want als iedereen technisch onderlegt was had de gros hier geen baan meer gehad in de techniek. Al gaan we daar hoe dan ook naar maximale selectie als in dat ITers die niet A.I gaan leren op dieper niveau over 10 jaar waarschijnlijk nergens meer aan de bak komen.
Wij Iters zijn eerder onderhevig aan obsolescence door hardware en software dan andersom. Food for thought.