image

De 10 ergste IT-nachtmerries op een rijtje

donderdag 21 oktober 2004, 15:15 door Redactie, 17 reacties

Voor veel automatiseringsafdelingen valt het niet mee om de balans tussen het uitvoeren van projecten en het helpen van gebruikers te vinden. Personeel dat ziek is, ontslag neemt, vakantie heeft of voor andere redenen weg blijft kan voor een behoorlijke werkdruk zorgen. Tel daarbij de onvoorziene incidenten, technische problemen en security aanvallen op en het resultaat is complete chaos. Een proactieve houding ten opzichte van mogelijke incidenten kan dan ook een hoop ellende voorkomen. Dit artikel beschrijft de 10 ergste IT-nachtmerries en geeft tevens tips zodat systeembeheerders en IT-managers 's nachts niet wakker hoeven te liggen.

1. Het hoofdkantoor wordt door een ramp/incident getroffen
2. Natuurramp of terroristische aanslag
3. Grootschalige virusuitbraak
4. Inbraak in het systeem en uitlekken van vertrouwelijke gegevens
5. Aanval van hackers
6. Lekken in programma's en patch management
7. Uitval van e-commerce mogelijkheden
8. Bedrijfsspionage en ontevreden werknemers
9. Overbelast netwerk
10.Defecte hardware en backups

Reacties (17)
21-10-2004, 15:58 door Anoniem
Gelukkig ligt men nog wakker van de natuur :D
21-10-2004, 17:24 door Anoniem
2=1 lijkt me, wanneer je door een ramp getroffen wordt kan
de oorzaak een aanslag of natuurramp zijn.

Eerst nadenken dus, dan pas publiceren
21-10-2004, 19:17 door Adam
"wanneer je door een ramp getroffen wordt kan de oorzaak een
aanslag of natuurramp zijn. " Kan maar hoeft niet.
21-10-2004, 19:23 door Anoniem
Voor mij en veel collegae ligt de volgorde iets anders:
1. Koffieautomaat is stuk
2. Koffieautomaat op de volgende verdieping is stuk
...
5. De pc's van de secretaresses doen het gewoon
...
10. Het hoofdkantoor wordt door een ramp/incident getroffen
11. Natuurramp of terroristische aanslag
12. Grootschalige virusuitbraak
13. Inbraak in het systeem en uitlekken van vertrouwelijke
gegevens
14. Aanval van hackers
15. Lekken in programma's en patch management
16. Uitval van e-commerce mogelijkheden
17. Bedrijfsspionage en ontevreden werknemers
18. Overbelast netwerk
19.Defecte hardware en backups
21-10-2004, 20:04 door Anoniem
Ik zie de moeder aller rampen niet in het rijtje staan; de.....


MILLENIUM RAMP!!! AAAAAAAAH!!!! RENNEN!!!!
22-10-2004, 02:39 door Anoniem
Ok, van scenario 1 t/m 3 hebben we natuurlijk als elk goed IT bedrijf een
twin data center. Dus 1 lokatie valt uit, andere lokatie pakt het over.
4 tot en met 10 moet je als IT`er zien om gigantisch veel overuren te
draaien, dussseh je wordt er alleen maar beter op.
Dus so what, laat de zooi maar komen. Ik los liever 4 tm 10 op dan dat ik 4
uur per dag loop te internetten zoals helaas af en toe het geval is.

Enne nee, geen unix of linux .. 600 servers up and running win2k3.

Als je het doet moet je het goed doen.
22-10-2004, 09:17 door Anoniem
Door Anoniem

Enne nee, geen unix of linux .. 600 servers up and running
win2k3.

Als je het doet moet je het goed doen.


Dat vond ik ook... daarom heb ik 6 p690's... :-)
22-10-2004, 09:19 door PietNL
het zou nog vele malen erger zijn als ook de koffie gestolen zou zijn.

Goedemorgen Nederland ..
22-10-2004, 10:38 door Wouter van Vliet
Uit het genoemde rijtje vind ik eigenlijk alleen de negende echt eng. De
rest is heel goed af te vangen, inderdaad door het twin data center danwel
direct op te lossen door gewoon op het moment in te grijpen.

Maar als het netwerk overbelast is wordt dat wat lastiger. Krijg je een
beetje het gevoel als dat van een toevallige bezoeker van een warenhuis
als er perongelijk grote uitverkoop is. Je komt er gewoon niet door, dus
kun je niets ..

En Piet, als de koffie gestolen is haal je gewoon nieuw. Met tijd om vier uur
per dag een beetje te surfen moet dat ook te doen zijn. Neej, een lek in de
waterleiding - dan heb je een probleem ;)
22-10-2004, 10:40 door Anoniem
20 Manager met C!T abonnement
22-10-2004, 11:09 door Anoniem
Door Anoniem
20 Manager met C!T abonnement


Dat zou dus op 1 moeten staan!
22-10-2004, 11:27 door Anoniem
Bij mij waren laatst de koffie automaat EN de snoep automaat
getroffen door een terroristische aanslag.....
22-10-2004, 15:30 door Donz
'Defecte backups'

Dat is eng. Voor de rest is het gewoon overmacht en lost het
zich wel weer op met een paar overuren.

Trouwens, als het hoofdkantoor tegen de vlakte ligt dan kan
toch niemand werken, dus dat maakt qua ICT niets uit dan,
het spul is toch verzekerd en backups heb je toch off-site
liggen. (Toch??)
En de hele infrastructuur draait hier op Linux, dus virussen
maak ik mij weinig zorgen over.
Maar net als veel anderen blijkbaar in het vak maak ik mij
meer zorgen over de koffieautomaat. :-)
22-10-2004, 17:11 door Anoniem
Door Vixen
"wanneer je door een ramp getroffen wordt kan de oorzaak een
aanslag of natuurramp zijn. " Kan maar hoeft niet.


het gaat dus om het classificeren, ik ben benieuwd waar jij
dan punt 2 onder schaart. Omdat het kan, is punt 2. dus
altijd een onderdeel van 1.

Eerst nadenken voor je reageert.
22-10-2004, 21:47 door Anoniem
Ik denk ook niet echt dat Bill Gates hiervan wakker ligt :o
25-10-2004, 13:36 door Anoniem
Ik lig er niet echt wakker...Ik kan het ineens wel heel druk hebben als 's
morgens de koffieautomaat het niet doet. Da's technisch en jij bent it-er
da's ook technisch, of ik het even wil oplossen.?? Ach...ik ben ook de
beroerdste niet, en drink graag een bakkie koffie. Medewerkers tevreden,
weinig gezeur over de computers :-)
25-10-2004, 15:14 door Anoniem
En wat nu als je geen koffie drinkt zoals ik, punt 1 is zo wel het
belangrijkste omdat daar bijna alles wel onder kan vallen, en dan met
nadruk op Brand. ook daar kunnen geen backups tegen op, ja een brand
kast maar dat houd alleen vuur tegen geen warmte en een tape kan ook al
beschadigen bij een beedje teveel warmte. backups mee naar huis
nemen is goeie optie maar ook niet save, je kan beroofd worden en daar
gaat je informatie, en dat kun je bijna niet voorkomen.

En een overbelast netwerk kun je vantevoren al op inspringen.

Het meest belangrijkste is denk ik toch wel dat je je klanten behoud, het is
pas een ramp als bedrijf zijnde dat je klanten verliest

En waneer raak je klanten kwijt.............., B.V. als je personeel niet goed
werk afleveren en punt 8 in het lijste.

De rest in het lijste is kwestie van monitoren en op tijd inspringen maar
dan kom je weer op terug op je personeel wat goed moet funktioneren.

Conclusie is dus punt 8 in het lijste, en als tweede punt 1.

Altans dat is wat ik er van vind.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.