image

CBS gaat data 14,2 miljoen slimme meters van huishoudens gebruiken

vrijdag 25 april 2025, 11:47 door Redactie, 74 reacties
Laatst bijgewerkt: 25-04-2025, 16:29

Het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) gaat de gegevens die 14,2 miljoen slimme meters in Nederland genereren gebruiken voor onderzoek. "Het CBS kan voortaan werken met meer exacte en actuele cijfers over het gas- en elektriciteitsverbruik in woningen", zo laat het statistiekenbureau vandaag weten. "Dat komt omdat nu maandelijks de meterstanden beschikbaar zijn van bijna 14,2 miljoen slimme meters van huishoudens."

Voorheen werd het energieverbruik geschat op basis van het verbruik in het voorgaande jaar en werd rekening gehouden met het weer. Volgens het CBS is dat door de komst van slimme-meterdata niet meer nodig. Het statistiekenbureau stelt dat de data die het CBS over het gas- en/of elektriciteitsverbruik publiceert anoniem en niet herleidbaar tot individuele huishoudens is.

Het gaat om zo'n 8 miljoen slimme meters voor elektra en ongeveer 6,2 miljoen voor gas. Van 99,6 procent van deze slimme meters worden de gegevens uitgelezen. "Er kan nu meer nauwkeurig dan voorheen worden gemonitord", zegt CBS-onderzoeker Mark Mangnus. "En we hebben de mogelijkheid nieuwe inzichten op te doen. Beschikt een woning over een slimme meter, dan kan de netbeheerder de data over het gas- en/of elektriciteitsverbruik uitlezen."

De Energiewet die dit jaar ingaat verplicht het vervangen van een analoge energiemeter door een digitale of slimme meter. Wie niet meewerkt aan het vervangen van de analoge meter riskeert een boete.

Reacties (74)
25-04-2025, 12:16 door Anoniem
Ik zeg 1984
25-04-2025, 12:32 door majortom
Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.
25-04-2025, 12:56 door Bitje-scheef
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.

Wie zegt dan het niet wordt geanonimiseerd ?
25-04-2025, 12:56 door Anoniem
Slimme meters waren toch zo privacy vriendelijk?
25-04-2025, 13:03 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.

Wie zegt dan het niet wordt geanonimiseerd ?
Function creep gaat niet per definitie over de privacy vraag het gaat over gebruik buiten originele doelstelling.
En data is haast onmogelijk anoniem te krijgen, pseudo ja maar anoniem nee. Maar dat staat nogmaals los van het begrip function creep
25-04-2025, 13:11 door Anoniem
En hebben wij het CBS daar toestemming voor gegeven?
25-04-2025, 13:20 door Anoniem
Ik heb nooit anderen dan mijn leverancier toegang gegeven tot mijn data van de energiemeter. Kan het CBS dan toegang krijgen? Je hebt als afnemer toch het recht om deze toegang te beheren c.q. te laten blokkeren.
25-04-2025, 13:25 door Anoniem
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.

Je riskeert een boete :-)
25-04-2025, 13:27 door Anoniem
"Dat komt omdat nu maandelijks de meterstanden beschikbaar zijn van bijna 14,2 miljoen slimme meters van huishoudens."

Beschikbaar voor wie? Alleen CBS?
25-04-2025, 13:32 door Anoniem
De Energiewet die dit jaar ingaat verplicht het vervangen van een analoge energiemeter door een digitale of slimme meter. Wie niet meewerkt aan het vervangen van de analoge meter riskeert een boete.

Gelukkig heb ik een "domme" digitale meter. Die had ik al maar moest toch vervangen worden vanwege deze wet (???). Maar toch, de data kan niet voor iets anders gebruikt worden.

In Belgie kunnen ze het onderscheid niet maken tussen een "domme" of "slimme" digitale meter. Daar moet iedereen aan de "slimme" digitale meter terwijl de EU (waar deze wet vandaan komt) alleen om een digitale meter vraagt.
25-04-2025, 13:32 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Het is 2025.
25-04-2025, 13:33 door Anoniem
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.
Je hebt niets te zeggen over die meter. Die is namelijk niet van jou.
Dus als die vervangen moet worden, wordt die gewoon vervangen.
25-04-2025, 13:35 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.

Wie zegt dan het niet wordt geanonimiseerd ?

Het zal vast (deels) worden geanonimiseerd, maar ik betwijfel in hoeverre het niet herleidbaar zal zijn.
Zometeen inzoomen op gebruik per regio, stad, en zelfs op straatniveau.
Dan wellicht nog verder opdelen in: oude, nieuwe, wel/niet geïsoleerde woningen
Dan nog de gezinsgrootte meewegen, en zo zijn er vast nog wel wat onderscheidende factoren te benoemen.

En zo komen ze steeds dichter in de buurt van jouw huis ...

Beetje wild speculeren op dit moment, maar ik ben benieuwd. :-)
25-04-2025, 13:36 door majortom
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.

Wie zegt dan het niet wordt geanonimiseerd ?
Al of niet "geanonimiseerd", het blijft function creep. En de vraag is maar hoe goed die anonimiseerfunctie is: je kunt daar snel iets niet goed in doen waardoor in bepaalde gevallen eea toch herleidbaar is. Gewoon geen slimme meter nemen, dan heb je hier in ieder geval geen last van.
25-04-2025, 13:53 door Anoniem
Datalek.

Arnoud, kan dat wel?
25-04-2025, 14:15 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Nee het zijn er 14,2 miljoen!
25-04-2025, 14:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.

Wie zegt dan het niet wordt geanonimiseerd ?

Het zal vast (deels) worden geanonimiseerd, maar ik betwijfel in hoeverre het niet herleidbaar zal zijn.
Zometeen inzoomen op gebruik per regio, stad, en zelfs op straatniveau.
Dan wellicht nog verder opdelen in: oude, nieuwe, wel/niet geïsoleerde woningen
Dan nog de gezinsgrootte meewegen, en zo zijn er vast nog wel wat onderscheidende factoren te benoemen.

En zo komen ze steeds dichter in de buurt van jouw huis ...

Beetje wild speculeren op dit moment, maar ik ben benieuwd. :-)

Kan iemand mij uitleggen wat het probleem/risico hiervan is? Ik zie het probleem namelijk niet.
Op dit moment denk ik niet dat het voor mij een probleem is als bv. het CBS weet hoeveel stroom ik verbruik.
25-04-2025, 14:36 door Anoniem
Het CBS krijgt eindelijk een bron van informatie die mogelijk wel op enige waarheid berust, dat is dan weer een geruststellende gedachte.We gelooft verder het CBS met al zijn vragenlijstjes? Maar zolang ik geen brief van Essent krijg dat ze om toestemming vragen ga ik er vanuit dat ik niet in deze informatie zit.
25-04-2025, 14:40 door Anoniem
Door Anoniem: Datalek.

Arnoud, kan dat wel?

Hoe kom je op de conclusie dat dit een datalek is? Weet jij welke inhoudelijke gegevens gedeeld worden?
25-04-2025, 14:47 door Anoniem
Door majortom:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.

Wie zegt dan het niet wordt geanonimiseerd ?
Al of niet "geanonimiseerd", het blijft function creep. En de vraag is maar hoe goed die anonimiseerfunctie is: je kunt daar snel iets niet goed in doen waardoor in bepaalde gevallen eea toch herleidbaar is. Gewoon geen slimme meter nemen, dan heb je hier in ieder geval geen last van.

U riskeert een boete door het ding te weigeren.
25-04-2025, 15:04 door Anoniem
Anonimiseren in dit geval bv alle meterstanden die in hetzelfde postcodegebied liggen bij elkaar optellen.
Ik kan me voorstellen dat voor een stad als amsterdam de volledige postcode goed is voor minder bevolkte gebieden zal aggregatie van alle meterstsnden op de eerste twee cijfers van postcode vereist zijn.

Verder is dit idd functioncreep, de meters zouden uitsluitend voor rekeningen bedoeld zijn.
CBS heeft vanuit wetgeving wel veel mogelijkheden om zaken op te eisen.
25-04-2025, 15:07 door majortom
Door Anoniem:
Door majortom:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.

Wie zegt dan het niet wordt geanonimiseerd ?
Al of niet "geanonimiseerd", het blijft function creep. En de vraag is maar hoe goed die anonimiseerfunctie is: je kunt daar snel iets niet goed in doen waardoor in bepaalde gevallen eea toch herleidbaar is. Gewoon geen slimme meter nemen, dan heb je hier in ieder geval geen last van.

U riskeert een boete door het ding te weigeren.
Nee hoor. Slimme meter kun je weigeren (wordt je wel lastig gemaakt en de netbeheerder komt toch nog een paar keer met een slimme meter langs om je erin te luizen); je krijgt dan een "domme" digitale meter. Beide weigeren kan inderdaad niet.
25-04-2025, 15:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.
Je hebt niets te zeggen over die meter. Die is namelijk niet van jou.
Dus als die vervangen moet worden, wordt die gewoon vervangen.
En je mag niets aan het apparaat doen maar niemand kan jou dwingen om wat er om heen zit niet aan te pakken.
En dus kun je een prachtige faraday kooi maken van je meterkast en kunnen ze er nog steeds niks mee.
25-04-2025, 15:30 door Anoniem
RUPSJENOOITGENOEG!!!!
25-04-2025, 15:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Het is 2025.
Sommige leven in het verleden.
25-04-2025, 16:07 door Anoniem
"Wie niet meewerkt aan het vervangen van de analoge meter riskeert een boete."
Privacy gaat steeds meer centjes kosten.
25-04-2025, 16:11 door Briolet - Bijgewerkt: 25-04-2025, 16:11
Door Anoniem: …Maar zolang ik geen brief van Essent krijg dat ze om toestemming vragen ga ik er vanuit dat ik niet in deze informatie zit.

Essent zal nooit om toestemming vragen omdat ze die meters zelf niet kunnen uitlezen. Dat loopt allemaal via de netbeheerder die de data aan Essent en straks ook aan het CBS doorgeeft.
25-04-2025, 16:19 door Anoniem
Door Briolet: Essent zal nooit om toestemming vragen omdat ze die meters zelf niet kunnen uitlezen. Dat loopt allemaal via de netbeheerder die de data aan Essent en straks ook aan het CBS doorgeeft.
Essent en Enexis is een en hetzelfde bedrijf. Alleen op papier is het gesplitst.
25-04-2025, 16:50 door Anoniem
Zo goed als realtime dus....dat het CBS werkt met cijfers over de werkelijk verbruikte hoeveelheid gas en elektriciteit per maand is een grote verbetering. In een latere fase kan worden gerekend met de waarden per kwartier.
25-04-2025, 16:52 door Anoniem
Wat ik hier nog niet lees is welke tijds-resolutie de gedeelde data heeft.

Als je dat 'per seconde' logt dan heeft dat veel grotere mogelijke privacy-implicaties
dan wanneer je dezelfde data bijvoorbeeld per uur geaccumuleerd beschikbaar stelt.

Als je metingen per uur gebruikt dan kan je nog steeds uitgebreid onderzoek doen naar energie-gebruik,
maar zijn de kansen op problemen in geval van onverhoopt misbuik van de data al een stuk kleiner.
25-04-2025, 17:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.

Je riskeert een boete :-)
Nee hoor, ik heb hier ook de "slimme' meter geweigerd en er hangt nu een nieuwe meter die net zo dom is als de oude.
25-04-2025, 17:18 door Anoniem
Door Anoniem: En hebben wij het CBS daar toestemming voor gegeven?
Ja. Niet direct, maar dit is vastgelegd in wetten die zijn aangenomen door de parlementen die wij elke vier jaar (of vaker) in kamerverkiezingen bij elkaar stemmen.

Om te beginnen is er de Wet op het Centraal bureau voor de statistiek, artikel 33:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0015926/2022-03-02/#Hoofdstuk5_Paragraaf1_Artikel33
Die noemt in het eerste lid een reeks overheden en openbare lichamen waar het CBS gegevens van mag gebruiken, en in het tweede lid voegt het daar een reeks rechtspersonen aan toe die een wettelijke taak uitvoeren of geheel of gedeeltelijk door de overheid bekostigd worden. Die worden genoemd in het Besluit gegevensverwerking CBS, en direct in artikel 1 punt a zie je daar de instellingen staan die krachtens de Elektriciteitswet, de Gaswet of de Drinkwaterwet een taak uitoefenen:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0016060/2016-07-01#Paragraaf1_Artikel1
Op grond daarvan mag het CBS die gegevens gebruiken.

Ik heb dit trouwens gevonden door een zoekopdracht af te vuren met als zoektekst "wetgeving CBS". Het eerste zoekresultaat was een pagina van het CBS zelf waarin ze de wet- en regelgeving opsommen waarop ze zich baseren:
https://www.cbs.nl/nl-nl/deelnemers-enquetes/bedrijven/meer-over-cbs-enquetes/handhaving/wet-regelgeving
25-04-2025, 17:28 door Anoniem
Door Anoniem: Essent en Enexis is een en hetzelfde bedrijf. Alleen op papier is het gesplitst.
Enexis is in 2009 van Essent afgesplitst omdat energielevering en netbeheer wettelijk gescheiden werden. De twee soorten ondernemingen mogen geen onderdeel van elkaar zijn en geen aandelen in elkaar hebben.

Is het een algemeen "ik geloof er toch niks van" dat je doet zeggen dat het alleen op papier is gesplitst of weet je op basis van iets concreets dat ze de wet breken?
25-04-2025, 17:35 door Anoniem
De energiewet gaat pas in 2026 in volgens de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur. . . . .


"De definitieve datum is bekend: in januari 2026 gaat de Energiewet in. Daarin staat dat analoge energiemeters moeten worden vervangen door digitale energiemeters. Heeft u een analoge meter? Dan mag u zelf kiezen of u deze vervangt door een digitale meter of een slimme meter. Vanaf 2026 ontvangen de mensen met een analoge meter een brief van de netbeheerder uit de eigen regio."
25-04-2025, 17:38 door Anoniem
Men kan zo aangeven dat je van vier p.m tot negen p.m
niet teveel energie moet verbruiken vanwege de algehele
net belasting.Dan kan van alles weer duurder worden, toch?
Dat is het slimme van zo'n meter.
25-04-2025, 18:08 door Vicktor
In dit geval doe ik mijn plantjes wel weg.
25-04-2025, 19:19 door Anoniem
Door Anoniem: Zo goed als realtime dus....dat het CBS werkt met cijfers over de werkelijk verbruikte hoeveelheid gas en elektriciteit per maand is een grote verbetering. In een latere fase kan worden gerekend met de waarden per kwartier.

Nauwkeurigheid is ongeveer per 15 minuten... Het kan evt op per 5 minuten ingesteld worden.
25-04-2025, 19:54 door Anoniem
Veel van dit soort algoritmes werken met gemiddelde. Is erg om met jouw gegevens onderdeel te zijn van het gemiddelde? Vergeet niet het gaat over heel heel heel veel data, om daar iets mee te doen.. Veel data zal meer van hetzelfde zijn. Mijn jeugd foto zal niet veel anders zijn dan die van Piet, Jan of Mohamed.. Ja ik heb blond haar en Mo zwart haar. Nou en?? En babyfoto van mij of Mo.. je goed kijken voor het verschil..en bekijk dit eens over miljoenen foto’s..
Oh ja en zonder AI heb ik ook al look-a-like’s en dat is gewoon puur natuur!!!

Ik zeg niet dat er geen risico zijn, maar er wordt verschrikkelijk overdreven..

Maar ja AI is sexy..
25-04-2025, 19:56 door spatieman
massa spionage puur , uit naam van de overheid...
die dan de data weer stiekem doorverkoopt aan de inbreker die weet wanneer mensen niet thuis zijn.
25-04-2025, 19:57 door Anoniem
Toch maar naar dat accupack, zonnepanelen en een generator.
Dat dit zou komen was natuurlijk al volkomen duidelijk toen de mogelijkheid geschapen werd. Er wordt ALTIJD misbruik van gemaakt als het KAN. Want zo werkt dat in Nederland.
25-04-2025, 20:05 door Anoniem
Door Anoniem: RUPSJENOOITGENOEG!!!!
Oftewel de EU.

Data driven economy.

Iedereen geprofileerd tot op elke vierkante millimeter (en daaronder: DNA) van zijn/haar lijf, waar dat lijf zich bevindt en wat dat lijf allemaal uitspookt (nee, beleid moet uitgaan van het slechtste van de mens anders ontstaan er onbeheersbare risico's - tot zover het uitgangspunt van deze kunstmatig gecreëerde bestuursmoloch, die de EU is, net zoals de natiestaat dat op kleinere schaal is).
Allemaal zodat de staat/ EU "goed voor haar burgers kan zorgen" ...
25-04-2025, 23:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Het is 2025.
Sommige leven in het verleden.

Het gaat hier om het boek 1984 van George Orwell.
26-04-2025, 09:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Essent en Enexis is een en hetzelfde bedrijf. Alleen op papier is het gesplitst.
Enexis is in 2009 van Essent afgesplitst omdat energielevering en netbeheer wettelijk gescheiden werden. De twee soorten ondernemingen mogen geen onderdeel van elkaar zijn en geen aandelen in elkaar hebben.

Is het een algemeen "ik geloof er toch niks van" dat je doet zeggen dat het alleen op papier is gesplitst of weet je op basis van iets concreets dat ze de wet breken?

Waren we nog maar 1 bedrijf, dan kon de winst terug gestopt worden in het vernieuwen van de netten ipv dat het nu het land verlaat.
26-04-2025, 10:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.
Je hebt niets te zeggen over die meter. Die is namelijk niet van jou.
Dus als die vervangen moet worden, wordt die gewoon vervangen.
Het zijn wel jouw gegevens. Het zou zo moeten zijn dat je daar alles over te vertellen hebt!

Dit is exact waarvoor velen gewaarschuwd hebben. Gebruik van data die de zogenaamde slimme meters verzamelen en gebruiken waar deze gegevens niet voor bedoeld zijn!
26-04-2025, 11:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Het is 2025.
Sommige leven in het verleden.

Het gaat hier om het boek 1984 van George Orwell.

"Sommige leven in het verleden"
Heb je het nooit over de gebeurtenissen uit je eigen verleden?
Wat een saai leven moet je hebben wanneer je niets hebt om aan terug te denken.

Tip, kijk eens naar de film 1984. Dan ontdek je dat je eigenlijk in die denkbeeldige tijd leeft, maar dan NU!
26-04-2025, 12:47 door Anoniem
De achteruitgang van eigendom, de achteruitgang van uw privacy en meer
maar mensen kopen en gebruiken nog steeds hun spullen.

The decline of ownership,the decline of your privacy,and more
but people are still buying and using there stuff.

Alleen de kopers en gebruikers
kunnen het tij keren dat doet niet de overheid of big tech,als de mensen
het niet meer willen,dan pas zou het kunnen gaan veranderen.

Only the buyers and users can turn the tide, not the government or big tech,
if the people no longer want it, only then could it change.

NLNU2025
26-04-2025, 13:02 door linuxpro
En daar gaan we weer.. de data is toch beschikbaar dus waarom niet beschikbaar stellen aan jan en alleman. Kan mij niet heugen dat ik daar toestemming voor gegeven heb.
26-04-2025, 13:11 door Anoniem
"De digitale meter is verplicht binnen de Europese Unie, en dus ook in Vlaanderen."

De EU dwing de landen binnen de EU tot het vervangen goed werkende meters.

Neem dus een digitale meter als je slimme meter wil. Bij een dynamisch energiecontract moet je wel aan de slimme meter.

Bron: https://www.security.nl/posting/871679/Tientallen+Belgen+aangeklaagd+voor+weigeren+van+slimme+meter
26-04-2025, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem: Zo goed als realtime dus....dat het CBS werkt met cijfers over de werkelijk verbruikte hoeveelheid gas en elektriciteit per maand is een grote verbetering. In een latere fase kan worden gerekend met de waarden per kwartier.

Ah, dan zijn er nog meer "medewerkers" die kunnen zien wanneer eimand op vakantie is/niet thuis is.
Lamg lleve de vooruitgang.

Nu alleen nog die vliegende auto's en resorts op de maan.
26-04-2025, 15:29 door Anoniem
Vanuit een cryptografische perspectief lijkt me dit ook onveilig voor de privacy van TLS bijvoorbeeld.
TLS gebruikt voor Random Number Generators een bron van entropie van de machine.
En die entropie is weer voor een deel afhankelijk van de fluctuaties in het stroomnet.
Met die exacte en live kennis, is reverse engineering weer een stap dichterbij
26-04-2025, 16:39 door Anoniem
Het probleem begint al bij het digitaal vastleggen van die data.
Dat het CBS er nu mee aan de haal gaat is inderdaad function creep. CBS lijkt onschuldig, toch?
Het is alleen niet uit te sluiten dat straks bijv. de belastingdienst of een oof andere controlerende instantie met slecht werkende algoritmes los gaat om te kijken of je misschien wel of niet thuis was op bepaalde data. En daar automatisch een weigering voor een toeslag aan koppelt.
Hoe dan ook, voel ik ellende aankomen.
26-04-2025, 16:50 door Anoniem
Door linuxpro: En daar gaan we weer.. de data is toch beschikbaar dus waarom niet beschikbaar stellen aan jan en alleman. Kan mij niet heugen dat ik daar toestemming voor gegeven heb.
Zie hierboven: https://www.security.nl/posting/885448/#posting885548
26-04-2025, 20:58 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zeg 1984
100%
26-04-2025, 22:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Het is 2025.
Sommige leven in het verleden.

Het gaat hier om het boek 1984 van George Orwell.

"Sommige leven in het verleden"
Heb je het nooit over de gebeurtenissen uit je eigen verleden?
Wat een saai leven moet je hebben wanneer je niets hebt om aan terug te denken.

Tip, kijk eens naar de film 1984. Dan ontdek je dat je eigenlijk in die denkbeeldige tijd leeft, maar dan NU!

Volgens sommigen zenden die smartmeters een soort mkultra pulsen uit... Serious veel Nederlanders geloven dit soort theorien... /sarc
27-04-2025, 00:00 door Anoniem
Door Anoniem: Het probleem begint al bij het digitaal vastleggen van die data.
Dat het CBS er nu mee aan de haal gaat is inderdaad function creep. CBS lijkt onschuldig, toch?
Het is alleen niet uit te sluiten dat straks bijv. de belastingdienst of een oof andere controlerende instantie met slecht werkende algoritmes los gaat om te kijken of je misschien wel of niet thuis was op bepaalde data. En daar automatisch een weigering voor een toeslag aan koppelt.
Hoe dan ook, voel ik ellende aankomen.
Daar had ik nog niet aan gedacht, zo zie je maar. Aan de andere kant wat is er zo erg aan als de belastingdienst ziet of je waarschijnlijk wel of niet thuis bent. Misschien een dingetje voor de AIVD
27-04-2025, 12:02 door Anoniem
Door Anoniem: Veel van dit soort algoritmes werken met gemiddelde. Is erg om met jouw gegevens onderdeel te zijn van het gemiddelde? Vergeet niet het gaat over heel heel heel veel data, om daar iets mee te doen.. Veel data zal meer van hetzelfde zijn. Mijn jeugd foto zal niet veel anders zijn dan die van Piet, Jan of Mohamed.. Ja ik heb blond haar en Mo zwart haar. Nou en?? En babyfoto van mij of Mo.. je goed kijken voor het verschil..en bekijk dit eens over miljoenen foto’s..
Oh ja en zonder AI heb ik ook al look-a-like’s en dat is gewoon puur natuur!!!

Ik zeg niet dat er geen risico zijn, maar er wordt verschrikkelijk overdreven..
Slaap, kindje, slaap... Het is wel duidelijk dat jij nog nooit de harde kanten van een dictatuur hebt meegemaakt.
Gaat vanzelf komen maar dan zul jij je niet willen herinneren dat jij één van die 14,2 (bij wijze van spreken) miljoen schapen was die dat mogelijk hebben gemaakt en het zelfs prachtig vonden.
27-04-2025, 14:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Het is 2025.
Sommige leven in het verleden.

Het gaat hier om het boek 1984 van George Orwell.

"Sommige leven in het verleden"
Heb je het nooit over de gebeurtenissen uit je eigen verleden?
Wat een saai leven moet je hebben wanneer je niets hebt om aan terug te denken.

Tip, kijk eens naar de film 1984. Dan ontdek je dat je eigenlijk in die denkbeeldige tijd leeft, maar dan NU!

Volgens sommigen zenden die smartmeters een soort mkultra pulsen uit... Serious veel Nederlanders geloven dit soort theorien... /sarc

Ach, Nederlanders, en zeker die hier 1984 erbij halen, zouden zich anno 2025 i.p.v. die energiemeter beter druk maken over wat hun smartphone allemaal uitzendt. ;-)
27-04-2025, 17:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het probleem begint al bij het digitaal vastleggen van die data.
Dat het CBS er nu mee aan de haal gaat is inderdaad function creep. CBS lijkt onschuldig, toch?
Het is alleen niet uit te sluiten dat straks bijv. de belastingdienst of een oof andere controlerende instantie met slecht werkende algoritmes los gaat om te kijken of je misschien wel of niet thuis was op bepaalde data. En daar automatisch een weigering voor een toeslag aan koppelt.
Hoe dan ook, voel ik ellende aankomen.
Daar had ik nog niet aan gedacht, zo zie je maar. Aan de andere kant wat is er zo erg aan als de belastingdienst ziet of je waarschijnlijk wel of niet thuis bent. Misschien een dingetje voor de AIVD
(nieuwe anoniem)
De politiek zoekt naar manieren om te bezuinigen. Het voordeel voor de belastingdienst om te kunnen zien wanneer jij (waarschijnlijk) thuis bent en wanneer niét, is, dat bijvoorbeeld de huurtoeslag daarop afgestemd kan worden.
Ben je te weinig thuis? Dan heb je ook geen huurtoeslag nodig.
Ik vermoed dat de Tweede Kamer direct akkoord gaat met zo'n redenering (want die heeft meestal ook snel in de gaten wanneer er in de overheidsuitgaven gesnoeid moet worden).

Mensen die géén onheil verwachten van het feit dat de overheid steeds meer gegevens over het leven van burgers heeft zijn vaak mensen die zelf relatief onafhankelijk van de staat opereren, wat op haar beurt weer vaak samenhangt met een meer bevoorrechte inkomens- en vermogenspositie.
27-04-2025, 18:58 door Anoniem
Door Anoniem: Ach, Nederlanders, en zeker die hier 1984 erbij halen, zouden zich anno 2025 i.p.v. die energiemeter beter druk maken over wat hun smartphone allemaal uitzendt. ;-)
Alleen wordt het opladen van die smartphone lastig wanneer de energieleverancier op afstand de stroom voor jou uitschakelt.
27-04-2025, 22:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach, Nederlanders, en zeker die hier 1984 erbij halen, zouden zich anno 2025 i.p.v. die energiemeter beter druk maken over wat hun smartphone allemaal uitzendt. ;-)
Alleen wordt het opladen van die smartphone lastig wanneer de energieleverancier op afstand de stroom voor jou uitschakelt.

Geef eens een reden waarom energieleveranciers hun verdienmodel uitschakelen. En bovendien: hoe zouden zij dat op afstand moeten doen? Met een universele afstandbediening van Action of misschien een drone met een Cobra eronder geplakt? Eigenlijk vind ik het maar zo zo om hier verder op in te gaan maar bij deze: Een energieleverancier kan alleen volgens de wederzijds geaccepteerde leveringsvoorwaarden tot afsluiten overgaan bij hardnekkige wanbetaling.

En als laatste: mijn 'smartphone' heeft geen last van een uitgeschakelde oplader. Simpel omdat ik zo'n ding niet meer heb. Ik heb geen speeltje nodig dat voor mij zogenaamd de slimmerik uithangt, Ik ben van mezelf al 'smart' en dat is al erg genoeg want ik heb daar al vaak meer chagrijn van dan plezier in een wereld die i.t.t. 100 jaar geleden door Google, Microsoft, Apple etc. wordt gedomineerd, lees: dom gehouden.
(Toen heette dat Kerk & Kapitaal (die ampersand is opzettelijk) met het motto: ‘Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm.’)
27-04-2025, 23:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.

Wie zegt dan het niet wordt geanonimiseerd ?

Het zal vast (deels) worden geanonimiseerd, maar ik betwijfel in hoeverre het niet herleidbaar zal zijn.

Soms zeggen bedrijven dat onze persoonlijke gegevens “geanonimiseerd” zijn, wat een [vermeend] eenrichtingsverkeer impliceert waarbij de gegevens nooit meer kunnen worden gedesaggregeerd en opnieuw geïdentificeerd. Maar dit is niet mogelijk - anonieme gegevens blijven zelden zo. Zoals professor Matt Blaze (Georgetown University), een expert op het gebied van cryptografie en gegevensprivacy, bondig samenvat: "Iets dat anoniem lijkt, is dat meestal niet, zelfs als het met de beste bedoelingen is ontworpen." [...] Voor databrokers die handelen in onze persoonlijke informatie, kunnen onze gegevens ofwel nuttig zijn om winst te maken ofwel echt anoniem zijn, maar niet allebei. [...] Het is van cruciaal belang voor het overheidsbeleid dat de privacy van gebruikers niet wordt opgeofferd om de zakken van bedrijven te vullen.

Debunking the Myth of “Anonymous” Data
De mythe van “anonieme” gegevens ontkrachten
by Paige Collings, November 10, 2023

https://www.eff.org/deeplinks/2023/11/debunking-myth-anonymous-data
27-04-2025, 23:18 door Anoniem
Yep en daar heb je het al., Het begint met het CBS en voor je het weet heeft half NL ineens toegang tot die data. Dit was altijd al het plan om totalitaire controle te krijgen.
28-04-2025, 07:59 door Anoniem
En daarom geen slimme meter.
28-04-2025, 08:12 door Anoniem
Door majortom:
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem: Ik zeg 1984
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.

Wie zegt dan het niet wordt geanonimiseerd ?
Al of niet "geanonimiseerd", het blijft function creep. En de vraag is maar hoe goed die anonimiseerfunctie is: je kunt daar snel iets niet goed in doen waardoor in bepaalde gevallen eea toch herleidbaar is. Gewoon geen slimme meter nemen, dan heb je hier in ieder geval geen last van.

Vroeg of laat kom je er niet meer onder uit. Nu zijn het nog boetes die ze opleggen.... Ben benieuwd wat de volgende maatregel zal zijn om je toch op die meter te krijgen.
28-04-2025, 08:17 door Anoniem
Door Anoniem: Zo goed als realtime dus....dat het CBS werkt met cijfers over de werkelijk verbruikte hoeveelheid gas en elektriciteit per maand is een grote verbetering. In een latere fase kan worden gerekend met de waarden per kwartier.

En in de fase daarna kunnen ze prima bepalen of jij jouw limiet hebt behaald en ze jou of afknijpen of grof meer geld in rekening gaan brengen omdat je niet aan de norm voldoet.
Technologie en innovatie is leuk maar het brengt grotere risico's met zich mee.

Iedere keer worden mensen die sceptisch zijn niet serieus genomen maar keer op keer komen al die 'negatieve' gedachten gewoon uit en dan zitten ze achteraf te huilen want het was zo makkelijk en nu kunnen we niet meer terug.
28-04-2025, 08:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En hebben wij het CBS daar toestemming voor gegeven?
Ja. Niet direct, maar dit is vastgelegd in wetten die zijn aangenomen door de parlementen die wij elke vier jaar (of vaker) in kamerverkiezingen bij elkaar stemmen.

Om te beginnen is er de Wet op het Centraal bureau voor de statistiek, artikel 33:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0015926/2022-03-02/#Hoofdstuk5_Paragraaf1_Artikel33
Die noemt in het eerste lid een reeks overheden en openbare lichamen waar het CBS gegevens van mag gebruiken, en in het tweede lid voegt het daar een reeks rechtspersonen aan toe die een wettelijke taak uitvoeren of geheel of gedeeltelijk door de overheid bekostigd worden. Die worden genoemd in het Besluit gegevensverwerking CBS, en direct in artikel 1 punt a zie je daar de instellingen staan die krachtens de Elektriciteitswet, de Gaswet of de Drinkwaterwet een taak uitoefenen:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0016060/2016-07-01#Paragraaf1_Artikel1
Op grond daarvan mag het CBS die gegevens gebruiken.

Ik heb dit trouwens gevonden door een zoekopdracht af te vuren met als zoektekst "wetgeving CBS". Het eerste zoekresultaat was een pagina van het CBS zelf waarin ze de wet- en regelgeving opsommen waarop ze zich baseren:
https://www.cbs.nl/nl-nl/deelnemers-enquetes/bedrijven/meer-over-cbs-enquetes/handhaving/wet-regelgeving

Prima... maar ik heb op geen 1 van deze partijen gestemd en ben het hier dan ook niet mee eens en nu?
28-04-2025, 08:29 door Anoniem
Door Anoniem: Vanuit een cryptografische perspectief lijkt me dit ook onveilig voor de privacy van TLS bijvoorbeeld.
TLS gebruikt voor Random Number Generators een bron van entropie van de machine.
En die entropie is weer voor een deel afhankelijk van de fluctuaties in het stroomnet.
Hoe dan precies? Hoe krijgt een laptop die informatie door? In elk geval niet via zijn voedingsadapter.
28-04-2025, 08:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.
Je hebt niets te zeggen over die meter. Die is namelijk niet van jou.
Dus als die vervangen moet worden, wordt die gewoon vervangen.

Als die niet van mij is, heeft die meter ook niets te zoeken in mijn woning.
28-04-2025, 10:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: En hebben wij het CBS daar toestemming voor gegeven?
Ja. Niet direct, maar dit is vastgelegd in wetten die zijn aangenomen door de parlementen die wij elke vier jaar (of vaker) in kamerverkiezingen bij elkaar stemmen.

Om te beginnen is er de Wet op het Centraal bureau voor de statistiek, artikel 33:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0015926/2022-03-02/#Hoofdstuk5_Paragraaf1_Artikel33
Die noemt in het eerste lid een reeks overheden en openbare lichamen waar het CBS gegevens van mag gebruiken, en in het tweede lid voegt het daar een reeks rechtspersonen aan toe die een wettelijke taak uitvoeren of geheel of gedeeltelijk door de overheid bekostigd worden. Die worden genoemd in het Besluit gegevensverwerking CBS, en direct in artikel 1 punt a zie je daar de instellingen staan die krachtens de Elektriciteitswet, de Gaswet of de Drinkwaterwet een taak uitoefenen:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0016060/2016-07-01#Paragraaf1_Artikel1
Op grond daarvan mag het CBS die gegevens gebruiken.

Ik heb dit trouwens gevonden door een zoekopdracht af te vuren met als zoektekst "wetgeving CBS". Het eerste zoekresultaat was een pagina van het CBS zelf waarin ze de wet- en regelgeving opsommen waarop ze zich baseren:
https://www.cbs.nl/nl-nl/deelnemers-enquetes/bedrijven/meer-over-cbs-enquetes/handhaving/wet-regelgeving

Prima... maar ik heb op geen 1 van deze partijen gestemd en ben het hier dan ook niet mee eens en nu?
Daar heb je mee te leven.
28-04-2025, 10:20 door Anoniem
AVG was om je voor de gek te houden. En let op het wordt erger en erger.

De controlestaat. Nu nog anoniem maar straks wordt t gekoppeld.

Ze bouwen een digitale gevangenis.
28-04-2025, 10:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door majortom: Function creep. Daarom alleen al geen slimme meter.

Je riskeert een boete :-)
Nee hoor, ik heb hier ook de "slimme' meter geweigerd en er hangt nu een nieuwe meter die net zo dom is als de oude.

Weigeren van de slimme meter

Wilt u geen slimme meter? Dan kunt u bij uw netbeheerder de slimme meter weigeren. Dan kunt u geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen. Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven.

Slimme meter laten uitschakelen

Heeft u bezwaar tegen het automatisch op afstand uitlezen van uw slimme meter? Dan kunt u de netbeheerder vragen deze functie uit te zetten. U moet dan wel zelf jaarlijks uw meterstanden doorgeven. Dit gebeurt dan niet automatisch.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/slimme-meter-weigeren
28-04-2025, 11:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: En hebben wij het CBS daar toestemming voor gegeven?
Ja. Niet direct, maar dit is vastgelegd in wetten die zijn aangenomen door de parlementen die wij elke vier jaar (of vaker) in kamerverkiezingen bij elkaar stemmen.

Om te beginnen is er de Wet op het Centraal bureau voor de statistiek, artikel 33:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0015926/2022-03-02/#Hoofdstuk5_Paragraaf1_Artikel33
Die noemt in het eerste lid een reeks overheden en openbare lichamen waar het CBS gegevens van mag gebruiken, en in het tweede lid voegt het daar een reeks rechtspersonen aan toe die een wettelijke taak uitvoeren of geheel of gedeeltelijk door de overheid bekostigd worden. Die worden genoemd in het Besluit gegevensverwerking CBS, en direct in artikel 1 punt a zie je daar de instellingen staan die krachtens de Elektriciteitswet, de Gaswet of de Drinkwaterwet een taak uitoefenen:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0016060/2016-07-01#Paragraaf1_Artikel1
Op grond daarvan mag het CBS die gegevens gebruiken.

Ik heb dit trouwens gevonden door een zoekopdracht af te vuren met als zoektekst "wetgeving CBS". Het eerste zoekresultaat was een pagina van het CBS zelf waarin ze de wet- en regelgeving opsommen waarop ze zich baseren:
https://www.cbs.nl/nl-nl/deelnemers-enquetes/bedrijven/meer-over-cbs-enquetes/handhaving/wet-regelgeving

Prima... maar ik heb op geen 1 van deze partijen gestemd en ben het hier dan ook niet mee eens en nu?

Ha ha ha!

Shit ik heb iets gemist zeg! Sinds wanneer is het CBS geëvolueerd tot een politieke partij?
De maandag begint met onversneden humor, Hopelijk gaat deze vrolijkerd zo de week door!
28-04-2025, 11:23 door Anoniem
Door Anoniem: "Wie niet meewerkt aan het vervangen van de analoge meter riskeert een boete."
Privacy gaat steeds meer centjes kosten.

Kost je niks.. De ferraris meter is van de beheerder en die zijn hoogstwaarschijnlijk niet meer geijkt. Dus die wordt vervangen door een digitale meter die, desgewenst, als domme meter wordt opgehangen. Niks met privacy te maken.
29-04-2025, 09:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Wie niet meewerkt aan het vervangen van de analoge meter riskeert een boete."
Privacy gaat steeds meer centjes kosten.

Kost je niks.. De ferraris meter is van de beheerder en die zijn hoogstwaarschijnlijk niet meer geijkt. Dus die wordt vervangen door een digitale meter die, desgewenst, als domme meter wordt opgehangen. Niks met privacy te maken.

Nou neen, het kost je wel wat. En dat is via het maandelijkse bedrag voor netbeheer.
De digitale meter i.p.v. de oude 'uitgedraaide' analoge ferrarismeter kun je niet weigeren. Feitelijk is dat om twee reden terecht.
Het terugleveren van Ampères door zonnepanelen veroorzaakt net als het afnemen van Ampères een belasting van het elektriciteitsnet. O.a geeft een stroom van Ampères slijtage door warmteontwikkeling en dat is maar een aspect. (vraag verder een elektromonteur)
De tweede reden is dat die meters (Ferraristype) niet meer worden geproduceerd door bijv. Siemens of AEG.

Wel was of is er een netbeheerder - ik weet zo niet welke - die je een zogenaamde 'slimme' digitale meter door de strot wil(de) duwen door het je moeilijk te maken om het ding te weigeren o.i.d.

Dat mag niet.

(zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/documenten/brochures/2015/01/09/de-slimme-meter) (zie pagina 3)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.