De Zweedse privacytoezichthouder IMY heeft drie bedrijven in het land een tik op de vingers gegeven vanwege de cookiebanners op hun websites. Het gaat om Warner Music Sweden, gokbedrijf ATG en magazine-uitgever Aller Media. IMY besloot na klachten onderzoek naar de drie bedrijven te doen. De AVG verplicht dat websites die trackingcookies willen plaatsen hier toestemming aan gebruikers voor moeten vragen. Daarnaast moet het weigeren van cookies even eenvoudig zijn als het accepteren daarvan.
Warner Music kreeg een berisping omdat het onvoldoende informatie gaf over het intrekken van eerder gegeven toestemming voor het plaatsen van cookies. ATG ging op meerdere punten de fout in, waaronder een misleidend ontwerp van de cookiebanner, wat het lastig voor bezoekers maakte om geïnformeerde en vrijwillige toestemming te geven, aldus IMY. Aller Media bleek zonder juridische basis persoonlijke data te verwerken. Het bedrijf claimde een gerechtvaardigd belang te hebben, maar had dit niet onderbouwd.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.