image

AP zoekt praktijkervaringen bij het verwerken van persoonsgegevens via algoritmes

donderdag 17 juli 2025, 11:12 door Redactie, 1 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zoekt organisaties die algoritmes inzetten voor het verwerken van persoonsgegevens van klanten, medewerkers of relaties. Het gaat daarbij specifiek om partijen die voorlopen op dit vlak en hun ervaringen met de AP willen delen.

Eerder dit jaar voerde de AP een enquete uit onder 1.600 bedrijven, waaruit bleek dat Nederlandse bedrijven zichzelf onvoldoende ingericht vinden voor het gebruik van algoritmes die persoonsgegevens verwerken. In reactie op dit onderzoek zoekt de AP nu koplopers op dit vlak, en wil graag horen aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe een algoritmische verwerking tot stand komt.

De gesprekken gaan onder meer in op de overwegingen om voor bepaalde algoritmische oplossingen te kiezen, het afwegen van kansen en risico’s, en eventuele afhankelijkheden van softwareleveranciers. Inzichten uit deze gesprekken worden zonder verwijzingen naar individuele bedrijven meegenomen in een rapport dat best practices omvat. De AP wil met dit rapport het Nederlandse bedrijfsleven helpen aan de slag te gaan met algoritmes voor het verwerken van persoonsgegevens.

Reacties (1)
23-07-2025, 16:34 door The-Real-C
“De AP zoekt koplopers op het gebied van algoritmes die persoonsgegevens verwerken.” Met andere woorden: wie wil er vrijwillig meedoen aan de AVG-show and tell? Het klinkt nobel, maar voor veel bedrijven waarschijnlijk ook als: “Kom vooral uitleggen waar het fout kan gaan, zodat wij het straks in een rapport zetten.”

De ironie is dat dezelfde enquête eerder dit jaar liet zien dat bedrijven zichzelf nog lang niet klaar vinden voor algoritmes met persoonsgegevens. En nu vraagt de AP: “Wie loopt er voorop?” Dat is een beetje alsof je in een groep mensen die niet kunnen zwemmen vraagt wie er een baantje wil trekken in het diepe.

Overigens, goed dat ze ook kijken naar afhankelijkheid van softwareleveranciers. Want laten we eerlijk zijn: de meeste bedrijven “kiezen” hun algoritmes niet, ze nemen gewoon over wat een vendor in een glossy brochure verkoopt.

Als dit rapport echt eerlijk wordt, gaat het waarschijnlijk minder over fancy AI-modellen en meer over hoe je überhaupt een DPIA schrijft zonder drie juristen, twee data scientists en een doos aspirines.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.