Advocaten ervaren grote hinder bij het uitvoeren van hun werkzaamheden doordat systemen van het Openbaar Ministerie (OM) offline zijn, zo stelt de Nederlandse Orde van advocaten (NOvA). De Orde vindt dat het OM onvoldoende concreet antwoord geeft op de problemen die advocaten en hun cliënten op dit moment ervaren. Naar aanleiding van mogelijk misbruik van een kwetsbaarheid in Citrix NetScaler besloot het OM twee weken geleden systemen offline te halen.
Het Openbaar Ministerie liet eerder al weten dat het nog weken kan duren voordat systemen weer online zijn. "Dit heeft gevolgen voor de bereikbaarheid en bedrijfsprocessen van het OM en voor de praktijkuitoefening van advocaten. Zo printen rechtbanken stukken uit die fysiek opgehaald moeten worden", aldus de NOvA. De Orde vindt dat het OM snel met praktische oplossingen en verbeteringen voor de huidige situatie moet komen.
Het LANGZS pleit voor het openstellen van een extern digitaal kanaal om zo snel stukken uit te wisselen. Daarbij wordt als voorbeeld chatapp Signal genoemd. "Wat op dit moment echter het meest dringend is, is het veilig en snel kunnen uitwisselen van documenten. Wij vragen u dan ook nadrukkelijk om een extern digitaal communicatiemiddel, zoals bijvoorbeeld Signal, hiervoor open te stellen."
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.