Poll
image

Lezen:

maandag 11 augustus 2025, 15:26 door Redactie, 20 reacties
Reacties (20)
11-08-2025, 16:41 door Anoniem
Ik blijf bij de bril!

Oh sorry, ik dacht dat er Lenzen stond

Blijft lastig.
11-08-2025, 17:13 door Anoniem
Computerscherm?
11-08-2025, 17:46 door Anoniem
Telefoon, computerscherm (zoals anoniem 17:13 aangaf) en tablet.
Meestal geen papier of e-reader.
Vaak vier ik het ook bog in mijn offline AI om er een verkorte versie can te maken aangezien ik een aandachtsspanne (en interesse) van een goudvis heb.
11-08-2025, 20:35 door Anoniem
e-reader (e-papier scherm).
Dat is rustiger voor de ogen dan een computerscherm of een tabletscherm.
En dan hoef ik geen stapels boeken mee te zeulen, zoals vroeger. (Ik vreet boeken tijdens de vakantie)

En bewust geen Kindle of Kobo. Maar een Boox.
Ik wil niet vast zitten in een of ander afgesloten boeken-ecosysteem. Dat is verkapte DRM.
11-08-2025, 23:47 door Anoniem
Door Anoniem: Telefoon, computerscherm (zoals anoniem 17:13 aangaf) en tablet.
Meestal geen papier of e-reader.
Vaak vier ik het ook bog in mijn offline AI om er een verkorte versie can te maken aangezien ik een aandachtsspanne (en interesse) van een goudvis heb.

Wel een erg lange reactie voor…. Waar ging het ook alweer over? /i
12-08-2025, 07:17 door Anoniem
Wat lezen?

Deze pagina lees ik op een desktop-systeem met een los beeldscherm in een webbrowser, en die ga ik echt niet uitprinten. Dat geldt in het algemeen voor webpagina's, en meestal ook voor pdf's (als die zo groot zijn dat ik ze liever op papier heb vind ik vaak ook zonde van zoveel papier). Maar boeken lees ik nog altijd ouderwets op papier. De keren dat ik in het verleden heb gekeken of de digitale speeltjes (e-readers) iets voor me waren zag ik veel te veel drm en dergelijke restricties. Naar aanleiding van deze vraag heb ik even wat rondgesnuffeld naar de huidige mogelijkheden, en kwam ik ergens tegen dat tegenwoordig meer met digitale watermerken dan met drm wordt gewerkt, maar dan zie ik weer dat ik om de online bibliotheek te kunnen gebruiken wel degelijk Adobe drm wordt gebruikt en Adobe Digital Editions op je pc geïnstalleerd moet worden. Dat is er niet voor Linux en laat ik nou net Linux gebruiken.

Ik ben er helemaal niet op uit om boeken illegaal te gaan verspreiden, maar ik wil ook geen systemen gebruiken die me mijn keuze in OS voorschrijven (op mijn pc, op een e-reader hoef ik dat geen probleem te vinden) of die mijn toegang tot mijn boek afhankelijk maakt van een id met een online systeem van een specifieke leverancier waar je toegang dan van afhangt.

Dat bij elkaar doet me alweer concluderen dat een e-reader geen goede keuze is, al vind ik die apparaatjes op zich best fraai.

Ik ben bijna geneigd om dan maar "blijft lastig" te antwoorden, maar "lezen blijft lastig" klopt niet, zolang mijn ogen het nog redelijk doen kan ik prima lezen. "Papier" dan maar.
12-08-2025, 11:50 door DeZin - Bijgewerkt: 12-08-2025, 11:54
Door Anoniem: Naar aanleiding van deze vraag heb ik even wat rondgesnuffeld naar de huidige mogelijkheden, en kwam ik ergens tegen dat tegenwoordig meer met digitale watermerken dan met drm wordt gewerkt, maar dan zie ik weer dat ik om de online bibliotheek te kunnen gebruiken wel degelijk Adobe drm wordt gebruikt en Adobe Digital Editions op je pc geïnstalleerd moet worden. Dat is er niet voor Linux en laat ik nou net Linux gebruiken.
Met Calibre (Open source en beschikbaar voor Linux) en de acsm-calibre-plugin (Ook open source) werkt ook gewoon :-).

Door Anoniem:
Ik ben er helemaal niet op uit om boeken illegaal te gaan verspreiden, maar ik wil ook geen systemen gebruiken die me mijn keuze in OS voorschrijven (op mijn pc, op een e-reader hoef ik dat geen probleem te vinden) of die mijn toegang tot mijn boek afhankelijk maakt van een id met een online systeem van een specifieke leverancier waar je toegang dan van afhangt.
Voor boeken die je koopt kan ik dat helemaal begrijpen. Ik koop dan ook alleen e-books als epub of als pdf.

Maar dat je toegang op boeken die je van de bibliotheek leent voorwaardelijk en afhankelijk is... Dat is toch een beetje het idee?
12-08-2025, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem: e-reader (e-papier scherm).
Dat is rustiger voor de ogen dan een computerscherm of een tabletscherm.
En dan hoef ik geen stapels boeken mee te zeulen, zoals vroeger. (Ik vreet boeken tijdens de vakantie)

En bewust geen Kindle of Kobo. Maar een Boox.
Ik wil niet vast zitten in een of ander afgesloten boeken-ecosysteem. Dat is verkapte DRM.

Ik heb op mijn Kobo anders een hele lijst ge-side-loade boeken staan. Bij Kobo gekochte boeken, kun je ook gewoon op je computer of smartphone lezen. Je moet alleen wel inloggen.
12-08-2025, 12:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Telefoon, computerscherm (zoals anoniem 17:13 aangaf) en tablet.
Meestal geen papier of e-reader.
Vaak vier ik het ook bog in mijn offline AI om er een verkorte versie can te maken aangezien ik een aandachtsspanne (en interesse) van een goudvis heb.

Wel een erg lange reactie voor…. Waar ging het ook alweer over? /i
Haha! Inderdaad, maar gelukkig heeft u er een verkorte reactie op gemaakt, nu kan ik uw reactie op mijn reactie tenminste teruglezen. (En dan nu zonder al die spelfouten die ik zelf maakte...)
12-08-2025, 13:14 door DeZin - Bijgewerkt: 12-08-2025, 13:18
Door Anoniem:
Door Anoniem: e-reader (e-papier scherm).
Dat is rustiger voor de ogen dan een computerscherm of een tabletscherm.
En dan hoef ik geen stapels boeken mee te zeulen, zoals vroeger. (Ik vreet boeken tijdens de vakantie)

En bewust geen Kindle of Kobo. Maar een Boox.
Ik wil niet vast zitten in een of ander afgesloten boeken-ecosysteem. Dat is verkapte DRM.

Ik heb op mijn Kobo anders een hele lijst ge-side-loade boeken staan. Bij Kobo gekochte boeken, kun je ook gewoon op je computer of smartphone lezen. Je moet alleen wel inloggen.
Klopt, Kobo heeft geen vendor lock-in. Geen van beide kanten op.

Bij Kobo (of bol.com) gekochte boeken kun je ook op andere apparaten zonder vendor lock-in lezen, en op een Kobo reader kun je ook uit andere gangbare bronnen zonder vendor lock-in boeken lezen.
12-08-2025, 13:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: e-reader (e-papier scherm).
Dat is rustiger voor de ogen dan een computerscherm of een tabletscherm.
En dan hoef ik geen stapels boeken mee te zeulen, zoals vroeger. (Ik vreet boeken tijdens de vakantie)

En bewust geen Kindle of Kobo. Maar een Boox.
Ik wil niet vast zitten in een of ander afgesloten boeken-ecosysteem. Dat is verkapte DRM.

Ik heb op mijn Kobo anders een hele lijst ge-side-loade boeken staan. Bij Kobo gekochte boeken, kun je ook gewoon op je computer of smartphone lezen. Je moet alleen wel inloggen.

Klopt, maar ook Kobo werkt met DRM in de boeken van hun store. Dat mijdt ik uit principe.
Ik betaal geen geld voor iets kreupels.

Side loaden op mijn Boox is de standaard voor mij.
Maar dan boeken zonder DRM.
Dus uit principe geen Kobo boeken. En ook geen boeken via het Amazon-ecosysteem, want dan zit je vast aan een Kindle of de Kindle app om te kunnen lezen.

Maar er zijn nog kleine uitgevers in de wereld die online verkopen zonder DRM of ander kreupel makende beperkingen (door tussenpersonen).
Daar gaat mijn geld bij voorkeur naar toe. Die wil ik wel steunen.

Als het echt niet anders kan, dan is DRM eruit slopen via Calibre een optie die ik ook wel gebruikt heb.
Maar ik wil principieel geen geld stoppen in boeken die kreupel gemaakt zijn door de verkoper.
Dan koop nog ik liever 2e hands de papieren versie en scan die zelf wel. (alleen voor privé gebruik!)


En ja, ik maak het mezelf moeilijk met mijn principes en recalictrant gedrag tov BigTech. Dat weet ik.
12-08-2025, 14:22 door DeZin - Bijgewerkt: 12-08-2025, 14:23
Door Anoniem:
Klopt, maar ook Kobo werkt met DRM in de boeken van hun store. Dat mijdt ik uit principe.
Ik betaal geen geld voor iets kreupels.
Op boeken in de kobo store zit DRM ja.

Punt is dat je met een Kobo e-reader even vast zit aan de Kobo store, als met een Boox e-reader. Namelijk: helemaal niet. Je kunt de Kobo store gebruiken, en je kunt er voor kiezen de Kobo store niet te gebruiken en te sideloaden.

De bewering dat je met een Kobo vast zit "in een of ander afgesloten boeken-ecosysteem", is gewoon pertinent onjuist.
12-08-2025, 15:50 door Anoniem
Door DeZin:
Door Anoniem:
Klopt, maar ook Kobo werkt met DRM in de boeken van hun store. Dat mijdt ik uit principe.
Ik betaal geen geld voor iets kreupels.
Op boeken in de kobo store zit DRM ja.

Punt is dat je met een Kobo e-reader even vast zit aan de Kobo store, als met een Boox e-reader. Namelijk: helemaal niet. Je kunt de Kobo store gebruiken, en je kunt er voor kiezen de Kobo store niet te gebruiken en te sideloaden.

De bewering dat je met een Kobo vast zit "in een of ander afgesloten boeken-ecosysteem", is gewoon pertinent onjuist.

Dan was mijn zinsbouw misschien niet helemaal goed:
- Kobo store ivm DRM.
- Amazon vanwege haar gesloten ecosysteem waarbij je de aangekochte boeken alleen maar op een kindle of kindle app kunt lezen.

En dan hebben we de twee grootste ebook-stores in het Westen wel benoemd.
Of zijn er nog andere grote ebook stores die hun ebooks niet kreupel verkopen?
12-08-2025, 16:27 door DeZin
Door Anoniem:
Of zijn er nog andere grote ebook stores die hun ebooks niet kreupel verkopen?
Geen idee, ik corrigeerde enkel de foutieve bewering over Kobo devices uit de post van Gisteren, 20:35 door Anoniem.

Over gesloten ecosystemen en (online) DRM (degelijke offline DRM heb ik minder problemen mee) ben ik het in principe eens.
12-08-2025, 17:34 door Anoniem
E-Reader of papier is mij om het even. Een computerscherm is leuk voor websites enzo, maar voor boeken vind ik het niet fijn.

M'n E-Reader zelf is een PocketBook: Niet gekoppeld aan een "store", geen internet of account nodig om te functioneren, via USB boeken erop zetten is heel normaal (gewoon aan PC koppelen die een USB storage device ziet), en ondersteund een hoop niet-kreupele formaten.
Gisteren, 10:59 door Anoniem
Tot nu toe papier, maar ik heb wel besloten om een e-reader aan te schaffen. Wel een waar ik niet geketend ben aan een winkel en waarmee ik ook documenten kan tekenen.
Gisteren, 12:34 door Anoniem
Papier. Ik blader regelmatig terug en kijk dan naar de kopse kant van het boek om te determineren waar ik ongeveer de betreffende passage heb gelezen. Werkt perfect al bij wijze van spreken vanaf mijn geboorte ;-)

Oh, heus heb ik ook een e-reader geprobeerd, en om voornoemde reden: wel écht handmatig kunnen terugbladeren in een boek en - uiteraard - niet in een e-reader is dat niks voor mij.
Gisteren, 13:49 door Anoniem
Door Anoniem: Papier. Ik blader regelmatig terug en kijk dan naar de kopse kant van het boek om te determineren waar ik ongeveer de betreffende passage heb gelezen. Werkt perfect al bij wijze van spreken vanaf mijn geboorte ;-)

Oh, heus heb ik ook een e-reader geprobeerd, en om voornoemde reden: wel écht handmatig kunnen terugbladeren in een boek en - uiteraard - niet in een e-reader is dat niks voor mij.

Probeer een e-reader van bv 13inch.
Dan heb je een grote bladspiegel.
Je kunt dan meerdere pagina's van het boek op het scherm weergeven.
Handig voor terug lezen/bladeren.
Maar zo'n apparaat is duurder en minder handig in bv de trein.
Gisteren, 13:54 door Anoniem
Lezen

[ ] E-reader
[ ] Papier
[ ] Blijft lastig
[X] Terminal (CLI)
Vandaag, 09:02 door Anoniem
Door Anoniem: Lezen

[ ] E-reader
[ ] Papier
[ ] Blijft lastig
[X] Terminal (CLI)

Ik zoek nog een AI parser voor http:// naar gemini://, welke deze met TS hash info naar een IPFS directory pushed, zo common resources doorgaans voor iedereen in neutraal formaat te raadplegen is zonder extra AI computation, enkel op TS change.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.