Door Anoniem:
Ik maak het proces veiliger, en op punten maak ik de verantwoordelijkheden zuiverder.
Op een biervieltje zonder echt goede inhoudelijke kennis.
Vwb jouw angst voor complexiteit: onbelangrijk, sinds we alles digitaal uitwisselen. Computers hebben daar geen last van.
Je werkt blijkbaar nog niet zo lang in de IT? Na 20 jaar, weet ik dat er goed uitzonderingen mogelijk zijn, die niet hadden mogen gebeuren met data uitwisselingen.
[quote[Het zijn altijd herkenbare velden: Org code, externe nummer, en interne nummer.
Zelfs ons eigen systeem voor de afhandeling van facturen werkt op die manier. Geen complexe nieuwe materie, maar dagelijkse praktijk. In vele sectoren in gebruik.[/quote]Maar bestreft geen medische data, een foutje is niet direct een groot probleem.
Dat de zorg niet op die professionele manier werkt, zegt meer over de sluimerende problemen in de zorg.
Of over je kennis in dit gebied?
Nogmaals:
Er is altijd maar 1 declareerder. De huisarts of het ziekenhuis.
In jou gedachte oplossing. Echter werkt dit zo niet en gaat ook niet werken. Dat gaat een hoop overhead geven, weinig controle mogelijkheden. Hoe weet je nu ook dat persoon X ook echt langs komt voor een uitstrijkje of een bloedafname? Zonder juiste NAW gegevens/BSN controle? Nog steeds een probleem voor je oplossing.
Ik kan je trouwens nog wel een paar voorbeelden noemen die bijvoorbeeld bloedonderzoeken kunnen en mogen aanvragen. Die zitten echt niet te wachten op dit soort extra administratieve lasten. Die zijn al overbelast.
Hoe zie jou trouwens de apotheek in dit stukje van 1 declareerder? Of als de huisarts mij doorverwijst? Of een verloskundige?
De rest zijn onderaannemers, die hun kosten in rekening brengen bij hun opdrachtgever, die hen betaalt.
Het zijn echter niet direct onderaannemers, maar gewoon een onderdeel van je medische diagnostiek.
Dat zorgverzekeraars daar mogelijk niet blij van worden heeft te maken met de bureaucratische controlezucht in Nedeland.
En jij wilt juist nog meer burocratie toevoegen, waarbij alle facturen eerst bijvoorbeeld bij een huisarts langs moeten.
Overal wordt fraude vermoed. En als er echt zoveel fraude in zorg-Nederland is, dan wijst dat er eerder op dat de marktwerking funest is voor de zorg. En dat er teveel graaiers en zakkenvullers rondlopen in de zorg.
Maar dat is een ander discussie.
Je haalt nu ook 2 verschillende dingen door elkaar. Maar schattingen zijn 5-8%.
Vwb het uitwisselen:
Dat gebeurt electronisch. Dus, zolang het uitwisselprotocol goed gedefineerd is, kun je rustig met eigen nummers werken icm organisatiecodes. Alles is herleidtbaar. Controleerbaar. Traceerbaar. En computers handelen dat allemaal voor je af. (Dat gebeurt nu ook al)
En wat al een lab het ook weer ergens anders naar moet toezenden voor verdere analyse of onderzoek?
Toch kom in bij uitwisselingen van data, regelmatig uitzonderingen tegen, zelfs binnen 1 bedrijf. Wat niet zou moeten mogen gebeuren.
Alleen delen huisartsen en ziekenhuizen niet langer alle gevoelige persoonsdata die een lab IN DEZE OPZET niet langer nodig heeft. Dat vermindert het risico op het lekken van persoonsdata, doordat data gescheiden wordt, en organisaties alleen die data krijgen die ze echt nodig hebben voor hun eigenlijke werkzaamheden.
En vergroot de kans op fouten, maakt declaratie een stuk complexer.
Er is geen reden om het BSN te misbruiken in de zorg, behalve omdat de wetgever (of haar adviseurs) lui is geweest of paranoide (lijden aan manische controlezucht), en gemak voor veiligheid hebben geplaatst.
Zoals wel vaker gebeurt in wetgevingsland. (zie ook lsp, epd, ehds ontwerpen en wetgeving)
Of je bent niet helemaal ervaren met hoe zorg en de uitwisseling werkt? Hoeveel partijen er soms bij betrokken kunnen zijn voor een enkele behandeling?
Terug naar de tekentafel.
Iets van privacy by design, was ooit het mantra in DH.
Maar ze lijden daar allemaal aan Altzheimers, lijkt het.
Hebben daar allemaal geen actieve herinnering meer aan.
Of ze hebben meer ervaring in dit domain?
Zorg is complex, dat vergeten sommig. Die beredeneren alleen vanuit hun eigenlijk kennis en kunde.