image

Amerikaanse douane doorzoekt meer laptops en telefoons van reizigers

donderdag 21 augustus 2025, 10:14 door Redactie, 31 reacties
Laatst bijgewerkt: Gisteren, 15:41

De Amerikaanse douane heeft in het tweede kwartaal van dit jaar meer laptops en telefoons van reizigers doorzocht dan in elk ander voorgaande kwartaal. Het ging in totaal om 14.889 doorzoekingen, bijna zeventien procent meer dan het vorige record van 12.766 apparaten in het eerste kwartaal van 2022. Dat blijkt uit cijfers van de CBP. Het ging om 13.824 "basic" en 1075 "advanced" doorzoekingen.

De Amerikaanse douane en grensbeveiliging CBP heeft de bevoegdheid om, wanneer er een vermoeden van een misdrijf is, telefoons en laptops van reizigers zonder gerechtelijk bevel te doorzoeken en de inhoud naar een centrale database te kopiëren. Dit wordt een "advanced media search" genoemd. Daarnaast mogen douanebeambten, ook wanneer er geen enkele verdenking is, een "basic" doorzoeking uitvoeren, waarbij het toestel handmatig wordt doorzocht.

Reizigers zijn verplicht om de content op hun toestel zo aan te bieden dat die kan worden doorzocht, zo laat de CBP weten. Wanneer internationale reizigers niet meewerken kan dit meewegen in de beslissing van een CBP-agent om de betreffende reiziger toegang tot de Verenigde Staten te weigeren. Amerikaanse burgers die hun apparaat niet ontgrendelen zullen niet worden geweigerd. Wel kan de CBP bij reizigers die niet meewerken hun apparaten voor verder onderzoek in beslag nemen of andere maatregelen treffen.

Vorig jaar voerde de Amerikaanse douane en grensbeveiliging in totaal 42.725 "basic" doorzoekingen en 4322 "advanced" doorzoekingen uit. Bij deze laatste categorie wordt er externe apparatuur gebruikt om het toestel van de reiziger te doorzoeken. In 36.506 van de 42.725 gevallen ging het om apparaten van internationale reizigers die werden doorzocht. Volgens de CBP krijgt minder dan 0,01 procent van de reizigers naar de VS met een telefoon- of laptopdoorzoeking te maken. Burgerrechtenbewegingen hebben al jaren kritiek op het doorzoeken van apparaten van reizigers en vinden dat dit alleen met een gerechtelijk bevel zou moeten mogen.

Reacties (31)
Gisteren, 10:19 door Anoniem
Wel, dan is het heel simpel.. Bewaar er niets op en login remote in op een machine thuis waar je gegevens wel op staan. Gebruik je laptop dus als een veredelde terminal. Probleem opgelost....
In het geval van een werk pc ; gewoon niet meenemen of zelfde principe toepassen met een remote werk pc....
Gisteren, 10:26 door Anoniem
We gaan voorlopig maar ff niet naar de US of A...
Gisteren, 10:57 door Anoniem
Laten wij in Europa nou niet naar de VS wijzen. Hier willen ze bij IEDEREEN een digitale huiszoeking doorvoeren zonder dat je verdachte bent van een misdrijf en zonder huiszoekingsbevel (Chat Control).
Gisteren, 11:08 door Anoniem
En dit is waarom werknemers clean hardware meekrijgen als ze buiten Nederland reizen. Want deze Amerikaanse fachisten zijn gewoon zonder verdenking op mensen hun vrijheid ingaan.
Gisteren, 11:27 door Anoniem
Door Anoniem: Wel, dan is het heel simpel.. Bewaar er niets op en login remote in op een machine thuis waar je gegevens wel op staan. Gebruik je laptop dus als een veredelde terminal. Probleem opgelost....
In het geval van een werk pc ; gewoon niet meenemen of zelfde principe toepassen met een remote werk pc....
Ken jij veel mensen die hun "werk pc" meenemen"?
Gisteren, 11:27 door Anoniem
Door Anoniem: We gaan voorlopig maar ff niet naar de US of A...

Ja, want 99,9% van de bezoekers ervaart geen enkel probleem aan de grens.
Allemaal spookverhalen in de media.
Je kunt gewoon zonder problemen naar de VS. Het is veiliger dan ooit.

De echte controlestaat is de EU, voor het geval dat je dat nog niet wist.
Gisteren, 11:36 door Anoniem
En de inhoud nog naar een database kopiëren ook.
Absurt. Daar wil je toch niet aan meewerken? Dan maar niet naar de VS.
Gisteren, 11:46 door Bitje-scheef
Vergeet niet al je foto's te vervangen met de Cage-plugin.
Gisteren, 12:19 door Anoniem
De EUSSR wil dit ook maar al te graag hoor. En wij laten het gewoon gebeuren.
Gisteren, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem: Laten wij in Europa nou niet naar de VS wijzen. Hier willen ze bij IEDEREEN een digitale huiszoeking doorvoeren zonder dat je verdachte bent van een misdrijf en zonder huiszoekingsbevel (Chat Control).

Neen, laten wij vooral niet naar de VS wijzen.

In de VS is in tegenstelling tot de verfoeilijke EU helemaal niets m.b.t. mensenrechtenschendingen aan de hand. Ach alleen maar wat onschuldigen worden daar 'slechts' van de straat geplukt en in een Humvee met laadruimte gepropt om afgevoerd te worden naar een concentratiekamp. Toch te doen, nietwaar?

In het duistere verderfelijke Europa - oh vreselijk toch! - bestaat het voornemen om bij IEDEREEN een digitale huiszoeking door te voeren. Hoe gruwelijk is dat vooruitzicht toch.
Gisteren, 12:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wel, dan is het heel simpel.. Bewaar er niets op en login remote in op een machine thuis waar je gegevens wel op staan. Gebruik je laptop dus als een veredelde terminal. Probleem opgelost....
In het geval van een werk pc ; gewoon niet meenemen of zelfde principe toepassen met een remote werk pc....
Ken jij veel mensen die hun "werk pc" meenemen"?

Bedoel natuurlijk laptop. Maar neem aan dat je dat wel doorhad....
Gisteren, 12:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: We gaan voorlopig maar ff niet naar de US of A...

Ja, want 99,9% van de bezoekers ervaart geen enkel probleem aan de grens.
Allemaal spookverhalen in de media.
Je kunt gewoon zonder problemen naar de VS. Het is veiliger dan ooit.

De echte controlestaat is de EU, voor het geval dat je dat nog niet wist.

Heb jij een vrijwaring van copyright holders (of het CBP) voor alle media en software die op jouw aparaten staan?
Alles wordt naar een centrale database van het CBP gekopieerd).
Geen idee hoeveel van het materiaal daarop, kan uitlekken naar anders sites/netwerken. Maar 100% ekerheid dat het nooit gebeurd is er niet.

En de copyright-"maffia" wil maar wat graag "uploaders" vervolgen,
Als ze de kans krijgen. Vooral in de US of A.
Ga jij maar uitleggen dat jij het echt niet zelf was.
Gisteren, 12:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wel, dan is het heel simpel.. Bewaar er niets op en login remote in op een machine thuis waar je gegevens wel op staan. Gebruik je laptop dus als een veredelde terminal. Probleem opgelost....
In het geval van een werk pc ; gewoon niet meenemen of zelfde principe toepassen met een remote werk pc....
Ken jij veel mensen die hun "werk pc" meenemen"?
Het gaat niet om PC's maar om laptops en telefoons. Ondanks mijn green card heb ik al langer besloten om niet naar Amerika te gaan.
Gisteren, 12:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wel, dan is het heel simpel.. Bewaar er niets op en login remote in op een machine thuis waar je gegevens wel op staan. Gebruik je laptop dus als een veredelde terminal. Probleem opgelost....
In het geval van een werk pc ; gewoon niet meenemen of zelfde principe toepassen met een remote werk pc....
Ken jij veel mensen die hun "werk pc" meenemen"?

Ongeveer 100% van degenen die "voor werk" ergens naar toe gaan ?

En nog een heel flinke fractie van BYOD-werkers die op een prive reis "de" laptop en "de" mobiel meenemen.
Gisteren, 13:34 door Anoniem
Amerikaanse burgers die hun apparaat niet ontgrendelen zullen niet worden geweigerd.
Fijn toch dat alleen US citizens mensenrechten hebben in de USA. De rest wordt als cattle behandeld, alleen goed om dollars te genereren. Daarom zijn Uw persoonlijke gegevens in de USA (ondanks het privacy data framework) ook niet veilig voor de FISA 702 en cloud-act. Waarom gegevens beschermen wanneer de Europese mens niet eens wordt beschermd.
Gisteren, 14:46 door DeZin - Bijgewerkt: Gisteren, 14:48
Door Anoniem: Laten wij in Europa nou niet naar de VS wijzen. Hier willen ze bij IEDEREEN een digitale huiszoeking doorvoeren zonder dat je verdachte bent van een misdrijf en zonder huiszoekingsbevel (Chat Control).
In Europa "Willuh suh". In Amerika gebeurt.

Daarnaast heeft of suh iets willuh weinig van doen met waar ik een mening over kan vormen.
Gisteren, 14:53 door Anoniem
14.889 in het laatste kwartaal... dus 60.000 per jaar.

United States Set to Welcome 77 Million International Visitors in 2025
https://www.trade.gov/feature-article/ntto-forecast-international-visitation-united-states

Op 77 miljoen bezoekers is dat echt een verwaarloosbaar aantal om te redeneren dat je niet veilig naar Amerika kan reizen.
Gisteren, 15:06 door Anoniem
Laten we nu niet overdrijven, in juli dit jaar ben ik met de familie naar Amerika geweest. We hadden radio apparatuur, laptops en smartphones bij ons. Bij ons is niets digitaal doorzocht. Onze handbagage is gewoon door de scan gegaan zonder problemen. De Amerikaanse Douane heeft meer signalen nodig om digitaal onderzoek in te stellen.
Gisteren, 15:15 door Anoniem
Helaas, ligt het anders dan security.nl schrijft. Slechts minder dan 1% van de in reizigers wordt digitaal onderzoek. Security.nl roeptoetert deze onjuiste duiding de wereld in.
Gisteren, 15:39 door Anoniem
Door Anoniem: Helaas, ligt het anders dan security.nl schrijft. Slechts minder dan 1% van de in reizigers wordt digitaal onderzoek. Security.nl roeptoetert deze onjuiste duiding de wereld in.
Niet waar. Kijk maar naar de cijfers, er vinden meer controles plaats. Dat is een keihard gegeven. Dat het er op het totale aantal reizigers niet veel zijn maakt dat niet anders. Plus, wat als ze jou er net uitpikken?
Door Anoniem:
Door Anoniem: Helaas, ligt het anders dan security.nl schrijft. Slechts minder dan 1% van de in reizigers wordt digitaal onderzoek. Security.nl roeptoetert deze onjuiste duiding de wereld in.
Niet waar. Kijk maar naar de cijfers, er vinden meer controles plaats. Dat is een keihard gegeven. Dat het er op het totale aantal reizigers niet veel zijn maakt dat niet anders. Plus, wat als ze jou er net uitpikken?

Dat het iets meer dan vorig jaar is logisch, het dreigingsbeeld is veranderd. Maar het onder de 1% op 77 miljoen.. Is gewoon risico management.. moet jij security expert weten..
Gisteren, 18:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Amerikaanse burgers die hun apparaat niet ontgrendelen zullen niet worden geweigerd.
Fijn toch dat alleen US citizens mensenrechten hebben in de USA.

Hondsarrogante Nederlander vindt het een mensenrecht om de USA binnen te mogen ?
Een van de kenmerken van een souvereine staat is beslissen welke BUITENLANDERS naar binnen mogen of niet, en onder welke voorwaarden .

Doen ze prima daar, daar zouden wij eens een voorbeeld aan moeten nemen.


De rest wordt als cattle behandeld, alleen goed om dollars te genereren. Daarom zijn Uw persoonlijke gegevens in de USA (ondanks het privacy data framework) ook niet veilig voor de FISA 702 en cloud-act. Waarom gegevens beschermen wanneer de Europese mens niet eens wordt beschermd.

Doen ze prima. Moeten wij ook doen.
Vandaag, 07:47 door Bitje-scheef
Maar wat is het niveau van de scan? Waar wordt op getriggerd?
Storm in een glas water denk ik.
Vandaag, 09:19 door Anoniem
Door Anoniem: 14.889 in het laatste kwartaal... dus 60.000 per jaar.

United States Set to Welcome 77 Million International Visitors in 2025
https://www.trade.gov/feature-article/ntto-forecast-international-visitation-united-states

Op 77 miljoen bezoekers is dat echt een verwaarloosbaar aantal om te redeneren dat je niet veilig naar Amerika kan reizen.

Sinds 20 januari 2025 neem ik alles dat wordt gepubliceerd door het domein .gov met een korrel zout want de VS wordt momenteel geleid door een persoon die het liegen, bedriegen, verdraaien en verhullen nader staat dan de rok.
Vandaag, 10:28 door Anoniem
Laptop in hoort in je KOFFER. Niet zo slim om die als handbagage mee te nemen. En geen 'gevoelige' info op je telefoon. Goede reis!
Vandaag, 11:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wel, dan is het heel simpel.. Bewaar er niets op en login remote in op een machine thuis waar je gegevens wel op staan. Gebruik je laptop dus als een veredelde terminal. Probleem opgelost....
In het geval van een werk pc ; gewoon niet meenemen of zelfde principe toepassen met een remote werk pc....
Ken jij veel mensen die hun "werk pc" meenemen"?

Bedoel natuurlijk laptop. Maar neem aan dat je dat wel doorhad....

En dan nog... PC staat voor Personal Computer wat totaal niets zegt over de vorm van dat ding!
Een desktop en een laptop zijn beide PC's!

En ja ik ken meerdere die de werk pc in de vorm van een laptop meenemen op reis.
Vandaag, 12:05 door Anoniem
Door Anoniem: Laptop in hoort in je KOFFER. Niet zo slim om die als handbagage mee te nemen. En geen 'gevoelige' info op je telefoon. Goede reis!

Als je nou nog nooit internationaal gereisd hebt , waarom wil je dan "slim" commentaar geven ?

Overigens - zowel uit verlies-oogpunt als uit veiligheidsoogpunt (Lithium batterij) "hoort" juist een laptop in handbagage , en NIET in de koffer.

Maar waarschijnlijk denk je om de een of andere reden dat een koffer buiten de douane om gaat en dat ze alleen bij dat immigratie stempel hokje zitten ?
Zucht.

Er is dus nog een douane post NA de bagagecarrousels - en daar heb je de (voor reizigers bekende) rode en groene borden "nothing to declare" en "goods to declare" .

En ook als je het groene pad ingaat , kan en mag de douane je eruit pikken in je koffer kijken (of die door een bagage scanner halen).
Ze doen het soms , in alle landen.

Ook trouwens op Schiphol , controles op drugs , foute souvenirs, foute etenswaren etc.
En formeel heeft de douane bevoegdheden tot aan je voordeur . Denken dat je ze in de aankomsthal of onderweg naar P5 de vinger kunt geven, nope .
Vandaag, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: 14.889 in het laatste kwartaal... dus 60.000 per jaar.

United States Set to Welcome 77 Million International Visitors in 2025
https://www.trade.gov/feature-article/ntto-forecast-international-visitation-united-states

Op 77 miljoen bezoekers is dat echt een verwaarloosbaar aantal om te redeneren dat je niet veilig naar Amerika kan reizen.

Sinds 20 januari 2025 neem ik alles dat wordt gepubliceerd door het domein .gov met een korrel zout want de VS wordt momenteel geleid door een persoon die het liegen, bedriegen, verdraaien en verhullen nader staat dan de rok.

Trump is betrouwbaarder dan de NPO.
Vandaag, 12:20 door Anoniem
Door Anoniem: Laptop in hoort in je KOFFER. Niet zo slim om die als handbagage mee te nemen. En geen 'gevoelige' info op je telefoon. Goede reis!

Want koffers raken op reis nooit zoek. Echt nooooit.

Daar sta je dan bij je klant. Zonder apparatuur. Want koffer zoek. Die is niet naar NY vervoerd, maar bv naar Sri Lanka.
En het gebeurt. Geloof me. Hier spreekt een ervaringsdeskundige.
Dus nee. Belangrijke spullen, zoals een laptop, tablet, of kabeltjes (en wat schoon ondergoed), in je rugzak stoppen. Voor het geval dat er iets fout gaat.
Vandaag, 13:38 door Anoniem
Door Anoniem: Laptop in hoort in je KOFFER. Niet zo slim om die als handbagage mee te nemen. En geen 'gevoelige' info op je telefoon. Goede reis!
Afgezien dat apparatuur met Lithium-Ion accu's niet in de koffer, maar in de handbagage mee moet: mijn koffer is onderlaatst nog doorzocht, kwam ik bij aankomst achter. Dan heb ik mijn laptop liever bij me zodat ik nog enigzins een idee heb wat ermee gebeurt.
Vandaag, 14:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Laptop in hoort in je KOFFER. Niet zo slim om die als handbagage mee te nemen. En geen 'gevoelige' info op je telefoon. Goede reis!
Afgezien dat apparatuur met Lithium-Ion accu's niet in de koffer, maar in de handbagage mee moet: mijn koffer is onderlaatst nog doorzocht, kwam ik bij aankomst achter. Dan heb ik mijn laptop liever bij me zodat ik nog enigzins een idee heb wat ermee gebeurt.

Natuurlijk. Daarom zijn al die 'TSA slotjes' , zodat ze 'm netjes kunnen openmaken en niet kapotknippen.

Maar slotjes, wrappen in plastic - alleen maar 'tamper evident' - ze kunnen, mogen en DOEN (steeksproefgewijs) de boel volledig onderzoeken . Het scheelt wat tegen 'snel leegklauwen' door een bagagemedewerker, maar verder niet.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.