image

Ombudsman wil dat overheid stopt met digitaal versturen van parkeerboetes

maandag 25 augustus 2025, 09:28 door Redactie, 44 reacties

Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen wil dat de overheid stopt met het digitaal versturen van parkeerboetes, maar dit alleen via papieren post doet, zo laat hij tegenover de NOS weten. Uit onderzoek van de omroep blijkt dat veel mensen parkeerboetes die gemeenten via de berichtenbox van MijnOverheid versturen missen.

Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft een account op MijnOverheid. Het account kan niet worden opgezegd. Burgers hebben zelf de keus of en op welke wijze er gebruik wordt gemaakt van MijnOverheid, zo laat MijnOverheid-beheerder Logius weten. De Berichtenbox op MijnOverheid fungeert als 'digitale brievenbus' en maakt het mogelijk om berichten van overheidsinstanties te ontvangen. Het is mogelijk om bij het activeren van het MijnOverheid-account een e-mailadres op te geven.

Mensen die parkeerboetes in de BerichtenBox ontvangen blijken twee keer zo vaak een aanmaning te krijgen dan mensen die de boete via papieren post ontvangen. "Bijna de helft van de Nederlanders mist weleens zo'n bericht. Niet iedereen is digitaal even vaardig. Zeker bij naheffingsaanslagen zoals parkeerboetes kunnen het hoge bedragen worden voor kleine vergissingen", zegt Munish Ramlal, ombudsman van Metropool Amsterdam.

Zoals gezegd kunnen burgers zelf kiezen hoe ze van MijnOverheid gebruikmaken. "Mensen weten vaak niet precies waar ze ooit toestemming voor hebben gegeven in MijnOverheid", stelt de Nationale Ombudsman. "Ze weten bovendien niet wat MijnOverheid allemaal doet, parkeerboetes versturen bijvoorbeeld. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen er maar één keer per halfjaar in kijken."

Bij het activeren van het MijnOverheid-account hebben 770.000 mensen geen e-mailadres opgegeven of dat niet geverifieerd. Sinds begin dit jaar vraagt Logius deze mensen om een e-mailadres. Daarnaast hebben 480.000 mensen die het account wel activeerden aangegeven dat ze geen mailnotificaties willen ontvangen. Dat zijn de e-mails die naar een opgegeven e-mailadres worden gestuurd dat er een bericht in de BerichtenBox klaarstaat. Het ministerie van Binnenlandse Zaken laat weten dat mensen die aangeven geen notificaties te willen voor de gevolgen hiervan worden gewaarschuwd.

Wanneer mensen wel een notificatie ontvangen is het niet altijd duidelijk dat het om een boete gaat. Er staat alleen dat er een bericht in de BerichtenBox klaarstaat, zonder verdere toelichting. Volgens Van Zutphen zou er in ieder geval in moeten staan dat het om een boete gaat. Hij vindt dat er één landelijk beleid moet komen, omdat gemeenten hier nu elk apart mee omgaan. Zo stuurt de ene gemeente de boete per post, de ander doet dit digitaal. "Als ombudsman zeg ik: stuur gewoon alle parkeerboetes, naheffingsaanslagen via de post. Dan is het duidelijk."

Reacties (44)
Gisteren, 09:41 door Anoniem
Digitaal versturen van boetes heeft wel het voordeel dat het poststuk niet kwijtraakt of te laat wordt bezorgd door PostNL.

Lijkt mij alleen wel verstandig om (bij een digitaal verstuurde boete) als iemand niet betaald binnen de gestelde termijn een herinnering per post na te sturen, zonder hier extra kosten voor in rekening te brengen.
Gisteren, 09:53 door Anoniem

Wanneer mensen wel een notificatie ontvangen is het niet altijd duidelijk dat het om een boete gaat. Er staat alleen dat er een bericht in de BerichtenBox klaarstaat, zonder verdere toelichting.
En dat is nou precies de bedoeling, geen informatie versturen via de mail.
De informatie is alleen bereikbaar via de berichtenbox zelf.

Ben blij dat ik het nooit geactiveerd heb.
Maar er zijn zat mensen die het wel handig vinden, die alles zoveel mogelijk digitaal doen.
Moeten die dan weer ongewenste post krijgen ? Ja volgens de ombudsman, dat is duidelijk. :)
Gisteren, 10:01 door Anoniem
Wordt de aanmaning dan wel per post verstuurd? Dan is het nut van mijn overheid dus echt bewezen. Kunnen we er snel mee stoppen?

N=1 maar ik heb nog nooit in de berichtenbox gekeken. Heb ik iets gemist?
Gisteren, 10:03 door Anoniem
Dat rechtvaardigt dan meteen ook die € 9 administratiekosten...
Gisteren, 10:06 door Anoniem
Zo simpel kan het zijn. Ik heb werkelijk nog nooit gekeken op mijn overheid. Krijg zover ik weet alles gewoon per post.Ik ken zelfs mensen die helemaal geen DigiD hebben.
Gisteren, 10:08 door Anoniem
Het is belachelijk dat de overheid zo'n BerichtenBox door je neus duwt; veel zaken zijn vrijwel niet - praktisch - te regelen zonder activatie, maar vervolgens krijg je dan buiten de oorspronkelijke doelbinding er zaken als b.v. de ("random") gemeentelijke parkeerboetes bij. Je hebt als burger bijna geen keus, het alternatief is uren in de telefonische wachtstand staan en misschien wel weken wachten op bepaalde papieren correspondentie (afhankelijk van de overheidsdienst, provincie en gemeente). Haal dan minstens die 9 euro administratie kosten er ook weer gewoon vanaf bij boetes... Nog even los van alle phishing risico's !
Gisteren, 10:54 door Anoniem
Haal dan minstens die 9 euro administratie kosten er ook weer gewoon vanaf bij boetes.
Die administratiekosten zijn er gekomen doordat heel veel mensen in bezwaar gingen, zoveel
dat ze het niet meer aankonden en door de te lange wachttijd geld kregen.
En dat trok nog meer bezwaarmakers aan.
Heeft dus niks te maken met de kosten van het opsturen van de boete.
Gisteren, 11:04 door Anoniem
Door Anoniem: Wordt de aanmaning dan wel per post verstuurd? Dan is het nut van mijn overheid dus echt bewezen. Kunnen we er snel mee stoppen?

N=1 maar ik heb nog nooit in de berichtenbox gekeken. Heb ik iets gemist?

Ja dat is het grappige. Krijg ook veel brieven van we hebben geen e-mail adres van u. Nou je hebt toch mijn postadres? Claimen dat je geen papieren factuur wil versturen omdat dat te veel papier kost en slecht voor het milieu is en dan wel elke maand een brief sturen om te vragen naar een e-mail adres.

Geen digid en mijn overheid nooit geactiveerd, ze kunnen de boom in.
Gisteren, 11:06 door Anoniem
Door Anoniem: Zo simpel kan het zijn. Ik heb werkelijk nog nooit gekeken op mijn overheid. Krijg zover ik weet alles gewoon per post.
Ik kijk er niet vaak ik, maar mijn WOZ, Waterschapsbelasting, RWD, Rijbewijs en Pasword verlengdatums krijg ik altijd binnen.
Ideaal.
Push notifications op mijn telefoon en iPad en een email.

Hoe minder onbetrouwbare trange PostNL, hoe beter.

Ik ken zelfs mensen die helemaal geen DigiD hebben.
Ik ken letterlijk niemand die dit niet heeft.
Gisteren, 11:17 door Anoniem
Door Anoniem: Zo simpel kan het zijn. Ik heb werkelijk nog nooit gekeken op mijn overheid. Krijg zover ik weet alles gewoon per post.Ik ken zelfs mensen die helemaal geen DigiD hebben.
Dat betekent dat hun DigiD is opgeheven, of dat het nooit is aangevraagd.
Gisteren, 11:34 door Anoniem
Ik heb een berichtenbox met een metalen klep, in mijn voordeur. Wanneer ik lang van huis ben, vraag ik één van de buren om mijn post door te nemen. Zo houd ik de "digitale" overheid buiten de deur. Wel zo rustig.

De overheid probeert door te duwen door de reactietermijn steeds vaker te verkorten. Hijg, hijg in de nek van de burgers. Dat is geen dienstverlening. Het heeft meer weg van intimidatie en chantage.
Gisteren, 11:48 door Anoniem
Ik ken zelfs mensen die helemaal geen DigiD hebben.
Dat betekent dat hun DigiD is opgeheven, of dat het nooit is aangevraagd.[/quote]Ja inderdaad, tenzij er andere opties zijn dan die twee.

En uiteraard bij storing; dan werkt elk niet-bestaand èn bestaand niet helemaal - of gewoon helemaal niet.
Papier verplaatst welliswaar trager, maar heeft minder last van storing.
Gisteren, 11:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zo simpel kan het zijn. Ik heb werkelijk nog nooit gekeken op mijn overheid. Krijg zover ik weet alles gewoon per post.Ik ken zelfs mensen die helemaal geen DigiD hebben.
Dat betekent dat hun DigiD is opgeheven, of dat het nooit is aangevraagd.
Of dat het illegalen zijn ?
Gisteren, 11:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zo simpel kan het zijn. Ik heb werkelijk nog nooit gekeken op mijn overheid. Krijg zover ik weet alles gewoon per post.
Ik kijk er niet vaak ik, maar mijn WOZ, Waterschapsbelasting, RWD, Rijbewijs en Pasword verlengdatums krijg ik altijd binnen.
Ideaal.
Push notifications op mijn telefoon en iPad en een email.

Hoe minder onbetrouwbare trange PostNL, hoe beter.

Ik ken zelfs mensen die helemaal geen DigiD hebben.
Ik ken letterlijk niemand die dit niet heeft.

Mijn ervaring met PostNL is vrij positief, sterker nog ik heb geen enkele negatieve ervaring met geen enkele bezorgdienst.

Terugkomend op het DigiD punt. DigiD is niet 'verplicht', dit betekend dat voornamelijk bejaarde nog weg hebben kunnen komen met het niet aanvragen ervan.

Ik had overigens ook liever geen DigiD gehad. Helaas heb ik niet hetzelfde geluk gehad.
Gisteren, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wordt de aanmaning dan wel per post verstuurd? Dan is het nut van mijn overheid dus echt bewezen. Kunnen we er snel mee stoppen?

N=1 maar ik heb nog nooit in de berichtenbox gekeken. Heb ik iets gemist?

Ja dat is het grappige. Krijg ook veel brieven van we hebben geen e-mail adres van u. Nou je hebt toch mijn postadres? Claimen dat je geen papieren factuur wil versturen omdat dat te veel papier kost en slecht voor het milieu is en dan wel elke maand een brief sturen om te vragen naar een e-mail adres.

Geen digid en mijn overheid nooit geactiveerd, ze kunnen de boom in.

En digitaal kost geen stroom, hardware etc. En is dus zoveel beter voor het milieu.
Gisteren, 12:11 door Anoniem
Door Anoniem: dat het poststuk niet kwijtraakt of te laat wordt bezorgd door PostNL.

Hoe minder onbetrouwbare trange PostNL, hoe beter.

Dit hoort een ander probleem te zijn, met een afzinderlijke oplossing.

Dat PostNL niet presteert, moet aangepakt worden.
Al was het maar omdat er een analoge concurrent voor MijnBerichtenbox zou moeten zijn.
En omdat ook bedrijven soms dingen nog analoog afhandelen.

BV de sim/esim gegevens die Odido je toestuurt per post.
Daar heb ik ruim een week op gewacht, door traagheid bij PostNL ipv de aangegeven 2 werkdagen.
Gisteren, 12:19 door Anoniem
Opvallend patroon in de reacties hier

Wat mij opvalt bij veel artikelen op Security.nl: de meeste reacties beginnen met “ik” en zijn vaak vooral tegen het bericht of de maatregel.

- “Ik gebruik MijnOverheid nooit.”
- “Ik vind het belachelijk dat…”

Het gaat dus minder over het bredere onderwerp of de inhoud, en meer over de eigen ervaring van de reageerder. Dat maakt discussies hier soms wat eenzijdig: vooral persoonlijke voorbeelden en kritiek, weinig breder perspectief of oplossingen.

Herkennen anderen dit ook, of zie ik dat verkeerd?
Gisteren, 13:02 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb een berichtenbox met een metalen klep, in mijn voordeur. Wanneer ik lang van huis ben, vraag ik één van de buren om mijn post door te nemen. Zo houd ik de "digitale" overheid buiten de deur. Wel zo rustig.
Dus je laat wel een buurman zomaar naar binnen?
Leest hij ook de post? Om je eventueel verder te informeren?

De overheid probeert door te duwen door de reactietermijn steeds vaker te verkorten. Hijg, hijg in de nek van de burgers. Dat is geen dienstverlening. Het heeft meer weg van intimidatie en chantage.
Welke reactietermijnen precies?
Gisteren, 13:06 door JustMe2020
Door Anoniem: Opvallend patroon in de reacties hier

Wat mij opvalt bij veel artikelen op Security.nl: de meeste reacties beginnen met “ik” en zijn vaak vooral tegen het bericht of de maatregel.

- “Ik gebruik MijnOverheid nooit.”
- “Ik vind het belachelijk dat…”

Het gaat dus minder over het bredere onderwerp of de inhoud, en meer over de eigen ervaring van de reageerder. Dat maakt discussies hier soms wat eenzijdig: vooral persoonlijke voorbeelden en kritiek, weinig breder perspectief of oplossingen.

Herkennen anderen dit ook, of zie ik dat verkeerd?
Zeker. Je ziet dit ook in de maatschappij steeds meer. Ze denken allemaal het beter te weten dan andere. Denken alleen aan of vanuit zichzelf, maar nooit in een breder perspectief.

Na corona is dit wel heftiger geworden, maar zeker hier op security, zie je dat steeds vaker voorbij komen. Men denkt alle kennis, kunde en ervaring te hebben. Maar eigenlijk heeft men alleen hun eigen mening, maar geen inhoudelijke ervaring of kennis. En toch vertellen ze wel even hoe het allemaal zou moeten gebeuren.

Je zit dit veel met Microsoft vs Linux en laatste ook met het BSN icm de zorg.
Gisteren, 13:35 door Anoniem
Door JustMe2020:
Door Anoniem: Opvallend patroon in de reacties hier

Wat mij opvalt bij veel artikelen op Security.nl: de meeste reacties beginnen met “ik” en zijn vaak vooral tegen het bericht of de maatregel.

- “Ik gebruik MijnOverheid nooit.”
- “Ik vind het belachelijk dat…”

Het gaat dus minder over het bredere onderwerp of de inhoud, en meer over de eigen ervaring van de reageerder. Dat maakt discussies hier soms wat eenzijdig: vooral persoonlijke voorbeelden en kritiek, weinig breder perspectief of oplossingen.

Herkennen anderen dit ook, of zie ik dat verkeerd?
Zeker. Je ziet dit ook in de maatschappij steeds meer. Ze denken allemaal het beter te weten dan andere. Denken alleen aan of vanuit zichzelf, maar nooit in een breder perspectief.

Na corona is dit wel heftiger geworden, maar zeker hier op security, zie je dat steeds vaker voorbij komen. Men denkt alle kennis, kunde en ervaring te hebben. Maar eigenlijk heeft men alleen hun eigen mening, maar geen inhoudelijke ervaring of kennis. En toch vertellen ze wel even hoe het allemaal zou moeten gebeuren.

Je zit dit veel met Microsoft vs Linux en laatste ook met het BSN icm de zorg.

Alhoewel ik mij bij de kern van dit commentaar aansluit, vind ik het rondom dit artikel minder sterk. Dit gaat ook immers over de 'mening' van de nationale ombudsman. Het is toch volkomen logisch dat mensen vanuit hun perspectief hier een mening over geven, helemaal sinds iedereen met de overheid te maken heeft.

Ik kan niet voor andere spreken, maar ik ben het met de ombudsman eens. Ik ben van mening dat bepaalde brieven, zoals boetes, beter via de post kunnen.

Als je het objectief bekijkt, welke nadelen heeft het ontvangen van post dan precies? Het één sluit het andere niet uit toch? Je kan toch en mailen en het per post laten lopen?
Gisteren, 13:50 door Anoniem
Door Anoniem: Opvallend patroon in de reacties hier

Wat mij opvalt bij veel artikelen op Security.nl: de meeste reacties beginnen met “ik” en zijn vaak vooral tegen het bericht of de maatregel.

- “Ik gebruik MijnOverheid nooit.”
- “Ik vind het belachelijk dat…”

Het gaat dus minder over het bredere onderwerp of de inhoud, en meer over de eigen ervaring van de reageerder. Dat maakt discussies hier soms wat eenzijdig: vooral persoonlijke voorbeelden en kritiek, weinig breder perspectief of oplossingen.

Herkennen anderen dit ook, of zie ik dat verkeerd?

Waarom stel je deze vraag specifiek bij dit artikel, en maak je er niet een apart discussie item van op het forum.
Dat is daar voor bedoeld.
Zo maar een idee.

Vooral gezien je eigen standpunt: "Het gaat dus minder over het bredere onderwerp of de inhoud".
Gisteren, 13:54 door Anoniem
Ach een piep van een of andere app lezen ze wel.. Volgens mij is niet willen
Gisteren, 13:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik kan niet voor andere spreken, maar ik ben het met de ombudsman eens. Ik ben van mening dat bepaalde brieven, zoals boetes, beter via de post kunnen.

Als je het objectief bekijkt, welke nadelen heeft het ontvangen van post dan precies? Het één sluit het andere niet uit toch? Je kan toch en mailen en het per post laten lopen?

Omdat de verzender denkt vanuit het ditiaal eerst perspectief.
Het streven van politiek en overheid om burgers digitaal te benaderen waar ze dat kunnen.

Hier zal een politeke visie achter zitten (hoop ik). Door reagurders op deze site ook wel "digidwang of drang" genoemd.
Maar of deze visie helemaal aansluit bij de wensen en behoeften van alle burgers is maar de vraag.
Maar daar zijn politici dan weer blind en doof voor. Past niet in hun wereldbeeld van de digitale burger.
Met als gevolg het soort van problemen dat de ombudsman signaleert.
Gisteren, 14:14 door Anoniem
Juist fijn die digitale bekeuringn, mocht je medium-langere tijd in het buitenland zitten dan kon je er toch bij.
Als je heel lang uit NL bent heeft de Berichtenbox geen in, omdat je dan toch geen bekeuringen meer krijgt.
Gisteren, 14:26 door Anoniem
Voor mij is de kans dat ik belangrijke post of berichten mis steeds groter aan het worden, best wel eng soms.
Via PostNL de afgelopen jaren op twee woonadressen meerdere belangrijke brieven en facturen niet ontvangen. MijnOverheid vond ik daarom juist een verbetering. Maar voor berichten van de gemeente kun je er nog niet op vertrouwen, 'berichten uit de buurt', komen niet altijd door. Toch staan ze niet meer in het sufferdje, de gemeente gaat er vanuit dat MijnOverheid altijd werkt, en anders heb je gewoon pech. Met boetes wordt het dan echt vervelend, goed dat de ombudsman hier aandacht voor vraagt.
Gisteren, 16:07 door Anoniem
Door Anoniem: Wordt de aanmaning dan wel per post verstuurd? Dan is het nut van mijn overheid dus echt bewezen. Kunnen we er snel mee stoppen?

N=1 maar ik heb nog nooit in de berichtenbox gekeken. Heb ik iets gemist?

In MijnOverheid kun je precies aan/uitzetten welke provincies/gemeentes/instanties je digitaal post moeten sturen.

Misschien weer eens tijd voor een bewustwordingscampagne? Die mailbox bespaart ook een hoop papier uit, wat het milieu en klimaat ten goede komt. Eigenlijk is analoge post niet meer van deze tijd, maar goed wie ben ik om dit te zeggen
Gisteren, 16:32 door spatieman
alsof iedereen met een computer kan omgaan, of een digID aangevraagd heeft.
Gisteren, 16:33 door majortom - Bijgewerkt: Gisteren, 16:36
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wordt de aanmaning dan wel per post verstuurd? Dan is het nut van mijn overheid dus echt bewezen. Kunnen we er snel mee stoppen?

N=1 maar ik heb nog nooit in de berichtenbox gekeken. Heb ik iets gemist?

In MijnOverheid kun je precies aan/uitzetten welke provincies/gemeentes/instanties je digitaal post moeten sturen.

Misschien weer eens tijd voor een bewustwordingscampagne? Die mailbox bespaart ook een hoop papier uit, wat het milieu en klimaat ten goede komt. Eigenlijk is analoge post niet meer van deze tijd, maar goed wie ben ik om dit te zeggen
Zolang je zelf verantwoordelijk bent om in de berichtenbox te kijken of er wat voor je is (email notificatie wordt niet gegarandeerd) en er niet automatisch toch een analoge brief uitgaat als je de box een tijdje niet hebt bekeken, zou ik een ieder aanraden deze niet te activeren. Ikzelf doe dat niet.

Eenmaal geactiveerd is nooit meer uit!

En de justificatie mbt milieu is een dooddoener: het gaat gewoon om kostenbesparing.
Gisteren, 17:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wordt de aanmaning dan wel per post verstuurd? Dan is het nut van mijn overheid dus echt bewezen. Kunnen we er snel mee stoppen?

N=1 maar ik heb nog nooit in de berichtenbox gekeken. Heb ik iets gemist?

Ja dat is het grappige. Krijg ook veel brieven van we hebben geen e-mail adres van u. Nou je hebt toch mijn postadres? Claimen dat je geen papieren factuur wil versturen omdat dat te veel papier kost en slecht voor het milieu is en dan wel elke maand een brief sturen om te vragen naar een e-mail adres.

Geen digid en mijn overheid nooit geactiveerd, ze kunnen de boom in.

En digitaal kost geen stroom, hardware etc. En is dus zoveel beter voor het milieu.
PostNL doet alles zonder digitale infrastructuur?

Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zo simpel kan het zijn. Ik heb werkelijk nog nooit gekeken op mijn overheid. Krijg zover ik weet alles gewoon per post.
Ik kijk er niet vaak ik, maar mijn WOZ, Waterschapsbelasting, RWD, Rijbewijs en Pasword verlengdatums krijg ik altijd binnen.
Ideaal.
Push notifications op mijn telefoon en iPad en een email.

Hoe minder onbetrouwbare trange PostNL, hoe beter.

Ik ken zelfs mensen die helemaal geen DigiD hebben.
Ik ken letterlijk niemand die dit niet heeft.

Mijn ervaring met PostNL is vrij positief, sterker nog ik heb geen enkele negatieve ervaring met geen enkele bezorgdienst.

Terugkomend op het DigiD punt. DigiD is niet 'verplicht', dit betekend dat voornamelijk bejaarde nog weg hebben kunnen komen met het niet aanvragen ervan.

Ik had overigens ook liever geen DigiD gehad. Helaas heb ik niet hetzelfde geluk gehad.
Vorige week van een straat verder bol post gekregen, zelfde huisnummer, bijna zelfde postcode.

Trouwens zelfde ombudsmans

Nationale ombudsman slaat alarm over gebrekkige postbezorging door de overheid
De Nationale ombudsman maakt zich grote zorgen over de betrouwbaarheid van de postbezorging door de overheid. In zijn brief aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties waarschuwt hij dat steeds meer burgers hierdoor in de problemen komen. Klachten over verdwenen of te late post worden bovendien steevast afgewezen, waardoor gedupeerde burgers nergens terecht kunnen.

Groot aantal klachten
De ombudsman heeft een groot aantal klachten ontvangen over instanties als het CJIB, het Openbaar Ministerie, de rechtspraak, de IND, het UWV, de SVB, de Belastingdienst en gemeenten. Brieven van deze instellingen komen te laat aan of zelfs nooit aan. Naast de gebrekkige postbezorging zelf, klagen burgers ook over de manier waarop klachten worden afgehandeld: zowel overheidsinstanties als PostNL nemen geen verantwoordelijkheid.

Schrijnende voorbeelden
In zijn brief beschrijft de ombudsman schrijnende situaties. Zo ontving een burger direct een dwangbevel voor waterschapsbelasting, zonder ooit een eerdere aanmaning te hebben gezien – deze was kwijtgeraakt in de post. Haar klacht werd door het waterschap niet in behandeling genomen. De reden? ‘Niet-ontvangen post is geen gegronde reden voor een klacht.’

Een andere burger ontving een belangrijke uitspraak van de rechtbank pas nadat de beroepstermijn al gedeeltelijk was verstreken. De rechtbank kon de burger geen track-and-trace-code verstrekken, waardoor hij niet kon achterhalen waar het poststuk gebleven was.

Nationale ombudsman Reinier van Zutphen: “Hoe de overheid zich nu opstelt is onbehoorlijk. Op deze manier komen de problemen op het bordje van de burger terecht in plaats van bij de niet-functionerende postbezorging.”

Breder probleem
Niet alleen burgers melden zich bij de ombudsman over de gebrekkige postbezorging. Ook vanuit overheidsinstanties ontvangen wij meldingen dat ze hiermee geconfronteerd worden. En bijvoorbeeld bezwaarschriften niet binnen de wettelijke termijn ontvangen worden. Ook leidde de slechte postbezorging bij de Tweede Kamerverkiezingen tot problemen: duizenden kiezers kregen hun stempas te laat of helemaal niet.

Van Zutphen: “De overheid blijft verantwoordelijk voor de postbezorging, ook wanneer ze dit door PostNL laat uitvoeren. Dus óf de overheid zorgt dat de post goed aankomt, óf de overheid helpt de burger die hierdoor in de knel komt. Zo simpel is het.”

Oproep tot actie
De ombudsman roept overheden op verantwoordelijkheid te nemen en burgers niet op te zadelen met bewijsproblemen rond te laat bezorgde of verloren post. Hij pleit voor een soepele omgang met termijnen. Ook vraagt hij overheden om klachten over gebrekkige postbezorging beter te behandelen. De ombudsman vraagt minister Uitermark om uitvoeringsinstanties hierop aan te sturen.

De ombudsman heeft ook de minister van Economische Zaken (verantwoordelijk voor de postmarkt), de minister en staatssecretaris van Justitie en Veiligheid en de staatssecretaris voor Rechtsbescherming aangeschreven. De brieven zijn te raadplegen via de website van de ombudsman.


https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/nieuwsbericht/2025/nationale-ombudsman-slaat-alarm-over-gebrekkige-postbezorging-door-de
Gisteren, 18:59 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wordt de aanmaning dan wel per post verstuurd? Dan is het nut van mijn overheid dus echt bewezen. Kunnen we er snel mee stoppen?

N=1 maar ik heb nog nooit in de berichtenbox gekeken. Heb ik iets gemist?

In MijnOverheid kun je precies aan/uitzetten welke provincies/gemeentes/instanties je digitaal post moeten sturen.

Misschien weer eens tijd voor een bewustwordingscampagne? Die mailbox bespaart ook een hoop papier uit, wat het milieu en klimaat ten goede komt. Eigenlijk is analoge post niet meer van deze tijd, maar goed wie ben ik om dit te zeggen
Zolang je zelf verantwoordelijk bent om in de berichtenbox te kijken of er wat voor je is (email notificatie wordt niet gegarandeerd) en er niet automatisch toch een analoge brief uitgaat als je de box een tijdje niet hebt bekeken, zou ik een ieder aanraden deze niet te activeren. Ikzelf doe dat niet.

Eenmaal geactiveerd is nooit meer uit!

En de justificatie mbt milieu is een dooddoener: het gaat gewoon om kostenbesparing.

Ik begrijp je laatste mening wel maar het is ieders keuze om iets post of digitaal te ontvangen vind ik.

Wat betreft de berichtenbox "MijnOverheid" , volgens mij krijg je die gewoon toegewezen. Dat is niet iets wat je kunt opzeggen. Logius verzorgt de toegang, doe maar een WOBje bij Logius , en je zult zien dat ze 20+ jaar van jouw inloggeschiedenis + browser user-agents bewaren. Overigens door een thuiswerker geprint op een goedkope inktjet half gevuld , beetje onprofessioneel allemaal.

DigID kun je wel opzeggen, aanvragen, opzeggen en opnieuw aanvragen. Maar MijnOverheid niet.

Dit is een vreemde situatie , want je kunt dus post ontvangen op MijnOverheid terwijl je geen DigID hebt.
Gisteren, 21:10 door Anoniem
Mijn overheid is een bezuinigingsmaatregel (minder papieren post) en verdienmodel (administratieve kosten, die er werkelijk niet zijn). Bedenk dat alles dat de overheid bouwt, dus ook de website voor de facturen, reeds betaald is van belastinggeld. De werkelijke kosten zijn marginaal.

De overheid, heeft een omgekeerd belang richting de burger. Des te meer geld er uit de burger gehaald kan worden, des te beter. Gemeenten houden zo geld over aan het einde van het jaar, bij de rijksoverheid gaat het geld terug naar financien.

Voorts is de ombudsman een tandloze instelling. Hij kan stukken schrijven, ambtenaren ontvangen de stukken, stoppen ze in de la en gaan over tot de orde van dag, er is immers al zoveel te doen en dan dat ook nog. Wat lopen mensen te zeuren, ze hebben een computer, ze kunnen toch wel iedere week een keer kijken? En zo denken ambtenaren. Een ambtenaar is immers ook maar een mens met een werklast en een omgeving waarin group think bepaalt hoe ze de wereld zien.
Vandaag, 05:50 door Hyper
Ik heb me gelukkig nooit aangemeld voor de berichtenbox. Als je je aanmeldt dan kun je er nooit meer vanaf komen. (Je kunt wel individuele overheidsorganen uitschakelen voor digitale post) Het kán prima werken maar ik heb graag zelf de controle over mijn post en ik vind dat ik dit niet heb wanneer de post op een server van een ander staat. Dus uit principe doe ik dit niet. Bovendien kan alles wat online staat gehackt worden. Datalekken zijn aan de orde van de dag. Ook bij overheden en andere gerenommeerde partijen.
E-mail zou ik prima vinden maar verder dan e-mailnotificaties kun je niet komen. Terwijl ik in dat geval juist de hele brief met evt. bijlagen in de e-mail wil. Dan houd ik alles in mijn mailarchief op eigen opslag.
Tot die tijd voldoen brieven en ordners prima.
Vandaag, 07:49 door Anoniem
Door Anoniem: .Ik ken zelfs mensen die helemaal geen DigiD hebben.

Ik ben wel benieuwd hoe die mensen hun belastingaangifte doen.

Door Anoniem: Ach een piep van een of andere app lezen ze wel.. Volgens mij is niet willen

Inderdaad. Ik wil geen berichtenbox van "MijnOverheid".
Vandaag, 08:27 door majortom
Door Anoniem:
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wordt de aanmaning dan wel per post verstuurd? Dan is het nut van mijn overheid dus echt bewezen. Kunnen we er snel mee stoppen?

N=1 maar ik heb nog nooit in de berichtenbox gekeken. Heb ik iets gemist?

In MijnOverheid kun je precies aan/uitzetten welke provincies/gemeentes/instanties je digitaal post moeten sturen.

Misschien weer eens tijd voor een bewustwordingscampagne? Die mailbox bespaart ook een hoop papier uit, wat het milieu en klimaat ten goede komt. Eigenlijk is analoge post niet meer van deze tijd, maar goed wie ben ik om dit te zeggen
Zolang je zelf verantwoordelijk bent om in de berichtenbox te kijken of er wat voor je is (email notificatie wordt niet gegarandeerd) en er niet automatisch toch een analoge brief uitgaat als je de box een tijdje niet hebt bekeken, zou ik een ieder aanraden deze niet te activeren. Ikzelf doe dat niet.

Eenmaal geactiveerd is nooit meer uit!

En de justificatie mbt milieu is een dooddoener: het gaat gewoon om kostenbesparing.

Ik begrijp je laatste mening wel maar het is ieders keuze om iets post of digitaal te ontvangen vind ik.

Wat betreft de berichtenbox "MijnOverheid" , volgens mij krijg je die gewoon toegewezen. Dat is niet iets wat je kunt opzeggen. Logius verzorgt de toegang, doe maar een WOBje bij Logius , en je zult zien dat ze 20+ jaar van jouw inloggeschiedenis + browser user-agents bewaren. Overigens door een thuiswerker geprint op een goedkope inktjet half gevuld , beetje onprofessioneel allemaal.

DigID kun je wel opzeggen, aanvragen, opzeggen en opnieuw aanvragen. Maar MijnOverheid niet.

Dit is een vreemde situatie , want je kunt dus post ontvangen op MijnOverheid terwijl je geen DigID hebt.
Je krijgt inderdaad standaard een MijnOverheid account opgedrongen, maar er kunnen pas berichten in de berichtenbox komen als je het account daadwerkelijk hebt geactiveerd. Deze activatie is niet meer ongedaan te maken. Zie https://mijn.overheid.nl/wat-is-mijnoverheid/
Logt u voor het eerst in op MijnOverheid? Dan moet u na het inloggen een e-mailadres en uw persoonlijke voorkeuren invullen. Dit noemen wij activeren.
Vandaag, 08:29 door Anoniem
Simpel zat, de overheid heeft niet goed gezorgd voor zijn burgers...
Zodra je boetes gaat versturen met betaalverplichting hoort daar een bepaalde zorgplicht bij.

Wanneer je het zo erg belangrijk vind dat een email adres gechecked en verifieerd is, mag je dus ook alsnog wel boetes versturen via datzelfde medium.
Is toch te gek voor woorden dat je wel boetes gaat versturen via een digitale postvak maar dat al doet zonder gekoppeld telefoonnummer en/of email adres?

Het zijn ook vaak niet de makkelijkste systemen om in te loggen.
Dat datacentertje van deze onzin-box kost waarschijnlijk ook 50 miljoen euro per jaar en afgezien van een paar zelfkastijdende digiklotsers zit er niemand op te wachten.
Vandaag, 09:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: .Ik ken zelfs mensen die helemaal geen DigiD hebben.

Ik ben wel benieuwd hoe die mensen hun belastingaangifte doen.

Door Anoniem: Ach een piep van een of andere app lezen ze wel.. Volgens mij is niet willen

Inderdaad. Ik wil geen berichtenbox van "MijnOverheid".

Wat dacht je van gewoon op papier?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/hoe-aangifte-inkomstenbelasting-doen
Vandaag, 09:14 door majortom - Bijgewerkt: Vandaag, 09:16
Door Anoniem:
Door Anoniem: .Ik ken zelfs mensen die helemaal geen DigiD hebben.

Ik ben wel benieuwd hoe die mensen hun belastingaangifte doen.
Gewoon met een pen op papier. En niet iedereen wordt "uitgenodigd" om aangifte te doen.
Vandaag, 09:30 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: .Ik ken zelfs mensen die helemaal geen DigiD hebben.

Ik ben wel benieuwd hoe die mensen hun belastingaangifte doen.
Gewoon met een pen op papier. En niet iedereen wordt "uitgenodigd" om aangifte te doen.

Maakt niet uit.
De belastingwet is zo opgesteld dat, of je nu "uitgenodigd" wordt of niet, je er zelf voor moet zorgen dat je je belastingen op tijd betaald als dat volgende de wet moet. Dus al weet je niet dat je een ondergrens bereikt hebt en moet gaan betalen, en ongeacht wat een helpdesk of inspecteur zegt, jij bent er zelf verantwoordelijk voor dat je tijdig betaalt. En anders krijg je op een klater moemtn een naheffing, als ze er zelf achter komen.
Denk daar maar eens over na.
Vandaag, 10:07 door Anoniem
Ik heb die berichtenbox bewust nooit geactiveerd. Gewoon omdat ik weet dat dit verloren gaat in de digitale brei die iedereen tegenwoordig uitpoept. Als het belangrijk is, sturen ze maar een brief. Dat doet tegenwoordig niemand, dus dat valt op. Op die manier mis ik nooit belangrijke overheidscommunicatie.

Overigens kan de overheid op die berichtenboxen ook eenvoudig controleren wanneer er voor het laatst is ingelogd. Als dat meer dan 12 maanden geleden is, ga er dan maar vanuit dat iemand er zelden tot nooit in kijkt en stuur dan maar een brief.

Het niet hebben van mailadressen is ook zoiets. Postadressen staan in de GBA (bevolgingsregister), dus die heeft de overheid altijd. Zo lang een mailadres niet een gelijkwaardige status heeft als een postadres, is het totaal ongeschikt voor formele overheidscommunicatie.
Vandaag, 10:56 door Anoniem
ik vind dit echt een non-discussie van de Ombudsman. Die gaat dus nu de buhne op om voor overtreder te strijden?! Volgens mij is er heel veel ander onrecht waar zij eerst hun energie aan zouden moeten besteden!

Ik behoor tot (denk wel 95%) die wel blij is met de poging om het milieu te ontzien door onnodige post te versturen waar de mogelijkheid voor digitale versturing bestaat. Overheid.nl is een goede zaak. Naast dit soort berichten ook heel veel andere info die de overheid inmiddels over ons verzameld heeft. Interessante kost.

Ik vind wel dat het een basis recht is om andere versturing te kunnen kiezen... en daar gaat het denk ik hierin fout. Te vaak wordt er inderdaad is verstuurd, is dat niet aangekomen of gelezen via het digitale kanaal. Dan zou er allereerst een papieren brief verstuurd moeten worden. EN daarna pas allerlei dreigbrieven met verhogingen enz.

Trouwens, voor boetes zou er een veel simpeler systeem moeten worden opgezet: gewoon aan elk kenteken een bankrekening koppelen en gewoon direct incasseren. Met een (werkende) optie voor protest.

Opmerking over phishing: wat een onzin... lees je eerst eens grondig in!
Vandaag, 11:54 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb die berichtenbox bewust nooit geactiveerd. Gewoon omdat ik weet dat dit verloren gaat in de digitale brei die iedereen tegenwoordig uitpoept. Als het belangrijk is, sturen ze maar een brief. Dat doet tegenwoordig niemand, dus dat valt op. Op die manier mis ik nooit belangrijke overheidscommunicatie.
https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/nieuwsbericht/2025/nationale-ombudsman-slaat-alarm-over-gebrekkige-postbezorging-door-de

Overigens kan de overheid op die berichtenboxen ook eenvoudig controleren wanneer er voor het laatst is ingelogd. Als dat meer dan 12 maanden geleden is, ga er dan maar vanuit dat iemand er zelden tot nooit in kijkt en stuur dan maar een brief.
Er is niet "de overheid". Je gemeente kan dus, verwacht ik, niet zien, dat je al x periode niet ingelogd bent.
Vandaag, 12:01 door Anoniem
Door Anoniem: Het zijn ook vaak niet de makkelijkste systemen om in te loggen.
DigiD is vrij gemakkelijk en voor iedereen te begrijpen.
Zeker icm de App, werkt dit heel goed.
Dat datacentertje van deze onzin-box kost waarschijnlijk ook 50 miljoen euro per jaar en afgezien van een paar zelfkastijdende digiklotsers zit er niemand op te wachten.
"waarschijnlijk", enige onderbouwing zou fijn zijn. Want waarschijnlijk zit je er enorm naast.

De berichtenbox is juist voor gemeentes een enorme besparing aan kosten. Vergeet niet wat het kost van printen en verzenden van documenten.
Vandaag, 12:33 door Anoniem
Door Anoniem: ik vind dit echt een non-discussie van de Ombudsman. Die gaat dus nu de buhne op om voor overtreder te strijden?! Volgens mij is er heel veel ander onrecht waar zij eerst hun energie aan zouden moeten besteden!

Ik behoor tot (denk wel 95%) die wel blij is met de poging om het milieu te ontzien door onnodige post te versturen waar de mogelijkheid voor digitale versturing bestaat. Overheid.nl is een goede zaak.

Ik woon nog altijd liever in Nederland dan in Overheid.nl

Trouwens, voor boetes zou er een veel simpeler systeem moeten worden opgezet: gewoon aan elk kenteken een bankrekening koppelen en gewoon direct incasseren. Met een (werkende) optie voor protest.

Ja, waarom automatiseren we de uithuisplaatsing van kinderen niet ook. Gewoon aan elk BSN-nummer een rechterlijke machtiging koppelen en gewoon direct uithuisplaatsen. Met een (werkende) optie voor protest.

Da's nog veel efficiënter en milieubesparender dan hoe de Deense regering met Groenlandse moeders omgaat die hun kind een uur na de geboorte moeten afstaan omdat ze "ongeschikt" zijn bevonden als ouder. Want daar komen nog mensen aan die beslissing te pas. Dat wil je eigenlijk niet hebben.

(Is het nodig? Ja, denk het wel. /Sarc.)
Vandaag, 17:01 door majortom - Bijgewerkt: Vandaag, 17:01
Door Anoniem:
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: .Ik ken zelfs mensen die helemaal geen DigiD hebben.

Ik ben wel benieuwd hoe die mensen hun belastingaangifte doen.
Gewoon met een pen op papier. En niet iedereen wordt "uitgenodigd" om aangifte te doen.

Maakt niet uit.
De belastingwet is zo opgesteld dat, of je nu "uitgenodigd" wordt of niet, je er zelf voor moet zorgen dat je je belastingen op tijd betaald als dat volgende de wet moet. Dus al weet je niet dat je een ondergrens bereikt hebt en moet gaan betalen, en ongeacht wat een helpdesk of inspecteur zegt, jij bent er zelf verantwoordelijk voor dat je tijdig betaalt. En anders krijg je op een klater moemtn een naheffing, als ze er zelf achter komen.
Denk daar maar eens over na.
Dat hoor je me niet zeggen. Het gros van de mensen dat niet wordt "uitgenodigd" tot het doen van aangifte heeft daadwerkelijk niets aan te geven. Van degenen die wel worden uitgenodigd zijn er overigens een heleboel waarbij de aanslag ook op nihil uitkomt, maar wel jaar in jaar uit de aangifte moeten doen ondanks geen inkomen, toeslagen en vermogen. Hoezo werkverschaffing?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.