image

Bluesky blokkeert wegens leeftijdsverificatie alle gebruikers Amerikaanse staat

dinsdag 26 augustus 2025, 15:38 door Redactie, 15 reacties

Socialmediaplatform Bluesky heeft besloten om alle gebruikers in de Amerikaanse staat Mississippi wegens wettelijk verplichte leeftijdsverificatie te blokkeren. Wetgeving in Mississippi verplicht dat verschillende digital services, zoals social media, de leeftijd van gebruikers verifiëren voordat ze toegang krijgen. Platforms die zich niet aan de regels houden kunnen boetes van 10.000 dollar per gebruiker krijgen.

"De wet verplicht ons ook om te identificeren en tracken welke gebruikers kinderen zijn, in tegenstelling tot onze aanpak in andere regio's. We denken dat deze wet voor uitdagingen zorgt die verder gaan dan het doel van het beschermen van kinderen, en voor grote obstakels zorgen die de vrijheid van meningsuiting beperken en disproportioneel kleinere platforms en opkomende technologieën raken", aldus Bluesky.

Het platform voegt toe dat het, in tegenstelling tot grote techbedrijven met veel middelen, een klein team is gericht op het ontwikkelen van gedecentraliseerde sociale technologie. "Leeftijdsverificatiesystemen vereisen aanzienlijke investeren als het gaat om infrastructuur en tijd van ontwikkelaars, complexe privacybescherming en het continu monitoren van compliance - kosten die kleinere providers eenvoudig kunnen overweldigen."

Bluesky stelt dat het, totdat alle juridische bezwaren tegen de wet zijn afgehandeld, besloten heeft om alle Mississippi ip-adressen te blokkeren. Het platform maakt zich vooral zorgen over de breedte van de wet. Zo geldt leeftijdsverificatie voor alle gebruikers, niet alleen voor degenen die content willen bekijken waarvoor een leeftijdsgrens geldt.

Verder maakt de wet het volgens Bluesky ook lastiger voor mensen om hun vrije mening te geven en spelen er allerlei privacygevolgen. Zo verplicht de wet het verzamelen en opslaan van gevoelige persoonlijke informatie van alle gebruikers, waaronder het gedetailleerd tracken van minderjarigen, aldus Bluesky. Het platform zegt gebruikers in Mississippi te zullen blijven blokkeren totdat de rechtbank met uitsluitsel over de wet komt.

Reacties (15)
26-08-2025, 15:48 door Anoniem
Socialmediaplatform Bluesky heeft besloten om alle gebruikers in de Amerikaanse staat Mississippi wegens wettelijk verplichte leeftijdsverificatie te blokkeren.
VPN.
26-08-2025, 16:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Socialmediaplatform Bluesky heeft besloten om alle gebruikers in de Amerikaanse staat Mississippi wegens wettelijk verplichte leeftijdsverificatie te blokkeren.
VPN.

Bluesky is toch federated? Gewoon je eigen server opzetten. In de UK zijn al rumors om VPNs te gaan verbieden omdat VPN gebruikt wordt leeftijdsverificatie te omzeilen.

Federated en decentrale diensten zijn de toekomst. Denk aan Tor, Bluesky, Mastodon, Matrix. Het oorspronkelijke idee achter internet was een vrij en open democratisch netwerk. Dus moet je democratische protocollen gaan ontwikkelen die niet geblokkeerd kunnen worden.

Daar buiten, moeten kinderen natuurlijk altijd beschermd worden maar ik vind dat dit een taak is van de ouders.

Zelfs daar kan een VPN bij helpen. Juist om je kinderen te beschermen. Sommige VPN diensten bieden een DNS filter aan tegen malware, of porno. Die VPN stel je dan in op je home router. Dan zijn gelijk alle apparaten beschermd.

Of je installeert als ouder een (gratis) dienst als NextDNS op je home router, waarbij je dit soort smut blocked.

Meer informatie hier: https://help.nextdns.io/tag/parental-control
26-08-2025, 17:06 door majortom
Door Anoniem:
Socialmediaplatform Bluesky heeft besloten om alle gebruikers in de Amerikaanse staat Mississippi wegens wettelijk verplichte leeftijdsverificatie te blokkeren.
VPN.
Dat zal Bluesky toejuichen denk ik. Ze voldoen nu wel aan de wet zonder verdere investering. Belachelijk dat het nodig is maar de hele wereld is digitaal gek aan het worden.
26-08-2025, 17:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Socialmediaplatform Bluesky heeft besloten om alle gebruikers in de Amerikaanse staat Mississippi wegens wettelijk verplichte leeftijdsverificatie te blokkeren.
VPN.
Als Bluesky dit doet is het beter om helemaal geen Bluesky meer te gebruiken en dit gedrag te boycotten.
26-08-2025, 18:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Socialmediaplatform Bluesky heeft besloten om alle gebruikers in de Amerikaanse staat Mississippi wegens wettelijk verplichte leeftijdsverificatie te blokkeren.
VPN.
Als Bluesky dit doet is het beter om helemaal geen Bluesky meer te gebruiken en dit gedrag te boycotten.
Is t niet beter om politici die alles willen controleren in de houding te zetten en beleid te gaan maken ten dienste van de maatschappijvipv eigen en groot macht belang.
26-08-2025, 18:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Socialmediaplatform Bluesky heeft besloten om alle gebruikers in de Amerikaanse staat Mississippi wegens wettelijk verplichte leeftijdsverificatie te blokkeren.
VPN.
Als Bluesky dit doet is het beter om helemaal geen Bluesky meer te gebruiken en dit gedrag te boycotten.
Daarom is het beter om een selfhosted of federated oplossing te kiezen.
Is Bluesky federated? (Weet niet) Als dat zo is kunnen mensen van de desbetreefende regio overstappen op een andere server zoals bij Mastodon het geval is, daar kun je een selfhosted Mastodon server aanleggen of een andere server kiezen in een ander land inder andere regels. (Federated)
26-08-2025, 18:44 door johanw
Vrijheid van meningsuiting? Bluesky is toch juist opgericht omdat ze tegen de huidige vrijheid van meningsuiting op X zijn? Hoe hypocriet kun je zijn.
26-08-2025, 20:22 door Anoniem
Door johanw: Vrijheid van meningsuiting? Bluesky is toch juist opgericht omdat ze tegen de huidige vrijheid van meningsuiting op X zijn? Hoe hypocriet kun je zijn.

Nee, ze zijn tegen het misbruik van die vrijheid. Haat en anti-semitisme, doxing, trolling en misbruik valt niet onder vrijheid van meningsuiting.

Jouw vrijheid eindigt waar de rechten van de ander begint. Tenminste zo hoort het te zijn.

Men is ook van Twitter (X) afgegaan omdat 1 persoon dat platform kocht als personeel speeltje en allemaal rare dingen ging doen zoals verified accounts voor iedereen die maar betaalde.

Of Bluesky nu de toekomst is, of Mastodon, of Nostr. Ik weet het niet. Ik doe weinig met mijn accounts op die platformen. Het is allemaal een beetje verdeeld zo.
26-08-2025, 22:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw: Vrijheid van meningsuiting? Bluesky is toch juist opgericht omdat ze tegen de huidige vrijheid van meningsuiting op X zijn? Hoe hypocriet kun je zijn.

Nee, ze zijn tegen het misbruik van die vrijheid. Haat en anti-semitisme, doxing, trolling en misbruik valt niet onder vrijheid van meningsuiting.

Jouw vrijheid eindigt waar de rechten van de ander begint. Tenminste zo hoort het te zijn.

Men is ook van Twitter (X) afgegaan omdat 1 persoon dat platform kocht als personeel speeltje en allemaal rare dingen ging doen zoals verified accounts voor iedereen die maar betaalde.

Of Bluesky nu de toekomst is, of Mastodon, of Nostr. Ik weet het niet. Ik doe weinig met mijn accounts op die platformen. Het is allemaal een beetje verdeeld zo.
Andere anoniem;
Dan maken we een federated instantie op Mastodon en noemen het "Ours".
We bepalen zelf de regels over doxxing, etc. Dat is het mooie van Mastodon, iedere instantie heeft haar eigen regels en de ene instantie kan andere instanties weigeren, soort zoekt soort, en daar kan dat.
Of we zoeken een instantie die het beste bij ons past, die zijn er zat.
Daarom is Gab en Truth Social afgezonderd van de meeste instanties, die pasten niet bij hun beleid.
Als we een eigen beleid willen zullen we zelf een instantie moeten creëren, of zelfs een privéinstantie voor onszelf.
Mastodon heeft best een goede kans van slagen en is lastig te bestrijden door overheden aangezien het allemaal losse instanties zijn uit allerlei landen. (Federated)
26-08-2025, 23:35 door Anoniem
@anoniem 20:22 Dus om rechten te waarborgen dienen wij rechten te ontnemen.

In plaats van misdaden te bestraffen zijn wij overgegaan op vooraf de misdaad te voorkomen. Klinkt als film en ook menig boek is over dat soort toekomsten geschreven.

Men schrikt nu niet meer af maar men is overgegaan op repressie. Waar zijn de waarborgen die maken dat jouw beeld van de wereld het juiste beeld is?
27-08-2025, 07:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw: Vrijheid van meningsuiting? Bluesky is toch juist opgericht omdat ze tegen de huidige vrijheid van meningsuiting op X zijn? Hoe hypocriet kun je zijn.

Nee, ze zijn tegen het misbruik van die vrijheid. Haat en anti-semitisme, doxing, trolling en misbruik valt niet onder vrijheid van meningsuiting.

Jouw vrijheid eindigt waar de rechten van de ander begint. Tenminste zo hoort het te zijn.

Men is ook van Twitter (X) afgegaan omdat 1 persoon dat platform kocht als personeel speeltje en allemaal rare dingen ging doen zoals verified accounts voor iedereen die maar betaalde.

Of Bluesky nu de toekomst is, of Mastodon, of Nostr. Ik weet het niet. Ik doe weinig met mijn accounts op die platformen. Het is allemaal een beetje verdeeld zo.

WAT?! trolling? ik snap jou niet. Waarom mag ik iemand niet trollen?
Bedreiging en doxxing snap ik nog wel. Dat hoort er inderdaad niet onder de noemer vrijheid van meningsuiting.
Rest wel Ik ben het gewoon daarop helemaal oneens met je mening van censuur.
Gelukkig gaat het niet zo goed met bluesky.
27-08-2025, 23:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door johanw: Vrijheid van meningsuiting? Bluesky is toch juist opgericht omdat ze tegen de huidige vrijheid van meningsuiting op X zijn? Hoe hypocriet kun je zijn.

Nee, ze zijn tegen het misbruik van die vrijheid. Haat en anti-semitisme, doxing, trolling en misbruik valt niet onder vrijheid van meningsuiting.

Jouw vrijheid eindigt waar de rechten van de ander begint. Tenminste zo hoort het te zijn.

Men is ook van Twitter (X) afgegaan omdat 1 persoon dat platform kocht als personeel speeltje en allemaal rare dingen ging doen zoals verified accounts voor iedereen die maar betaalde.

Of Bluesky nu de toekomst is, of Mastodon, of Nostr. Ik weet het niet. Ik doe weinig met mijn accounts op die platformen. Het is allemaal een beetje verdeeld zo.

WAT?! trolling? ik snap jou niet. Waarom mag ik iemand niet trollen?
Bedreiging en doxxing snap ik nog wel. Dat hoort er inderdaad niet onder de noemer vrijheid van meningsuiting.
Rest wel Ik ben het gewoon daarop helemaal oneens met je mening van censuur.
Gelukkig gaat het niet zo goed met bluesky.

Op mijn bluesky is het aardig rustig. Heerlijk zo. Alleen de relevante dingen, zoals Twitter vroeger was. (volgens Twitteraars)

Twitter heb ik nooit echt wat mee gedaan, behalve meegelezen via Nitter, tot dit onmogelijk werd.

Ik snap dat trollen wel, dat moet zeker kunnen. Hopelijk wel op een intelligente manier die iets bijdraagt. Social media tegenwoordig is de ene groep radicaliseert tegenover de andere die ook weer radicaliseert. Ertussen in de algoritmes.
28-08-2025, 03:55 door Anoniem
Nee, ze (Bluesky) zijn tegen het misbruik van die vrijheid. Haat en anti-semitisme, doxing, trolling en misbruik valt niet onder vrijheid van meningsuiting.
Jouw vrijheid eindigt waar de rechten van de ander begint. Tenminste zo hoort het te zijn.
Wat is misbruik van vrijheid van meningsuiting oftewel wat is het recht van een ander?
M.i. heeft niemand het recht om niet met haat of met anti-semitistische meningen en uitlatingen geconfronteerd te worden, noch om niet getrolld te worden.
"Antisemitisme is de discriminerende en racistische behandeling van Joden. Het woord betekent letterlijk 'haat jegens Semieten'." (Wikipedia)
Onder "behandeling" valt m.i. niet uitlatingen en meningen die over een semitische of enige andere taal-sprekende persoon gedaan worden, noch over een persoon met, of juist zonder, een joods, islamitisch, christelijk, boeddhistisch of anderszins geloof.
Ik zou niet weten waarom godsdienst of überhaupt elke andere denkbare opvatting van een persoon uitgesloten zou moet worden van de vrijheid van meningsuiting.
29-08-2025, 13:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door johanw: Vrijheid van meningsuiting? Bluesky is toch juist opgericht omdat ze tegen de huidige vrijheid van meningsuiting op X zijn? Hoe hypocriet kun je zijn.

Nee, ze zijn tegen het misbruik van die vrijheid. Haat en anti-semitisme, doxing, trolling en misbruik valt niet onder vrijheid van meningsuiting.

Jouw vrijheid eindigt waar de rechten van de ander begint. Tenminste zo hoort het te zijn.

Men is ook van Twitter (X) afgegaan omdat 1 persoon dat platform kocht als personeel speeltje en allemaal rare dingen ging doen zoals verified accounts voor iedereen die maar betaalde.

Of Bluesky nu de toekomst is, of Mastodon, of Nostr. Ik weet het niet. Ik doe weinig met mijn accounts op die platformen. Het is allemaal een beetje verdeeld zo.
wat de een het geven van een mening vindt, is volgens de ander haat en antisemitisme.

Ik zeg altijd: als je mijn mening niet wil weten, vraag hem dan niet.
Als je mijn mening niet kunt verdragen, vraag m dan niet.

Dus wat is haat? Wat is antisemitisme?

Zolang mensen vandaag de dag de betekenis van racisme, genocide etc. zodanig verwateren dat het niet meer de oorspronkelijke krachtige betekenis heeft, kan zo'n beetje elke 'vrijheid van meningsuiting' wel door iemand opgevat worden als haat etc.
29-08-2025, 14:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door johanw: Vrijheid van meningsuiting? Bluesky is toch juist opgericht omdat ze tegen de huidige vrijheid van meningsuiting op X zijn? Hoe hypocriet kun je zijn.

Nee, ze zijn tegen het misbruik van die vrijheid. Haat en anti-semitisme, doxing, trolling en misbruik valt niet onder vrijheid van meningsuiting.

Jouw vrijheid eindigt waar de rechten van de ander begint. Tenminste zo hoort het te zijn.

Men is ook van Twitter (X) afgegaan omdat 1 persoon dat platform kocht als personeel speeltje en allemaal rare dingen ging doen zoals verified accounts voor iedereen die maar betaalde.

Of Bluesky nu de toekomst is, of Mastodon, of Nostr. Ik weet het niet. Ik doe weinig met mijn accounts op die platformen. Het is allemaal een beetje verdeeld zo.

WAT?! trolling? ik snap jou niet. Waarom mag ik iemand niet trollen?
Bedreiging en doxxing snap ik nog wel. Dat hoort er inderdaad niet onder de noemer vrijheid van meningsuiting.
Rest wel Ik ben het gewoon daarop helemaal oneens met je mening van censuur.
Gelukkig gaat het niet zo goed met bluesky.

Op mijn bluesky is het aardig rustig. Heerlijk zo. Alleen de relevante dingen, zoals Twitter vroeger was. (volgens Twitteraars)

Twitter heb ik nooit echt wat mee gedaan, behalve meegelezen via Nitter, tot dit onmogelijk werd.

Ik snap dat trollen wel, dat moet zeker kunnen. Hopelijk wel op een intelligente manier die iets bijdraagt. Social media tegenwoordig is de ene groep radicaliseert tegenover de andere die ook weer radicaliseert. Ertussen in de algoritmes.
daarom gaat het ook niet zo goed met dingen als Bluesky denk ik. Als het rustig is, is dat heerlijk, maar betekent dat ook dat je geen bereik hebt. En dat is nou net het nut van dergelijke social media.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.