image

Toegang geweigerd aan man met camerabril bij Tivoli

donderdag 11 september 2025, 12:18 door Redactie, 25 reacties

Een man die een camerabril droeg is afgelopen weekend bij de Utrechtse uitgaansgelegenheid TivoliVredenburg de toegang geweigerd. De man werd aangesproken op het dragen van een bril met ingebouwde camera en weigerde deze af te zetten.

Een week geleden is op een festival in Rotterdam iemand betrapt op het stiekem filmen van vrouwen bij toiletten met behulp van een camerabril. Naar aanleiding hiervan zijn beveiligers van TivoliVredenburg extra alert op het dragen van camerabrillen. "We willen de privacy en sociale veiligheid waarborgen van onze bezoekers", zegt de directeur van TivoliVredenburg Jeroen Bartelse tegen RTV Utrecht.

Bartelse trekt daarbij de vergelijking met een telefoon, waarmee ook gefilmd kan worden. De directeur stelt dat bij een telefoon echter duidelijk is dat er wordt gefilmd, terwijl dat bij een camerabril niet altijd het geval is. Bartelse wil samen met zijn veiligheidsteam regels opstellen over het dragen van camerabrillen.

Reacties (25)
11-09-2025, 12:21 door Anoniem
De 10.000 mensen met een gsm en tot wel 4 camera’s per gsm mochten wel naar binnen.
11-09-2025, 12:32 door Anoniem
Door Anoniem: De 10.000 mensen met een gsm en tot wel 4 camera’s per gsm mochten wel naar binnen.

Een telefoon in iemands hand is doorgaans vrij makkelijk te herkennen. Een bril met een klein cameraatje in een dim verlichte uitgaansgelegenheid niet. Lijkt me vrij logisch.
11-09-2025, 12:34 door Anoniem
Door Anoniem: De 10.000 mensen met een gsm en tot wel 4 camera’s per gsm mochten wel naar binnen.
Je telde vast hun oren en neuzen en deelde dit door drie?
11-09-2025, 12:38 door Anoniem
Door Anoniem: De 10.000 mensen met een gsm en tot wel 4 camera’s per gsm mochten wel naar binnen.
precies dat...
11-09-2025, 12:40 door Anoniem
Door Anoniem: De 10.000 mensen met een gsm en tot wel 4 camera’s per gsm mochten wel naar binnen.
De directeur stelt dat bij een telefoon echter duidelijk is dat er wordt gefilmd, terwijl dat bij een camerabril niet altijd het geval is. Bartelse wil samen met zijn veiligheidsteam regels opstellen over het dragen van camerabrillen.


Vroeger moest je een camera waterdicht verpakken en in een pak Bar-le-Duc verstoppen om mee te nemen naar een optreden van je favoriete band, nu vraagt de zanger of iedereen zijn camerazaklamp wil aanzetten bij gebrek aan aanstekers.

Times change.
11-09-2025, 12:56 door Anoniem
Op een festival in Rotterdam werd eind augustus een man betrapt op het stiekem filmen van vrouwen bij toiletten met een camerabril. De directeur van TivoliVredenburg zegt zich samen met zijn veiligheidsteam te beraden: "Mensen hebben natuurlijk ook telefoons bij zich waarmee gefilmd kan worden. Dus hoe gaan wij hiermee om?"

https://nos.nl/artikel/2581871-man-met-camerabril-geweigerd-bij-tivoli-veiligheid-bezoekers-staat-voorop
11-09-2025, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De 10.000 mensen met een gsm en tot wel 4 camera’s per gsm mochten wel naar binnen.
precies dat...
En dan de beveiligingscamera's die 60 foto's per seconde maken van gebruikers, mogelijk zelfs met gezichtsherkenning.
WiFi-tracking zal ook wel een ding zijn daar.
En "sociale veiligheid...?" lol. Zegt het bedrijf dat ongetwijfelt links en recht metadata verzamelt stiekem zonder dat mensen het weten.
Alleen het volkje moet zich gedragen, bedrijven doen wat ze willen.
11-09-2025, 13:56 door Anoniem
Dat is ook heel erg goor. Vrouwen filmen en wachtend bij een WC nog wel. Geef het maar toe, de moraal van de USA en van Trump Zelf zijn veel beter.
11-09-2025, 14:56 door Anoniem
Ik weet het niet hoor, maar een telefoon geeft geen rood ledje als het filmt. dus hoezo kan je dat duidelijk zien?
Misschien ben ik wel gewoon een appje aan het lezen of een spelletje doen of scrollen op sociale media..

Die bril is duidelijk en heeft 1 doel, een telefoon kun je vrij goed gebruiken zonder dat je door hebt dat er wordt gefilmd.
Bedoel heb nog geen telefoonverbod gezien bij een openbaar toilet.
11-09-2025, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem: De 10.000 mensen met een gsm en tot wel 4 camera’s per gsm mochten wel naar binnen.
Maar dan is het duidelijker zichtbaar dat je een poging doet om te filmen.
11-09-2025, 16:12 door Anoniem
Door Anoniem: Dat is ook heel erg goor. Vrouwen filmen en wachtend bij een WC nog wel. Geef het maar toe, de moraal van de USA en van Trump Zelf zijn veel beter.
Wat heeft Trump hier nou weer mee te maken
11-09-2025, 18:25 door Anoniem
Wordt dit de stalkings niche van 2025? Alle digi-brildragers die hun streams verzamelen, van wie ze op het toilet met elkaar hebben zien praten of er hebben zien telefoneren?

Of wie aan het tafeltje achter hun in het restaurant zat. Naast hen in het theater. Ik heb al vernomen dat deze brillen gratis uitgedeeld worden bij bezoek aan gesponsorde verenigingen met AMBI keurmerk. Binnenkort ook in de basisverzekering, kunnen we elkaar allemaal in de gaten houden. /s

Zijn deze brildragers al in de wandelgangen van Tweede Kamer en op de. ministeries gesignaleerd?

Op de redactie van de nationale media? Of in het publiek, die uitzendkrachten die ze voor de duur van het project in bruikleen krijgen.

Ludiek hoor, lijken de seventies wel.

Goed verkoopbaar product, en een geweldig geschenk! Even bij Meta even onder heur rokje gluren. "Tips voor Toeristische trips" /s

(voor de jongeren: ene Meta de Vries presenteerde een radioprogramma met die naam ooit)
11-09-2025, 18:58 door Anoniem
Door Anoniem: De 10.000 mensen met een gsm en tot wel 4 camera’s per gsm mochten wel naar binnen.
Appels en peren?
11-09-2025, 19:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat is ook heel erg goor. Vrouwen filmen en wachtend bij een WC nog wel. Geef het maar toe, de moraal van de USA en van Trump Zelf zijn veel beter.
Wat heeft Trump hier nou weer mee te maken

Ik denk dat de poster de Trump-mentaliteit bedoeld, niet de persoon zelf.

Een soort "personal branding" die ontleend is aan een persoons- of familienaam.

Daarmee niet gesteld, dat ik de overtuiging heb dat de poster het humoristisch (cynisch, ironisch, etc) bedoeld.

Vrouwen filmen in de rij bij een wc, intereresant hoor, Zou dit transgendertelling zijn voor een of ander X-kanaal, en gekoppeld worden aan de geslachtsopgave in burgelijke stand en paspoort voor met AI de beveiligingsmuur rond Europese digitale identiteit op te kunnen trekken? /s

Het zijn nu heel andere Europa-accelerationisten die de politiek publieke opinie over de toekomst van Europa uitdragen en vormgeven, dan die voor de verkiezing van Trump. (En van voor de oorlog in Oekraine, en van voor Corona, enz)
11-09-2025, 19:36 door Anoniem
Door Anoniem: Ik weet het niet hoor, maar een telefoon geeft geen rood ledje als het filmt. dus hoezo kan je dat duidelijk zien?
Misschien ben ik wel gewoon een appje aan het lezen of een spelletje doen of scrollen op sociale media..

Die bril is duidelijk en heeft 1 doel, een telefoon kun je vrij goed gebruiken zonder dat je door hebt dat er wordt gefilmd.
Bedoel heb nog geen telefoonverbod gezien bij een openbaar toilet.
Het lijkt me duidelijk. Je kan het verschil aan hoe de telefoon wordt vastgehouden.
Bij je genoemde voorbeelden wordt de camera naar beneden gericht.
Maar dat weet je ook wel, beetje van de domme houden.

Bij bril is het totaal onduidelijk, je moet echt de bril goed bekijken om te zien dat het om
een bril met camera gaat. Ook hier geldt: dat weet jezelf ook wel.
11-09-2025, 23:11 door Anoniem
Ik draag ook altijd een bodycam bij het uitgaan, het werkt sfeerverhogend .
11-09-2025, 23:14 door Anoniem
wat een onzin.. bij een gsm kun je ook niet zien of er gefilmd wordt, sterker nog, een GSM kan gewoon op een wastafel liggen EN filmen en dat valt niet op... een bril daarentegen valt wel op...
Dus brillen verbieden vind ik een beetje spannend.. want straks krijg je een hetze tegen brildragers, want bril... ja, dat ding heb ik voor mijn OGEN... niet voor verlebberde vrouwen te filmen op een vrouwen WC... ik heb zowiezo niets te zoeken op een vrouwen wc... dus met GSM in de hand of een bril zie ik niet zo zitten...
Dus dit is weer een kanarie in een glas water.
12-09-2025, 10:33 door Anoniem
Wie heeft de overheid nog nodig om overal nog camera's te plaatsen? Doen we zelf wel, we nemen vrijwillig camera's en microfoons overal naar toe, beetje GPS tracking erbij, waarom ook niet, we hangen onze eigen straten vol met deurbellen met camera's.

Wij zorgen wel vrijwillig, en terwijl we ook gewoon de gevolgen weten, voor de afluister apparatuur.

Zo worden we een surveillancestaat zonder dat we daar de overheid voor nodig hebben, de overheid hoeft niet eens iets met al dat publiek beschikbare beeldmateriaal te doen, doen we ook gewoon zelf.

Oe, iemand doet is geks, hoppa, vanuit 3 verschillende hoeken staat het op internet, 4000 man die er vervolgens een oordeel over moeten hebben.
Hey, die heeft rare kleren aan, hop, op het internet en afkraken maar.
Oeh! inhalen waar het niet mag? Op het internet en oordelen maar, misschien nog een paar doosbedreigingen erbij.
Kijk, een concert, hey, dat is niet zijn vrouw, aan de publieke schandpaal ermee.
12-09-2025, 10:43 door majortom - Bijgewerkt: 12-09-2025, 10:44
Door Anoniem: wat een onzin.. bij een gsm kun je ook niet zien of er gefilmd wordt, sterker nog, een GSM kan gewoon op een wastafel liggen EN filmen en dat valt niet op... een bril daarentegen valt wel op...
Dus brillen verbieden vind ik een beetje spannend.. want straks krijg je een hetze tegen brildragers, want bril... ja, dat ding heb ik voor mijn OGEN... niet voor verlebberde vrouwen te filmen op een vrouwen WC... ik heb zowiezo niets te zoeken op een vrouwen wc... dus met GSM in de hand of een bril zie ik niet zo zitten...
Dus dit is weer een kanarie in een glas water.
Dat theater is wellicht niet zo'n goed voorbeeld, maar die brillen gaan wel voor problemen zorgen. Er zijn omgevingen waarbij je op dit moment geen apparatuur mee mag nemen waarmee opnames gemaakt kunnen worden of informatie op worden opgeslagen (voorbeeld: de vergaderingen van de ministerraad. maar ook omgevingen waarbij met staatsgeheime (of IP) data wordt gewerkt. Telefoons, laptops en digitale horloges zijn goed te herkennen; deze brillen op dit moment al een stuk slechter (en wellicht in de toekomst helemaal niet meer met het blote oog). Dus gaan dan alle brillen in de kluis (en laten we de slechtzienden maar aanmodderen)?

Overigens ben ik wel tegen al dat gefilm en gefotografeer in de openbare ruimte. Of dat nu met mobieltjes gebeurt of een bril, ik vind dat ik het recht heb om niet gefotografeerd te worden.
12-09-2025, 10:44 door Anoniem
Glassholes
Muziekpodium TivoliVredenburg in Utrecht gaat camerabrillen verbieden

"In beginsel mag je met zo'n bril rondlopen in de openbare ruimte en filmen," zegt Bart Schermer, hoogleraar privacy en cybercrime aan Leiden Universiteit. "De vraag is vooral: waar gebruik je dat ding voor, wat film je, en in hoeverre is de gefilmde persoon zich daarvan bewust?" Of het strafbaar is, hangt van de context af.

https://nos.nl/artikel/2582085-tivoli-gaat-camerabrillen-verbieden
12-09-2025, 14:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De 10.000 mensen met een gsm en tot wel 4 camera’s per gsm mochten wel naar binnen.

Een telefoon in iemands hand is doorgaans vrij makkelijk te herkennen..
Als je er op let ja, en voor je het in de gaten hebt sta je er met je kop op...
13-09-2025, 13:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: De 10.000 mensen met een gsm en tot wel 4 camera’s per gsm mochten wel naar binnen.

Een telefoon in iemands hand is doorgaans vrij makkelijk te herkennen..
Als je er op let ja, en voor je het in de gaten hebt sta je er met je kop op...
En met een camerabril heb je het zeker niet in de gaten.
14-09-2025, 14:01 door Anoniem
Ik irriteerde mij al langer aan het gefilm bij concerten gelegenheden.

Ik herinner mij een besloten studenten feestje, met optreden van een bandje, waar mensen die per se met hun telefoon wilden gaan filmen, vooraan moesten komen te staan, samen met mensen die het niet kon schelen dat ze gefilmd werden.

Als je niet gefilmd wilde worden, moest je achter in blijven (stond ook de bar) degene die daar betrapt werd met camera, werd naar voren gesleept en het podium afgeworpen. Ongevraagd stage diven. De studenten analyseerden zelf wel -en ik ook- of deze overtreders van deze ene sociale norm, opgevangen werd door de publieksmeute voor het podium of niet, maw of daar ook sociale normen overtreden werden.

Studenten bleken dit spelletje heel leuk te vinden, een beetje te leuk zelfs, naar mijn mening.

NB. Ik was daar in andere hoedanigheid, dan als student.
16-09-2025, 21:36 door Anoniem
Nu het Paard van Troje nog...... (in Den Haag)
Gisteren, 18:09 door Anoniem
Door Anoniem: Nu het Paard van Troje nog...... (in Den Haag)

Ik las net dat Lensink daar vandaag in het gebouw van de Tweede Kamer gesignaleerd is. Raadselachtig.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.