Archief - De topics van lang geleden

Onschuldig? mooi niet

10-12-2004, 23:30 door Michael Muetstege, 20 reacties
Een collega op mijn werk kwam naar onze ICT afdeling met de melding
dat er een virus op zijn computer zat. Ik had eerst het vermoeden dat hij
op sites had gezeten die niet door de beugel kunnen maar niets is
minder waar. Deze bewuste collega had gewoon op google gezocht naar
de volgende zoekargumenten: salaris schalen overheid
De eerste hit in de lijst linkt je naar een russische provider waar je
vervolgens met virussen wordt overladen en coolwebsearch wordt tot
overmaat van ramp in je browser geïnstalleerd. Als systeembeheerder
heb ik dit aan Google gemeld maar zij doen hier niets mee. Ik vind dit
een slechte zaak! Het zou toch voor een bedrijf als Google mogelijk
moeten zijn dit soort sites te weren. Zo wie zo vind ik het geen goede
reclame voor je internetbedrijf.

Gezien ik bij een lokale overheid werk heb ik ook een melding gedaan
naar Waarschuwingsdienst.nl maar deze club reageert ook niet....
Hoe zo overheid en veiligheid?
PS ga dus niet naar de link
salaris-schalen-overheid.palettemasters.nl/ Je krijg een hoop elende
over je heen!
Reacties (20)
11-12-2004, 11:20 door Anoniem
Door Michael Muetstege
Een collega op mijn werk kwam naar onze ICT afdeling met de
melding
dat er een virus op zijn computer zat. Ik had eerst het
vermoeden dat hij
op sites had gezeten die niet door de beugel kunnen maar
niets is
minder waar. Deze bewuste collega had gewoon op google
gezocht naar
de volgende zoekargumenten: salaris schalen overheid
De eerste hit in de lijst linkt je naar een russische
provider waar je
vervolgens met virussen wordt overladen en coolwebsearch
wordt tot
overmaat van ramp in je browser geïnstalleerd.
Waarom heeft de geinstalleerde uptodate virusscanner niet
ingegrepen???
Coolwebsearch is heel eenvoudig, met CWShredder, te
verwijderen ... Daar is'tie notabene voor gemaakt ....

Als systeembeheerder heb ik dit aan Google gemeld maar zij
doen hier niets mee.
Waarom melden aan Google? 't is toch niet hun site??? En ook
geen opsporingsdienst, trouwens ........

Ik vind dit
een slechte zaak! Het zou toch voor een bedrijf als Google
mogelijk
moeten zijn dit soort sites te weren. Zo wie zo vind ik het
geen goede
reclame voor je internetbedrijf.
Google is een zoekmachine en doet dus eigenlijk niet anders
dan het zou moeten doen ......

Gezien ik bij een lokale overheid werk heb ik ook een
melding gedaan
naar Waarschuwingsdienst.nl maar deze club reageert ook niet....
Wat zou Waarschuwingsdienst aan een Russische provider
moeten doen???

Hoe zo overheid en veiligheid?
PS ga dus niet naar de link
salaris-schalen-overheid.paolettemasters.nl/ Je krijg een
hoop elende
over je heen!
Google-hits op de zoek-string van je collega:
1. SALARIS SCHALEN OVERHEID. A strap can help to take force
away from the painful region. ... The run in made i SALARIS
SCHALEN OVERHEID. ...
2. Salaris schalen overheid
salaris schalen overheid. montel meubelen jongen schildklier
kat sex ... salaris schalen overheid. salaris schalen
overheid he kept land ...

En met zulke omschrijvingen surft hij gewoon naar de
opgegeven site ???

Ik heb dus expres wel de site bezocht, maar dan met
voldoende beveiliging en Firefox. 't is idd een vuile site
.......
Niet slim, om een link naar een vuile site te geven en dan
te waarschuwen ..... Mensen kunnen nogal eens nieuwsgierig
zijn ....

gr. Jan :-)
11-12-2004, 18:11 door Anoniem
Waarom heeft de geinstalleerde uptodate virusscanner niet
ingegrepen???
Coolwebsearch is heel eenvoudig, met CWShredder, te
verwijderen ... Daar is'tie notabene voor gemaakt ....

coolwebsearch is geen virus maar sypware, norton 2003
herkent dit dan ook niet als een 'trojan' uiteraard is het
wel gemakkelijk te verwijderen met de benodigde kennis/bestanden
11-12-2004, 22:58 door Anoniem
Eh, wat heeft de topic starter bij de poll ingevuld? De
overheid is verantwoordelijk voor een schoon en veilig
internet?
12-12-2004, 20:22 door Anoniem
[/quote]
Niet slim, om een link naar een vuile site te geven en dan
te waarschuwen ..... Mensen kunnen nogal eens nieuwsgierig
zijn ....

gr. Jan :-)
[/quote]
Nee he. Symantec waarschuwt ook voor een Virus maar zegt
geen naam van het virus. Je zou hem wel eens willen gaan
zoeken met google. En dan ben je besmet.
Goeie Jan houden we er in.
13-12-2004, 11:43 door Jeroen Wijnands
Vind het eerder knap brak beheer van jouw kant.
13-12-2004, 21:45 door Anoniem
Het is juist hardstikke goed om dit soort fake-sites te melden aan google!
De reactie "de site is toch niet van google, wat moeten zij eraan doen" is
echt té dom...
Het bedrijf achter al die rot-pagina's (het zijn er duizenden die in de top 10
staan) heeft op ontzettend veel zoektermen hoge posities bij google op het
moment, en pas sinds 4 dagen. Als je naar een van hun pages gaat, krijg
je, anders dan de google-robot zelf, een redirect naar bijv. een betaal-site.
Google kan hier alleen maar achter komen nadat er iets gemeld wordt, óf
als ze hun regels gaan veranderen, en zich niet meer altijd identificeren als
zichzelf.
En aangezien we samen het internet schoon dienen te houden, is het
rapporteren aan google van dit soort zaken helemaal niet verkeerd!
13-12-2004, 22:50 door basvandorst
Door Jeroen Wijnands
Vind het eerder knap brak beheer van jouw kant.
idd... daar ben ik het ook wel mee eens
14-12-2004, 01:03 door Anoniem
Door Michael Muetstege
Gezien ik bij een lokale overheid werk heb ik ook een
melding gedaan
naar Waarschuwingsdienst.nl maar deze club reageert ook niet....
Hoe zo overheid en veiligheid?
Precies, ze zouden bij
lokale overheid ook kundigen aan moeten nemen die weten hoe
zij het lokale netwerk dienen te beheren.
14-12-2004, 08:22 door Anoniem
http://salarisschalen-overheid.rz129xk.info/

Veiligheid begint bij Jan-met-de-pet. Jan heeft leren lezen.
Hierboven staat een op zijn minst abnormaal adres. Waarom
dan klikken? En waarom klikken met IE6? Waarom wordt die IE6
trouwens nog exclusief gebruikt in zovele administraties?
Gisteren bij UWV had ik ook de ene pop-up na de andere van
casino-sites, alhoewel pop-ups zoúden geblocked zijn... ICT
verwittigd, maar die antwoorden niet eens.
Ik kan bijna niet anders dan pleiten voor een of andere vorm
van cursus en surf-permit voor ambtenaren en vele andere
gebruikers.
Capricornus
14-12-2004, 09:33 door M.Muetstege.
De schade viel mee, één pc die binnen 15 minuten weer schoon was. De
site is dan ook niet meer te zien vanaf ons netwerk. We hebben onze pc's
goed beveiligd en gaan ook onze firewall flink aanpakken. We hebben nu
Bordermanager, maar deze kan niet op HTTP en FTP scannen. Daarom
gaan we deze vervangen door een beter product die dat wel kan.
Ik ben het dus eens met de stelling dat bedrijven als Google dit soort sites
moeten weren. Ik als systeembeheerder kan mij makkelijk verdedigen
tegen dit soort sites maar veel gebruikers thuis niet!
14-12-2004, 16:44 door Anoniem
Allemaal leuk dat gezeur. Blijft gewoon een domme gebruiker als je na
melding van de volgende resultaten in Google: "salaris schalen overheid.
montel meubelen jongen schildklier kat sex ... salaris schalen overheid.
salaris schalen overheid he kept land ... " gewoon door klikt en zeker met
zo'n rare URL als adres.

Helemaal eens met bovenstaande reacties; gewoon Firefox gebruiken,
goede virusscanner en spywareblaster installeren.

Denk je nu enig moment serieus dat de 'overheid' hierin iets gaat
ondernemen???? Zo'n bedrijfje in Rusland zet zo weer 10 andere sites op
en ook voor Google blijft het vechten tegen de bierkaai. Je kan het
inderdaad wel gaan melden aan Google en dan??? Druppel op de
gloeiende plaat.

Systemen goed dichtbouwen en onderhouden en gebruikers goed trainen
en voorlichten. Dat is wat je moet doen. Niet gaan zeuren bij een overheid...
die gaan dat echt niet voor je oplossen.
14-12-2004, 22:49 door Michael Muetstege
Druppel op gloeiende plaat of niet...Ik hou mij als systeem beheerder bezig
met beveiliging, Nu zullen er hier mensen zeggen, Ja lekkere beveiliging
als een gebruiker er zomaar bij kan....Klopt maar het is ook een kwestie
van geld (beveiliging kost nu eenmaal veel geld) een kwestie van beleid
enz enz. Als systeembeheerder heb je daar niet altijd vat op. Om terug te
komen op de reacties van mensen die van mening zijn dat google daar
niets aan hoeft te doen om welke rede dan ook. Laat ik het dan zo zeggen:
Spam en virussen zorgen voor onnodig veel verkeer op het internet. Het
beveiligen tegen dit soort rommel gaat steeds meer geld kosten. Providers
zullen dit uiteidelijk doorbereken aan gebruikers....ben je nu nog van
mening dat google dit niet moet stoppen of vind je het niet erg om
zometeen meer te gaan betalen voor je internet?
15-12-2004, 08:54 door Anoniem
Beste Michael,

Zie boven. Ik denk dat we vaak de plank misslaan niet doordat we niet
volodoende tools er tegen aan gooien om de boel maar potdicht te krijgen.
We verzaken steevast weer om de gebruikers van de systemen goed voor
te lichten en te trainen.

Analogie: we bouwen maar steeds geadvanceerdere auto's met meer
airbags, ESP, ABS, maar hebben geen rijscholen en rijbewijzen. Iedere
sukkel mag in de auto stappen 200 km/h gaan rijden en vervolgens gaan
we bij de autofabrikanten en de overheid (klote snelwegen ook dat je er
kan verongelukken, ze moeten meer borden plaatsen om je te
waarschuwen.) als er een bestuurder zichzelf tegen de muur rijdt.

Of ook zo'n mooie bekende dames (en ja ook enkele heren) die gerust
loodvrije benzine in een diesel auto gooien... Wie gaan we dan aanklagen?
Zouden we de personen eens niet wijzen op het feit dat ze een
instructieboekje eens doornemen?

Nee de gemiddelde gebruiker is gewoon te gemakzuchtig. Ik wil wel een
computer en internetten, maar ik wil voor de rest nergens mee lastig
gevallen worden. En als mijn computer traag begint te worden val ik de
buurman wel lastig. Kan hij een avondje komen zoeken. Kijk maar eens
hier op de site... Het kopje 'mijn computer is de laatste tijd zo traag' komt
meer dan eens voor.

Oké ik besef ook wel de waarheid ligt in het midden. Natuurlijk moeten we
ook zorgen dat we ABS, airbags en ESP inbouwen (lees: firewalls,
patches, virusscanners, etc.) maar dat neemt niet weg dat we de
gebruikers van systemen ook goed moeten trainen en ook
verantwoordelijk moeten houden voor hun eigen daden.

Zo... pfff... :o)
15-12-2004, 17:55 door Anoniem
Door Michael Muetstege
Druppel op gloeiende plaat of niet...Ik hou mij als systeem
beheerder bezig
met beveiliging, Nu zullen er hier mensen zeggen, Ja lekkere
beveiliging
als een gebruiker er zomaar bij kan....Klopt maar het is ook
een kwestie
van geld (beveiliging kost nu eenmaal veel geld) een kwestie
van beleid
enz enz. Als systeembeheerder heb je daar niet altijd vat
op.
Waarom denk je daar veel geld voor nodig te
hebben (aan tools?) terwijl je dat gewoon met redelijk
vakmanschap met bestaande middelen redelijk kunt voorkomen?
15-12-2004, 21:06 door 7.12 E
Als niet systeembeheerder en 'gewone' huis, tuin & keuken PC gebruiker
die ook zijn handleidingen en instructies als eerste uitpakt (en weggooit!)
heb ik slechts 1 maal een serieus probleem gehad. (blauw scherm op
W2K) en dat was nog helemaal opzettelijk gedaan ook om te zien hoeveel
stabieler dat OS is in vergelijk met lagere versies...

Ik blijf bij mijn stelling dat een beetje logisch nadenken en jezelf een beetje
in de materie verdiepen heel veel (zo niet alle) problemen kan voorkomen.
Je gaat toch ook niet met dichte ogen al fietsend proberen het knooppunt
Badhoevedorp (A4 - A9) te 'nemen'???

Ook met gezond verstand en weinig geld kun je een systeem veilig
maken...
15-12-2004, 21:24 door Anoniem
je moest eens weten hoeveel mensen een zoekterm invoeren bij google
en dan standaard de paar eerste pagina's afklikken. tja dan kun je je als
systeembeheerder nog zo goed beschermen (je hebt als bedrijf IE voor
sommige toepassingen gewoon nodig) maar dan gaat het een keer
verkeerd (waarschijnlijk!)
17-12-2004, 16:25 door Anoniem
Je gaat toch ook niet met dichte ogen al fietsend proberen het knooppunt
Badhoevedorp (A4 - A9) te 'nemen'???

--> Precies wat ik bedoel. Sommige mensen moet je overal voor
behoeden. Het is inderdaad te gek voor woorden
17-12-2004, 20:09 door Anoniem
Nou, hij is er niet meer hoor:
"salaris-schalen-overheid.palettemasters.nl/ could not be
found, please check name and try again."
Die anderelink hier geeft duidelijk aan dat je iets moet
downloaden. Daar ben je dus zelf bij. En anders pakt de 4us
scanner 'm wel.
Mozilla/AVG/ZoneAlarm/NAT dus ik klik gewoon zonder zorgen
op elke link :-)
18-12-2004, 07:13 door Anoniem
Door Anoniem
je moest eens weten hoeveel mensen een zoekterm invoeren bij
google
en dan standaard de paar eerste pagina's afklikken. tja dan
kun je je als
systeembeheerder nog zo goed beschermen (je hebt als bedrijf
IE voor
sommige toepassingen gewoon nodig) maar dan gaat het een keer
verkeerd (waarschijnlijk!)

Afschermen kan best wel, maar is idd niet makkelijk en zeker
niet waterdicht .... maarre .... wel eens van voorlichting
gehoort?
Ook dat is een taak van de systeembeheerder!

gr. Jan :-)
18-12-2004, 07:20 door Anoniem
Door Anoniem
Mozilla/AVG/ZoneAlarm/NAT dus ik klik gewoon zonder zorgen
op elke link :-)

Duidelijk iemand die wel heeft nagedacht ;-) :-)

Mag ik hieraan toevoegen dat de nieuwe versie van Mozilla
Firefox gewoon op 99,99 % van de sites probleemlosos en
zelfs beter werkt ....
Alleen sites die specifiek op Microsoft zijn geschreven
(zoals MS Update) geven nog problemen.
Geen enkele reden dus, om een vergiet als browser te blijven
gebruiken ...

gr. Jan :-)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.