Door Anoniem: Als ik je post zo lees denk ik eigenlijk twee dingen:
Je bent ergens bang voor, iets in de maatschappij of de toekomst boezemt jou angst in.
En daarom probeer je allerhande verbanden te leggen tussen diverse visies: om je houvast te geven.
De discussie is echter oneindig. We kunnen de toekomst niet voorspellen.
Wat we wel kunnen doen is handelen naar onze normen en waarden, ons ethisch compas. Als iedereen dat doet zal dat onze toekomst vormgeven: of dat nu eentje is waarin de humaniteit en het Christelijke gedachtengoed zegeviert of eentje waarbij de AI en cybernetica een hoofdrol spelen. De laatste zal een kind zijn van onze normen en waarden: laten we het goed opvoeden.
Buiten dat: take it easy.
#MEC
Ja dat klopt, bang, boos en verdrietig: om het heden te verklaren, en er geen kaderend onderzoek is gedaan naar het verleden is gedaan. Eentje die dwars door rangen en standen heenloopt, en acceptabel is om allerlei maatschappelijke tendenzen sinds 1990 te verklaren, in samenhang met technologie en visies op criminaliteit, definities van criminaltiteit, en behandeling van crimineel gedrag. Kortom: een uitgangspunt voor de toekomst. Niet om die te voorspellen, maar te begrijpen en eventueel bij te sturen.
Ik word niet vrolijk van het dagelijkse nieuws (jij wel?) en toch dwing ik mezelf het te lezen. Om houvast te krijgen, suggereer jij, maar ik ervaar het als duiding geven aan, en het lezen en schrijven hier als een kroeggespek. Ernst en een grap om het luchtig te houden.
Die discussie is oneindig in de breedte. In de lengte en diepte niet, als je een paar rode draden volgt en onderzoeksvragen afbakent.
Als je dan naar CCRU in de nineties kijkt, dan valt zeker ook het drugsgebruik van de leden op, en hun flirt met het neo-marxisme. Terminologie als 'verslaving aan Windows' duiken in discussies hier ook regelmatig op. Waren we in Nederland daar dan bevattelijker voor door onze tolerante houding ten opzichte van drugs, drugsgebruik en drugsgebruikers? Hoe verslavend computergebruik kan zijn, heeft vele studies aangetoond. Zowel aan de kant van de programmeer en structuurontwerpplannen, als aan de kant van de gebruiker.
Humaniteit hoeft niet ontleend te worden aan christelijke waarden -wat die dan ook mogen zijn, er zijn vele verschillen tussen zelf verklaarde christenen. Ik heb bijvoorbeeld niet de illusie dat Donald Trump in een christelijke god geloofd, maar het komt hem goed uit dat er veel Amerikanen zijn die dat wel doen. Dat hypocriete waar religies ruimtes voor scheppen.
AI en cybernetica, speelt dat hypocriete ook niet een rol? AI assessments zijn nuttig om studenten en leerliingen er mee te laten leren werken, en AI te verbeteren. Maar het is ook nuttig om digibeten ermee te laten leren werken omdat er anders veel waardevolle kennis verloren dreigt te gaan.
Dat AI een kind is van deze tijd, en dient te worden opgevoed, lijkt me een open deur. Maar het lijkt me ook belangrijk meer mensen bij die opvoeding te betrekken dan nu het geval is.
Dat vorige technologische kind in de samenleving, dat internet en zijn gebruikers, dat moest ook opgevoed worden. Dat zijn de voorbije dertig jaren.
Ik heb de overtuiging dat van die geschiedenis, en het falen en slagen bij die opvoeding, een en ander geleerd kan worden voor de opvoeding van het technisch-ideologische kindje van deze tijd, AI, en
Or the Control and Communication in the Animal and the Machine of cybernetica, zoals jij die aanhaalt.
Gaat iets verder terug, dat laatste, tot 1948. Maar visies daarop waren rond 1990 al stevig uitgekrisalliseerd. Met andere woorden: kunnen beschreven worden, en dat hoeft en moet niet gedaan te worden door AI, maar door mensen.
Anders zouden de normen en waarden die AI en cybernetica gaan verdedigen, kwaadaardig voor individu en samenleving kunnen uitpakken.
Take it easy,
Easy does it
TS