Beste Thaha Jemni (3 oktober om 08:27 uur),
Je schrijft:
Je [M.J.] zegt dat je het ironisch bedoelde, maar je gebruikt wel een extreem voorbeeld dat sowieso bij veel mensen (terecht) weerstand oproept. Daarmee stel je niet alleen een valse vergelijking, je ondermijnt ook de ruimte voor een serieus debat over privacy versus veiligheid. Het is niet vreemd dat de moderatie daar een grens trekt.
Jij lijkt jouw eigen fatsoensnormen te verabsoluteren en ze boven de wet te stellen. Daarom vind je het wel oké om zelf een onfatsoenlijke wetsovertreding te propageren (privé-bewakingscamera's richten op de openbare ruimte en onschuldige mensen daar herkenbaar te filmen), maar niet oké als iemand anders een jou onwelgevallige wetswijziging propageert (legalisering van onder de rokjes filmen). Sterker nog, je vindt het oké dat zo'n voorstel tot wetswijziging gecensureerd wordt.
Graag wil ik je eraan herinneren dat nog niet zo lang geleden:
-- het in praktijk brengen van homoseksualiteit,
-- het uitvoeren van abortus,
-- het toepassen van euthanasie op mensen, en zelfs
-- het werken van gehuwde vrouwen
door een toonaangevende meerderheid van de bevolking als onfatsoenlijk werden beschouwd.
Had jij dan gewild dat voorstellen om het praktizeren van homoseksualiteit en het uitvoeren van abortus te legaliseren, waren gecensureerd? Wat jij hier voorstaat is een "cancelcultuur" waarin het "gesundes Volksempfinden" van de dag (m.a.w. de waan van de dag, de taboes van de dag) bepaalt wat er wel en niet gezegd en gepubliceerd mag worden. Daarmee gooi je impliciet ruim tweehonderd jaar democratische ontwikkeling bij het vuilnis (namelijk vanaf de stellingname van de in mijn vorige bericht genoemde Voltaire, aan de vooravond van de Franse Revolutie die het ontstaan van democratische rechtsstaten mogelijk heeft gemaakt).
Zelfs als mijn ironische tekst over de legalisering van filmen onder korte rokjes "aanstootgevend" zou zijn geweest (wat niet het geval was - immers de woorden "bovenbeen" en "onderbroek" zijn op zichzelf niet aanstootgevend), dan nog zou je niet moeten willen dat zo'n tekst wordt onderdrukt. Als we alles onderdrukken wat bij ons weerzin oproept, blijft er geen maatschappelijk debat, geen democratie en geen rechtsstaat over.
Aanstootgevend is overigens als iemand werkelijk onder een kort rokje filmt, niet als iemand voorstelt een dergelijke handelwijze te legaliseren. Dat is een cruciaal onderscheid.
Op dit moment vinden tientallen miljoenen inwoners van de VS het aanstootgevend als er kritiek wordt geuit op de handelwijze van president Trump. Daar maakt Trump gebruik van door iedereen die kritiek op hem levert, aan te vallen en bijvoorbeeld te ontslaan of diens ontslag af te dwingen. Recentelijk probeerde hij dat bijvoorbeeld ook bij de komiek Jimmy Kimmel, en daaraan voorafgaand, vooralsnog met meer "succes", bij de komiek Stephen Colbert.
Ter rechtvaardiging van jouw impliciete pleidooi voor het cancelen (d.w.z. effectief(!) censureren) van vrije meninguiting en het smoren van open debat, schrijf je ook nog:
Wat ik voorstelde, was het heroverwegen van de regels rond het filmen van de openbare ruimte (...) Jij [M.J.] daarentegen haalt er een vergelijking bij die seksueel getint is, gebaseerd op heimelijke beeldopnames van een intieme plek van iemands lichaam, gemaakt vanuit een seksueel motief en bovendien zonder dat de persoon het merkt. Dat is niet alleen van een totaal andere orde qua intentie en impact, maar het raakt aan seksuele integriteit en lichamelijke autonomie.
Sinds wanneer mag er in het openbaar niet meer over seks worden gepraat, of mag er zelfs niet meer gerefereerd worden aan seks? Sinds wanneer mag er in het openbaar niet meer over seksueel grensoverschrijdend gedrag worden gepraat? Mogen wij dan ook niet meer over terrorisme praten, of over vuurwapengeweld op scholen? Mogen wij überhaupt niet meer praten, en ook geen grappen meer maken, over kwalijke zaken?
Je neemt daarnaast zelf aan dat het bij het onder rokjes filmen om een seksueel motief zou gaan.
A dirty mind is a joy forever, zullen we maar zeggen. Het zou ook kunnen gaan om een documentaire (onderzoeksjournalistiek) over de nieuwste mode in ondergoed. Aha, jij meent de motieven van de filmers beter te kennen dan wat zij zelf daar mogelijk over gaan zeggen. Maar hoe zit dat dan met de motieven van degenen die hun deurbelcamera's op de openbare ruimte richten? Hierboven vertelde Anoniem op 2 oktober om 10:20 uur over zijn motieven:
Sinds de 4 jaren dat ik een deurbelcamera heb, heb ik er al meerdere keren voordeel van gehad;
- Een inbraak bij m'n buurvrouw,
- een kras op m'n auto,
- een gestolen plant uit m'n voortuin,
- daders van een gestolen fiets van een buurvrouw verderop in de straat,
- bewijs dat pakketbezorgers pakketjes zonder aan te bellen bij buren afleveren.
Verder geeft het een veilig gevoel bij bijvoorbeeld louche figuren aan de deur of vermaak als er weer eens een ruzie is tussen 2 automobilisten die niet voor elkaar willen wijken en ruzie maken.
En misschien vergeet ik ook nog wel dingen. Ik ben in elk geval erg blij met de deurbelcamera.
Geen woord van kritiek van jouw kant, Thaha Jemni, over het stiekem filmen van ruzieënde mensen in de openbare ruimte vanuit het "motief" dat de deurbelcamerahouder daar "vermaak" aan ontleent. Vind jij dat dan niet onfatsoenlijk? Vind je niet dat daar "een grens moet worden getrokken"?
Ook hoor ik jou niet over het risico dat er deepfakes worden gemaakt met de gezichten van willekeurige of minder willekeurige voorbijgangers. De dochter van buren verderop in jouw straat boekt haar eerste succes als model door op te treden in een reclame voor een milieuvriendelijk, biologisch afbreekbaar wasmiddel. Haar frisse, authentieke gezicht spreekt veel kijkers aan. Het spreekt ook een andere buurman in de straat aan. Deze man beschikt over een deurbelcamera, en tevens over de kennis hoe hij "AI" kan gebruiken voor het vervaardigen van deepfakes, en hoe hij beeldmateriaal anoniem kan verspreiden en ontvangen via het dark web. Is het nodig dat ik dit voor jou nog nader toelicht? Of begrijp je nu waarom het óók met het oog op eventuele "seksueel getinte opnames" en "seksuele motieven" zeer onfatsoenlijk is om deurbelcamera's op de openbare ruimte te richten, en om dergelijk deurbelcamera's te gedogen of zelfs aan te moedigen (zoals de politie nu doet)?
M.J.