image

Mozilla stelt nieuwe eisen aan Firefox-extensies die persoonlijke data verzamelen

donderdag 23 oktober 2025, 13:13 door Redactie, 7 reacties

Mozilla stelt nieuwe eisen aan Firefox-extensies die persoonlijke data verzamelen of versturen. Vanaf 3 november is elke nieuwe Firefox-extensie verplicht om in het manifest-bestand, waarin allerlei informatie over de extensie staat vermeld, via een speciale "permissions key" aan te geven of er persoonlijke data van gebruikers wordt verzameld of verstuurd. De informatie zal dan worden weergegeven aan gebruikers wanneer die de extensie willen installeren, zo laat de Firefox-ontwikkelaar vandaag weten.

De informatie zal ook op addons.mozilla.org worden weergegeven, de website waarop Firefox-extensies worden aangeboden. Mozilla merkt op dat extensies die de permissions key gebruiken dit ook voor alle toekomstige versies moeten doen. Daarnaast zal de Firefox-ontwikkelaar extensies die aangeven dat ze geen data verzamelen, maar dat wel doen, niet meer op addons.mozilla.org toelaten. De verplichting geldt vanaf 3 november voor nieuwe Firefox-extensies. In de eerste helft van volgend jaar gaat die ook voor al bestaande extensies gelden.

Reacties (7)
23-10-2025, 18:32 door Anoniem
Als ze nou zelf ook niet persoonlijke data zouden verzamelen, dan klinkt het minder hypocriet.
23-10-2025, 22:47 door Anoniem
Door Anoniem: Als ze nou zelf ook niet persoonlijke data zouden verzamelen, dan klinkt het minder hypocriet.

Firefox verzamelt geanonimiseerde data en je kunt het gemakkelijk uitzetten.
24-10-2025, 09:49 door Anoniem
Stands een fijne add-on.
24-10-2025, 10:39 door Anoniem
Door Anoniem: Als ze nou zelf ook niet persoonlijke data zouden verzamelen, dan klinkt het minder hypocriet.

Precies, maar....

Niemand keert de zaken eens om en vraagt zich af óf een browser die onderaan de market share bungelt wel kán voortbestaan zonder data te schrapen van gebruikers om te verhandelen.

Ik gebruik al sinds v.3 de vuurvos, zoals die ooit liefelijk werd genoemd, maar peins er zelfs niet over om over te stappen naar een andere browser want ze bungelen allemaal onderaan de market share en bij hen moet - voor de goede verstaander van het bovenstaande - ook 'de kachel hevig blijven branden'. Ofwel het is allemaal een pot nat m.b.t. privacy bescherming bij al de zieltogende browsers vertrapt door de ergste privacy zwendelaar van allen: Chrome. Overigens, als je die gebruikt ben je ècht van de pot gerukt.

Dus....Als puntje bij paaltje komt is van al die margin browsers, dus incl. Firefox, hun gepropageerde privacy model nu net geen opgeblazen zeepbel maar het neigt er vies naar.

(Het ergste is, 'we' hebben het allemaal aan onszelf te wijten. 'We' zijn zelf allemaal massaal Evil Chrome gaan omarmen.)
24-10-2025, 15:17 door Anoniem
Door Anoniem: (Het ergste is, 'we' hebben het allemaal aan onszelf te wijten. 'We' zijn zelf allemaal massaal Evil Chrome gaan omarmen.)
Daar ben ik het niet mee eens. Wel dat mensen massaal Chrome zijn gaan gebruiken, maar niet dat we daarmee de ellende aan onszelf te wijten hebben.

Een schrikbarend groot deel van de mensen heeft, ondanks dat ze aan de lopende band computers gebruiken (daar reken ik smartphones ook toe), werkelijk geen flauw benul van hoe die dingen eigenlijk werken. Ze kennen kreten als CPU en RAM misschien als iets waar ze op moeten letten bij aankoop (een groter getalletje ervoor is beter), maar dat betekent nog niet dat ze snappen wat het is en doet. Bij mij viel op een gegeven moment het muntje dat in de ogen van van die groep mensen wat een computer doet gelijk staat met wat zo op het beeldscherm kunnen zien. Wat ze niet kunnen zien dat is er voor hun niet, en als je het erover hebt spreek je geheimtaal. Die snappen dus niet dat de processen die op de CPU draaien van alles kunnen doen dat je niet ziet, en al helemaal niet dat er van alles kan plaatsvinden dat op de CPU's van andere computers draait. Dat is niet waarneembaar en dus abstract, en er zijn heel wat mensen mensen die zo slecht zijn in dat soort abstracte dingen dat het meteen al ver boven hun pet gaat.

Vind je werkelijk dat al die mensen het aan zichzelf te wijten hebben dat ze in iets zijn getuind dat hun begrip ver te boven gaat? Neem iets dat jou ver boven je pet gaat. Als jij bijvoorbeeld om niet belazerd te worden werkelijk moet snappen hoe kwantummechanica werkt, of stringtheorie of zoiets obscuurs, of bijvoorbeeld AI werkelijk moet doorgronden, of de werking van je eigen hersens, kan jij dat dan op bevel opeens toch snappen of is boven je pet nou eenmaal echt boven je pet? En als iets echt boven je pet kan zijn, kan het dan verwijtbaar zijn dat het je boven je pet gaat? Of is het verwijtbaar om misbruik te maken van die zwakheid, die je deelt met een grote meerderheid van de mensen?

Er is iets gebeurd met ons westerse idee van persoonlijke vrijheid. De restrictie daarop dat jouw vrijheid ophoudt waar die de vrijheid van anderen aantast hebben we losgelaten in de praktijk, van mensen en bedrijven die idioot succesvol zijn omdat ze ver over die grens heen accepteren we dat die dat flikken, en menigeen kijkt er zelfs met bewondering naar.

Of misschien hebben we dat idee over de grenzen van persoonlijke vrijheid op zich nog wel, maar weten we het niet meer goed toe te passen bij dingen die we niet meer kunnen snappen. De meesten van ons begrijpen helemaal niet dat die mispunten die grens over gaan, want om te kunnen herkennen hoe dat gebeurt heb je dat vermogen tot abstract denken nodig dat nou juist bij velen ontbreekt. Als je niet kan bevatten hoe je genaaid wordt dan zie je ook niet in dat je genaaid wordt, of je voelt het wel aan maar schrijft het toe aan iets dat je nog wel meent te kunnen bevatten. Dat is dan helaas niet waar het werkelijk aan ligt, want waar het werkelijk aan ligt gaat je nou juist boven je pet en dat herken je niet meer.

Al die geavanceerde technologie is prachtig, maar die vergt wel een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor het algemeen belang bij de ontwikkelaars en grootgebruikers ervan, en dat ontbreekt nou juist totaal als bedrijven alleen nog maar werken voor het financiële belang van hun aandeelhouders, voor winstmaximalisatie.
24-10-2025, 19:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: (Het ergste is, 'we' hebben het allemaal aan onszelf te wijten. 'We' zijn zelf allemaal massaal Evil Chrome gaan omarmen.)
Daar ben ik het niet mee eens. Wel dat mensen massaal Chrome zijn gaan gebruiken, maar niet dat we daarmee de ellende aan onszelf te wijten hebben.

Een schrikbarend groot deel van de mensen heeft, ondanks dat ze aan de lopende band computers gebruiken (daar reken ik smartphones ook toe), werkelijk geen flauw benul van hoe die dingen eigenlijk werken. Ze kennen kreten als CPU en RAM misschien als iets waar ze op moeten letten bij aankoop (een groter getalletje ervoor is beter), maar dat betekent nog niet dat ze snappen wat het is en doet. Bij mij viel op een gegeven moment het muntje dat in de ogen van van die groep mensen wat een computer doet gelijk staat met wat zo op het beeldscherm kunnen zien. Wat ze niet kunnen zien dat is er voor hun niet, en als je het erover hebt spreek je geheimtaal. Die snappen dus niet dat de processen die op de CPU draaien van alles kunnen doen dat je niet ziet, en al helemaal niet dat er van alles kan plaatsvinden dat op de CPU's van andere computers draait. Dat is niet waarneembaar en dus abstract, en er zijn heel wat mensen mensen die zo slecht zijn in dat soort abstracte dingen dat het meteen al ver boven hun pet gaat.

Vind je werkelijk dat al die mensen het aan zichzelf te wijten hebben dat ze in iets zijn getuind dat hun begrip ver te boven gaat? Neem iets dat jou ver boven je pet gaat. Als jij bijvoorbeeld om niet belazerd te worden werkelijk moet snappen hoe kwantummechanica werkt, of stringtheorie of zoiets obscuurs, of bijvoorbeeld AI werkelijk moet doorgronden, of de werking van je eigen hersens, kan jij dat dan op bevel opeens toch snappen of is boven je pet nou eenmaal echt boven je pet? En als iets echt boven je pet kan zijn, kan het dan verwijtbaar zijn dat het je boven je pet gaat? Of is het verwijtbaar om misbruik te maken van die zwakheid, die je deelt met een grote meerderheid van de mensen?

Er is iets gebeurd met ons westerse idee van persoonlijke vrijheid. De restrictie daarop dat jouw vrijheid ophoudt waar die de vrijheid van anderen aantast hebben we losgelaten in de praktijk, van mensen en bedrijven die idioot succesvol zijn omdat ze ver over die grens heen accepteren we dat die dat flikken, en menigeen kijkt er zelfs met bewondering naar.

Of misschien hebben we dat idee over de grenzen van persoonlijke vrijheid op zich nog wel, maar weten we het niet meer goed toe te passen bij dingen die we niet meer kunnen snappen. De meesten van ons begrijpen helemaal niet dat die mispunten die grens over gaan, want om te kunnen herkennen hoe dat gebeurt heb je dat vermogen tot abstract denken nodig dat nou juist bij velen ontbreekt. Als je niet kan bevatten hoe je genaaid wordt dan zie je ook niet in dat je genaaid wordt, of je voelt het wel aan maar schrijft het toe aan iets dat je nog wel meent te kunnen bevatten. Dat is dan helaas niet waar het werkelijk aan ligt, want waar het werkelijk aan ligt gaat je nou juist boven je pet en dat herken je niet meer.

Al die geavanceerde technologie is prachtig, maar die vergt wel een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor het algemeen belang bij de ontwikkelaars en grootgebruikers ervan, en dat ontbreekt nou juist totaal als bedrijven alleen nog maar werken voor het financiële belang van hun aandeelhouders, voor winstmaximalisatie.

Is de mensheid nu wel of niet massaal overgestapt naar Chrome? Ja, ze is massaal overgestapt naar Chrome. Dus ja, of ze er zich nu bewust van is dat Chrome en Google evil is, doet er feitelijk geen reet (meer) toe want het mensdom is doodgewoon zo onnozel, zo dom geweest om op Chrome over te stappen.
Het browserpubliek heeft totaal niet nagedacht over wat jij allemaal beschrijft. Ze hebben alleen maar gedacht:
"Oh geweldig weer een nieuwe browser en die heet Chrome! Oh... die glimt zeker, Joepie een glanzende browser" en zijn daaraan blijven plakken als vliegen op een vliegenplakstrip.
Valt dat te ontkennen? Neen. Ouderwets gesteld in archaïsche taal: Het naakte feit is onomstotelijk: Niemand heeft de massa gedwongen Chrome te omarmen. De massa an sich heeft chrome omarmd.

Feitelijk al dat andere wat jij benoemd, boeide hen geen moer, en/of ze waren daar massaal allemaal te onnozel voor om dat tot zich door te laten dringen.
Dat is de hoofdoorzaak van dat er nu alleen nog een groep - wat ik noem: Margin Browsers is en eentje uit de krochten van een superkapitalist genaamd Google. De rest is voltooide geschiedschrijving.


Noot:
Terzijde maar toch: Hetzelfde zie je nu met Artificial Intelligence:.... "Oh geweldig weer een nieuw speeltje en dat heet AI!" En zie: We blijven daar én masse aan plakken als vliegen op een vliegenplakstrip. En al die overwegingen die jij beschrijft? Maak je geen illusie(s), zelfs los daarvan boeit het de massa geen reet of we over enkele jaren stroomuitval hebben of tekort aan drinkwater.... Leve de afgod AI!
26-10-2025, 16:46 door Anoniem
Hoe een daimon demon wordt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.