image

ICS hoeft slachtoffers van sms over "douanekosten" niet te vergoeden

maandag 17 november 2025, 15:56 door Redactie, 2 reacties

Creditcardmaatschappij ICS hoeft twee mensen die slachtoffer werden van een phishingaanval en daarbij duizenden euro's verloren niet te vergoeden, zo oordeelt het financiële klachteninstituut Kifid. Beide slachtoffers ontvingen een sms-bericht dat zogenaamd van DHL afkomstig was en stelde dat er een pakket klaar lag. De ontvanger moest eerst 2,99 euro aan "douanekosten" betalen, wat via de meegestuurde link kon.

De link wees in werkelijkheid naar een phishingsite, waar de slachtoffers hun creditcardgegevens invulden. Hierna werd de creditcard van de slachtoffers toegevoegd aan een Apple Pay Wallet op een andere telefoon. Vervolgens werd er door de oplichters via de gekoppelde creditcards voor duizenden euro's aan transacties verricht. Het ene slachtoffer verloor meer dan 4.000 euro, de ander werd voor bijna 2700 euro bestolen.

De slachtoffers verzochten ICS om de schade te vergoeden, maar de creditcardmaatschappij weigerde dit omdat de slachtoffers grof nalatig zouden hebben gehandeld. Zo zouden ze de verificatiecode voor het koppelen van de creditcard aan Apple Pay met de oplichters hebben gedeeld en niet hebben gereageerd op e-mails dat deze koppeling had plaatsgevonden.

Daarop stapten de slachtoffers naar het financiële klachteninstituut Kifid. Dat stelt dat ICS moet bewijzen dat de slachtoffers grof nalatig hebben gehandeld, maar er op de slachtoffers een "verzwaarde motiveringsplicht" rust. De slachtoffers moesten dan ook verklaren hoe de aanvallers de creditcardgegevens in handen hebben gekregen en de verificatiecode voor het koppelen van de creditcard aan Apple Pay. Beide slachtoffers kunnen dat niet.

"Nu zij dit niet heeft gedaan, moet het ervoor worden gehouden dat de consument met grove nalatigheid haar verplichtingen tegenover ICS, om de verificatiecode veilig te houden, niet is nagekomen", aldus het Kifid in één van de uitspraken. Het klachteninstituut stelt in beide gevallen dat de klacht ongegrond is en wijst de vordering van beide slachtoffers af (pdf1, pdf2).

Reacties (2)
Gisteren, 17:13 door Anoniem
Zij hadden kunnen weten dat die kosten van 2,99 belachelijk laag waren.

"Voor deze service berekent DHL 2% administratiekosten, met een minimum van € 16,50 (excl. btw)" en dan komt ook nog BTW overheen.
Gisteren, 20:47 door Anoniem
Hadden ze de fraud detector app maar gebruikt. Die is overigens gratis ;-)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.